משרד החינוך ביקש מספק שהתבקש להגיש הצעת מחיר עבור שי לילדי עובדים לקראת גיוסם לצה"ל, להסיר את שם החברה "הסיירת", וסממנים צה"ליים מהאתר שאליו יופנו המתגייסים, כדי לא לפגוע ברגשות העובדים המוסלמים. האזינו להקלטת השיחה של נציגת משרד החינוך עם מנכ"ל החברה.
מנכ"ל חברת "הסיירת", עזר ירושלמי, רב סרן במילואים, אמר כי הוא הזדעזע לקבל את הפנייה ממשרד ממשלתי ובפרט כשמדובר במשרד החינוך, והבהיר כי הוא לא יסיר או ישנה את השם גם במחיר אובדן הזכייה במכרז והפסד כספי ישיר ועקיף של מאות אלפי שקלים.
2 צפייה בגלריה
הסיירת
הסיירת
"לא יעלה על הדעת שמשרד החינוך יבקש שאסיר או אשנה את השם". אתר הסיירת
"אמרו לי שהשם הסיירת מזוהה כצבאי ופוגע ברגשות המוסלמים", אמר ירושלמי. "הבקשה הזו של משרד החינוך מבזה אותי כיהודי וכישראלי אשר שירת בצבא ובן לניצולי שואה. לא יעלה על הדעת שמשרד החינוך, האמון על החינוך לערכים, ובכללם שירות בצה"ל, יבקש כתנאי שאסיר או אשנה את השם. אין שום מצב שאמכור את נשמתי בפגיעה בערכים חשובים כמו צה"ל גם במחיר הפסד כספי. זה עניין עקרוני-ערכי. כאשר התבקשתי חשבתי לרגע שלא שמעתי נכון או לא הבנתי את הבקשה, אבל לצערי התבדיתי".
מדי שנה נוהג משרד החינוך להעניק שי לילדי עובדים לקראת גיוסם לצה"ל ושי לילדי עובדים המגיעים לילדים המגיעים לגיל בגרות 13-12. מדובר בשובר שי בסכום של 250 שקלים לילד, כדי שיוכלו לשמש אותם לרכישת מוצרים לקראת גיוסם. הפריטים המבוקשים כוללים בחירה של גרביים לבנים ולבנות, צ'ימידן (תיק) בצירוף סט ארגוניות, סנדלי שורש, תפידנית לנשיאה (תיק לנשיאת תפילין) ועוד מתנות שהספק יכול להציע.
לדברי ירושלמי, במשרד החינוך פנו אליו כמה פעמים עקב היותו יבואן של מוצרים למתגייסים ומפעיל אתר וחנות למכירת המוצרים. הוא אמר בנוסף כי למרות שהוא עובד עם משרדים ממשלתיים אחרים, הוא סירב בתחילה להשתתף במכרז, אך נעתר לאחר שהפצירו בו.
2 צפייה בגלריה
עזר ירושלמי
עזר ירושלמי
עזר ירושלמי. "אין לי כוונה לשנות את השם גם במחיר הפסד המכרז"
"הופתעתי כאשר התקשרו אלי ממשרד החינוך וביקשו שאפתח אתר מקביל בלי השם "הסיירת" ובלי סממנים צה"ליים", ציין ירושלמי. "אמרו לי 'בעיקרון זכית, אבל יש לנו בעיה איתך בגלל השם הסיירת'. יש גם ילדים מוסלמים והם לא רוצים לפגוע ברגשות שלהם. נציגת משרד החינוך אמרה לי שגם לה קשה עם הבקשה הזו, אך זו ההנחיה שנתנה לה על ידי הממונים בלשכת הסמנכ"ל. היא אמרה לי שמתהפכת לה הבטן".
"קיוויתי שלא הבנתי או לא שמעתי אותה היטב ולכן התקשרתי אליה שוב והיא חזרה על הבקשה", אמר ירושלמי, והוסיף כי "מעבר לפגיעה בערכים שלנו כעם, אני לא מבין איך במכרז שמבקש הצעות למתנות לילדי עובדים לקראת גיוס, מבקשים למחוק את צה"ל. מגיעים אלינו צעירים בדואים, דרוזים ומוסלמים לפני גיוס ואני נוהג לצ'פר אותם בשל ההערכה שיש לי כלפיהם. משרד החינוך אינו מבין שבכך הוא פוגע ברגשות שלי כאבא לילד שיתגייס בהמשך ובבני הנוער שעומדים בפני גיוס".
ירושלמי ציין כי "חלק מהמשפחות של סבא וסבתא שלי נספו בשואה ואני צריך להתבייש בצה"ל. שרתי בדרגת רב סרן בצה"ל ואני צריך להסיר סממנים צה"ליים? אמרתי לנציגה 'אתם מחלקים מתנות לכולם, אבל בני הנוער שלנו שמשרתים שלוש שנים ומסכנים את חייהם צרכים להתבייש?'. אמרו לי 'תפתח אתר מקביל, תשנה את השם ותזכה במכרז'. אין לי שום כוונה לשנות את השם גם במחיר הפסד המכרז, שזה הפסד כספי ישיר ועקיף של מאות אלפי שקלים משום שכל מי שמגיע לקנות קונה הרבה יותר מסכום שובר המתנה. הזוי שממשלת ישראל מתביישת לחלק מתנות לילדים מתגייסים".
ממשרד החינוך נמסר: "אנחנו גאים בצבא הגנה לישראל, במפקדים ובחיילים שלנו שפועלים לילות כימים למען ביטחון מדינת ישראל. המשרד מוביל קו ברור של עידוד התלמידים להתגייס לצה"ל, לעשות שירות משמעותי ולתרום למולדת. המקרה סותר את מדיניות וערכי המשרד, ואנו רואים אותו בחומרה רבה. המקרה ייבדק ויטופל בהתאם".