משפחתו של עוזיאל חורי נחלה אתמול (שני) אכזבה מרה, כאשר לאחר שנים של המתנה ותהיות בנוגע לגורל בנה, התגלה עם חפירת קברו כי הוא מכיל את שרידיו של ילד נוסף, דבר שחייב עצירה של החפירה וחזרה לבית המשפט לדיונים נוספים. פסיקת בג"ץ בעניינה של משפחת חורי עדיין עשויה לסייע למשפחות נוספות שמעלות ספקות בנוגע למות ילדיהם ולמיקום קבורתם, ואכן, אחרי הליך משפטי ארוך שניהלו עו"ד רמי צוברי, חברת הכנסת לשעבר עו"ד נורית קורן ועו"ד דורון דרעי, בתקופה הקרובה צפויים להיפתח תשעה קברים נוספים של ילדים שמשפחותיהם מעלות ספק במותם וקבורתם.
הקברים הבאים שייפתחו נמצאים בבית העלמין סגולה ובתל אביב. התשעה ייפתחו בעקבות תשע פסיקות נפרדות של בית המשפט, והפתיחה נמצאת בימים אלה בתיאום מול משרד הבריאות והמכון לרפואה משפטית. ייתכן כי לא יהיה מנוס מלחפור את הקברים הבאים במקביל, שכן חלקם צמודים זה לזה.
2 צפייה בגלריה
פתיחה ראשונה של של קבר קטין יוצא תימן - התינוק עוזיאל חורי
פתיחה ראשונה של של קבר קטין יוצא תימן - התינוק עוזיאל חורי
"החופר פלש בשוגג לקבר הסמוך". הקבר החפור של עוזיאל חורי
(צילום: יריב כץ)
קברו של עוזיאל הוא הראשון שנפתח מאז אישור החוק בשנת 2018, שמתיר את פתיחת הקברים של ילדים יוצאי תימן, המזרח והבלקן, לצורך זיהוי גנטי.
הפעם הקודמת שבה נפתחו קברים בפרשה התרחשה בשנת 1997 בהובלת עו"ד רמי צברי שהצליח לקדם את ההליך בבית המשפט, על אף התנגדות ועדת החקירה הממלכתית. אז נפתחו עשרה קברים, שבהם נמצאו שרידים של יותר מעשר גופות. עם זאת, זיהוי ה-DNA הוגבל על ידי הטכנולוגיה של התקופה, שלא הייתה מתוחכמת דיה, והניסיון למצוא קשר גנטי בין השרידים לבין המשפחות נכשל.

2 צפייה בגלריה
פתיחה ראשונה של של קבר קטין יוצא תימן - התינוק עוזיאל חורי
פתיחה ראשונה של של קבר קטין יוצא תימן - התינוק עוזיאל חורי
החפירה נעצרה לאחר שנמצאו שרידים של ילד נוסף
(צילום: יריב כץ)
כמו במקרה של עוזיאל אתמול, פתיחת הקברים העידה כי ייתכן שבקברים מסוימים נקבר יותר מילד אחד, ושמיקום המצבות עשוי להיות לא מדויק. מצב דומה עשוי לקרות גם בפתיחתם של תשעת הקברים הנוספים, כך שייתכן כי להבא לא יהיה מנוס מלפתוח כמה קברים צמודים, הן כדי לקבל זיהוי גנטי מהימן, והן כדי למנוע עוגמת נפש עבור משפחות נוספות. לו לקיחת דגימת ה-DNA אמש הייתה הולכת כסדרה, השרידים היו מועברים למוכן לרפואה משפטית לצורך זיהוי גנטי עם משפחתו של עוזיאל.
עו"ד רמי צוברי המייצג את המשפחות בפתחית הקבריםעו"ד רמי צוברי

עורכת הדין רחל דותן, שמייצגת את משפחת חורי, אמרה כי לאחר הסרת המצבה והחפירה באדמה ניתן היה לראות בירור איזה מהקברים הוא קברו של עוזיאל. "הגענו לאבן הגולל שמכסה את הנפטר, אך בגלל שהחופר מטעם המדינה פלש לצד ימין נגלה גם חלקו של הקבר הסמוך. הוא טען שמבחינתו התגלו שני קברים, ולכן לא בסמכותו לפתוח אחד ועצר את החפירה", סיפרה דותן, שהוסיפה כי יש בידיהם תיעוד מצולם של הקבר החפור שיגישו לבית המשפט.