פיגוע בקבר יוסף: מח"ט שומרון אל"מ רועי צוויג ושני ישראלים נוספים נפצעו הלילה (בין רביעי לחמישי) באורח קל בפיגוע ירי בקבר יוסף שליד שכם, בזמן ששהו במקום לציון ההילולה של יוסף הצדיק. בצה"ל מסרו כי מחבלים חמושים פתחו באש מסיבית לעבר המתפללים, והלוחמים השיבו באש לעבר מקורות הירי ופינו את כלל האזרחים מהמקום.
חילופי האש בין הפלסטינים לכוחות צה"ל בשכם החלו עוד לפני חצות, בזמן שהלוחמים נכנסו לאזור כדי לאבטח את מסלול המתפללים לאזור הקבר. למרות הירי, שתועד בכלי התקשורת הפלסטיניים צה"ל בחר להכניס את המתפללים למתחם כפי שנעשה גם בעבר.
5 צפייה בגלריה
מתפללים בקבר יוסף לאחר הפיגוע
מתפללים בקבר יוסף לאחר הפיגוע
מתפללים בקבר יוסף לאחר הפיגוע
(צילום: נדב גולדשטיין/TPS)
5 צפייה בגלריה
מתפללים לאחר הפיגוע בקבר יוסף
מתפללים לאחר הפיגוע בקבר יוסף
(צילום: ציון משה ביטון)
ראש מועצת שומרון יוסי דגן, שנכח בזירת הפיגוע, אמר כי אל"מ צוויג סירב להתפנות ולטפל בפציעתו לפני שפינה את כלל המתפללים מהאזור. "הוא גיבור אמיתי, ואני מצדיע לו בשם כל עם ישראל", אמר דגן. מלבד צוויג, נכח בהילולה גם תת-אלוף קובי הלר, מפקד עוצבת המפץ. הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי בשכם קיבלה אחריות על הירי, וחמאס בירך עליו והבהיר כי הפגיעה במח"ט שומרון מעידה על יכולות ההתנגדות החמושה בגדה המערבית.
העימותים במתחם הקבר, שנמצא בשליטת הפלסטינים מאז שנת 2000, התגברו בחודשים האחרונים. למקום מגיעות באופן תדיר קבוצות מתפללים - אך לאחרונה גם פלסטינים שמשחיתים את המתחם.
5 צפייה בגלריה
אל"מ רועי צוויג רגעים לפני שנפצע
אל"מ רועי צוויג רגעים לפני שנפצע
אל"מ רועי צוויג, רגעים לפני שנפצע
(צילום: מועצת שומרון)
בחודש אפריל, כ-100 פלסטינים התפרעו במתחם הקבר ושברו מצבה. יממה לאחר מכן, שני חסידי ברסלב מבני ברק וירושלים פרצו מחסום כדי להגיע לאתר - ונורו על-ידי חמושים פלסטינים. מצבם של השניים, שהגיעו ללא תיאום עם הצבא, הוגדר קל עד בינוני. זמן קצר לאחר מכן נכנסו פורעים למתחם הקבר והשחיתו אותו פעם נוספת.
שני החסידים נכנסו למקום בשיירת כלי רכב יחד עם קבוצת חסידים שפרצה מחסום צה"לי לא מאויש באחת הכניסות לשכם. לאחר הירי הקבוצה הגיעה למחסום בכניסה אחרת לעיר, שם חיילים העניקו לשניים טיפול רפואי ופינו אותם לבית החולים בילינסון בפתח תקווה. במנוסתם דרסו החסידים עובר אורח פלסטיני שלא קשור לירי, והוא נפצע באורח קל.
5 צפייה בגלריה
קבר יוסף לאחר האירוע
קבר יוסף לאחר האירוע
המצבה שנותצה בחודש אפריל
5 צפייה בגלריה
קבר יוסף משופץ במבצע מורכב
קבר יוסף משופץ במבצע מורכב
השיפוצים בקבר יוסף לאחר ההשחתה
(צילום: אלישע בן קימון)
כמה ימים לאחר ההשחתה, צוותי בינוי של מועצת שומרון נכנסו למתחם הקבר והשלימו את שיפוצו תוך כשלוש שעות. גם אז פרצו עימותים באזור בין פלסטינים לכוחות הביטחון, שבהם נפצעו 18 פלסטינים ופלסטיני אחד נהרג. ההרוג, מוחמד עסאף בן ה-34, נפצע בפלג גופו העליון ופונה במצב קשה לבית חולים - שם מת מפצעיו.
בשנת 2000 התרחש האירוע שמזוהה יותר מהכל עם הקבר - הירי בלוחם מג"ב מדחת יוסף והביקורת הציבורית על כך שהופקר למוות. זה קרה ביום השני של ראש השנה באוקטובר של אותה שנה, אז יצאו מאות פלסטינים לתקוף את מתחם הקבר, בתחילת האינתפיאדה השנייה.
במהלך התקיפה נורה יוסף ונפצע. על פי התחקיר הרשמי, כוח צה"ל התלבט אם הדרך המהירה לחלץ אותו היא הפעלת תוכנית "כתונת פסים" לכיבוש מתחם קבר יוסף ותל בלטה, או תיאום פינוי הפצוע באמבולנס פלסטיני. הוחלט על תיאום עם הפלסטינים, אבל הפינוי התעכב, ויוסף דימם למוות במשך כמעט ארבע שעות. גופתו פונתה עם הגעת הסיוע הפלסטיני, שעות אחרי מותו. כעבור שישה ימים עזב צה"ל את מתחם הקבר והשליטה בו עברה לשוטרים של הרשות הפלסטינית.
באותן שנים לא היו כניסות מסודרות וצה"ל נתקל לעיתים קרובות בחסידי ברסלב שנכנסו באופן בלתי מבוקר למתחם הקבר. בעקבות כך החליטו בצבא לארגן כניסות מבוקרות ומאז יש כפעם בחודש אלפי אנשים בכל כניסה.
פורסם לראשונה: 02:12, 30.06.22