הצעירים שבקוראים עשויים לשאול עצמם מה לאפריליה, המזוהה כיום בעיקר עם הצלחה במרוצי סופרבייק על מסלול אספלט, ואופנועי הרפתקה על שבילים מאובקים. אבל זה מכיוון שהם, ובכן, צעירים. כי אפריליה הייתה דווקא מחלוצות הטרנד עם משפחת הטוארג - שמו של שבט נוודים-לוחמים במערב אפריקה - שנולדה אי שם בשנות ה-80 של האלף הקודם. בתחילה עם מנועים דו-פעימתיים צנועי נפח ובשלהי אותו עשור עם ה-600. הדגם הבכיר שגם שווק כאן נשא מנוע רוטאקס מקורר אוויר בנפח 562 סמ"ק, עם מתלים ארוכי מהלך, מיכל דלק גדול ופוזה של אופנוע דקאר. בקיצור, אדוונצ'ר.
5 צפייה בגלריה
(רונן טופלברג)
ההצלחה לא הייתה מסחררת, בלשון המעטה. הונדה אפריקה טווין וימאהה טנרה גרפו את רוב הקופה ובכלל, הטרנד גווע-משהו במהלך ה-90. רק קומץ דגמים, בהם ב.מ.וו עם ה-GS הגדול, נותרו בסביבה עד לקאמבק שהחל לפני מעט יותר מעשור. היום מדובר כמובן בטרנד הלוהט של התעשייה. זמן טוב עבור אפריליה לחזור אליו.

תעודת זהות

בלב ההתחדשות וההתרחבות של אפריליה בשנתיים האחרונות עומד מנוע טווין מקבילי חדש בנפח 659 סמ"ק. למעשה, נגזרת של מנוע ה-V4 שמניע את RSV4 הסופר ספורטיבי. וטוארג 660 אינו הראשון שעושה שימוש ביחידה הזו, שכן קדמו לו ה-RS660 והטואנו 660 בעלי הייעוד השונה.
5 צפייה בגלריה
(רונן טופלברג)
בהתאם, בוצעו בו גם מספר שינויים שמטרתם למתן את האופי הביצועיסטי לטובת גמישות וזמינות כוח החשובים יותר ברכיבת טיול ובוודאי בשטח. ההספק המרבי הופחת לכן מ-95 ל-80 כ"ס, אך לטובת גמישות, המומנט המרבי צמח במעט ל-7.1 קג"מ והוא מגיע ב-6500 סל"ד, 2,000 סל"ד נמוך יותר. אפרופו, אפריליה מציעה גם גרסה מוגבלת הספק לבעלי רשיון A1.
לשלדת הצינורות מחוברים מיכל דלק בנפח 18 ליטרים ומושב שטוח שממקם את הרוכב בתנוחת שטח קרבית ומאפשר לו לנוע לפנים אחור כנדרש. המראה מודרני ותכליתי וכולל את כל סממני הז'אנר, עם נגיעות של מקוריות: פנס קדמי מפוצל לשלוש יחידות, עיצוב מזוהה-אפריליה ומשקף גבוה שמהווה את רוב מסכת החזית.
5 צפייה בגלריה
(רונן טופלברג)
לאורייטנציה הקרבית תורמים חישוקי שפיצים במידות "21 מלפנים ו-"18 מאחור, עם צמיגי פירלי סקורפיון ראלי דו-שימושיים במובהק. מזלג ובולם אחורי קאייבה (KYB) מציעים מהלך נדיב של 240 מ"מ ואפשרות כוונון מלא. מערכת הבלימה מגיעה מברמבו וכוללת צמד דיסקים קדמי בקוטר 300 מ"מ עם קאליפרים רדיאליים בעלי שתי בוכנות.
יש גם לא מעט אלקטרוניקה. הרוכב יכול לבחור בין ארבעה מצבי ניהול מערכות, שניים לכביש, אחד לשטח (עם ניתוק ABS מאחור), ומצב התאמה אישית. ה-ABS ניתנת לניתוק מלא, יש בקרת משיכה עם ארבעה מצבי התערבות, שלוש מפות ניהול מנוע, מערכת לשליטה בעוצמת בלימת המנוע ולקינוח גם בקרת שיוט.
5 צפייה בגלריה
(רונן טופלברג)
ועכשיו למחיר. אפריליה טוארג 660 עולה 85 אלף שקלים, ואלה לא פחות מ-17 אלף שקלים יותר מימאהה טנרה 700, 5,000 שקלים יותר מטנרה 700 ראלי הייעודי. וכן, זה הרבה מאוד כסף. מי שמעוניין למצוא נקודת ייחוס מחמיאה יותר, יביט בהוסקוורנה נורדן 901 שעולה 20 אלף שקלים פחות, אבל בעל DNA שונה לגמרי.

איך הוא מרגיש

המושב הגבוה של הטוארג (860 מ"מ) לא רק שטוח אלא גם רחב ונוח, מאפשר תנוחת רכיבה טובה מאוד. רוכבים גבוהים יאלצו לשנות את זוויות הכידון אבל עם 1.73 מטר אין צורך. הכל בדיוק במקום ובערך אחרי דקה הרגשתי עליו בבית.
כוח אפקטיבי נוצר כבר בסל"ד נמוך וכך קל מאוד לנהל ולשלוט בו. אבל אין ארוחות חינם. ביחס לאחיו בסדרת ה-660, חסרה כאן מכת אדרנלין וריגוש של כוח מתפרץ. קצב צבירת המהירות מספק , אבל אספקת הכוח מאוד ליניארית, ללא תחושת האקשן בקצה הסל"ד.
5 צפייה בגלריה
(רונן טופלברג)
מרבית רכיבת ההתרשמות נערכה בשטח, שם התגלה אופנוע ידידותי ומשרה ביטחון, גם בשטחים טכניים ומאתגרים יחסית. אפשרויות כיוון המתלים ומערכות העזר האלקטרוניות תורמים לא מעט במצבים אלה, אבל כדי לרדת לעומק תרומתם ואופי פעולתם נדרש מבחן יסודי. במילים אחרות, היכונו למבחן השוואתי מול ימאהה טנרה 700.