פי האיורוודה, צמחים ומרכיבים שונים יכולים להיכנס ולנוע ברקמות, ושם להזין, לתקן, לשקם ולחדש אותן

לעסות, לנשום ולמרוח: מדריך לטיפוח עמוק - מבחוץ ומבפנים

רוצים ליהנות מעור קורן, ממוח בוהק, מגוף מתפקד, מנפש רגועה וכבונוס גם להאריך ימים? תלמדו שאנטי אייג'ינג מההודים - מה לאכול, מתי לישון, מה למרוח, ממה להימנע ואיך להירגע לפי האיורוודה, הרפואה ההודית המסורתית שלא עוצרת באפידרמיס ומציעה גישה הוליסטית ומעמיקה יותר כלפי תהליכי ההזדקנות שלנו

פורסם:
עד כמה אנחנו אובססיביים למראה צעיר? נראה שמאוד, כי חיפוש אחר צירוף המילים Anti Aging בגוגל בחודש האחרון הניב לא פחות מ־2,360,000,000 תוצאות - רובן מציעות פרוצדורות שונות ותכשירי טיפוח שנועדו לעכב את הזדקנות העור.
המושג הפופולרי הזה, שהפך לתכלית הטיפוח המערבית, עוסק בעיקר במדדים חיצוניים של נראות העור – עד כמה מתוח, מוצק, בוהק ומהודק הוא. אבל הרפואה ההודית המסורתית (האיורוודה) לא עוצרת באפידרמיס ומציעה גישה הוליסטית ומעמיקה יותר כלפי תהליכי ההזדקנות שלנו. כך למשל, ענף שלם ברפואה ההודית המסורתית מוקדש לנושא של קידום אריכות ימים (Longevity) והאטת תהליך ההזדקנות, שכולל שמירה על מראה צעיר, זיכרון, אינטליגנציה תאית ובריאות טובה. באמצעותו אפשר לשמור על מרקם עור בריא וקורן, קול מלודי, כוח אופטימלי ואיכות רקמות הגוף השונות. אז מה אתם צריכים לעשות כדי לשמור על הנעורים לפי ההודים?
עוד בטיפוח:

1. להזין את הרקמות

המושג האיורוודי שעוסק בחידוש הנעורים נקרא רסאיאנה (Rasayana) והוא מורכב מהמילים Rasa (טעם ופלזמה), ו־Ayana (להיכנס). הרסאיאנה היא זו שמטעינה אותנו באנרגיה, בחיוניות, בביטחון, בבהירות של החושים ובחוסן פיזי, והיא מושפעת מארבעה גורמים: אורח החיים, תזונה מודעת, התנהגות וגם הכנות רפואיות מצמחי מרפא ומחומרים נוספים (בצורת אבקות, טבליות, מרתחים).
לפי האיורוודה, צמחים ומרכיבים שונים יכולים להיכנס ישירות לרקמת הראסה (הרקמה הראשונה מבין שבע רקמות הגוף), לנוע בתוך הערוצים השונים לשאר הרקמות, ושם להזין, לתקן, לשקם ולחדש אותן.

2. לשמור על שגרת זמנים קבועה

האיורוודה מציעה קווים מנחים לתפעול שעון הגוף במונחים של שגרות זמן ועונה - שגרות יום (Dinacharya), שגרות לילה (Ratricharya) ושגרות עונתיות (Ritucharya). הנחיות אלה כוללות זמני קימה ושינה אופטימליים, שגרות נשימה, רחצה, עיסוי, פעילות גופנית, תזונה, לימודים, נסיעות ועיסוקים אחרים שנועדו לסייע בעיכוב תהליכי ההזדקנות הביולוגית.
שגרת יום לדוגמה:
  • השכימו לקום - בין השעות 05:00 ל־06:00 בבוקר.
  • שתו כוס מים חמימים עם הקימה.
  • אכלו שלוש ארוחות ביום בשעה קבועה.
  • הקדישו זמן לפינוי פסולת הגוף בשירותים.
  • השתמשו במנקה לשון לשמירה על היגיינת הפה ורענון הנשימה.
  • תרגלו יוגה או פעילות גופנית אחרת במשך 10־30 דקות ביום לפחות, כדי לסייע בהגברת זרימת הדם, בטיפוח שיווי המשקל, בשיפור הגמישות ובבניית כוח גופני ונפשי.

3. לאכול בהתאם לעונות השנה

העונה הנוכחית, עונת האביב, מאופיינת על פי האיורוודה באיכויות של לחות, רטיבות, קרירות, כבדות, רכות ודביקות, כתוצאה משילוב אלמנטים של מים ואדמה האופייניים לתקופה זו (מרץ־יוני). בעונה זו מומלץ לאכול מזון קל יותר לעיכול בהשוואה לעונת החורף, וכמו כן רצוי לצרוך כמויות קטנות יותר של מזון כי הגוף אינו זקוק לכמות גדולה של קלוריות כדי להתחמם.
השמש מייצגת את יסוד האש, ובגוף הפיזי היא מתבטאת כתהליך העיבוד של המזון על ידי חום מיצי העיכול (Jatharagni). כשהשמש בשיאה, העיכול חזק ואופטימלי יותר, ולכן מוטב לאכול את הארוחה הגדולה ביותר בשעות הצהריים, וארוחות קטנות יותר בבוקר ובערב.
תערובת תבלינים אביבית (Spring Spice Churna)
6 צפייה בגלריה
תערובת תבלינים אביבית
תערובת תבלינים אביבית
תערובת תבלינים אביבית
(צילום: דניאל לילה, סגנון: נועה קנריק)
מה צריך:
  • 1 כף ג'ינג'ר טחון
  • 1 כף פלפל שחור טחון
  • 1 כף כוסברה יבשה טחונה
  • 1 כף אבקת כורכום
  • 1 כף מלח הימלאיה או מלח סלעים
  • 1 כף קינמון טחון
  • קמצוץ צ'ילי
מה עושים: מכניסים את כל התבלינים לצנצנת, מערבבים היטב, סוגרים ומאחסנים במקום קר וחשוך. משתמשים בתערובת למרקים, תבשילי ירקות, קטניות, בשר ועוד.

4. להקפיד על שגרת שינה איכותית

שינה היא אחד מעמודי התווך העיקריים לבריאות טובה באיורוודה, והיא חשובה לא פחות מתזונה ומהיבטים אחרים של החיים. היא יכולה להיות מושפעת מגורמים כמו גיל, אורח חיים, שגרת יומיום, תזונה, סביבה ועוד. האיורוודה מזהירה שדפוסי שינה לקויים עלולים להחליש את הגוף כולו מכיוון שהם מעוררים מצבים פתולוגיים הקשורים לגיל שעשויים לזרז את תהליך ההזדקנות. מה אפשר לעשות לשגרת שינה מיטבית על פי האיורוודה?
  • הימנעו מארוחת ערב כבדה והעדיפו מזון קל לעיכול.
  • סיימו את ארוחת הערב לא יאוחר מהשעות 19:30־20:00.
  • לכו מרחק של 100 צעדים לפני השינה.
  • ערכו כיבוי אורות לקראת השעה 22:00.

5. לעסות, לעסות, לעסות

עיסוי בשמן חם, שמושרה לעתים קרובות בצמחי מרפא המותאמים למצבו הספציפי של מי שמטופל בו, מועיל לשמירה על בריאות טובה ולדחייה של שינויים פתולוגיים הקשורים לגיל. השימון תוך כדי עיסוי מנטרל את הקור ואת היובש שמופעלים על ידי אנרגיית ה־Vata (שילוב של איכויות אוויר וחלל) המתלווים לתהליך ההזדקנות ולגיל השלישי. הוא מסייע לזרימת דם מהירה יותר ולניקוז לימפתי מוגבר.
אפשר לשלב עיסוי עצמי בשמן שומשום, בשמן שקדים או בשמן קוקוס איכותיים בכבישה קרה כחלק משגרה יומיומית, או להיעזר בעיסוי מקצועי מותאם אישית להקלה על מצבים שונים שבהם קיימת פגיעה במערכת העצבים המרכזית, כולל מתח נפשי.

6. לעשות יוגה (גם לשרירי הפנים)

בדיוק כפי שהיוגה עוזרת להפעיל את שרירי הידיים, הרגליים והבטן, לפי האיורוודה היא עשויה לסייע גם לחיטוב שרירי הפנים. הנה שני תרגילים לדוגמה:
תרגיל להפחתת קמטים במצח
  1. הניחו את קצות האצבעות ממש מעל הגבות.
  2. נסו להרים את הגבות כמה שיותר גבוה תוך כדי לחיצה עדינה כלפי מטה בקצות האצבעות כדי לחסום את התנועה.
  3. החזיקו את הפנים בפוזיציה הזאת במשך 6 שניות.
  4. חזרו על התרגיל 5־10 פעמים.
תרגיל למיצוק קו הלסת והסנטר
  1. הניחו את המרפק על שולחן, אגרפו את כף היד והניחו אותה מתחת לסנטר.
  2. לחצו כלפי מעלה עם האגרוף בזמן שאתם מנסים לפתוח את הלסת.
  3. החזיקו את הפנים בפוזיציה הזאת במשך 6 שניות.
  4. חזרו על התרגיל 5־10 פעמים.

7. לאזן את העור

לפי האיורוודה, העור מושפע עמוקות גם מדפוסים רגשיים ואנרגטיים כמו מתח, כעס, פחד, עצב או סטרס, וכן מהשפעות סביבתיות כמו תזונה, מזג אוויר וכדומה. לכן חשוב להזין אותו לא רק באמצעות מריחת תכשירים מבחוץ, אלא גם על ידי תזונה מאוזנת והרגלי חיים תומכים.
הגישה האיורוודית רואה בחוסר איזון של ה"דושות" (ואטה, פיטה וקאפה) את הסיבה לאי סדרים בעור. בעמודים הבאים זהו איזה טיפוס אתם לפי תיאור מצב העור וגלו מהי שגרת הטיפוח הפנימית והחיצונית המומלצת לכם:
טיפוסי קאפה
מצב העור בעלי דושה זו התברכו בעור נפלא שנוטה להזדקן באיטיות. עורם בעל מראה נפוח, שמנמן, רך, קר ולח למגע (כי הוא עשיר בלחות). מצבים של חוסר איזון יתבטאו בנקבוביות עור גדולות, בגידולים בעור, בפריחות.
מה לאכול בניגוד לטיפוסי פיטה, לטיפוסי קאפה דווקא מומלץ לאכול מזון מתובל שיסייע בהמרצת מערכת העיכול שלהם (חילוף החומרים שלהם נחשב לאיטי מכולם) ולהתמקד באכילת מזון חם ומבושל.
מה לא לאכול כדאי להימנע ממזונות כבדים ושומניים כי עורם נוטה להיות שמנוני מלכתחילה, וכן להפחית בצריכת מזון מלוח, מתוק, דביק וקר, ופירות וירקות עתירים במים.
איך לטפח סוג עור זה נוטה להיות שמנוני ועבה, לכן כדאי להשתמש בקרמים לעור שמן בעלי מרקם קל ולהקפיד על משטר ניקוי של העור על בסיס יומיומי (סבון) ושבועי (פילינג מקמח חומוס ומסכות ניקוי וטיהור).
6 צפייה בגלריה
מזון מתובל וטיפוח בקרמים עם מרקם קל. קאפה
מזון מתובל וטיפוח בקרמים עם מרקם קל. קאפה
מזון מתובל וטיפוח בקרמים עם מרקם קל. קאפה
(צילום: דניאל לילה, סגנון: נועה קנריק)
מסכת פנים לניקוי העור
מה צריך:
  • 1 כפית דבש
  • קמצוץ אבקת כורכום (להקפיד על מינון מועט!)
מה עושים:
  1. מערבבים את הדבש ואת אבקת הכורכום עד לקבלת מרקם אחיד.
  2. מורחים ומשאירים על העור למשך 10 דקות.
  3. שוטפים את הפנים במים פושרים ומייבשים בעדינות עם מגבת.
טיפוסי פיטה
מצב העור בעלי נטייה לעור שמנוני, נמשים ושומות. עורם נוטה להשתזף בקלות (שלא לומר "להישרף") והם רגישים יותר לקרינת השמש. לכן יש להקפיד על צינון של העור באמצעות תזונה, והימנעות מחשיפה לשמש בשעות השיא או לטמפרטורות גבוהות ואדים. חוסר איזון יתבטא בגירויים על העור, אקנה, רוזציאה (אדמומיות בפנים) וכן מצבים דלקתיים אחרים.
מה לאכול מזון בעל איכות מתוקה, פירות עשירים במים (אבטיח, מלון, מנגו, תאנים), מזונות מקררים כמו שמן קוקוס, ריבת ורדים, כוסברה, מלפפון, קישואים, תמרים, צימוקים, אספרגוס, ארטישוק, שעועית ירוקה, דלעת.
מה לא לאכול מזון חריף, מתובל ותבלינים כמו צ'ילי, פלפל חריף ופלפל שחור, מזונות וטעמים חמוצים או מלוחים, אוכל שמנוני או מטוגן ואלכוהול.
איך לטפח סוג העור של פיטה זקוק להגנה מהשמש כדי להישאר מאוזן. לכן חשוב להשתמש בקרמים לעור מעורב שכוללים מקדם הגנה. מומלץ לבחור בתכשירים שמכילים צמחי מרפא מקררים ומרפאים, כמו אלוורה, ורד, יסמין, שמן קוקוס ושמן נים, המסייעים בהרגעה ובטיפוח של העור.
6 צפייה בגלריה
פיטה. תזונה וטיפוח
פיטה. תזונה וטיפוח
פיטה. תזונה וטיפוח
(צילום: דניאל לילה, סגנון: נועה קנריק)
מסכת פנים מרגיעה
מה צריך:
  • 3־4 טיפות מי ורדים
  • 1־3 כדורי צמר גפן
  • 1/4 כוס ג’ל אלוורה (טהור, ללא תוספות)
מה עושים:
  1. מטפטפים את מי הוורדים על כדורי צמר הגפן ומנקים בעזרתם את העור בתנועות טפיחה עדינות.
  2. מורחים את ג'ל האלוורה ומשאירים על העור למשך 10־15 דקות.
  3. שוטפים את הפנים במים פושרים ומייבשים בעדינות עם מגבת. מורחים לחות עדינה לעור פנים מעורב. מומלץ לחזור על הפעולה 2־3 פעמים בשבוע.
טיפוסי ואטה
מצב העור בעלי עור שזקוק להזנה וללחות מתמידים. קיימת נטייה להזדקנות מוקדמת של העור בשל מחסור בהזנה טובה של הרקמות. עור של טיפוסי ואטה יאופיין ביובש, סדקים, דקיקות, נימים ושפתיים וציפורניים בעלי גוון חיוור בשל סירקולציה מועטה ופחות מצבורי שומן, לכן יש צורך בהזנה מבחוץ ומבפנים.
מה לאכול תזונה המבוססת על מזון כבד, שמנוני וחם: דגנים מלאים, חלב חם (אורגני), ירקות מבושלים, מזון בעל איכות שמנונית כמו גהי (חמאה מזוקקת), אבוקדו, טחינה, אגוזים וגרעינים, וחלבון מהחי או חלבון מהצומח שיתבסס על קטניות קטנות (עדשים, שעועית מש).
מה לא לאכול כדאי להימנע ממזון בעל איכות יבשה כמו דוחן, תירס, דגני בוקר יבשים, פריכיות אורז, אפונה יבשה, שעועית מסוגים שונים ופירות מיובשים.
איך לטפח כאמור, עור זה זקוק להזנה וללחלוח באופן קבוע, לכן מוצרי הטיפוח המשמשים אותו צריכים להיות עשירים בלחות או בשמנים בכבישה קרה (שומשום, שקדים). יש להימנע מניקוי עודף או מפילינג גס שעלולים לגרום לייבוש ולגירוי בעור.
6 צפייה בגלריה
טיפוסי ואטה: תזונה המבוססת על מזון שמנוני וחם וטיפוח עשיר בלחות
טיפוסי ואטה: תזונה המבוססת על מזון שמנוני וחם וטיפוח עשיר בלחות
טיפוסי ואטה: תזונה המבוססת על מזון שמנוני וחם וטיפוח עשיר בלחות
(צילום: דניאל לילה, סגנון: נועה קנריק)
מסכת פנים מזינה
מה צריך:
  • 1 כף קמח חומוס
  • קורט אבקת כורכום (להקפיד על המינון!)
  • 1/4 כוס יוגורט
  • 3 טיפות מי ורדים
מה עושים:
  1. מערבבים יחד את החומרים עד לקבלת תערובת משחתית אחידה.
  2. מורחים את התערובת על הפנים למשך 10־15 דקות.
  3. שוטפים את הפנים במים פושרים, מייבשים בעדינות עם מגבת ומורחים לחות על בסיס שמן. אפשר גם שמן שומשום בכבישה קרה.

8. לנשום ולנדוד

תרגול יומיומי של יוגה, מדיטציה ופרנאיאמה (תרגולי נשימה) עוזר לעכב את תהליך ההזדקנות. תרגולים משולבים אלה מקילים על הובלת דם מחומצן לאיברים ולרקמות גוף שונות, מסירים פסולת ומשפרים תיאום תקין של הגוף, הנפש והרגשות. הם גם משפרים את תפקוד הנשימה והלב וכלי הדם, מפחיתים מתח, חרדה, דיכאון וכאב כרוני, משפרים את דפוסי השינה ומסייעים לשפר את תחושת הרווחה הכללית ואת איכות החיים.
תרגיל נשימה לדוגמה: נשימות ברמרי
ברמרי פרנאיאמה (Bhramari Pranayama) הוא תרגול נשימה מרגיע שאפשר לבצע בכל מקום. Bhramari פירושו בסנסקריט "דבורה", והוא מכונה כך בשל צליל הזמזום דמוי הדבורה המופק במהלך הנשיפה.
  1. מצאו תנוחת ישיבה נוחה - ישיבה ברגליים משוכלות על הרצפה, כריעה, ישיבה על כיסא או אפילו על המיטה.
  2. לאחר שהתיישבתם באופן נוח, עצמו את העיניים או השפילו מבט מטה. שימו לב לתחושה של הקרקע, הכרית או הכיסא מתחתיכם, ושמרו על גו ארוך ועל כתפיים רפויות.
  3. נשמו פנימה והחוצה דרך האף. הרפו את הפנים והלסת, שמרו על השפתיים סגורות בעדינות תוך מתן אפשרות לשיניים העליונות והתחתונות להישאר מופרדות.
  4. הניחו את כפות הידיים על צדי הראש כשהאגודלים על פתח האוזניים, וחסמו את האוזניים בעדינות כדי לנטרל רעשים מסביב.
  5. קחו נשימה עמוקה פנימה דרך האף ובנשיפה השמיעו זמזום.
  6. חזרו על התרגול לפחות 6 מחזורי נשימה. בתום התרגול שבו בשקט עוד כמה דקות וחזרו באיטיות לנשימה הטבעית.

9. לרענן את המיינד עם הצמחים הנכונים

יש צמחים באיורוודה שמיועדים לחידוש של היכולות המנטליות ולשיפור הבהירות המחשבתית, יכולת ההבחנה והזיכרון. שני צמחים מומלצים לשיפור המיינד הם:
ברהמי (Bacopa Monniero): נחשב כמסייע בשיפור הזיכרון, יכולות הלימוד והריכוז וכן בהפרעות קשב וריכוז. כמו כן מקל על התאוששות במצבים של סטרס, חרדה ודיכאון.
אשווגנדה (Whithania Somnifera): צמח אדפטוגני, המכונה גם "הג'ינסנג ההודי", שנחשב כמסייע במצבים של סטרס, חרדה, הפרעות שינה והפרעות קשב וריכוז. הצמח ידוע בהשפעתו המיטיבה על האדרנל, והוא משמש גם כטיפול משלים במצבים של אלצהיימר, פרקינסון ומחלות ניווניות אחרות.
6 צפייה בגלריה
אשווגנדה
אשווגנדה
אשווגנדה
(צילום: shutterstock)

10. להיות חיוביים ומוסריים

באיורוודה גם להתנהגות שלנו יש השלכה על תהליכי ההזדקנות. "סדבריטה" משמעה הנמקה מוסרית (קוד אתי או התנהגות טובה), והיא נדרשת להנחות את ההתנהגות שלנו בחיי היומיום כדי לסייע לנו בשמירה על איזון בחיים הנפשיים והפיזיים, ובדרך זו - גם על הנעורים.
היא כוללת עקרונות מנחים של התנהגות נאותה המסייעים לשקף את החשיבות של חיינו ושל האינטראקציה שלנו עם הסובבים אותנו, כמו למשל: האם הגישה שלנו חיובית, האם אנחנו מסבירי פנים ללא ציפייה לתמורה וללא מניפולציה, האם אנו עוסקים בפעילות חברתית למען האחר.
הכותבת היא מטפלת מוסמכת באיורוודה (רפואה הודית מסורתית)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button