עמותת HonestReporting (דיווח נאמן), הפועלת למען סיקור הוגן ביחס לישראל בתקשורת העולמית, יצאה בקמפיין עם הסלוגן Israeli Wednesday. במסגרת הקמפיין, שיעלה ברשתות החברתיות, העמותה קוראת לקהל הרחב לקחת חלק ולחולל שינוי בדעת הקהל על ישראל בעולם.
לאתר העמותה יעלה בכל יום רביעי בנק של תמונות ומסרים, שיסייעו לסיקור הוגן ומאוזן של ישראל בעולם. כל אחד ואחת יוכלו לבחור ממנו ולהעלות סטורי לאינסטגרם, או לפייסבוק, לפרסם בטוויטר, או להשתתף בשיח הציבורי הבינלאומי על ידי כתיבת טוקבק לכתבות המתפרסמות בעולם. בנוסף, יוצעו אתגרים שבהם יתבקשו הגולשים להעלות תמונות המסמלות בעיניהם דו קיום, תמונות של מקומות בארץ עם ההאשטאג של הקמפיין ועוד.
צפו במנכ"ל העמותה עו"ד דניאל פומרנץ, מסביר על הקמפיין החדש:
עמותת HonestReporting פועלת משנת 2000 למען סיקור הוגן ביחס לישראל בתקשורת העולמית, מתוך תחושת שליחות. העמותה מנטרת מדי יום את כל הסיקורים על ישראל בתקשורת העולמי (BBC, CNN, NBC, New York Times וכו') ופועלת באופן מיידי ושוטף לתיקון של סיקור לא מאוזן ומוטה. בנוסף, העמותה פועלת בשיתוף פעולה עם גופים שונים בארה"ב, ישראל ואירופה בפעילויות שונות מאחורי הקלעים. כיום היא פועלת בשלושה מוקדים בירושלים, תל אביב וניו-יורק.

הסברה לקויה יכולה לפגוע בביטחון המדינה

עו"ד דניאל פומרנץ, מנכ"ל העמותה, נותן דוגמה עדכנית מרעידת אדמה שהתרחשה לאחרונה בקונגרס האמריקני: "חברי קונגרס דמוקרטים העבירו תקציב חשוב אך הוציאו מתוכו מימון חירום בסך מיליארד דולר למימון מערכת כיפת ברזל של ישראל. התפתחויות אלה הרבה יותר משמעותיות ממה שנראה לעין, ואלו הסיבות לכך", הוא מסביר.
"לא מדובר בסוגיה של 'ימין - שמאל' ולא נכון להגיד ש'הדמוקרטים' הם 'נגד ישראל'. דמוקרטים מסוימים אכן הביעו עמדות תומכות בישראל, כמו חבר הקונגרס (מטעם מדינת ניו יורק) ריצ'י טורס שצייץ: 'מערכת להגנה מפני טילים (כלומר כיפת ברזל) מגינה על האזרחים מפני טילים ומכאן שמה. רק ביקום שבו המוסר מעוות היא יכולה להיחשב ל'שנויה במחלוקת'". למחרת הציגה יו"ר ועדת ההקצבות של הבית, רוזה דילורו (דמוקרטית מטעם מדינת קונטיקט) הצעת חוק נפרדת שהחזירה את ההקצאה של מיליארד הדולרים למערכת ההגנה של כיפת ברזל", הוא מפרט את מהלך העניינים.
5 צפייה בגלריה
דיווח נאמן
דיווח נאמן
דיווח נאמן
"ואולם, חברת הקונגרס רשידה טליב, דמוקרטית מטעם מדינת מישיגן ואחת מחברות בית המחוקקים, הנחשבת למי שהייתה לה יד בהוצאת סעיף המימון מלכתחילה, צייצה בטוויטר: 'אני מתכננת להצביע נגד הצעת החוק של דילורו. עלינו להפסיק לאפשר את המשך הפרת זכויות האדם של ישראל ואת ממשלת האפרטהייד שלה'. רק ימים אחדים קודם לכך, הגישה הפוליטיקאית הפרוגרסיבית יקירת התקשורת אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, דמוקרטית מטעם מדינת ניו יורק, הצעת תיקון לחוק הוצאות הביטחון של ארה"ב שמטרתו לעצור מכירת נשק מונחה לישראל. היא הסבירה בציוץ שהסיבה לכך היא שישראל מפציצה אזרחים פלסטינים ומרכזי תקשורת".
את פומרנץ מטריד מאוד הפזמון החוזר של המשפיענים האנטי-ישראליים שלפיו כמעט כל הצהרה או פעילות נגד ישראל היא פשוט "ביקורת לגיטימית על מדיניותה". "זה לא נכון", הוא נזעק. "עובדה שחברי קונגרס בארה"ב ניסו להפסיק סיוע כספי למערכת הגנה מצילת חיים המשמשת לנטרול טרור פלסטיני. זו לא 'ביקורת'. זו התקפה", הוא פוסק.

עלייה מטרידה של פוליטיקאים שוליים

"גישות אנטי-ישראליות אינן חדשות אך הן הולכות ופולשות יותר ויותר לזרם המרכזי, אפילו בין יהודים אמריקאים", מוסיף פומרנץ. "סקר שנערך לאחרונה בקרב מצביעים יהודים מצא ש-25 אחוז מהם רואים בישראל מדינת אפרטהייד, 34 אחוז חושבים שהיחס של ישראל כלפי הפלסטינים דומה לגזענות בארה"ב ו-22 אחוז סבורים שישראל מבצעת 'רצח עם' לפלסטינים".
"מפתה לחשוב שאירועים אחרונים אלו בקונגרס הם סתם 'עיכוב טכני', כמו שטען שר החוץ לפיד. אחרי הכול, ישראל תקבל לבסוף נשק מונחה ומימון לכיפת ברזל ואולם, זו הפעם הראשונה שמי שנחשבים לפוליטיקאים שוליים הצליחו לייצר השפעה גדולה כל כך במרכז הבמה: הם הצליחו לשנות חוק תקציב חשוב בקונגרס", הוא מסביר.
"אין ספק ש'השוליים' האלה זוכים לפופולריות גדלה והולכת – שהיא הגורם המניע דמוקרטיות – וכתוצאה מכך, גדלה השפעתם הפוליטית בעולם האמיתי, אסור לזנוח את זירת ההסברה הפרו-ישראלית הבינלאומית, זה בנפשנו".

האם התמיכה בישראל עלולה להיחלש?

תחום אחר שמטריד את פומרנץ הוא פעילות תלויה ועומדת של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC), פעילות שיכולה לגרום לכך שישראלים לא יוכלו לעזוב את המדינה בשל סכנה שייעצרו בגין תביעות על "פשעי מלחמה", "אפרטהייד" ו"פשעים נגד האנושות". "תרחיש זה אינו תיאורטי בלבד", מדגיש פומרנץ. "מנהיגים ישראלים כבר התמודדו עם צווי מעצר בגין האשמות מסוג זה אפילו במדינות ידידותיות כמו בריטניה וספרד. ה-ICC אינו פועל כבית משפט חסר פניות, להפך, הוא מונע פוליטית וללא תמיכתה של ארה"ב מאחורי הקלעים, עלולה התביעה נגד ישראל להציב מצב שיוביל לכך שישראלים רבים ינותקו העולם".
גם החשש מחרם בינלאומי מעסיק את אנשי העמותה. "לעיתים קרובות פוטרים את תנועת ה- Boycott, Divestment and Sanctions (BDS), כבלתי יעילה, אך חרם של Airbnb היה יכול להצליח אלמלא ננקטה פעולה באמצעות המערכת המשפטית של ארה"ב", מסביר פומרנץ.
"החרם של בן &ג'ריס מטריד במיוחד משום שמותג זה הוא בבעלות ענקית מוצרי הצריכה יוניליוור. אם ישראל תאבד תמיכה ציבורית ופוליטית, עלולים מקרי החרם האלה להתרחב ולהתפשט לתאגידים גדולים נוספים, בכללם במגזרי הנפט, הפיננסים והתעבורה, במערכות אינטרנט גלובליות ועוד. מבצעי חרם כאלה, אם יבוצעו בתיאום, הם בעלי פוטנציאל להרוס מדינה ריבונית", הוא חורץ.
5 צפייה בגלריה
דיווח נאמן
דיווח נאמן
תיקון דיווח של NBC על ידי "HonestReporting".

מה אפשר לעשות?

לדעתו של פומרנץ עדיין לא מאוחר מדי לספק למרבית האמריקנים את המידע המדויק והמשכנע על ישראל כדי להשיג תוצאה יעילה.
"אפשר לדבר עם הדור הצעיר – ואפשר להצליח. אך ראשית עלינו להכיר בכך שזה חשוב, שזה אפשרי ולבסוף, שצריך לעשות זאת בדרך מסוימת מאוד".
בחודש מאי האחרון, במבצע "שומר החומות", יישמה עמותת HonestReporting סגנון של מסגור ודיבור עם אנשים המדגיש את דאגתה של ישראל לזכויות אדם; מחזק את רושם ההשפעה המזיקה של קבוצות טרור על ישראלים ופלסטינים רגילים; ומפגין רגישות מיוחדת לפוליטיקה הקשורה לגזענות.
לפי סקר בלעדי של העמותה שבוצע על ידי חברת טכנומטריקה, עלה כי כ-20% מהאמריקנים תומכים בישראל, כ-20% תומכים בפלסטינים וליתר, כ-60%, אין דעה מוצקה לכאן או לכאן. הסקר כלל דגימה אקראית של 524 אמריקאים בגילים 18-44 שענו על סדרת שאלות ואז הציגו להם סרטון וידאו בהפקת העמותה שהתייחס לאירועי מאי האחרון. המשתתפים ענו לאחר מכן על סדרה של שאלות נוספות שמטרתה הייתה למדוד את השפעת עבודת העמותה על יחסם לישראל, ממשלתה ואזרחיה.
"מתוך אלו שאמרו בתחילה שאהדתם נתונה יותר לפלסטינים, דיווחו רבע מהם לאחר הקרנת הווידאו, על אהדה שווה פחות או יותר הן כלפי הפלסטינים והן כלפי הישראלים ו-9% מהם עברו לצד הישראלי".
"הסקר שערכנו מעיד הן על החשיבות והן על הפוטנציאל החיובי של היוזמה של העמותה" מספר עו"ד דניאל פומרנץ. "הסיבה לכך שכוחות אנטי-ישראליים נהנים מהצלחה, היא בדיוק משום שישראל, וגם תומכיה, ממזערים לעתים קרובות ומתעלמים מפעילות מזיקה עד שכבר נהיה מאוחר מדי. בדמוקרטיה, המדיניות לעתים קרובות מוכתבת על ידי דעת הקהל. זו הסיבה לכך שישראל ותומכיה חייבים ללמוד לדבר אל הצעירים במונחים מתוך אוצר המילים שלהם", הוא מסביר. "עלינו לפגוש אותם במקום שבו הם נמצאים, דבר זה דורש גישה שונה לחלוטין מכל גישה שהשתמשו בה בעבר. אי אפשר להמשיך באותה דרך".
מהסקר של HonestReporting, עולה שהגישה עובדת: אחרי צפייה בווידאו קצר שהפיקה העמותה, המסביר המבצע בסגנון שהוצג לעיל, שליש מהעונים (אמריקאים בגילי 18-44) אמרו שעכשיו הם תומכים יותר בישראל. זה כולל את הקבוצה החשובה במיוחד של בני 18-24, שבקרבם נצפתה עלייה של 32% בתמיכה.
בהינתן הפרמטרים של הסקר, 60% מהמשיבים אמרו תחילה שהאהדה שלהם כלפי הישראלים והפלסטינים היא "פחות או יותר שווה" או ש"הם לא בטוחים", מה שרמז על כך שדעותיהם של מרבית המשיבים על העימות אינן טבועות עמוק. למעשה, מתוך אלו שאמרו בתחילה שאהדתם נתונה יותר לפלסטינים, דיווחו רבע מהם לאחר הקרנת הווידאו, על אהדה שווה פחות או יותר הן כלפי הפלסטינים והן כלפי הישראלים ו-9% מהם עברו לצד הישראלי.
5 צפייה בגלריה
דיווח נאמן
דיווח נאמן
דיווח נאמן
בין אלה שאהדו יותר את ישראל מלכתחילה, 85% אמרו שאחרי הצפייה בווידאו הם הרגישו ביטחון רב יותר לדון בעימות. זה בא על רקע מחקר שנערך לאחרונה ומצא ש-50% מהסטודנטים "היהודים בגלוי" נמנעים מביטוי דעותיהם על ישראל.
הנתונים מאששים שהמסרים מבוססי העובדות של HonestReporting, המדגישים את ההיבטים החיוביים של ישראל, בכללם הדאגה לזכויות אדם, וכן את ההשפעות השליליות של קבוצות הטרור בעזה הן על הישראלים והן על הפלסטינים, יכולים להטות את הכף בכל הנוגע לתחושות הציבור כלפי המדינה היהודית.
עוד עולה מהסקר כי יותר משמונה מתוך עשרה משיבים אמרו שהמצגת שיפרה את הבנת אירוע ההתלקחות שהתרחש במאי בין חמאס לבין ישראל. כמעט שלושה רבעים מהנשאלים אמרו שהמצגת העלתה את נכונותם לדון בעימות הישראלי-פלסטיני.
מרבית הנשאלים הטמיעו את המידע הביקורתי שהועבר בסרטון: 83% זכרו ש"מוות של פלסטינים רבים נגרם על ידי טילי חמאס"; 79% זכרו ש"באופן כללי, חמאס בעזה תוקפני כלפי ישראל"; ו- 79% ש"ארה"ב הכריזה על חמאס כארגון טרור", כמעט 75% אמרו שהם נוטים לבקר באתר של העמותה לקבלת מידע נוסף.

יצירת הבנה מוצקה יותר של היבטי המאבק

העובדה ש-84% מהנשאלים סברו שהווידאו שיפר את הבנת אירועי מאי 2021, רומזת על כך שהמצגת השפיעה אפילו על מי שבעבר לא הייתה להם כמעט חשיפה לסוגיית ישראל והפלסטינים. הבנת המאבק השתפרה אצל יותר מ- 80% מהנשאלים בכל הגילים. הווידאו השפיע על אמריקאים בלי קשר לשיוכם הפוליטי: 84% מהדמוקרטים, 85% מהרפובליקנים ו- 84% מהעצמאיים אמרו שאחרי הצפייה בווידאו הייתה להם הבנה מוצקה יותר של היבטי המאבק.
זאת ועוד, כמעט שלושה רבעים מהמשתתפים בסקר, בכל שלוש קבוצות הגיל, אמרו שהמצגת חיזקה את הביטחון שלהם ביכולתם לדון במבוי הסתום בין הישראלים לפלסטינים ובהם 74% מהדמוקרטים, 77% מהרפובליקנים ו-73% מהעצמאיים.

אוהדים יותר את הישראלים אחרי המצגת

33% מהדמוקרטים, 43% מהרפובליקנים ו-27% מהעצמאיים היו אוהדים יותר כלפי הישראלים לאחר הצפייה בווידאו. 11 מתוך 13 מגזרים דמוגרפיים שהשתתפו בסקר הציגו עלייה דו-ספרתית בתפיסה החיובית כלפי הישראלים. נתון מרכזי חשוב מראה כי בין המשיבים שהביעו מלכתחילה אהדה גדולה יותר כלפי הפלסטינים, לאחר המצגת, כרבע (!) מהם טען שיש לו אהדה פחות או יותר שווה כלפי שני העמים, ו-9% מהם עברו לצד הישראלי.
"עדיין לא מאוחר מדי לספק למרבית האמריקאים את המידע המדויק והמשכנע על ישראל כדי להשיג תוצאה יעילה. אפשר לדבר עם הדור הצעיר – ואפשר להצליח", סיכם פומרנץ. "יחד עם זאת, ראשית עלינו להכיר בכך שזה חשוב, שזה אפשרי ולבסוף, שצריך לעשות זאת בדרך מסוימת מאוד. כשנפעל יחד, עם המסרים הנכונים, נוכל להביא לשינוי אמיתי בדעת הקהל ולהוביל בסופו של דבר גם לסיקור הוגן ומאוזן באמצעי התקשורת העולמיים".
  • להצטרפות לקמפיין ההסברה הבינלאומי לחצו כאן.