משפחות חרדיות נרגשות מילאו את הרחבה, לצד הבנים – חיילים לובשי מדים – במעמד מרגש וראשון מסוגו: גיוס של צעירים עם צרכים מיוחדים מן המגזר החרדי. "זה בהחלט מגיע ממקום של חיבור", אמר ל-ynet מנחם לוינטל, אביו של דובי הנמצא על הרצף האוטיסטי. "אנחנו חלק מעם ישראל ואנחנו רוצים אחדות".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
זו הפעם הראשונה שבה משתלבת קבוצה מתנדבת מהמגזר החרדי בצה"ל, ובמסגרת היחידה הם ישולבו בעבודה בימ"ח, אפסנאות ומטבח במסגרת פיקוד העורף. עשרת המתנדבים, בני המגזר החרדי בבני ברק, לומדים בבית הספר "שחר" בפתח תקווה המיועד לתלמידים עם לקויות תקשורת, ונותן מענה להורים ולתלמידים המנהלים אורח חיים דתי. הם השתתפו בטקס לפתיחת יחידת אל מור במחוז דן, של פיקוד העורף, במסגרת תוכנית "גדולים במדים" של עמותת "יד לילד המיוחד".
קראו עוד בערוץ היהדות:
לוינטל מספר כי בנו אובחן על הרצף כבר כתינוק. "בזמנו לא היה מענה רציני לילדים חרדים על הרצף, והם היו משולבים בבתי ספר לצד ילדים עם תסמונות דאון, שאותם הם היו מחקים. אני חברתי לכמה הורים, והקמנו מענה לילדים חרדים – בית ספר 'השחר'".

"הם הקמע של החברה הישראלית"

לוינטל מכנה את המהלך "פריצת דרך גדולה", ומספר כי "כחרדי אני מאוד תומך בכך שחרדים בעלי צרכים מיוחדים ישולבו בצבא שנותן להם מענה ומסגרת". לדבריו, כשהוצעה להם המסגרת, ההורים נענו בשמחה. "כשמנהל הרב שאול רוטנברג פנה אליי, אחרי שגיבש את הרעיון, אז ההורים הביעו התלהבות".
2 צפייה בגלריה
בטקס המרגש: לראשונה חוילו מתנדבים חרדים בעלי צרכים מיוחדים
בטקס המרגש: לראשונה חוילו מתנדבים חרדים בעלי צרכים מיוחדים
בטקס המרגש: לראשונה חוילו מתנדבים חרדים בעלי צרכים מיוחדים
(צילום: ארהלה זנד)
לוינטל מוסיף כי "הילדים האלה הם הקמע של החברה הישראלית. הם נותנים אהבה ללא גבולות. מפקד הימ״ח של מחוז דן רנ״ג רמי חסן מהכפר ירכא, לקח את הבן שלי כפרויקט אישי, ועל אף שהיו לו בהתחלה בעיות משמעת, המפקד נרתם בכל מרצו לעזור – והצליח בגדול".
רנ״ג חסן עצמו, המשמש כמפקד יחידת מחסני החירום ומתנדבי גדולים במדים במחוז דן, אמר כי ״העזרה והתרומה של המתנדבים משמעותית מאוד במחוז. המתנדבים מבצעים את העבודה המחוזית ברמה גבוה ביותר ואף מהווים השראה לכלל חיילי המחוז, משפחת מחוז דן מחבקת אותם באהבה וגאווה גדולה".
שאול רוטנברג, מנהל בית הספר השחר, עמד נרגש מול ההורים והחיילים החדשים, וסיפר על הדרך שעברו יחדיו ב-11 השנים האחרונות, שהתפתחו לרשת המונה 500 תלמידים. "כשפנו אליי הרשויות שאפתח בית ספר לתלמידים מהמגזר הדתי והחרדי עם לקויות תקשורת, זה היה נראה כמו חלום ודמיון פרוע", אמר. "המערכת הייתה מקובעת ובדפוסים ישנים, אבל גם כשקפצתי למים עם כל הצוות הנהדר, לא האמנתי שיבוא יום והם יצליחו להחזיר לחברה כמו כמעט כל בחור בן גילם".

"לא האמנו שזה קורה"

מפקד מחוז דן, אלוף משנה חי רקח, אמר להורים כי המעמד המרגש הזה "מביא לידי ביטוי את הציווי של צה"ל כצבא העם של החברה הישראלית", כדבריו. "אנחנו נרגשים ומאושרים לקבל אל משפחת מחוז דן בפיקוד העורף את מתנדבי יחידת אל מור".
2 צפייה בגלריה
בטקס המרגש: לראשונה חוילו מתנדבים חרדים בעלי צרכים מיוחדים
בטקס המרגש: לראשונה חוילו מתנדבים חרדים בעלי צרכים מיוחדים
בטקס המרגש: לראשונה חוילו מתנדבים חרדים בעלי צרכים מיוחדים
(צילום: ארהלה זנד)
הרב מנדי בלינצקי, מנכ"ל עמותת "יד לילד המיוחד" – בעצמו חרדי – הבהיר כי "במהלך כל השנים שזכיתי לטפל בילדים ובנוער בעלי צרכים מיוחדים, לא ראיתי כלי טיפולי שמקדם ילדים ונוער בעלי צרכים מיוחדים כמו השירות בצה"ל".
לדבריו, "השירות בצה"ל סביב צעירים וצעירות מכל הארץ – מה שנקרא, 'כור ההיתוך' – מהווה את הפלטפורמה הבריאה והטובה ביותר עבורם לרכוש כישורי חיים ומיומנויות חברתיות שהם כה זקוקים להם בהמשך החיים. במהלך עשר שנות פעילותה של 'גדולים במדים', נוכחנו לראות שאת מה שהם מקבלים במהלך השירות הצבאי, שום כלי אחר לא יכול לתת להם. לכן אנחנו מתעקשים שלכל ילד וילדה במדינת ישראל תהיה האפשרות להתגייס לצה"ל".
במהלך הטקס הביטו ההורים נרגשים במה שלא חשבו שייתכן בכלל. "בית הספר לא האמין שזה קורה, שהילדים ישולבו בצבא", אמר לוינטל. "ואם יש התלבטות אם לשלוח ילד עם צרכים מיוחדים – זה תורם המון, והילדים חוזרים הביתה אחרים לגמרי, שמחים ומאושרים".