פרטים נוספים ועדויות מאירוע הדקירה של הסופר עטור הפרסים סלמן רושדי ממשיכים כל העת לזרום. אמש (ו') נדקר רושדי על הבמה בניו יורק לפני הרצאתו באירוע של מכון צ'וטקווה.
אנדרו ויילי, סוכנו של רושדי, מסר כי הוא מחובר למכונת הנשמה והוא ככל הנראה יאבד את אחת מעיניו כתוצאה מהדקירה. עוד נמסר כי רושדי סובל מעצבים קטועים באחת מידיו, וכן מנזק בכבד. "החדשות הן לא טובות", כתב ויילי במייל שבו תיאר את מצבו הרפואי של הסופר.

לפי הודעת המשטרה המקומית, שמו של החשוד בתקיפה הוא האדי מטאר - בן 24, תושב ניו ג'רזי. מטאר נתפס על ידי הנוכחים במקום. מהמשטרה נמסר כי המניע לתקיפה עוד לא ידוע, אך לפי דיווח באתר ה"ניו יורק פוסט", גורם משטרתי חשף כי בחקירה הראשונית התגלה החשוד כמי שתומך בממשלה האיראני ובמשמרות המהפכה.
על פי העדויות הראשוניות, בעת שהוצג רושדי בפני הקהל, אדם רץ אל הבמה ותקף את הסופר בצווארו. המראיין הנרי ריס נפצע אף הוא בראשו, אך מצבו הוגדר קל. ריס הוא ממייסדי ארגון ללא מטרות רווח שמספק מחסה לסופרים שגלו ממולדתם עקב רדיפה. החשוד בתקיפה, שעל פי אחד העדים לבש בגדים שחורים ומסכה שחורה, נעצר על ידי המשטרה ונלקח לחקירה.
רופאה שהייתה במקום העניקה לרושדי טיפול ראשוני וטענה ש"הייתה סביבו על הבמה שלולית דם". הדיווחים טענו כי הוא לא נזקק להחייאה ומספר אנשים סביבו אמרו: "יש לו דופק, יש לו דופק". לאחר מכן הועלה רושדי על מסוק ופונה לקבלת טיפול רפואי. על פי המידע שהוציא לתקשורת הסוכן שלו, הוא נכנס לניתוח.
2 צפייה בגלריה
שניות אחר אירוע התקיפה של סלמן רושדי
שניות אחר אירוע התקיפה של סלמן רושדי
שניות אחר אירוע התקיפה של סלמן רושדי
(צילום: AP)
סופרים, פוליטיקאים ואנשי תרבות רבים הגיבו לאירוע הדקירה בגינויים חריפים וקריאות להחלמתו. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון צייץ: "סלמן רושדי נדקר בזמן שניצל זכות עליה אנחנו צריכים להגן לעד. נכון לעכשיו מחשבותיי עם משפחתו. אנחנו מקווים שהוא בסדר".
נשיא צרפת עמנואל התייחס גם הוא לתקיפה בציוץ בטוויטר, שבו כתב: "במשך 33 שנים, רושדי גילם את החופש ואת המאבק בבערות. הוא קורבן למתקפה פחדנית שנעשתה בידי כוחות של שנאה וברבריות. הקרב שלו הוא הקרב שלנו, והוא אוניברסלי. עכשיו יותר מתמיד, אנחנו עומדים לצידו". היועץ לביטחון הלאומי האמריקני ג'ייק סאליבן כינה את התקיפה "מחרידה", וכתב בציוץ בטוויטר כי "כולנו מתפללים להחלמתו המהירה. אנחנו מודים לאזרחים והמגיבים הראשונים בזירה שעזרו לו כל כך במהירות".
"חדשות מזעזעות", הגיבה לאירוע ג'יי.קיי רולינג, מחברת סדרת ספרי הארי פוטר. "מרגישה רע מאוד עכשיו. אני מתפללת שהוא בסדר". סופר המד"ב ניל גיימן צייץ: "אני המום ומזועזע לראות את חברי סלמן רושדי מותקף לפני נאום. הוא איש טוב ומבריק ואני מקווה שהוא בסדר".
2 צפייה בגלריה
סלמן רושדי
סלמן רושדי
סלמן רושדי
(צילום: EPA)
גם סטיבן קינג הצטרף לרשימת המאחלים להחלמתו וצייץ "אני מקווה שסלמן רושדי בסדר", ויחד איתו הסופר חאלד חוסייני ("רודף העפיפונים"), שהגיב: "אני מזועזע לחלוטין מההתקפה הפחדנית על סלמן רושדי. אני מתפלל עבור החלמתו. הוא קול חיוני ואסור שיושתק".
מושלת ניו יורק קאתי הוקול בירכה על התגובה המהירה של השוטר שהיה במקום: "הוא הציל את החיים שלו ואת אלו של מנחה האירוע שהותקף גם כן. אנשים צריכים להרגיש חופשי לומר את דעתם ולכתוב אמת".
פורסם לראשונה: 21:13, 12.08.22