במהלך השנה האחרונה, הישראלים רכשו וויסקי יקר, התנסו במגוון מטורף של משקאות ג'ין, התפנקו על קוניאק במחיר מכונית משומשת קטנה ואגרו לא מעט משקאות במחירים יוצאי דופן. אצל מזקקים, יצרני כהילים ויבואנים, נרשם שיא מכירות שלא נראה כמוהו, על אף סגירת הברים והמסעדות.
במהלך תקופת הקורונה והסגרים, אנשים בכל רחבי העולם - ולא רק אצלנו - לא הוציאו כסף על בילויים: לא על לא קונצרטים והופעות ולא על טיולים לחו"ל. במקום זה אנשים התחילו לבשל בבית ולבלות לא מעט בחנויות אלכוהול מול המדפים, כשהם מתלבטים איזה יין יתאים לארוחה הערב.
12 צפייה בגלריה
יין אדום - אילוסטרציה
יין אדום - אילוסטרציה
מה המחיר הכי גבוה שהייתם משלמים על בקבוק יין?
(צילום: shutterstock)
הדבר הזה, הקפיץ את המכירות של יצרני המשקאות בארצות הברית ב-7.7%, והביא אותם לנתון של 31.2 מיליארד דולר, כך על פי מועצת הכהילים המזוקקים הבינלאומית (DISCUS). הנתונים מסמנים את הצמיחה המהירה ביותר והמכירות הגבוהות ביותר מזה 40 שנה לפחות.
"התנהגות הצרכנים השתנתה כתוצאה מהקורונה, כי כבר אי אפשר היה לצרוך בילויים כמו לפני המגיפה. אנשים התחילו להוציא הרבה יותר כסף על מזון ומשקאות - כי הם מעוניינים לפנק את עצמם", סיפר לנו השבוע אחד מיבואני האלכוהול הגדולים בישראל.
"למרות המצב הכלכלי, המחיר פחות פקטור. הצרכן מוכן להוציא סכומים כפולים מבעבר על צריכת אלכוהול ועל רכישת בקבוקים מעוצבים כפריט יוקרתי לתצוגה בסלון הבית"
ונכון, אולי בתקופת שיגרה הישראלים מעדיפים לשתות בברים ובמסעדות, בדיוק כמו האירופאים או האמריקאים. גם לפני המגיפה האמריקנים תמיד שתו הרבה גם בבית, וארבעה מכל חמישה משקאות אלכוהוליים בארצות הברית נקנו בחנויות אלכוהול, בסופרמרקטים ובערוצים אחרים שהם לא ברים ומסעדות. עם התפרצות הקורונה, הישראלים הצטרפו למגמה הזו, אשר הלכה וצברה תאוצה במהלך התקופה.
12 צפייה בגלריה
הישראלים מחפשים פיצוי לשנה הקשה במוצרי יוקרה
הישראלים מחפשים פיצוי לשנה הקשה במוצרי יוקרה
הישראלים מחפשים פיצוי לשנה הקשה במוצרי יוקרה
"השנה האחרונה ותקופת הקורונה בעיקר, הביאו לעלייה משמעותית בצריכת האלכוהול הכללית, לרבות צריכת יין. בישראל, מדובר בעלייה של בין 50%-35% בהוצאות על יין, שגם מהווים עלייה מ-2 בקבוקים לשנה לנפש, לכ-3.5 בקבוקי יין לנפש בשנה", מסביר וובה דיאצנקו מחנות דלי וינו בנתניה, "קהל הלקוחות ראה בתקופה זו גם הזדמנות לפיצוי עצמי במוצרי יוקרה, וכך רצה להבטיח לעצמו מוצרים נדירים יותר שערכם רק עולה עם הזמן".

חוגגים בבית אירועים משמעותיים

קשה להסביר את הריצה לרכישת משקאות אלכוהול יקרים, במיוחד בישראל. חובבי הקונספירציות יגידו כי זהו פחד פסיכולוגי מסוף העולם – ולכן צריך לנסות ולטעום הכל, גם אם זה יקר, לפני הגעת הקץ. הפחות קיצוניים יגידו - אז אם לא טסתי לחו"ל השנה ולא יכולתי להשוויץ באינסטגרם, תראו איזה בקבוק אלכוהול יקר מונח במרכז שולחן הסלון שלי.
"בשנה האחרונה בולטת עלייה של כ-35% בקטגורית הוויסקי וגידול של כ-28% בקטגוריית הקוניאק", מסבירה פני בכר, מנהלת שיווק של בנא משקאות, "הקהל מבין יותר, פתוח להכיר בקבוקים חדשים, לטעום טעמים חדשים וייחודיים, והוא מתחיל לזהות אלטרנטיבות יקרות יותר בכמויות גבוהות שלא הכרנו בחנויות הרשת בעבר. למרות המצב הכלכלי, המחיר פחות פקטור. הצרכן מוכן להוציא סכומים כפולים מבעבר על צריכת אלכוהול ועל רכישת בקבוקים מעוצבים כפריט יוקרתי לתצוגה בסלון הבית".
"אם בעבר ראינו שאנשים מזמינים בקבוק שמפנייה בעיקר בתקופת הסילבסטר או באירועים חגיגיים, היום רכישת בקבוקי שמפנייה הביתה הפכה לדבר שבשגרה, במיוחד במותגים שהם סופר פרימיום"
היבואנים ובעלי חנויות היין, לא הבינו בהתחלה את פשר התופעה, אך ככל שהקורונה נמשכה, היה להם ברור שמדובר במשהו שהולך להישאר איתנו לטווח הארוך. "הסיבה לתופעה היא שאנשים ישבו בבתים כמעט שנה - בלי לצאת למסעדות וברים, ורצו להמשיך לחגוג גם את האירועים המשמעותיים בחייהם כמו ימי נישואים, ימי הולדת וכדומה - גם בקורונה", מסביר אלעד סלובטיק, סמנכ"ל שיווק בחברת אספיריט. "אם בעבר ראינו שאנשים מזמינים בקבוק שמפנייה בעיקר בתקופת הסילבסטר או באירועים חגיגיים, היום רכישת בקבוקי שמפנייה הביתה הפכה לדבר שבשגרה, במיוחד במותגים שהם סופר פרימיום. כמובן, שעם פתיחת המסעדות והברים הצריכה הביתית ירדה - אך במעט, ולא בצורה דרסטית כפי שחשבנו שיהיה. בהשוואה לשנים קודמות, עדיין רואים עליה משמעותית בכל מה שקשור לרכישת מותגי יוקרה, ויש יותר עניין סביב מותגי פרימיום ומותגים פחות מוכרים וידועים".
12 צפייה בגלריה
הישראלים הפכו לאספנים
הישראלים הפכו לאספנים
הישראלים הפכו לאספנים
(צילום: ירון ברנר)
העלייה בביקוש לאלוכוהל יקר ויוקרתי נמשכת, והישראלים מתפנקים במשקאות שמגיעים לאלפי שקלים וגם לעשרות אלפי שקלים. אין ספק, כי לקורונה השפעה מכרעת בנושא, ולא מעט אנשים ביססו בתקופה הזאת גם תדמית כאספנים וגם כבעלי ברים בייתיים עם משקאות יוצאי דופן, שאפשר למזוג לחבר'ה.
אז מהם המשקאות היקרים והמסקרנים שנרכשו השנה? הנה רק חלק ממשקאות האלכוהול היקרים שנמכרו בישראל בשנת הקורונה:
היין, טאלנט גראן שמפיין, 55,000 שקל
ב-1791 מגיע הבריטי תומאס היין לצרפת ומתארח בטירה הקסומה - שאטו דה ז'ארנאק. עד מהרה מתחתן תומאס עם בתו של בעל הטירה, ובשנת 1821, משנה תומטס את שם האחוזה להיין (כשם משפחתו). מאז ועד היום נחשב המותג Hine לאחד מבתי הקוניאק הטובים והמוערכים בצרפת.
בגרסת טאלנט גראן שמפיין, הקוניאק האיכותי ביותר של בית הקוניאק, המשקה מורכב מ-50 סוגים של קוניאק מהמאה ה-19, כולם מחלקות גראן שמפיין בלבד. זהו משקה אלגנטי ועוצמתי בעל טעמים נשגבים. מגיע בבקבוק קריסטל באקטראט מהודר בעבודת יד המעוטר בסמל הקרניים של המזקקה. יבואן: אנוטקה.
ויסקי, טומינטול מיושן 40 שנים, 30,000 שקל
מזקקת טומינטול ממוקמת באזור גלן ליווט בהרי סקוטלנד, בכפר שנושא את שם המזקקה “טומינטול”. איכות חומרי הגלם והמים מגיעים נחשבים לאידיאליים ביותר להפקת וויסקי, בשל התנאים השוררים. הדורה מיוחדת של בקבוק מיוחד זה, אשר יוצר בכמות של 500 בקבוקים ממוספרים.
הוויסקי מתבגר בחביות מזקקת טומינטול משנת 1974, ובשל האיכות הנדירה הוא ממולא בבקבוק ואריזה מאד מיוחדת, שנועדה לאספנים וזכה להגדרה של תכשיט יקר ערך. טעמים וניחוחות פרי אננס איכותי ביותר בשילוב עדין של ניחוח קפה משובח. יבואן: א.ג.ת.ד.
קוניאק, L.V.O דיו, 28,000 שקל
בבקבוק מעוצב, עשוי משכבות זהב טהור 24 קראט, מגיע קוניאק פרימיום המיוצר מהחביות האיכותיות ביותר המגיעות מכרמי אזור גראן שמפיין.
הבקבוק עוצב על ידי התכשיטנים הפריזאים ארתוס ברטרנד, ושם הקוניאק "La Vie en Or", מתאר את החיים בזהב הבאים לידי ביטוי במראה הבקבוק. יבואן: בנא משקאות.
וודקה, "אימפריאל קולקשיין", במארז בצורת ביצת פברז'ה, 15,000 שקל
וודקה אימפריאל קולקשיין מיוצרת במפעל של חברת “לדוגה” בסנט פטרסבורג. לייצור הוודקה משתמשים במים מאגם הלדוגה – אחד מהאגמים הגדולים באירופה, והמים נקיים וצלולים עם מעט מינרלים ובעלי טעם רך ועדין. הכוהל מופק מהרמה האיכותית ביותר ומיוצר מחיטה ושיפון המבשילים בשדות חקלאים במרכז ודרום רוסיה.

הוודקה עוברת 12 סינונים לאחר תהליך של 5 זיקוקי פחם. תהליך זה מקנה טעם, צלילות ורכות מיוחדת במינה לוודקה. האריזה של המשקה היא יצירת מופת בפני עצמה, מעוצבת בצורה של ביצה מבית "קרל פברז’ה", בעבודת יד בעלת מסורת היסטורית בתחום זה. האריזה עשויה ממתכת מצופה בזהב, וכל העיטורים והקישוטים מצופים בזהב 24 קארט.
האריזה כוללת דיקנטר (750 מ”ל תכולה) ו-4 כוסות אלגנטיות המיוצרות מזכוכית “ונציה”. קיים מגוון עיצובים שונים, כולם סביב נושא ביצת ההפברז'ה, ויש גם מהדורות מיוחדות. יבואן: חברת א.ג.ת.ד.
קוניאק, מאוקסיו, סלקשן לוט 1419, 10,000 שקל
משפחת מאוקסיו מחזיקה בכרמים רבים בחבל קוניאק בצרפת משנת 1743. כיום, ממשיך ומנהל הדור העשירי של המשפחה את כל תהליך טיפוח הכרמים והבציר של הענבים בהתאם למסורת ארוכת שנים, והמשפחה מוכרת את התוצרת שלה לכל בתי הקוניאק הגדולים והמפורסמים ביותר.
לאוהבי המשקה היוקרתי יש הזדמנות לקבל חשיפה ממקור ראשון לאזור גידול הענבים בחבל קוניאק ולטעמים והניחוחות של הקוניאק מרגע הבציר – המשך בזיקוק ועד להעברה לחביות לתקופת התבגרות. בקבוק זה מופק מחבית שהועברה בירושה מסבא לנכד של משפחת כורמים בחבל בורדרי.
הקוניאק שהיה בחבית התבגר במרתף הבית של המשפחה לתקופה של יותר מ-100 שנים, והוא מדגיש במיוחד את הבשומת הפרחונית הנפלאה שיש במשקה לאחר מספר שנים כה רב בו הוא התיישן בחבית. יבואן: א.ג.ת.ד.
שמפניה, קרוג קלו דה אמבוני 2002, 9,350 שקל
קרוג הוא אחד מבתי השמפניה שהכי מזוהים עם צרפת ובין היתר גם לאחד מהמובילים והידועים בעולם בזכות הכרמים האיכותיים שלו בהם גדלים הענבים הטובים ביותר בשמפיין. קרוג קלו דה אמבוני 2002, היא ללא ספק אחת מהשמפניות הטובות בעולם. השמפניה מופקת מענבי פינו נואר מחלקה אגדית וייחודית מאחד האזורים המובחרים לענבים אלו.
זו הפעם השביעית בלבד ששמפניה זו מיוצרת מאז שיוצרה הראשונה ב-1995. לשמפניה צבע זהוב של חיטה ובשומת של ג'ינג'ר, תפוז מסוכר ורמז לשקדים. בפה היא בעלת מבנה אלגנטי ועשיר עם רמזים לפירות הדר. יבואן: אספיריט.
רמי מרטן, לואי ה-13, 8,999 שקל
לואי טרז מבית רמי מרטן נחשב למלך הקוניאקים. זהו אחד הקוניאקים היוקרתיים והמשובחים בעולם, אם לא המשובח ביותר. הקוניאק קרוי על שמו של לואי ה-13, שהיה מלך צרפת בשנים 1610-1643, והחזיק בקשרים טובים עם משפחת מרטן – יצרנית הקוניאק.
המשקה מתבגר בחביות עץ אלון מסוג לימוזין, ישנות במיוחד והן דקות כמעט בחצי מחביות היישון הרגילות, עובדה זו גורמת לכך שיותר אויר נכנס ובא במגע עם המשקה שהופך אותו ליותר איכותי. גם לבקבוק יש סיפור משלו: הדקנטר, המכיל את המשקה הוא רפליקה בעבודת יד של בקבוק עתיק שנמצא בחפירות ליד העיר ז'רנה. יבואן: הכרם.
ג'וני ווקר, אודיסי, 7,800 שקל
זוהי מהדורה מוגבלת, מהמשובחות ביותר שחברת ג'וני ווקר הוציאה לאוויר העולם. כבר ב-1920, לכבוד חגיגות 100 שנים לייסוד חברת "ג'וני ווקר", הגה אלכסנדר ווקר השני את הרעיון והמתכון לממסך המשובח הזה, אבל המתכון נשאר בכיס בעקבות מחסור חמור בוויסקי בשנים שלאחר מלחמת העולם הראשונה. המחסור נבע מכך, שרוב יבול השעורה בסקוטלנד הופנה לתעשיית המזון, ומהעובדה שבעת המלחמה נסגרו הרבה מזקקות בצו ממשלתי.
המזקקה רקחה ויצרה את המשקה, שעשוי משלושה סינגלים מלטים יוצאי דופן, מעורבבים בקפידה ומיושנים בחביות עץ אלון, כדי לשפר את שכבת הטעמים המורכבת ולהעניק חלקות נהדרת. לוויסקי אלגנטי זה יש גוון אדום עמוק ומיוחד שמרמז על העפצנים העשירים. עם הלגימה הראשונה מופיעים טופי ודבש ואחריו פירות יער מבושלים, אגוזי מלך צלויים ותווים של הדרים עדינים, ואילו הסיומת מעושנת וארוכה. יבואן: IBBLS.
קוניאק הנסי פרדי, 4,500 שקל
המשקה נוצר על ידי מוריס פילו בשנת 1979, דור שישי למשפחת המאסטר-בלנדרים. פילו הושפע רבות מאהבתו למוזיקה ורצה להביא ליצור קוניאק עגול, חושני ויוצאי דופן. השם פרדי הוא על שם המרתף בו מבגרים את המשקה המזוקק יוצא הדופן. הקוניאק היוקרתי ביותר מבית הנסי מורכב ממעל 100 תזקיקים אשר התיישנו בין 25 למאה שנים ועורבבו יחד לכדי שלמות ואיזון. זהו קוניאק גורמה מאוזן, רענן ועגול.
בעל בשומת של נגיעות פרחוניות, יסמין וחלת דבש, פירות אדומים ותבלינים. טעמו דבשי עם רמיזות קלות של קינמון, הל, פירות בשלים ושוקולד משובח עם מרקם מלטף וסיומת ארוכה להפליא. יבואן: IBBLS.