"יש לכם שבוע לתת תשובות או להקפיא את הרפורמה": יו״ר ועדת הכלכלה של הכנסת, חבר הכנסת מיכאל ביטון מהקואליציה (כחול לבן), הודיע הבוקר (יום שלישי) לנציגי משרד התחבורה בוועדה, כי משום שהם לא נתנו תשובות לשאלות של חברי הועדה משבוע שעבר - הוא נותן להם הארכה של שבוע לענות עליהן או להקפיא את הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית, ולא - יפעל בעצמו להקפיא אותה.
ביטון כינס את הדיון בנושא לאחר שבשבוע שעבר בדיון הראשון של הוועדה על הרפורמה תקף אותה יחד עם חברי ועדה נוספים, ואת העובדה שהיא נעשתה במחטף לדבריו, בזמן פגרת הכנסת וכשלא נתנו לציבור מספיק זמן להביע התנגדויות.
2 צפייה בגלריה
דיון בועדת הכלכלה על יוקר המחיה
דיון בועדת הכלכלה על יוקר המחיה
"לא יפגעו בעניים במשמרת שלי". מיכאל ביטון
( צילום:נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת )
בשבוע שעבר ביקשו כאמור חברי הוועדה מנציגי משרד התחבורה תשובות למספר שאלות, כגון מדוע נסיעות החינם יינתנו לגילאי 75 ומעלה ולא מגיל הפרישה (67), כמו גם מדוע ישנם ערים חרדיות שהוחרגו מעיגולי תשלומים נמוכים ומדוע אחוז ההנחה שיינתן לסטודנטים הינו 30% ממחיר הנסיעה ולא 50%.
ביטון הגיע לוועדה היום כעוס, מאחר ולדבריו התשובות של משרד התחבורה הגיעו לחברי הוועדה רק לפנות בוקר, ולא היה להם זמן לעבור ולבדוק את הנתונים. ״שלחנו מכתבים לראש הממשלה, שר האוצר ושרת התחבורה שבהם ביקשנו להקפיא את הרפורמה״, אמר בראשית הדיון.
נציגת אגף התחבורה בדיון, נועה ליטמנוביץ אשר משמשת כראש אגף בכיר באגף הכלכלה של משרד התחבורה, ניסתה במהלך הדיון הקצר מאוד להסביר בקצרה לנוכחים את הסיבות לכל מהלך. אך ביטון דרש תשובות קונקרטיות לשאלותיו.
2 צפייה בגלריה
אוטובוס חשמלי חדש של חברת דן
אוטובוס חשמלי חדש של חברת דן
אוטובוס חשמלי חדש של חברת דן
(צילום: עידו ארז)


לבסוף, הודיע ביטון כי הוא נועל את הדיון ודורש ממשרד התחבורה להגיש לחברי הוועדה את תשובתם עד יום שני הבא בחצות. "באנו לכנסת לשרת את אזרחי ישראל. באתי לדאוג לעניים ולחלשים בחברה, ולנגב ולגליל, ושלא תהיה שנאה בין אוכלוסיות. הרפורמה הזו מייצגת את כל מה שרע בכלכלה הישראלית, מייקרת תעריפים לפריפריה ולחלשים בזמן שהאוצר נכנס לשנת שיא בהכנסות. פוגעים ביכולת של אדם להוזיל בערך צבור, עושים מפה מרחבית במרכז הארץ ומובלעות להדיר שתי ערים חרדיות. הסטודנטים לא מקבלים מענה, הקשישים זה בלוף, מחכים שמישהו יהיה בן 75 לתת לו אוטובוס. תנו לבני 62-65 שיוכלו לנסוע ולסייע לנכדים ולילדים. לא קיבלנו תשובות משרד התחבורה".
ביטון המשיך ותקף בחריפות את משרד התחבורה, שלדבריו "לא סופר את ועדת הכלכלה", ואיים לפעול נגד הרפורמה. "לא הייתה המלצה אחת או דרישה אחת של הוועדה שנענתה בחיוב. בדיון על הרלב"ד, שנעלמו לו מאות מיליונים, ביקשנו 10-20 מיליון לרשויות למאבק בתאונות ולא נענינו. ביקשנו פיילוט של חמישה מיליון שקל לערכות והדרכות למרכזי גיל הרך למנוע שכחת ילדים ברכב ולא נענינו בחיוב. ביקשנו לסלול כביש 6 לצפון ולא נענינו בחיוב. ביקשנו לפתור את הבעיה של תחנת רכבת באחיטוב ולא נענינו בחיוב. לא במשמרת שלי יפגעו בעניים בישראל. למרות שאני זועם אני אומר את הדברים בצורה רגועה. עד יום שני הבא בחצות אני מבקש ממשרד התחבורה לתת לי תשובה למכתב. אם ייתן תשובות טובות מצוין, אם לא ייתן – משלישי הבא אפעל במליאה ובוועדה, או לא אפעל – יש לכם שבוע לתקן".
במסגרת הרפורמה, שצפויה להתחיל ב-1 באוגוסט, מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית יעודכנו ויהיו אחידים בכל הארץ, כך שיישארו מספר מצומצם של תעריפים - ארבעה לאוטובוסים וחמישה לרכבת. כמו כן, תתווסף אפשרות לרכישת כרטיס חופשי-חודשי ארצי בעלות של 225 שקלים.
בנגב, בגליל ובכל היישובים שמחוץ למטרופולינים של ירושלים, גוש דן וחיפה, יהיה כרטיס חופשי-חודשי אזורי במחיר 99 שקלים, עבור כל הנסיעות ברדיוס של 40 קילומטרים. הרפורמה מסדירה גם נסיעות חינם לבני 75 ומעלה. ההנחות למבוגרים מעל גיל 60, ילדים בני ונוער וסטודנטים יישארו כפי שהן, ואף תתווסף הנחה של 50% בקניית כרטיס חופש-חודשי לילדים ונוער.
הגזירה העיקרית היא ביטול ההנחה הקבועה על טעינת ערך צבור ברב-קו, מה שיביא לאחידות בין התעריפים בכרטיס ובאפליקציות התשלום, שזכו עד כה לשיעורי שימוש של אחוזים בודדים מקרב הנוסעים. גזירה נוספת חלה על ערי הפריפריה - בעיקר החרדיות - בהן אופקים, נתיבות, טבריה, מודיעין עילית וביתר עילית, שתושביהן נהנו עד כה מתעריף של שני שקלים לנסיעה באוטובוס וכעת ישלמו 5.5 שקלים.