אם מצאתם עצמכם בודקים אפשרות לרכישת מכונית חדשה בחודשים האחרונים, סביר להניח שאתם מכירים את הבעיה. את המפתחות למכוניות פופולריות שונות המשווקות בישראל, לא ניתן לקבל תוך כשבועיים כמקובל. במקרים מסוימים נדרשת המתנה של חודשים ספורים. רוצים לקנות רכב חדש? במקרים שונים אין אפילו תאריך יעד משוער לנחיתת משלוח. ומאז דיווחנו על כך לראשונה, זמני ההמתנה רק התארכו והערכות היבואניות בסוף חודש מאי התגלו כלא ריאליות.
3 צפייה בגלריה
טויוטה ראב4 יונדאי טוסון פיז'ו 3008
טויוטה ראב4 יונדאי טוסון פיז'ו 3008
(צילום: ניר בן זקן)
את הסיבה לכך רובכם מכירים. מגפת הקורונה שסגרה את שערי כל פסי הייצור לפרקי זמן שנעו בין שבועות לחודשים קיצצה באופן דרמטי בייצור, ולא בכל המקרים ניתן היה להדביק את הפער. כתוצאה מכך החליטו החברות לקצץ גם בהזמנת רכיבי מיחשוב קריטיים האחראים על ניהול מערכות מכאניות (מנוע, תיבת הילוכים), בטיחותיות (ABS, בלימה אוטונומית) ואף אביזרי נוחות כמו לוח מחוונים דיגיטלי, מסכי מגע או כיוון מושב חשמלי וחלון שמש. הספקיות בתורן הפנו את מוצריהן לחברות אחרות שהביקוש למוצריהן גדל. במילים אחרות: ההימור של בכירי תעשיית הרכב התגלה כמוטעה.
והתוצאה מורגשת. למרות זינוק אדיר של שוק הרכב המקומי אחרי ארבע שנות ירידה במכירות, וקצב שעשוי לקבוע השנה שיא מכירות חדש, לקוחות רבים שהזמינו מכונית חדשה עדיין לא מקבלים מפתחות, וזמני ההמתנה מגיעים במקרים שונים למספר חודשים. כבר לפני כשלושה חודשים דיווחנו לכם על הבעיה, תוך ציפייה כי הפקק שנוצר ישתחרר מעט. זה לא קרה.
3 צפייה בגלריה
הונדה סיוויק טייפ R יונדאי i30N רנו מגאן RS
הונדה סיוויק טייפ R יונדאי i30N רנו מגאן RS
עליה בביקושים גם לדגמים ספורטיביים, בהתאם לעליה בפעילויות ימי מסלול
(צילום: ניר בן זקן)

קחו אוויר, התאזרו בסבלנות

כדי לקבל מפתחות לסקודה קודיאק חדש, טויוטה ראב4 או מיצובישי אאוטלנדר, תיאלצו להמתין כחצי שנה. עבור יונדאי טוסון החדש היבואנית לא מוכנה אפילו לנקוב בתאריך משוער. לפי הערכות מוקדמות, משלוחים חדשים של סיטרואן ברלינגו המסחרי הפופולרי ופיז'ו 208 החדשה, אמורים היו להדחות אך כבר לנחות כאן. כעת מתברר כי הם לא צפויים להגיע לפני הרבעון הראשון של 2022, עיכוב נוסף של 3 עד 6 חודשים וחדשות לא מעודדות עבור היבואן.
משלוח גדול של פולקסווגן גולף החדשה אמור היה להגיע, אך כעת לא מוכנים בצ'מפיון לנקוב בתאריך. רוצים גולף GTI? בעוד חצי שנה לפחות. קיה סורנטו ההיברידי-נטען, דגם לו המתינו בטלקאר היבואנית זמן רב, אמור היה להגיע - לפי הערכות בתחילת יוני - בעוד כחודש ימים לכל היותר, כעת מוכנים שם לומר רק כי הוא יגיע "בתחילת השנה", איחור נוסף של מספר חודשים.
טויוטה לנד קרוזר הוא רכב השטח הגדול הנמכר ביותר בישראל והנחשק מכולם בפער גדול, דגם חשוב מאוד עבור יוניון. תאריך הגעה של המשלוח הבא אמור היה להיות חודש דצמבר הקרוב. זה לא יקרה לפני מרץ 2022.
3 צפייה בגלריה
 טיולי שטח במקום חופשה באירופה אבל המתנה של תשעה חודשים ללנד קרוזר חדש
 טיולי שטח במקום חופשה באירופה אבל המתנה של תשעה חודשים ללנד קרוזר חדש
טיולי שטח במקום חופשה באירופה אבל המתנה של תשעה חודשים ללנד קרוזר חדש
(צילום: הלל פוסק)
הלנד קרוזר לא לבד, גם רכבי שטח קשוחים יותר המאפשרים טיולים מאתגרים בסופי שבוע, דורשים המון סבלנות. רוצים לרכוש ג'יפ רנגלר יקר, לנד רובר דיפנדר יקר מאוד או סוזוקי ג'ימני זול יחסית? הכינו עצמכם להמתנה של שלושה עד שישה חודשים. הקצאת פורד ברונקו החדש שיווקו החל לאחרונה הסתיימה אמנם תוך זמן קצר מרגע פתיחת ההזמנות, אבל רוכשיו יקבלו אותו רק בעוד 4-5 חודשים. על המשלוח הבא איש לא מוכן להתחייב לתאריך.
וגם בדגמים ספורטיביים - חלקם יקרים עוד יותר - חלה עליה חדה בביקוש. רוצים קופרה לאון חדשה? הכינו עצמכם להמתנה של ארבע חודשים. חשקה נפשכם בפורשה 911 שמחירה נע בין 900 אלף שקלים ל-1.8 מיליון? אתם מוזמנים להגיע לאולם התצוגה של היבואנית בהרצליה ולהזמין. אם תקבלו את מכונית הספורט החדשה שלכם לפני פברואר-מארס 2022, אתם ברי מזל.