האריתריטול אינו מעלה את רמת הסוכר בדם או משפיע על רמות הכולסטרול והטריגליצרידים

מה כדאי לדעת על אריתריטול - הממתיק הטבעי ודל הקלוריות שהולך ותופס תאוצה?

הוא נחשב לטבעי, מופק מסוכר וכמעט לא מכיל קלוריות. האם היתרונות שלו הופכים את האריתריטול לממתיק המושיע? חמישה דברים שכדאי לדעת לפני שמסתערים עליו

פורסם:
אחד האתגרים בשמירה על דיאטה הוא סוגיית המתוקים. סוכר אינו מומלץ, ולא רק בגלל הקלוריות, וגם לממתיקים מלאכותיים יש תדמית גרועה מאוד בכל הקשור לבריאות, כי מחקרים רבים שפורסמו בשנים האחרונות מצאו שהם אמנם אינם מכילים קלוריות אבל משפיעים לרעה על משקל הגוף ועל הבריאות הכללית בדרכים עקיפות.
לאחרונה ממתיק חדש יחסית, אריתריטול (erythritol), הולך ותופס תאוצה בזכות יתרונותיו לעומת המתחרים: הוא נחשב לטבעי, מופק מסוכר ומכיל פחות קלוריות. האם אכן הוא המושיע? הנה חמישה דברים שכדאי לדעת לפני שמסתערים עליו:

1. הוא עשוי מסוכר

האריתריטול מיוצר על ידי התססת שמרים עם סוכר תירס או עמילן חיטה ויש לו מראה זהה לזה של סוכר לבן. הוא שייך למשפחת הממתיקים הסוכרים הרב־כוהליים, שנקראים גם הממתיקים עם הסיומת "אול", כמו לדוגמה סורביטול, קסיליטול, מלטיטול ועוד. הסוכרים הרב־כוהליים נחשבים לטבעיים כי הם נמצאים באופן טבעי בפירות וירקות.

2. הוא מכיל רבע מכמות הקלוריות לעומת ממתיקים רב־כוהליים אחרים

בניגוד לממתיקים המלאכותיים שלא מכילים קלוריות כלל, הממתיקים הרב־כוהליים מכילים כמחצית הקלוריות לעומת סוכר רגיל. 1 גרם ממתיק רב־כוהלי מכיל 2.4 קלוריות לעומת 4 קלוריות בסוכר. היתרון של האריתריטול על פני ממתיקים רב־כוהליים אחרים: הוא מכיל פחות קלוריות - רק 0.24 קלוריות לגרם, כרבע לעומת הממתיקים הרב־כוהליים האחרים.

3. הוא פחות מתוק מסוכר

1 כפית סוכר שוות ערך ל־0.7 אריתריטול ברמת המתיקות, כלומר כדי להמתיק כוס תה ברמת מתיקות של 1 כפית סוכר תזדקקו ל־1.5 כפיות אריתריטול.
2 צפייה בגלריה
אריתריטול
אריתריטול
נוסחת האריתריטול. הסוכרים הרב־כוהליים נחשבים לטבעיים כי הם נמצאים באופן טבעי בפירות וירקות
(צילום: shutterstock)

4. הוא אינו מעלה את רמת הסוכר בדם

הסוכרים הרב־כוהליים עשויים להיספג במעי אל הדם והם עוברים מטבוליזם חלקי בכבד. מהסיבה הזאת הם תורמים מעט קלוריות וגם עלולים להעלות מעט את רמת הגלוקוז בדם. אבל מחקרים שבדקו אם האריתריטול מעלה את רמת הסוכר בדם או משפיע על רמות הכולסטרול והטריגליצרידים בדם, לא מצאו עדות להשפעה כזאת. נמצא כי הוא אינו משפיע על אנשים עם רמות סוכר תקינות וגם לא על חולי סוכרת.

5. בכמויות גדולות הוא עלול לגרום לאי־נוחות בבטן

הסוכרים הרב־כוהליים עלולים לחלוף בצינור העיכול עד שהם מגיעים למעי הגס, שם הם מותססים על ידי חיידקי המעיים שמייצרים מהם גז. מהסיבה הזאת סוכרים רב־כוהליים עלולים לגרום לכאבי בטן, לנפיחות ולגזים.
50 גרם אריתריטול שווי ערך לרבע כוס סוכר, כך שאם צורכים את הממתיק בעוגות ובצריכה נוספת במהלך היום, הוא עלול לגרום לתופעות לוואי במערכת העיכול
מחקרים שנערכו על האריתריטול מצאו שהוא גורם לפחות תופעות לוואי לעומת ממתיקים רב־כוהליים אחרים, אבל גם הוא גורם לאי־נוחות כשצורכים אותו בכמות גדולה - יותר מ־1 גרם לכל 1 ק"ג ממשקל הגוף. כך לדוגמה, במחקר שפורסם בכתב העת European Journal of Clinical Nutrition בשנת 2006 ובדק את ההשפעה של צריכת סוכר, קסיליטול ואריתריטול בקרב צעירים בריאים בני 18־24, נמצא שלסוכר הרגיל לא היו תופעות לוואי כלל, אלה שצרכו קסיליטול סבלו מתופעות לוואי כמו שלשולים, כאבי בטן וצואה מימית, ואלה שצרכו אריתריטול דיווחו על סבילות גבוהה יותר לממתיק, אם כי בכמות של 50 גרם גם הם דיווחו על בחילה ועל כאבי בטן.
50 גרם אריתריטול שווי ערך לרבע כוס סוכר, כך שאם צורכים את הממתיק בעוגות ובצריכה נוספת במהלך היום, הוא עלול לגרום לתופעות לוואי במערכת העיכול.
ייעוץ מקצועי: גיא שלמון, דיאטן קליני וספורט, איש חינוך גופני ופיזיולוג מאמץ, מרצה בחוג למדעי התזונה במכללה האקדמית תל חי
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button