אחרי שעיריית תל אביב הודיעה אמש (ראשון) כי החליטה לבטל השנה את מופעי הזיקוקים ברחבי העיר ביום העצמאות, בין היתר בעקבות פניות של לוחמים פוסט-טראומתיים, ולאחר שמשרד התרבות הודיע שגם בטקס המשואות לא יהיו זיקוקים השנה - עיריות ורשויות נוספות החליטו לוותר השנה על המופעים לטובת הלומי הקרב, או לקיימם במתכונת מצומצמת.

13 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
זיקוקים בתל אביב ביום העצמאות, בשנה שעברה
(צילום: AP)


בירושלים הודיעו כי מופעי הזיקוקים יצטמצמו משמעותית, בעקבות הקריאה של שר התרבות והספורט, חילי טרופר, לבטל אותם. "השפעת הזיקוקים על נפגעי הלם קרב ובעלי חיים ברורה לנו, לכן, הפעלת הזיקוקים בירושלים תהיה אך ורק במינהלים הקהילתיים שתושביהם ביקשו זאת, באופן מידתי וקצר משמעותית משנים קודמות", נמסר מהעירייה. גם בחיפה מופע הזיקוקים יצטמצם, ויתקיים מכמה מוקדים בעיר.
ברעננה החליטו לבטל את מופעי הזיקוקים המסורתיים מתוך התחשבות בתושבים הלומי קרב, בעלי החיים ואיכות הסביבה, ויקיימו במקום מופע לייזרים בשמי העיר. "ברעננה אנו בהחלט יכולים לחגוג וליהנות ביום העצמאות, ויחד עם זאת להתחשב באחר", אמר ראש העיר חיים ברוידא. "החלטתי כי נבטל את מופעי הזיקוקים ונקיים מופע חלופי, מתוך דאגה להלומי הקרב, לתושבים ותיקים ולאוכלוסיות רגישות נוספות. נדאג לבעלי החיים בעיר ולמען איכות הסביבה. זהו מצב שבו כולם מרוויחים".
13 צפייה בגלריה
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל בירושלים
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל בירושלים
הסוף לזיקוקים? טקס הדלקת המשואות בהר הרצל בירושלים
(צילום: אולפני הרצליה)
עיריית הרצליה הצטרפה גם היא לביטול מופעי הזיקוקים. "הוחלט שלא לקיים השנה מופע זיקוקים, מתוך התחשבות בהלומי קרב, בבעלי חיים ואיכות הסביבה", נמסר מהעירייה, שבימים אלה בוחנת חלופות. בהוד השרון גם לא יתקיימו מופעי זיקוקים. "חשוב לנו שהחגיגה הזו תהיה של כולם, ולכן גם השנה נימנע מזיקוקים, אשר יש בהם פגיעה באוכלוסיות שונות ובהן לוחמים הסובלים מפוסט טראומה ואנשים עם מוגבלויות, כמו גם פגיעה בסביבה ובבעלי החיים", אמר ראש העיר אמיר כוכבי.
גם בקריית אונו החליטו כי השנה לא יתקיים מופע הזיקוקים בעיר, מתוך התחשבות בבקשות הרבות שהגיעו לעירייה מתושבי העיר הלוקים בפוסט טראומה. "הלומי הקרב הקריבו את בריאותם ונפשם עבורנו, והדבר המוסרי והנכון מצדנו הוא להתחשב בהם", אמר ראש העיר ישראל גל, שאמר כי קיבל את ההחלטה לאחר התלבטויות רבות.
בעיריית גבעתיים שיתפו את התושבים בהתלבטות באמצעות שאלון. 69% מהנשאלים ביקשו לבטל את מופע הזיקוקים, ולכן הוא לא יתקיים השנה בעיר. בהמשך להתחשבות בדעת הקהל, בקרוב יידרשו התושבים להחליט מבין כמה אפשרויות מה לעשות עם 65 אלף השקלים שנחסכו.

גם תושבי שוהם הצביעו שהשנה לא יהיו זיקוקים בערב יום העצמאות. ההצבעה בוצעה בהליך שיתוף ציבור במערכת דיגיטלית שיזמה המועצה המקומית בשבועות האחרונים. 55% מהתושבים שהשתתפו בהליך תמכו בביטול הזיקוקים. "לפני כשנה, בערב יום העצמאות, החתימו תושבי שוהם עצומה בנושא ובעקבותיה התחייבה המועצה לנהל הליך שיתוף ציבור מוסדר, שיאפשר לתומכים ולמתנגדים להביע עמדתם בנושא", אמר ראש מועצת שוהם איתן פטיגרו. בעקבות תוצאות התהליך, לא ישוגרו בשוהם מטחי זיקוקים בערב עצמאות הקרוב".
ברמת השרון לא יהיו השנה זיקוקים בחגיגות. מהעירייה נמסר כי "אנו קשובים לפניות של תושבים ותושבות שנפגעו מהזיקוקים ולכן השנה לא יהיו זיקוקים בעיר".
גם ברמת גן הודיע ראש העיר כרמל שאמה הכהן כי לא יתקיימו מופעי זיקוקים השנה, ולא בפעם הראשונה - שכן גם בשנתיים האחרונות העירייה ויתרה על הדי הפיצוצים הצבעוניים. באורנית הוחלט גם כן לא לקיים את מופע הזיקוקים. "זאת כבר השנה השלישית שמועצת אורנית לא מפעילה זיקוקים ביום העצמאות, למען הדאגה להלומי הקרב בקהילה. משמח לראות שעוד ועוד ערים מצטרפות למגמה הזאת", אמר ראש המועצה ניר ברטל. פתח תקווה ובאור יהודה מופע הזיקוקים יתקיים כרגיל.
בנתניה, מופע הזיקוקים יתקיים במתכונת מצומצמת. "לאור בקשות רבות של תושבים לקיים מופע זיקוקים, ובהמשך לבדיקה שביצענו מול ערים שונות, הוחלט כי בשתי הבימות בכיכר העצמאות ובפארק אגם החורף יופעלו זיקוקים, נמסר מהעירייה. בספורטק יהלום מזרח נתניה יתקיים מופע לייזר ופירוטכניקה על הבמה ובגן עובדיה נאות גנים יתקיים מופע פירוטכניקה וזיקוקים שקטים".
13 צפייה בגלריה
חולון
חולון
(צילום: קובי קואנקס)
גם בכפר סבא ייערך השנה מופע קצר של זיקוקים שקטים. "כך גם נהנה ממופע מרהיב וידידותי לסביבה וגם נתחשב במבוגרים ובמי שתרמו למדינה באומץ לב, ומתמודדים עם פוסט טראומה", נמסר מהעירייה. "הזיקוקים שקטים בשל העובדה שאין פתיחה בשמיים של המכל הסגור ובו אבק השריפה, מה שיוצר את הרעש החזק".
בלוד הודיע הערב ראש העיר יאיר רביבו כי כן יתקיים מופע זיקוקים: "קיבלתי החלטה עקרונית ואידיאולוגית שיהיו זיקוקים. בעיר שבה לצערנו יורים זיקוקים לא-חוקיים חשוב להעביר מסר שיש יום בשנה שבו הזיקוקים מאושרים, מפוקחים ועם חבלן משטרה. כשהכנסת תואיל בטובה לחוקק את חוק הזיקוקים שלי, שבו אדם שיורה ללא אישור יקבל שלוש שנים בכלא ו-50 אלף קנס, אשקול שוב".
בבאר שבע, מנגד, יקיימו את מופע הזיקוקים, אך ראש העיר רוביק דנילוביץ' הודיע כי זו תהיה השנה האחרונה. ברשות המקומית עומר שבנגב יקיימו את מופע הזיקוקים כרגיל וכך גם במועצה המקומית ירוחם.
אך יש גם רשויות קטנות יותר בנגב שהחליטו לא לחגוג עם זיקוקים, מתוך התחשבות בהלומי קרב, בסביבה ובבעלי חיים. במועצה האזורית בני שמעון, למשל, החליטו לבטל את מופע הזיקוקים. "לאחר דיונים והתלבטויות רבות בנושא, ובעקבות פניות שהגיעו לשולחני מתושבים פוסט טראומתיים, החלטנו לבטל השנה את מופע זיקוקי הדינור בערב יום העצמאות", אמר ראש המועצה ניר זמיר.
במועצה אזורית שער הנגב החליטו שלא לחגוג עם זיקוקים מתוך התחשבות בהלומי קרב, וקראו ליישובים נוספים למצוא דרכים אחרות להביע את שמחת יום העצמאות. גם במועצה האזורית מרחבים לא יקיימו מופעי זיקוקים, אך מתוך שיקולים כלכליים ומהרצון להשקיע את הכסף במופעים עבור התושבים לאורך כל השנה - ובחצי מחיר.

גם בעיריית נתיבות הודיעו כי לא יהיו זיקוקים. "לאורך שנים זיקוקים היו חלק בלתי נפרד ממסורת יום העצמאות והיוו את יריית הפתיחה לחגיגות", נכתב בעמוד הפייסבוק של העירייה. "לאחרונה עולה המודעות לנזקי המופע והשפעתו השלילית על קבוצות שונות באוכלוסייה כגון הלומי קרב וילדים שקולות הנפץ מזכירים להם את קולות המלחמה המוכרים לנו היטב. בנוסף, הזיקוקים פוגעים בסביבה וגם בבעלי החיים החווים פחד מקולות הנפץ. בשל כך, בחרנו השנה לקיים את החגיגות ללא זיקוקים".
גם במועצה האזורית אשכול החליטו באחרונה לא לקיים מופע זיקוקים, מתוך התחשבות באוכלוסיות הרגישות, בהן הסובלים מפוסט טראומה, בעלי חיים ביתיים וחיות בטבע שקולות הזיקוקים פוגעים בהם קשות ומתוך שמירה על איכות הסביבה.
החלטה דומה התקבלה באילת בהנחיית ראש העיר אלי לנקרי. מהעירייה נמסר כי ההחלטה התקבלה "מתוך התחשבות בהלומי קרב, נפגעי נפש וגם בבעלי החיים". לדברי ראש העיר, "במאזן זה, ברור לכולנו כי חסרונם של הזיקוקים עולה על יתרונם, לכן החל מהשנה נחגוג את חג העצמאות בלי זיקוקים עם חלופות מצוינות ושמחה בלבבות".
בערד לעומת זאת יקיימו את מופע הזיקוקים. לדברי העירייה המופע יתקיים "תוך שיקולי התחשבות בציבור, בקביעת מיקום האירוע ומתן הודעה מסודרת לתושבים על המועד המתוכנן. העירייה קשובה לתושבים ולשינויים הנדרשים, ובשנה הבאה יישקל ביטולו של המופע לטובת תחליפים כגון מופעי אורות ולייזר".
בצפון הארץ, הוחלט בנהריה, כרמיאל וחצור הגלילית לבטל השנה את מופע הזיקוקים. כמו כן, ברוב הקיבוצים ברמת הגולן ובגליל העליון לא יהיו זיקוקים. בעכו החליטו לצמצם את המופע לשני מוקדים בלבד, בעוד בקצרין יהיה מופע עם זיקוקים מוחלשי רעש. בקריית שמונה, צפת ומעלות תרשיחא מופעי הזיקוקים יתקיימו כרגיל.
13 צפייה בגלריה
ירושלים חגיגות יום העצמאות עצמאות 71 זיקוקים
ירושלים חגיגות יום העצמאות עצמאות 71 זיקוקים
חגיגות יום העצמאות בירושלים, ב-2019
(צילום: EPA)
בקריית מוצקין לא יתקיימו השנה, כמו בשנים קודמות, מופעי הזיקוקים. מהעירייה נמסר: "כבר שנים רבות אנו חלוצי ביטול הזיקוקים, בשל הסמיכות בין האמפי פארק בו מתקיימות החגיגות לגן החיות 'החי פארק'. רעש הזיקוקים מבהיל את בעלי החיים וגורם להם לטראומה, וכידוע הכלב הוא חברו הטוב של האדם ועל כן אנו ממשיכים מאז ומתמיד במסורת הזו ללא זיקוקים". בקריית ביאליק מופע הזיקוקים יתקיים כרגיל.
גם במועצה המקומית ג'וליס שבגליל לא יתקיים מופע זיקוקים השנה. "השנה עלה לשיח נושא הרגישות של הלומי הקרב, אותם גיבורים שנושאים בעול השמירה על ביטחון המדינה יומיום, ומתמודדים עם קשיים רבים ברמה יומית", אמר ראש המועצה עו"ד ויסאם נבואני. "ראיתי לנכון שדווקא ביום הזה עלינו לחבק אלינו את הלומי הקרב בג'וליס ובסביבה ובכלל, ובמקום לגרום להם לחרדות, חששות ותחושות קשות שמונעות מהם להשתתף בחגיגות, לתת להם את האפשרות לחגוג ולציין את המאורע המשמח הזה".
כאמור, עיריית תל אביב הודיעה אמש כי החליטה לבטל השנה את מופעי הזיקוקים ברחבי העיר ביום העצמאות. "אחד הדברים שהכריעו והשפיעו על ההחלטה היו פניות של לוחמים פוסט-טראומתיים שביקשו לבטל את המופע, כמו גם התחשבות באוכלוסיית האנשים עם מוגבלות. אני מקווה שבשנה הבאה נמצא אלטרנטיבה ידידותית לסביבה ומרשימה לא פחות, ואף יותר", אמר ראש העיר רון חולדאי.
לראשונה השנה לא יהיו זיקוקים גם בטקס המשואות בהר הרצל לטובת הלומי הקרב, לא במהלך הטקס ולא בסיומו כמקובל. התחליף לכך יהיה פירוטכניקה שקטה. שר התרבות והספורט חילי טרופר הסביר לפני כחודש כי עבור פוסט-טראומתיים "מדובר בקולות ירי ולחימה. אני לא יכול לעמוד מנגד אל מול המצוקה שלהם. לא מעט מלוחמי צה"ל רואים את ערב יום העצמאות מתקרב וכבר נערכים לחזרה לשדה הקרב".

זיקוקים שקטים בחזרה הגנרלית לטקס המשואות

בחזרה הגנרלית לטקס בהר הרצל, שלראשונה זה שנתיים ייערך ללא הגבלות קורונה, כן היה שימוש בזיקוקים - אולם אלו היו שקטים. החזרה נערכה בסימן עשור לאסון שאירע בחזרות לטקס המשואות ב-2012, בו נהרגה סגן הילה בצלאלי ז"ל, ואביה אמר במהלך החזרה הערב, וכך יעשה גם בטקס עצמו, דברי יזכור. הזמר רביב כנר ביצע את השיר "גשם" של אלי לוזון, הזמרת שרית חדד ביצעה את השיר "עכשיו התור לאהבה" של עוזי חיטמן. מנחות האירוע הן הילה קורח ואלמז מנגיסטו. בחזרות נכח שר התרבות והספורט חילי טרופר, שדיבר עם משיאי המשואות והיה חלק בלתי נפרד מהטקס.

13 צפייה בגלריה
חזרת גינרלית לטקס הדלקת המשואות
חזרת גינרלית לטקס הדלקת המשואות
החזרת הגנרלית לטקס המשואות בהר הרצל, הערב
(צילום: יואב דודקביץ)
13 צפייה בגלריה
חזרה גינרלית לטקס הדלקת המשואות
חזרה גינרלית לטקס הדלקת המשואות
(צילום: יואב דודקביץ)
13 צפייה בגלריה
חזרה גינרלית לטקס הדלקת המשואות
חזרה גינרלית לטקס הדלקת המשואות
(צילום: יואב דודקביץ)
13 צפייה בגלריה
חזרה גינרלית לטקס הדלקת המשואות
חזרה גינרלית לטקס הדלקת המשואות
(צילום: יואב דודקביץ)
13 צפייה בגלריה
חזרה גינרלית לטקס הדלקת המשואות
חזרה גינרלית לטקס הדלקת המשואות
(צילום: יואב דודקביץ)
13 צפייה בגלריה
חזרה גינרלית לטקס הדלקת המשואות
חזרה גינרלית לטקס הדלקת המשואות
(צילום: יואב דודקביץ)
13 צפייה בגלריה
חזרה גינרלית לטקס הדלקת המשואות
חזרה גינרלית לטקס הדלקת המשואות
(צילום: יואב דודקביץ)
13 צפייה בגלריה
חזרה גינרלית לטקס הדלקת המשואות
חזרה גינרלית לטקס הדלקת המשואות
(צילום: יואב דודקביץ)
13 צפייה בגלריה
חזרה גינרלית לטקס הדלקת המשואות
חזרה גינרלית לטקס הדלקת המשואות
(צילום: יואב דודקביץ)
יוסי רובין, חבר הנהלה בארגון נכי צה"ל ויו"ר פורום הלומי הקרב בארגון, אמר: "ראשית כל, צריך להבין שלחלק מנכי צה"ל הלומי הקרב יש פגיעה בשמיעה וקושי לשמוע ולהתמודד עם רעשים חזקים. בנוסף לרעש הזיקוקים, ריח אבק השריפה והדי הפיצוצים מחזירים חלק מאיתנו לשדה הקרב ואנחנו חווים פלשבקים משדה הקרב ומתקשים לתפקד גם זמן רב אחרי הזיקוקים. חלק מהלומי הקרב מקבל התקפי חרדה מהרעש והריח.
"יש דרך לפתור את הנושא ללא מחלוקות על ידי שימוש בזיקוקים שלא מרעישים, אך לצערי חלק גדול מראשי הרשויות חוסכים כסף ונוח להם לבטל את הזיקוקים בכלל. ואם היה אכפת להם, היו משתמשים בזיקוקים שלא מרעישים. הייתי ממליץ לראשי הערים שביום העצמאות או ביום אחר בשנה ינסו לאתר את אותם הלומי קרב בעירם, יחבקו אותם ויעבירו להם את המסר שהם לא לבד. לא מדובר בכסף, מדובר בלתת לנו תחושה שאכפת לציבור מאיתנו, שחושבים עלינו, ורוצים לעזור לנו לחזור למעגל החיים".