כשברקע איום להתפרקות הקואליציה, עקב סערת החמץ בבתי החולים, והיו"ר עידית סילמן מאיימת בפיצוץ מול שר הבריאות ניצן הורוביץ, שהורה לבתי החולים שלא למנוע הכנסת חמץ בפסח – מבהיר רב בית החולים איכילוב בתל אביב, בריאיון לאולפן ynet, כי הוא מתנגד לחיפוש אחר חמץ בתיקי המבקרים. "לעניות דעתי מדובר בדיון סרק", אומר הרב אברהם רזניקוב. "אני פה 20 שנה ויותר. אנחנו שמים שלטים בנוגע לחמץ, ואנשים מכבדים".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הוא הוסיף כי "אם יעשו פרובוקציות, אני בטוח שיהיה מי שיצליח להכניס חמץ. הרי בלתי ישים ובלתי אפשרי למנוע את זה". לדבריו, "ההפרדה היא ברורה. במה שקשור למטבח בית החולים ולהכנות, נעשה את כל מה שאנחנו עושים כל השנים".
הרב רזניקוב אומר כי "לא שכרנו את המאבטחים כדי לחטט בתיקי המבקרים בחיפוש אחר חמץ. המאבטחים צריכים לדאוג לביטחון. המצב הביטחוני לא טוב, ואם הם ישקיעו את מאמצים והמשאבים שלהם כדי לחפש סנדוויץ', אני חושב שהחטאנו את המטרה".
3 צפייה בגלריה
מאבטח עוצר אישה בדואית ומחפש חמץ בכניסה לבית חולים
מאבטח עוצר אישה בדואית ומחפש חמץ בכניסה לבית חולים
מאבטח עוצר אישה בדואית ומחפש חמץ בכניסה לבית חולים, ארכיון
באשר לטענות גורמים דתיים רבים, לכפייה חילונית וגרימת חטא, אומר הרב כי "מבחינה הלכתית, אני סבור שלא ניכשל בגלל זה. הסברתי את כל הנימוקים לכך, ואפילו גרוע מזה – יכול להיות שאם המאבטחים ייקחו את החמץ וישמרו עליו, אז הם יעברו על איסור כי הם שומרים על חמץ. בהלכה יש מושג כזה... הם עלולים להיכשל בסוף".
"גם בבתי המלון שיש להם הכשרים ברמות גבוהות מאוד, אם היו מעמידים את השומר ומבקשים מתיירים לפתוח את התיקים והמזוודות שלהם, היינו מדברים על זה – אבל אף אחד לא יעשה כן. מי יעז לגעת בתייר ולפתוח לו את המזוודה? אז אני אפתח לחולה שמגיע לטיפול את המזוודה האישית שלו, כדי שישפוך את מרכולתו? זה קצת מוגזם".

"שני הצדדים טיפסו על עץ"

יו"ר הקואליציה, ח"כ עידית סילמן, העומדת בראש ועדת הבריאות של הכנסת, יצאה בחריפות נגד שר הבריאות, ניצן הורוביץ – לאחר שהאחרון שיגר בשבוע שעבר מכתב למנהלי בתי החולים ברחבי הארץ, ובו דרש לקיים את פסיקת בג"ץ המתירה הכנסת חמץ לשטחי בתי החולים במהלך חג הפסח. חברה של סילמן למפלגת ימינה, השר לשירותי דת, מתן כהנא, אמר אתמול (יום ב') דברים רוח דומה, וטען כי שר הבריאות ממרצ עשה "סיבוב תקשורתי".
3 צפייה בגלריה
בבית החולים שערי צדק מכניסים מבקרת עם חמץ
בבית החולים שערי צדק מכניסים מבקרת עם חמץ
בבית החולים שערי צדק מכניסים מבקרת עם חמץ, ארכיון
פנייתו של הורוביץ לבתי החולים הגיעה בעקבות הפרסום ב-ynet שלפיו הנהלת בית החולים הדסה התכוונה להנחות את עובדי המוסד, וכן את ציבור המטופלים והמבקרים, שלא להכניס חמץ לבית החולים במהלך החג.
תומר בן צבי, מנכ"ל ומנהל המחקר בארגון "כושרות", סבור כי משבר החמץ הוא תוצאה של בחישה מיותרת במרקם החברתי העדין בישראל: "אנחנו לא רואים שום תנועה ציבורית שדורשת הכנסת חמץ לבתי החולים", אמר. "מדובר פה בתנועות פרוגרסיביות, המנסות ליצור כמה שיותר חורים במושג 'מדינה יהודית'. אנחנו חיים פה יחד מסורתיים, חילונים ודתיים, ויודעים להסתדר מעולה. אפשר לראות בתוך חדרי האשפוז שאנשים יודעים להסתדר אלה עם אלה, לא מייצרים חיכוך ויודעים לכבד".
3 צפייה בגלריה
מתן כהנא, ניצן הורוביץ
מתן כהנא, ניצן הורוביץ
"זה דיון מיותר כי כלום לא השתנה", אמר השר מתן כהנא בעקבות פעולות השר ניצן הורוביץ
(צילום: קובי קואנקס)
לדבריו, "יש חילונים ששומרים כשרות, וסקרים מראים שרוב עם ישראל שומר כשרות לפסח ומקפיד על זה בצורה די גורפת. העמותה שנאבקת נגד זה היא כמו השכן המעצבן בבניין משותף, שרץ לבית המשפט על כל פעם שהחנית את האוטו לא בסדר".
בן צבי מציין כי "למצב שבו לא מחפשים בתיקים אפשר היה להגיע גם בצורה בריאה יותר, לא דרך בית המשפט. גם בפסק הדין עצמו אמרו השופטים כי מדובר בנושא חברתי ולא משפטי, וקראו לצדדים להסתדר מחוץ לבית המשפט, אבל שני הצדדים טיפסו על עץ ולא רצו להסתדר – בעיקר בצד החילוני, או לצורך העניין, הפורום החילוני. יש פה ניסיון לפורר את המדינה היהודית.
"אנחנו צריכים לזכור כעם אחד, שיש לכבד זה את זה. להמשיך לשמור על הנושא הזה ביחד, ולא להניח לבית המשפט להכריע בכלים משפטיים, כיצד ייראה המרקם העדין של המדינה היהודית שלנו".