בשיתוף עיריית ירושלים
במינהל החינוך של עיריית ירושלים הבינו, שתמיכה והשקעה בצוותי החינוך בעיר, תביא ליצירת מערכת חינוך מצוינת. ההשקעה שנעשית בעיר מתייחסת להתפתחותם האישית והמקצועית של הצוותים החינוכיים גם יחד, על ידי מסגרות ייעודיות, שיעודדו יזמות ועשייה תוך יצירת קהילה מקצועית ותומכת.
כך הוקמה יחדא - תכנית המנהיגות החינוכית בירושלים, שמציעה קורסים ייחודיים לאנשי החינוך בעיר - גננות, מורים ומורות, מנהלים ומנהלות – בתקווה שהעשרתם והרחבת אופקיהם תחזור חזרה אל הקהילה בה הם עובדים וחיים.
גם צוותי הפיתוח בפרויקט הם מהטובים שיש; ד"ר מיה ויזל, מאי עמיאל, חן חקלאי, רן כהן אהרונוב ומנחים מעולים מתחום החינוך ופעילים נוספים בעיר. בין התכנים אליהם נחשפים צוותי החינוך המשתתפים בתוכנית: מודלים מגוונים של מנהיגות, חשיבה המצאתית ויצירתית, והתמודדות עם אי וודאות.
בפועל, למסלולי המנהיגות של יחדא נבחרות ונבחרים נשות ואנשי חינוך מצוינים, שמנהלים הליך למידה מעמיק בליווי אנשי מקצוע מתחומי עיסוק שונים, שאינם חינוך בלבד. הצורך בגיוון נובע מההבנה שהעשרת אנשי החינוך משפיעה על רוחב טווח הראיה שלהם והפיכתם לרלוונטיים ומשפיעים לטובה על סביבתם. לראיה, עד עתה רבים ממשתתפי תכנית העתודה הפכו למנהלי בתי ספר בעיר ולבעלי תפקידים במִנְהָל החינוך בעיר ובמשרד החינוך.
גם בשנה הקרובה ימשיכו קבוצות המנהיגות של יחדא לפעול במסלולי המשך למנהלים ומנהלות, גיבוש עתודה ניהולית וחיבורים בין צוותי חינוך ממגזרים שונים בעיר, בינם ובין עצמם.
"התפיסה המובילה את יחדא היא שירושלים היא בירת החינוך של ישראל ולמנהיגות החינוכית העירונית בה, השפעה רבה בעיר מבחינה חברתית, דמוגרפית וערכית", אומרת שרון פילוסוף, מנהלת תחום הדרכת מנהלים ועתודות לניהול במִנְהָל החינוך בעיריית ירושלים, יוזמת תכנית יחדא ומוסיפה: "איכות מערכת החינוך, חוסנה והישגיה תלויים בהון האנושי - נשות ואנשי החינוך הפועלים בה - קבוצה משמעותית, שחושבת ופועלת מתוך מקצוענות, שליחות ואמונה כי חינוך הוא הכלי המרכזי לקדם חברה שוויונית יותר, מגוונת, צודקת ובעלת ערכים משותפים".

חיבור בגנים

הישג משמעותי של יחדא מסומן דווקא בגזרת החינוך לגיל הצעיר, שם מפגישה התכנית גננות מכל סוגי החינוך ומכל רחבי העיר. "חשבנו על חינוך לקהילה, העלנו כמה אפשרויות, איך באמת אפשר שיכירו אותנו יותר, איך אנחנו נתרום יותר, איך ללמד את הילד לדעת על הסביבה שלו", מסבירה חגית בוטח, גננת בתכנית יחד"א.
1 צפייה בגלריה
חינוך ערבים יהודים דו קיום יחדא שת"פ עיריית ירושלים
חינוך ערבים יהודים דו קיום יחדא שת"פ עיריית ירושלים
מחנכות לדו קיום (מימין): עסיס, פראח, בוטח ולוי
"חשבנו מה לעשות, איך בעצם לחבר בין הגנים, שייחשפו לתרבויות שונות. ניסינו לחשוב מחוץ לקופסה ובסופו של דבר נוצרה קופסה", מספרת ליאת לוי, גם היא גננת הלוקחת חלק בתכנית. "המטרה של התכנית היא באמת לחבר בין הגנים. הקופסה עוברת בין גנים במזרח ומערב ירושלים, עם תעודת זהות על כל גן ומתנות שכל גן מעניק לגן הבא. למעשה הקופסה שמה לעצמה למטרה לקבל וגם לתת", היא אומרת.

שילוב והכרת האחר

מסתבר, שבפועל, התכנית הזו עובדת. "בתוכנית יש משהו שונה מתוכניות אחרות שעברתי בחיי", מספרת חדווה עסיס, המשתתפת בתכנית. "רוב התכנים בתוכנית הגיעו מדברים שעלו מתוכנו, דברים בנפשנו, שהפגישו אותנו גם עם דברים שלא תמיד אהבנו לגעת או לטפל בהם."
רנד פראח, גם היא גננת בתכנית, סיפרה שאחת החוויות שהשפיעו עליה בעיקר בתכנית הייתה זו של תכנון פרויקטים במשותף בין הציבור הערבי והציבור היהודי, במזרח ובמערב ירושלים. "הייתה לנו מטרה אחת - הקמת דור ילדים מלא חיים עם הכישורים שיעזרו לו לחיות בהתפתחות מהירה זו של החיים שאנו חיים".
"מה שהיה טוב ונכון בתכנית, זה שבאמת היינו קבוצה מאוד מאוד מגובשת, עם המון רעיונות. הבאנו תשובות, הבאנו פתרונות, הבאנו תהליכים. גם אם היה לנו פחד בהתחלה לצאת לדרך, היה לנו את הגיבוי מהקבוצה וכך יצאנו לדרך", מסכמת בוטח.
בשיתוף עיריית ירושלים