לאור התפשטות נגיף הקורונה והעלייה במספר המאומתים והחולים הקשים, הלילה בחצות (בין חמישי לשישי) נכנסו לתוקף תקנות שיגבילו את היציאה מהארץ למדינות נוספות. התקנות הללו מצטרפות ל"תו הירוק" ו"התו השמח" לאירועים ומטרתן לבלום את התפשטות הנגיף ברחבי הארץ. הן נכנסו לתוקפן אפילו לפני שיחל המבצע לחיסון שלישי, עליו הכריז אמש ראש הממשלה נפתלי בנט, ויחל בשבוע הבא.
הממשלה החליטה כרגע שלא לייחס חשיבות למספר המאומתים במכלול השיקולים על הטלת הגבלות דרמטיות כסגר, ומתכוונים לחכות למרחק בלימה אחרון לפני אי-ספיקה של המערכת - ויש לציין כי מדובר על מאות רבות של חולים קשים - מספרים מהם רחוקה כרגע ישראל.
8 צפייה בגלריה
התו הירוק
התו הירוק
הוא חוזר. התו הירוק
(צילום: EPA)
בנט רוצה להימנע מסגר, בשל העלויות של הסגרים הקודמים הנאמדות במאות מיליארדי שקלים. אם אכן תיאלץ ישראל לשקול אמצעים דרמטיים יותר לבלימת התחלואה - בממשלה מאמינים שזה יהיה לתקופה קצרה, אך נוקשה. ובכל זאת, לאט לאט ישנן עוד ועוד הגבלות - אז אלו מדינות הצטרפו לרשימה? באילו מצבים כן ניתן יהיה לטוס אליהן? מה הנוהל בכניסה לארץ וביציאתה? איפה צריך להציג "תו ירוק", ומה הקנס הצפוי למי שיפר את ההנחיות? ynet עושה סדר.
האם ניתן לצאת מהארץ? נכון להיום, ניתן לצאת מהארץ למעט מדינות שנמצאות תחת הקטגוריה של "סיכון מרבי".

אילו מדינות נמצאות תחת הקטגוריה של "סיכון מרבי"? ארגנטינה, ברזיל, דרום אפריקה, הודו, מקסיקו, רוסיה, בלארוס ואוזבקיסטן, ספרד וקירגיסטן.
אלו מדינות הצטרפו כעת לקטגוריה? ועדת החוקה אישרה אתמול את צירופן של בריטניה, גיאורגיה, טורקיה וקפריסין לרשימת המדינות שנמצאות ב"סיכון מרבי".
ומה המשמעות? לא יהיה ניתן לטוס אל אותן המדינות, אלא רק באישור מוועדת החריגים.
8 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
מדינות נוספו לקטגוריית "סיכון מרבי", הישראלים ממשיכים לטוס
(צילום: קובי קואנקס)
באילו מצבים כן ניתן יהיה לטוס למדינות בסיכון מרבי? באישור ועדת חריגים בלבד במצבים הבאים:
1. יציאה למקום מגורים קבוע, צורך הומניטרי חריג כגון טיפול רפואי חיוני שאינו סובל דיחוי, ספורטאים מקצועיים היוצאים לצורך תחרות - יש לצרף אישור של מנכ"ל משרד התרבות והספורט).
2. צורך חיוני הנוגע ליחסי החוץ של ישראל או ביטחון המדינה – יש לצרף אישור של מנכ"ל משרד החוץ, משרד הביטחון, או משרד ראש הממשלה, לפי העניין.
3. שליח רשמי של אחד המוסדות הלאומיים – יש לצרף את שם השליח כפי שנמסר מבעוד מועד על ידי משרד העלייה והקליטה.
במידה וועדת החריגים דחתה את הבקשה, ניתן לערער עליה בפני "ועדת ההשגות".
8 צפייה בגלריה
אוהל בדיקות הקורונה החדש בנתב"ג
אוהל בדיקות הקורונה החדש בנתב"ג
עמדות לבדיקות קורונה בנתב"ג. חובה על כל הטסים
(צילום: אבי חי)
מה קורה אם גם "ועדת ההשגות" דחתה את הבקשה? על החלטת ועדת החריגים ניתן להגיש השגה ל"וועדת השגות"; על החלטה בהשגה ניתן להגיש עתירה לבית המשפט לעניינים מינהליים.
מה העונש למי שיעלה על טיסה למדינה שנמצאת בסיכון מרבי מבלי אישור ועדת חריגים? על פי התקנות, היוצא למדינה ברמת סיכון מרבית שלא כדין צפוי לקנס בסך 5,000 שקלים.
מתי התקנות למדינות החדשות בסיכון מרבי נכנסות לתוקף ועד מתי? התקנות תכנסנה לתוקף בחצות ויסתיימו נכון לעכשיו ב-9 באוגוסט, במקום ב-12 באוגוסט.
מדוע התוקף של התקנות קוצר? יו"ר ועדת חוקה גלעד קריב (העבודה) החליט לקצר את התקנות לאחר שראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, הודיעה על כוונת הממשלה לגבש מודל חדש להגבלת היציאה מהארץ.
8 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס
שרון אלרעי פרייס
יוון, בולגריה ואיחוד האמירויות על הכוונת. ד"ר אלרעי פרייס
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יש עוד מדינות על הכוונת של משרד הבריאות להכניסן לסיכון מרבי? ד"ר אלרעי פרייס אמרה בדיון בוועדת החוקה כי היא תבקש בשבוע הבא לאסור את הטיסה גם ליוון, איחוד האמירויות ובולגריה, וכן לחייב את החוזרים מצרפת ואיטליה להיכנס לבידוד של שבוע.
מה הנוהל לגבי נכנסים לישראל? בשהייה בחו"ל יותר מ-72 שעות יש לבצע בדיקת PCR במהלך 72 השעות שלפני ההמראה לישראל. ההמראה תתאפשר רק בהצגת תוצאה שלילית הכתובה באנגלית ובה יצוין מספר הדרכון של הנוסע. הוראה זו מחייבת את כלל הנכנסים לארץ, בכל גיל, כולל מחוסנים ומחלימים. בטיסת ביניים - שבה זמן ההמתנה בין הטיסה הראשונה לטיסה שנוחתת בישראל הוא יותר מ-24 שעות, יש לבצע את הבדיקה במהלך 72 השעות שלפני המראת הטיסה לישראל.
בנוסף, יש למלא טופס הצהרת כניסה לישראל במהלך 24 השעות שלפני ההמראה לישראל. וכן, יש לבצע בדיקת PCR בשדה התעופה. מדובר בבדיקה נוספת לבדיקה שלפני ההמראה. עלות הבדיקה למשלמים מראש היא 80 שקלים ועלות הבדיקה למשלמים בשדה התעופה היא 100 שקלים.
8 צפייה בגלריה
נחיתות בנתב"ג
נחיתות בנתב"ג
עם הנחיתה בארץ יש לעבוד בדיקה, לא מחוסנים ישהו בבידוד של שבוע
(צילום: עמית שעל)
יש מקרים חריגים שבהן אפשר להיכנס לישראל ללא בדיקה? אפשר להגיש בקשה לוועדת חריגים לכניסה לישראל ללא ביצוע בדיקה, רק מסיבה הומניטרית או אם קיים קושי ממשי בנגישות לבדיקות.
מה הנוהל עם הנחיתה בארץ? מחוסנים יעברו בדיקת קורונה בנחיתה בארץ, ולאחר קבלת תשובה שלילית ישוחררו מבידוד. לא מחוסנים יעברו בדיקת קורונה בנחיתה ארצה, ישהו שבעה ימים בבידוד ויוכלו להשתחרר מבידוד לאחר קבלת תוצאה שלילית לבדיקה ביום השביעי.
אזרחים זרים יכולים להיכנס לישראל? אזרחים זרים נדרשים לקבל אישור כניסה מיוחד מטעם רשות האוכלוסין וההגירה, ללא אישור זה לא יורשו להמריא לישראל.
מה מצריכה היציאה מהארץ? אדם ששהה בישראל מעל 72 שעות עליו להציג לפני הטיסה תעודת התחסנות/מחלים ישראלית, או לחלופין תוצאת בדיקת PCR שלילית שנעשתה במהלך 72 השעות שלפני ההמראה מישראל. ההמראה תתאפשר רק אם קיבלת תוצאה שלילית. המסמך צריך להיות כתוב באנגלית וצריך להיות מצוין בו מספר הדרכון של הנבדק.
בנוסף, יש למלא טופס הצהרת יציאה מישראל במהלך 24 השעות שלפני היציאה מישראל. בטופס יש למלא פרטים אישיים של הנוסעים הנלווים והצהרה שלא לבקר במדינה המוגדרת ברמת סיכון מרבית, אלא אם קיבלת אישור מוועדת חריגים לכך. רק אזרחים ותושבים ישראליים מעל גיל 16 מחויבים במילוי הטופס.

הוא חזר: ה"תו הירוק" שוב איתנו

תזכורת למי ששכח - ה"תו הירוק" שהונהג לאחר הסגר השלישי חוזר. התו מהווה בעצם אישור כניסה למקומות בילוי ופנאי עבור מי שחוסנו בשתי מנות נגד קורונה או החלימו.
מדוע הוחלט לחזור ל"תו הירוק"? קבינט הקורונה החליט בשבוע שעבר לחדש את ה"תו הירוק" הן כדי למתן את העלייה בתחלואה בקורונה, והן כדי לעודד את מי שעדיין לא חוסנו ללכת להתחסן.
8 צפייה בגלריה
התו הירוק
התו הירוק
יעודד התחסנות? התו הירוק
(צילום: EPA)
איפה נידרש להציג את התו? התו חל במקומות פתוחים וסגורים שבהם יש מעל ל-100 אנשים, וכוללים אירועי תרבות וספורט; בתי מלון ואטרקציות תיירותיות; חדרי כושר ואולמות סטודיו; מסעדות, ברים, בתי קפה, וחדרי אוכל, כנסים ובתי תפילה.
אפשר בכל זאת להיכנס למקומות הללו בלי ה"תו הירוק"? כן. עד 8 באוגוסט ניתן יהיה להיכנס למקומות הללו עם הצגת בדיקת PCR שלילית בתוקף שבוצעה בקופת החולים או במתחם פיקוד העורף. מ-8 באוגוסט הדרישה תהיה להציג בדיקה מהירה מ-24 השעות האחרונות תמורת תשלום של הנבדק. הבדיקות ייערכו במתחמים שיוקמו ברחבי הארץ.
איפה לא צריך להציג את התו? חנויות, קניונים, בריכות, מוזיאונים, ספריות, פארקים לאומיים ושמורות טבע, וכל מתחם אחר שלא צוין במפורש כי התו נדרש בו.
8 צפייה בגלריה
אורחים ירוע בגן האירועים יארה בחדרה לאחר כניסת התו השמח לתוקף
אורחים ירוע בגן האירועים יארה בחדרה לאחר כניסת התו השמח לתוקף
התו השמח מחייב גם ילדים שלא זכאים להתחסן
(צילום: עידו ארז)

מה עם ילדים מתחת לגיל 12? ילדים עד גיל 12 יקבלו למעשה פטור ויוכלו להיכנס בלי בדיקות גם לאירועים המוניים, ובהם למשל בתי קולנוע והופעות לילדים.
מה ההבדל בין ה"תו הירוק" ל"תו השמח"? במקביל לתו הירוק ימשיך להתקיים התו השמח, המאפשר כניסה לאולמות אירועים ומועדונים בהצגת תעודת מחלים/מחוסן או בדיקה שלילית. "התו השמח" חל באירועים עם מעל ל-100 איש ומחייב גם ילדים בני פחות מ-12.
מי מנפיק את התו ואיך ניתן לעשות זאת? הגוף היחידי הרשאי להנפיק תו ירוק הוא משרד הבריאות. תו ירוק לא ניתן להנפקה על ידי קופות החולים או על ידי מקומות עבודה. התו מונפק בעברית, וניתן להנפיק אותו, באתר רמזור ובאפליקציית "רמזור".
8 צפייה בגלריה
שוטרים אוכפים את ההנחיות בירושלים
שוטרים אוכפים את ההנחיות בירושלים
יאכפו את התו הירוק גם במקומות פתוחים
(צילום: אלכס קולומיוסקי)
מה צריך להציג למקום הפועל על פי תנאי התו? בכניסה למקום הפועל על פי תנאי התו יש להציג את התו הירוק, על מסך האפליקציה או מודפס מהאתר, בצירוף תעודה מזהה (תעודת זהות, רישיון נהיגה או דרכון). בהצגת התו הירוק באפליקציה: צריך להציג את המסך ובו האנימציה הנעה. אפשרות נוספת היא להדפיס את "התו הירוק" ולהציג אותו, כולל קוד ה-QR המופיע בו.
מה בנוגע לקטינים שאינם מחזיקים תעודת זהות? קטינים שאינם בעלי תעודת זהות יוכלו להציג תעודת הזהות של הוריהם (או צילום שלה) כולל הספח, ואת "התו הירוק" (באפליקציה או בקובץ).
מתי התוקף של ה"תו הירוק" יסתיים? הוועדה קיצרה משמעותית את תקנות ה"תו הירוק" שגובשו בממשלה - כך שיסתיימו ב-7 באוגוסט במקום 25 באוגוסט.
- מדוע תוקף" התו הירוק" קוצר? לאור הכוונה להכניס בדיקות מהירות.
מתי התוקף של "התו השמח" יסתיים? ב-7 באוגוסט.
מה עוד אושר אתמול בדיון? הוחלט להאריך את חובת הבדיקה בכניסה לישראל עד ל -25 באוגוסט.
מה הקנס על אי עמידה ב"תו הירוק" וב"תו השמח"? הקנסות שנקבעו למפירי התקנות - 1,000 שקל לאדם שאינו מחוסן או מחלים שנכנס למקום שפועל בתו ירוק, 10,000 שקל למקום שאמור לפעול בתנאי התו ולא בודק את האישורים בכניסה למקום, 3,000 שקל למקום שפועל ב"תו ירוק" ולא הציב שלט בעניין בכניסה ו-1,000 לעסק שהכניס אדם שלא עטה מסכה או נתן לו שירות.
פורסם לראשונה: 22:53, 29.07.21