חוקרי רשות ניירות ערך פשטו הבוקר (ג') על משרדי בית ההשקעות IBI בחשד לשימוש במידע פנים. החוקרים החרימו מסמכים וככל הנראה גם חוקרים בכירים בחברה. על פי הערכות, החקירה נוגעת לעסקת מכירת הלמן אלדובי. ככל הידוע נחקרים גם גורמים מחוץ לבית ההשקעות.
מבית ההשקעות נמסר: "אי.בי.אי בית השקעות פועלת בשוק ההון מאז 1971. אנו מכירים את החוק על משמעויותיו ולא יעלה על דעתנו לעשות כל פעולה שיש בה כדי לסטות ממנו כהוא זה. שיתפנו ונמשיך לשתף פעולה עם הרשות באופן מלא. אין לנו כל ספק שחקירת הרשות תעלה כי פעלנו כחוק".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מגדל שלום בת"א, מקום המשרדים של IBI
מגדל שלום בת"א, מקום המשרדים של IBI
מגדל שלום בת"א, מקום המשרדים של IBI
(צילום: מוטי קמחי)
בתוך כך, מדו"חות IBI של הרבעון הראשון של 2021 עולה כי העסקה עם הפניקס למכירת הלמן אלדובי הקפיצה את רווחי החברה לשיא של 77 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. IBI החזיק ב-33% מהלמן אלדובי ומכירתו להפניקס הניבה לחברה רווח של 38 מיליון שקל אחרי מס. הכנסות בית ההשקעות עמדו על 189 מיליון שקל לעומת 87 מיליון שקל ברבעון המקביל.
חברת הגמל של IBI התמזגה אל תוך הלמן אלדובי ב-2018 ובכך הסתימה מעורבותו בפעילות גמל, מתוך ההשקפה כי מדובר בענף בעל רווחיות נמוכה ורמת פיקוח גבוהה. "המעבר מעולם הגמל למוצרים שבהם הרגולטור לא קובע את המחיר אלא השוק, מיטיב עם החברה. זהו תהליך שבמסגרתו אנחנו פונים פחות לריטייל ויותר ללקוחות כשירים ולשמחתנו הוא בא לידי ביטוי בדוחות" הסביר מנכ"ל בית ההשקעות דייב לוביצקי, שנכנס לתפקיד בסוף 2018.
בניסיון להגדיל את הרווחיות, IBI החליטה להתמקד בניהול תיקים, שותפויות השקעה ושירותי תפעול וניהול הוניים. פעילות ניהול התיקים והשותפויות הכניסה 28 מיליון שקל לבית ההשקעות ברבעון הראשון, לעומת 24 מיליון שקל ברבעון המקביל.
החברה מנהלת כיום 17 שותפויות השקעה, מתוכן 12 שותפויות השקעה בתחום הנדל"ן, שתי שותפויות בתחום מתן שירותי אשראי חוץ בנקאיים ושלוש שותפויות המשקיעות בנכסים פיננסים. היקף נכסים בשותפויות השקעה עומד על 2.3 מיליארד שקל והיקף נכסים בניהול התיקים עומד על 31 מיליארד שקל.
גם הפריחה בבורסה בתקופת הדו"ח תרמה לצמיחה בהכנסות של בית ההשקעות - כך תיק ההשקעות העצמי של החברה (נוסטרו) רשם הכנסות של 30 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 29 מיליון שקל ברבעון המקביל. ב-IBI נהנו גם מגן ההנפקות שמציף את הבורסה בשנה האחרונות - האחזקות בחברת החיתום פועלים IBI תרמו 32 מיליון שקל לשורה העליונה בדו"ח, מול 5 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל.