3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
נתניהו, ביידן ואבו מאזן
(צילום: עמית שאבי,AFP ,רויטרס)
ישראל, ארצות הברית, ירדן, מצרים והרשות הפלסטינית פרסמו הערב (יום ראשון) הצהרה משותפת בעקבות סיום הפסגה בשארם א-שייח, שבה נכתב כי ישראל התחייבה שלא לקיים דיון בבניית יחידות דיור חדשות בהתנחלויות למשך ארבעה חודשים - ולא לאשר מאחזים במשך שישה חודשים. כמו בפסגה בעקבה, גם הפעם הפסגה התקיימה במקביל לפיגוע בחווארה - שבו נפצע באורח בינוני דיוויד שטרן. בהצהרה נכתב גם כי באפריל תתקיים פסגה נוספת.
בהצהרה המשותפת נכתב כי ישראל והפלסטינים סיכמו על דרכים ואמצעים "להפיג את המתיחות בשטח, כדי לסלול את הדרך להסדר שלום בין הצדדים". בהצהרה נכתב גם כי הם אישרו מחדש את מחויבותם "לקידום הביטחון, היציבות והשלום של ישראלים ופלסטינים כאחד", וגם בחשיבות של "יצירת אופק מדיני ושל טיפול בסוגיות בוערות באמצעות דיאלוג ישיר".
שני הצדדים התחייבו בהצהרה להפסיק עם הפעולות החד-צדדיות - אך לצד זאת הוזכרה רק הבנייה בהתנחלויות ואישור המאחזים. בנוסף נכתב כי ישראל והפלסטינים אישרו את "מחויבותם הבלתי מעורערת" לכל ההסכמים הקודמים ביניהם, לרבות היותה של הרשות הפלסטינית "האחראית הביטחונית בשטחי A בגדה המערבית". הדברים הללו נמסרו ברקע הביקורת הישראלית על כך שהפלסטינים לא מצליחים לסכל תשתיות טרור בשטחים שבשליטתם, וברקע המבצעים התכופים של ישראל למעצר וחיסול מבוקשים באזור ג'נין ושכם.
עוד סוכם בפגישה כי הצדדים יקימו "מנגנון לריסון ולמניעת אלימות, הסתה ואמירות ופעולות מתלהמות", שייבחן בפסגה הבאה שתתקיים באפריל גם כן בשארם א-שייח. כמו כן סוכם להקים מנגנון "לנקיטת הצעדים הדרושים לשיפור התנאים הכלכליים של העם הפלסטיני בהתאם להסכמים קודמים, ולשפר משמעותית את המצב הפיסקאלי של הרשות הפלסטינית".
ההצהרה המשותפת גם הדגישה את מחויבותם של ישראל והפלסטינים לסטטוס-קוו באתרים הקדושים בירושלים, ואת תפקידה של ירדן כאפוטרופסות על המקומות הקדושים בירושלים. "הצדדים הדגישו את נחיצותם של ישראלים ופלסטינים כאחד למנוע אקטיבית כל פעולות שיפגעו בקדושת האתרים הללו, בין היתר במהלך הרמדאן, שחל השנה במקביל לפסח ולפסחא".
3 צפייה בגלריה
חברי הכנסת שהגיעו לביקור בחומש
חברי הכנסת שהגיעו לביקור בחומש
המבחן להצהרות הממשלה - חוק ההתנתקות, שעשוי להכשיר את חומש. ח"כים במאחז בשנה שעברה
(צילום: מועצת שומרון )
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
שוב פיגוע בחווארה בזמן כינוס. זירת הירי, היום
( צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
בסיום ההצהרה נכתב כי "הצדדים אישרו את החשיבות של קיום הפגישות במתכונת זו, ומצפים לשתף פעולה כדי להקים את הבסיס למו"מ ישיר בין הפלסטינים והישראלים להשגת שלום כולל, צודק ומתמשך, ולקדם שיתוף פעולה ודו-קיום בכל המזרח התיכון". כמו כן הודו הצדדים למצרים על אירוח הפסגה ועל תפקידה בתיווך בין ישראל לפלסטינים, וגם ירדן וארה"ב הוזכרו כבעלות "תפקיד מכריע" בהשגת ההבנות.
בדומה לדברים שנאמרו בתום הפסגה הקודמת שנערכה בעקבה, גם הפעם בכיר ישראלי אמר שבפסגה שהושגו סיכומים להפגת המתחים לקראת הרמדאן, וכי סוכם לקיים מפגש נוסף בעוד מספר שבועות. לדבריו, אין ולא יהיה שינוי בפעילות סיכול הטרור. לגבי אישורי הבנייה, יש לציין, כי בחודש שעבר קודמו כעשרת אלפים יחידת דיור בהתנחלויות. בהסכם שנחתם עוד בממשלת נתניהו הקודמת, נקבע מול המתנחלים כי מועצת התכנון העליונה לבנייה בהתנחלויות תתכנס אחת לארבעה חודשים, כך שאין שינוי דרמטי. כעת המבחן יהיה בלימת שני תהליכים: התקדמות בביטול "חוק ההתנתקות", שמשמעותו הפיכת ישיבת חומש לחוקית, והאם מתווה אביתר שוב יידחה.
בזמן כינוס הפסגה, כאמור, התרחש פיגוע ירי בחווארה, שבו נפצע דיוויד שטרן (41), שהצליח להשיב אש למחבל לית נסאר (28), סמוך למקום שבו נרצחו הלל ויגל יניב בחודש שעבר. זמן קצר לאחר הפיגוע נתפס המחבל, תושב אדמא שבשומרון. בשכם קראו כמה פלסטינים קריאות שמחה, ובכפר ביתא חולקו ממתקים. בחווארה התקיימה במקביל מחאה פלסטינית נגד הפסגה, שהפכה להפגנה שמהללת את הפיגוע. "בחווארה יצאה ההחלטה, המורדים החזירו לנו את הנקמה", נכתב בשלטים שהחזיקו התושבים.
חודש הרמדאן יתחיל השבוע בצל מתיחות ביטחונית שכמוה לא זכור כבר שנים: ב-2023 נרצחו עד כה 14 קורבנות בפיגועי טרור, ונפצעו לפחות 30 נוספים. מנגד, כוחות הביטחון ממשיכים לפעול נגד "פצצות מתקתקות" ברחבי יהודה ושומרון, ומספר ההרוגים הגבוה מתדלק לפי הערכות את גל הטרור. לפי משרד הבריאות הפלסטיני, מתחילת השנה נהרגו 89 פלסטינים ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים. במערכת הביטחון אומרים שרוב ההרוגים הללו הם מחבלים, אך מעריכים ששבעה-שמונה מהם הם בלתי-מעורבים שנכחו בזירות הקרב. בצבא מעריכים כי לפחות שניים מהם נורו מאש פלסטינית. מנגד אומרים הפלסטינים כי 16 מההרוגים הם ילדים מתחת לגיל 17.