היצע המיניוואנים, כלי רכב שתוכננו להוביל מספר מכובד של נוסעים (שבעה או שמונה במקרה שלפנינו) בנוחות מרבית, הצטמצם במידה ניכרת בשנים האחרונות. גם כאן אפשר להצביע על האשמים הקבועים בתעשייה - רכבי פנאי. אלה שהציעו כמעט את אותה יכולת, אבל עם מקדם פוזה גבוה בהרבה. כך קרה שהדינוזאור הבולט האחרון בשוק הוא קיה קרניבל, המיניוואן הקוריאני המשובח שמשווק כאן ברציפות מאז סוף שנות ה-90, כעת בדור רביעי בשושלת.
9 צפייה בגלריה
יונדאי סטאריה קיה קרניבל
יונדאי סטאריה קיה קרניבל
(צילום: ניר בן זקן)
באופן לא ממש מפתיע, מי שמאיימת על ההגמוניה של קיה היא דווקא אחותה הקוריאנית יונדאי, שהנחיתה כאן את הסטאריה החדש, מחליף מודרני ל-i800 המסחרי הוותיק, והפעם עם בסיס עדכני שמבטיח לפחות על הנייר תנאי שירות טובים בהרבה - בעיקר בגרסת נוסעים מפוארת. הנה הם, ראש בראש, בקרב על תואר המיניוואן העדיף.
9 צפייה בגלריה
יונדאי סטאריה
יונדאי סטאריה
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: טורבו-דיזל, 4 צילינדרים, 2.2 ליטר, 177 כ"ס
  • תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 12.4 שניות, 185 קמ"ש
  • צריכת דלק (יצרן): 12.2 ק"מ לליטר
  • בטיחות: 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 295 אלף שקל (270 אלף שקל)
9 צפייה בגלריה
קיה קרניבל
קיה קרניבל
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: טורבו-דיזל, 4 צילינדרים, 2.2 ליטר, 201 כ"ס
  • תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 10.7 שניות, 190 קמ"ש
  • צריכת דלק (יצרן): 13.3 ק"מ לליטר
  • בטיחות: 7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 284 אלף שקל (264 אלף שקל)
עיצוב מעולם לא היה מנקודות החוזקה של מיניוואנים. זו אחת הסיבות העיקריות (יחד עם תג מחיר שזינק לשמיים) לנטישת הלקוחות, והקרניבל אינו יוצא דופן. אף שהוא נראה טוב בהרבה מבעבר, הוא עדיין אנונימי על הכביש, בעיקר כשהוא צבוע בלבן סטנדרטי. סטאריה לעומת זאת מאוד מקורי, עם חזית ייחודית חצי-עתידנית ויחידות תאורה מרשימות. מחפשים תשומת לב? יונדאי מנצח בענק.
9 צפייה בגלריה
יונדאי סטאריה
יונדאי סטאריה
בסטאריה תנוחת נהיגה גבוהה ושפע תאי אחסון, אבל המוצא המסחרי מורגש
(צילום: ניר בן זקן)
תא הנוסעים לעומת זאת הוא סיפור אחר - כמעט הפוך. סביבת הנהג של הקרניבל רחוקה רק במעט מזו של דגמי יוקרה, עם איכות חומרים גבוהה (כולל גימור דמוי מתכת ועור), לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע גדולים ("12.3 כל אחד), מושבים עם נוחות ותמיכה מצוינת ומינוס כמעט בודד, בדמות בורר הילוכים מסורבל בעיצוב חוגה. מה יהיה איתכם, יצרני רכב? רוצים לוותר על בורר לטובת מקום אחסון? שלושה מתגים יספיקו, תודה רבה.
הסטאריה, לעומת זאת, מסחרי לכל דבר ועניין, עם איכות חומרים נמוכה יותר בדמות פלסטיק קשיח ומחוספס, לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25) ומסך מגע ("8) קטנים יותר ומושבים לא מרשימים, ללא כיוון גובה למושב הנוסע. בהתאם לייעודו יש כאן יותר תאי אחסון, כולל שניים עבור מסמכי משלוח מאחורי ההגה ומסך המגע.
גם תנוחת הנהיגה גבוהה ושלטת יותר, עם שדה ראייה מצוין לפנים ולצדדים - למעט קורות A רחבות מדי - ומראות צד גדולות בהרבה. סביבת עבודה עניינית יותר עבור מי שצריך למצוא דרכו ברחובות ומקומות חניה צפופים. פחות אהבנו את מיקום לוח המחוונים, המחייב למקם את ההגה נמוך כדי שלא להסתירו, כמו גם את העובדה שהחלונות מלפנים אינם נפתחים עד הסוף. מפתיע ומיותר. ניצחון ברור לקיה.
9 צפייה בגלריה
קיה קרניבל
קיה קרניבל
קרניבל נראה ומרגיש כמעט כמו מכונית יוקרה
(צילום: ניר בן זקן)
באופן טבעי, האזור שמאחורי הנהג חשוב יותר בדגמים אלה, וכאן ההבדלים הופכים ברורים עוד יותר. בקיה יש צמד מושבי "קפטן" בשורה השנייה, נוחים בהרבה מהספסל לשלושה שבסטאריה. יש גם אפשרות לפתיחה מלאה וראויה של חלונות הצד האחוריים, לעומת חרך ידני על מסילה ביונדאי.
אבל הסטאריה ארוך ב-10 ס"מ, עם בסיס גלגלים נדיב ב-18 ס"מ, כך שיש כאן אפשרות כיוון מרחק לצמד שורות המושבים האחוריות (רק השנייה בקיה). בהתאם, המרחב בו טוב בהרבה, גם בשורה השנייה ובעיקר בשלישית, המאפשרת אפילו לשני מבוגרים וילד לשבת בנוחות. השורה השלישית בקרניבל? מתאימה לכל היותר לצמד מתבגרים. בנוסף, כניסה-יציאה מהיונדאי נוחה בהרבה הודות לתקרה גבוהה יותר (12.5+ ס"מ).
גם תא המטען של הסטאריה גדול יותר כשכל המושבים בשימוש (831 ליטר לעומת 627 ליטר), עם מפתח רחב וגבוה בהרבה המקל על השחלת ציוד. הוא כולל גם גלגל חלופי בגודל מלא לעומת זמני בקיה. אגב, מנגנון הקיפול של השורה השלישית הוא בקיפול לפנים, פחות נוח ממושבי הקרניבל שמתקפלים לרצפת תא המטען. מרחב ומטען? היונדאי עדיף.
9 צפייה בגלריה
יונדאי סטאריה
יונדאי סטאריה
מרחב המחיה בסטאריה יוצא דופן, אבל הוא פחות מפנק את הנוסעים
(צילום: ניר בן זקן)
רכבי המבחן בגרסאות הבכירות (והיקרות ביותר) הגיעו עם אבזור עשיר לרבות ריפודי עור למושבים, מנופי שליטה ידנית בהילוכים מאחורי ההגה, יחידת מיזוג אחורית נפרדת עם פתחים לכל שורות המושבים וגם וילונות צד יעילים בקיץ, סוללת שקעי USB (שישה ביונדאי, שבעה בקיה) ומצלמות חניה היקפיות, שמקרינות את פינת המרכב בהפעלת איתות על גבי לוח המחוונים ומסייעות גם לחניה במקומות צפופים.
הקיה, עם זאת, מאובזר יותר, עם כיוון חשמלי לשני המושבים הקדמיים (רק נהג ביונדאי), בקרת אקלים מפוצלת מלפנים, חלון שמש אחורי נפתח חשמלית (קבוע בסטאריה) ומשטח טעינה אלחוטי. אבל היתרון הגדול ביותר של הקרניבל הוא פתיחה חשמלית לדלתות הצד ולדלת תא המטען (גם בשליטה מרחוק מהמפתח) - נוח בהרבה מהמנגנון הידני המסורבל בסטאריה. סביבת נוסעים מפנקת? הקיה מנצח.
לשניהם מערכות בטיחות מקיפות לרבות בלימה אוטונומית (גם בנסיעה לאחור ולתנועה חוצה), שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית (מונעת כניסה לנתיב לא פנוי) ושכחת ילדים. קרניבל מוסיף גם התרעה על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.
9 צפייה בגלריה
קיה קרניבל
קיה קרניבל
בקרניבל צמד מושבי קפטן ודלתות נפתחות חשמלית
(צילום: ניר בן זקן)
מערכת ההנעה כאן זהה: טורבו דיזל בנפח 2.2 ליטר עם תיבת שמונה הילוכים אוטומטית והנעה קדמית. ולשניהם יש ביצועים טובים, לרבות שיוט מזורז על כביש מהיר או אפילו טיפוס בכביש הררי בתפוסת נוסעים מלאה. אבל הקיה חזק יותר (24 כ"ס, 1 קג"מ) וקל במעט (40 ק"ג) על הנייר, ומתרגם את זה לעדיפות הן בזינוק מהמקום ובעיקר בתאוצות ביניים המדמות עקיפה. על כל אלה הוא מוסיף צריכת דלק עדיפה ביותר מ-25% בתנאי המבחן - 12.9 ק"מ לליטר לעומת 10.1 ק"מ לליטר בסטאריה.
9 צפייה בגלריה
יונדאי סטאריה קיה קרניבל
יונדאי סטאריה קיה קרניבל
(צילום: ניר בן זקן)
אבל ההבדלים החשובים יותר מתגלים בנוחות ובאיכות הנסיעה, וכאן הסטאריה מרגיש לפתע כמו רכב מסחרי. בין היתר משום שהוא, ובכן, כנראה רכב מסחרי (גם) עם גרסאות הסעת נוסעים, בדומה ל-i800 שאותו החליף. הוא בבירור נוקשה יותר במהירות נמוכה ובתנועה עירונית בכלל, מן הסתם עקב כיול מתלים שנועד להתמודד עם עומסי הטענה מלאים.
הוא גם מרגיש מגושם יותר מחוצה לה, ועקב ממד הגובה הנדיב עמיד פחות בפני רוחות צד - על כביש 6 למשל. בידוד הרעשים בו פחות מבריק, לרבות טרטור מנוע הדיזל וחדירה של רעש רוח. תנועת ההגה ארוכה יותר (3.5 סיבובים מקצה לקצה, 3 בקיה), אם כי רדיוס הסיבוב בו דומה לקרניבל, למרות ממדיו הגדולים יותר.
לקרניבל מאפייני נסיעה שאינם רחוקים מאוד משל מכונית פרטית גדולה ואיכותית. הוא נוח בהרבה ולמעט בתנאי קיצון, מפגין ריסון משובח של המרכב גם כשהוא עמוס. הנהג בו ירגיש טוב יותר אם יידרש לנהיגה נמרצת בכביש מפותל ובאופן כללי - הוא מעניק תחושת ביטחון גבוהה יותר.
9 צפייה בגלריה
יונדאי סטאריה קיה קרניבל
יונדאי סטאריה קיה קרניבל
(צילום: ניר בן זקן)
לא פעם מצאנו עצמנו בדילמה לגבי זהות המנצח במבחן השוואתי, שבו התחרו דגמים שונים השייכים לאותו קונצרן וחולקים פלטפורמה ומערכת הנעה זהים. זה לא המקרה.
הסטאריה גדול יותר, מרווח יותר ומסוגל לכן לשנע יותר נוסעים ומטען. קהל יעד בדמות מורי דרך חברות השכרה והיסעים ימצא בו פרטנר טוב יותר עקב יתרונות אלה. אגב, בגרסת הבסיס הוא מציע מקום אפילו לתשעה, עם מושב נוסף מלפנים, ויש ללא ספק משפחות שעבורן הוא פתרון עדיף ולו רק עקב יכולת זו.
אבל עבור לקוחות פרטיים הקרניבל של קיה הוא הרכב המועדף, ובפער גדול. למעשה, למעט יתרון חלל הפנים העצום של הסטאריה, אין לו שום עדיפות על הקרניבל, שמנצח בכל קטגוריה אפשרית. הוא נוח ומהודר יותר, מאובזר ונעים יותר, ועדיף עבור הנהג כמו גם עבור הנוסעים בנסיעות השגרתיות שלא בתפוסה מלאה. רגע, והוא גם זול יותר.
בפשטות ולקראת פתיחת עונת החופשות המשפחתיות בחו"ל, ראו זאת כך - טיסה בביזנס בקיה זולה יותר מהאקונומי של יונדאי. ההעדפה כאן ברורה.