3 צפייה בגלריה
השלט שאוסר כל הנסיעה בכביש 171
השלט שאוסר כל הנסיעה בכביש 171
השלט שאוסר על הנסיעה בכביש 171
(צילום: דב גרינבלט)
משרד התחבורה הנחה אמש (רביעי) את חברת נתיבי ישראל לבצע עבודות שיפוץ לכביש 171 המוביל לאתרי הטיול הפופולריים בנגב. זאת בדיוק חודשיים אחרי שהכביש נסגר שוב לתנועת אזרחים על פי החלטת ראש המועצה האזורית רמת הנגב ערן דורון, ועל רקע איומים של גופי טיילות לעתור לבג"ץ נגד ההחלטה שנחשפה ב-ynet. לדברי ראש המועצה, ההנחיה ניתנה "על מנת שניתן יהיה לפתוח את הכביש לכל המאוחר בפסח הקרוב".
ההחלטה התקבלה במשרד התחבורה בעקבות סיור שהתקיים בכביש בתחילת החודש ביוזמת החברה להגנת הטבע ובראשות המנכ"לית איריס האן, ובו השתתפו גם המפקח על התעבורה במחוז דרום במשרד התחבורה ישי טלאור, מהנדס המועצה האזורית רמת נגב אורן פרץ, ומנהל המרחב ברשות הטבע והגנים אמיר שפיר. בעקבות הסיור הגישה החברה להגנת הטבע למועצה מתווה משלה לפתיחת הכביש מחדש, ואיימה כי אם לא יינתן מענה תוך שבועיים – דהיינו עד היום – תתקדם עם הליך העתירה לבג"ץ.
נזכיר כי כביש 171, שמוביל אל כמה מאתרי הטיול הפופולריים ביותר באזור הר הנגב – בהם שמורת בורות לוץ וחניון הלילה הפופולרי הצמוד אליה, הר רמון, מעלה ערוד, נחל אליאב, בור חמת, נחל ניצנה ונחל עקרב, נסגר בשנית לתנועת אזרחים בסוף אוקטובר – פחות מחודש אחרי שנפתח מחדש. ל-ynet נודע כי ראש המועצה דורון החליט להחזיר את השלט שאוסר על הנסיעה בכביש בעקבות תאונה בין רכב פרטי לאופנוע בחול המועד סוכות, שבה נפצעו באורח בינוני אב ובתו – ואף אמר לגורמי תיירות ששוחחו עימו כי הפעם הוא לא מתכוון לשנות את החלטתו. ראש המועצה, שנעזר בחוות דעת מקצועית של מהנדס תנועה, הסביר כי "הכביש הזה משובש ומסכן את הנוסעים בו, והמדינה לא מוכנה לקחת עליו אחריות". יש לציין כי סגירת הכביש לא התבצעה באופן פיזי, אלא באמצעות תמרור "אין כניסה" ושלט שבו נכתב כי "הכביש מסוכן – הנסיעה אסורה פרט לרכב צה"ל ומערכת הביטחון".
3 צפייה בגלריה
כביש 171
כביש 171
כביש 171
(צילום: דב גרינבלט)
מדריכי טיולים זעמו על כך שבעקבות ההחלטה לסגור את כביש 171, החליט צה"ל לא לפתוח בחנוכה האחרון את כביש 10 שעובר בצמוד לגבול מצרים – וכך לא התאפשרה גם הגישה אל הר כרכום שבו מתרחשת ביום הקצר ביותר בשנה (21 בדצמבר) תופעת "הסנה הבוער". "חברות נאלצו לבטל טיולים להר כרכום, מדובר על נזקים של מאות אלפי שקלים. אז אם המטרה של המריבה הזו בין המועצה האזורית למשרד התחבורה על כביש 171 היא להשאיר את המטיילים בבית – כל הכבוד, הצליחו בענק", אמר מדריך הטיולים הוד שטרלינג מ"טיולי רדיוס".
"אופטימיות זהירה", אמר אמש ראש המועצה ערן דורון. "המועצה מחויבת להמשיך את הטיפול בכביש עד אשר מדינת ישראל תיקח אחריות מלאה על הכביש על מנת שנוכל להמשיך לטייל בבטחה במרחבים היפים של הר הנגב הגבוה".
ראש המועצה ביקש "להודות באופן אישי למרב מיכאלי, שרת התחבורה היוצאת, לישי טלאור, המפקח על התעבורה, וליועץ המקצועי והמסור של השרה אהוד עוזיאל, לניסים פרץ מנכ"ל נת"י, ולא פחות חשוב למפקד הפיקוד, האלוף אליעזר טולדנו, ותא"ל איציק כהן מפקד אוגמ"ר 80 שמבינים היטב את החשיבות של התיירות והטיילות לציבור המטיילים ותיירני האזור".

"נעקוב ונבחן את התקדמות שיפוץ הכביש"

שרת התחבורה היוצאת מרב מיכאלי אמרה כי "כל פעולה וכל מהלך שנעשה בקדנציה האחרונה, נעשה למען הציבור ולמען האינטרס הציבורי. כזו היא גם ההנחיה שלי לנתיבי ישראל להציב מעקות בטיחות בכביש 171 – מה שיאפשר את פתיחתו לציבור כבר באביב הקרוב. ברגע שנודע לנו כי הכביש מצריך איזון בין בטיחות הדרך לבין אפשרות גישה לאזור למטיילים, פעלנו מהר ובשיתוף פעולה עם ראש המועצה שרתם את מערכת הביטחון, כדי לייצר פתרון מהיר שיאפשר פתיחה בטוחה של הכביש בהקדם".
בחברה להגנת הטבע בירכו על ההתקדמות והוסיפו כי "יבדקו את מהות ההחלטה ואת לוחות הזמנים לביצוע ובהתאם לכך, ישקלו את המשך צעדיהם, לרבות המשפטיים".
ראש המועצה דורון מסר בתגובה לאיומי העתירה של החברה להגנת הטבע: "ממליץ לחברה להגנת הטבע לזכור את האימרה מהסרט הטוב הרע והמכוער 'if you want to shoot, shoot don't talk'. אני מפציר בהם לפנות לבית המשפט ולבחון את חוקיות המהלך שלנו. מאחר שאני מאמין גדול בבית המשפט, המועצה תפעל על פי כל הנחיה של גורמים מוסמכים ובוודאי של בית המשפט".
לביא זמיר, מנכ"ל חוגי הסיירות של קק"ל שהתבטא נגד ההחלטה לסגור את הכביש ונאלץ בעצמו לבטל שורה של טיולים שתוכננו להר הנגב בעקבותיה, אמר בתגובה: "שמחתי מאוד לראות שהלחץ של ארגוני הסביבה הכניס היגיון אצל מקבלי ההחלטות. כביש 171 הוא אולי כביש נידח בדרום הארץ, אך מוביל לאתרי הטיולים המרהיבים ביותר בהר הנגב. במציאות הכסת"ח כולנו חייבים לעמוד על המשמר סביב השעון ולא לאפשר לאף גורם מקומי או ארצי לחסום גישה למסלולים ואתרים בארץ ישראל. אנחנו נמשיך לעקוב ולבחון את ההתקדמות של שיפוץ הכביש וכולי תקווה כי נוביל המוני חניכים מחוגי הסיירות של קק"ל לאתרי הר הנגב הגבוה כבר בפסח הקרוב".