עם פרוץ המלחמה באוקראינה, גם מבשלות הבירה במדינה נקלעו למצוקה – קיומית וכלכלית. כאות הזדהות וסולידריות, חובבי בירה באוקראינה ובכל העולם הקימו את הארגון "שותים למען אוקראינה" (Drinkers for Ukraine), והוציאו פנייה נרגשת למבשלות בירה מובילות ברחבי העולם, ובה הם מבקשים להביע תמיכה ולתרום למאמצי ההצלה והסיוע של אזרחים אוקראיניים שנקלעו למשבר הומניטרי.
הרעיון שעומד מאחורי המיזם, הוא לבשל בירה במתכון אחיד בכל המבשלות, וחלק מן ההכנסות ייתרם למאמצי ההצלה של ארגון הצלב האדום למען אזרחי אוקראינה.
3 צפייה בגלריה
הבירה האוקראינית
הבירה האוקראינית
(צילום: יח"צ)
הקמפיין הוקם על ידי צוות קטן של מומחים לתעשיית הבירה באירופה, שכמו רבים כל כך ברחבי העולם, צופים במלחמה באוקראינה בתחושת אימה וחוסר אונים. "אני חושב שכולנו חווינו סוג כזה של מבט לאבדון, רק לראות דברים שלעולם לא היינו מצפים לראות, בלי לדעת איך להתמודד איתם", אמר בשלן הבירה בבריסל ואחד ממקימי המיזם, יוגן וולש, "בשלב מסוים הבנתי שחייבים לעשות משהו בנידון'".
הקמפיין מקווה למנף את הרצון הטוב של חובבי בירה ובשלני בירה ברחבי העולם כדי לגייס כסף למאמץ הסיוע ההומניטרי של הצלב האדום באוקראינה. במקום תרומות ישירות לקרן מרכזית, הקמפיין יצר במקום זאת סט של כלים ואתרי אינטרנט, שבהם אנשים יכולים לגייס כספים במדינות שלהם, ולאחר מכן לתרום ישירות לאוקראינה דרך הצלב האדום. תרומות מרחבי העולם החלו לזרום, מארצות הברית, דרך דרום אמריקה ועד ניו זילנד.
"אם היינו יכולים להראות לחברים והמבשלים האוקראינים שלנו שמסתתרים במקלטים שלהם בקייב ובלבוב ובמריופול, שאנשים בצד השני של העולם, כמו באוסטרליה - חושבים עליהם, מבשלים עבורם, מגייסים עבורם כסף, זה עושה את ההבדל", אומר וולש, ומסביר: "אמרתי לעמיתיי למיזם, בואו נעשה סטאוט אנטי-אימפריאלי'. אחר כך זה היה לגבי מה אנחנו צריכים להוסיף כדי שיהיה יותר אוקראיני, והבורשט היה ברור. אז סטאוט אימפריאלי, אבל עם סלק".
לאחרונה עלתה לכותרות מבשלת הבירה פרבדה (Pravda) בעיר לבוב שבמערב אוקראינה, לאחר שהמבשלה הסבה את קו הייצור שלה לטובת בקבוקי תבערה (מולוטוב). המבשלה החלה לייצר את הקוקטיילים המיוחדים עבור כוחות ההגנה של אוקראינה בשבת קודמת, לאחר שנענו לקריאתו של הנשיא וולודימיר זלנסקי לאחוז בנשק. בטרם הסבת המבשלה, אחת הבירות שיוצרו במקום נקראה "פוטין חוילו" - עלבון שהופנה כלפי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

ובינתיים אצלנו

גם מבשלת הבירה המקומית החדשה, שניט, התגייסה לסייע לאזרחי אוקראינה ולמאמץ הבינלאומי: בשיתוף עם מיזם הבירה "Beer and Beyond", החל מהיום (ג') יתחילו לבשל במבשלה שנמצאת ברחוב הארבעה בתל אביב את הבירה "רזיסט" (התנגדות) – בירה בסגנון סטאוט אוקראיני אנטי-אימפריאלי. מדובר על בירה כהה ועשירה מאוד בבשומת ובטעמים, עם טוויסט מיוחד המאפיין את המטבח האוקראיני: תוספת של סלק.
מבשלת הבירה נפתחה לפני כחודש. השותפים במיזם - איתי לייפר, יואב עלון ואמיר נוימן - שיתפו פעולה במשך שנים במסעדה סמוכה והחליטו לקחת את הצעד הנועז ולהשקיע בפרויקט חדש וגדול, דווקא בתקופה מורכבת וחסרת וודאות לענף המסעדנות.
3 צפייה בגלריה
הבירה האוקראינית
הבירה האוקראינית
(צילום: יח"צ)
3 צפייה בגלריה
הבירה האוקראינית
הבירה האוקראינית
(צילום: יח"צ)
חובבי בירה וגם כאלה שרוצים להביע תמיכה בעם האוקראיני, מוזמנים להגיע ולצפות היום (ג') בתהליך בישול הבירה שיתקיים במקום עד השעה 17:00. 20% מן ההכנסות ביום הבישול יועברו כתרומה לארגון הצלב האדום - מכל בקבוק בירה רזיסט שתימכר, יועברו 15 שקלים לארגון.
אבל מי שתכנן על הבירה לסופ"ש הקרוב, חשוב שיידע כי הבירה לא תהיה מוכנה לשתייה כבר היום: לאחר הבישול מעבירים את הבירה למיכל תסיסה – שם היא תשהה במשך שלושה שבועות. הבירה תושק לראשונה בפסטיבל בירת קראפט ראשון מסוגו בישראל שייערך בתל אביב בתאריך 30-31 במרץ, ולאחר מכן ניתן יהיה לשתות אותה גם במבשלת שניט.
בשניט מאמינים כי הדרך האולטימטיבית להנות מבירה היא לשתות אותה במבשלה עצמה, טרייה ישירות מהמכלים, וזו גם צריכה ירוקה ללא צורך באריזה ובשינוע וכמובן ערך של איכות. הזמן הקצר שבין מועד הייצור לבין הצריכה לצד היקפי הייצור הקטנים מאפשרים ללקוח להתנסות בייצור סגנונות בירה רבים ושונים - במבשלה יש כ-12 סוגים של בירות במגוון סגנונות, שאת כולן מייצרים במקום ומוזגים ישירות לברזים ממכלי מזיגה עצומים - הכי טרי שרק אפשר. היצע הבירה לא קבוע, ואפשר למצוא שם למצוא בו בירות מקוריות כמו בירת סברס אדום, או בירה חמוצה עם עלי ורדים והיביסקוס. מחיר: 24-29 שקלים לשליש ליטר ו-29-34 שקלים לחצי ליטר.