כל מה שעלול להביא לרצח אסור בתכלית האיסור, ומה שמועיל לשמירה על חיי הזולת הוא מצווה: "לא תאנוס" אמור להחליף את הציווי "לא תנאף", "לא תרצח" הוא הדיבר החשוב ביותר, ולא בטוח שהחוק "לא תגנוב" הוא תמיד הוגן
פרופ' רוחמה וייס
| פורסם:21/01/2022
מהי רוחניות?
לשימוש במושגים "דת", "רוחניות", "אמונה" או "תפילה" יש ניחוח מרתיע, כיוון שהם "נלקחו בשבי" על ידי ממסדים דתיים ואיבדו את החירות והחיות שלהם.
כבר באמצע המאה העשרים העיר הפסיכואנליטיקאי אריך פרום על הקושי הלשוני-תרבותי למצוא מושג מתאים, לא מגויס, לחוויה הדתית-רוחנית. פרום בוחר לשחרר את עצמו מהמושגים המאובנים, והוא מכנה את החוויה הרוחנית-דתית בשם X. הוא מוותר על הרצון להעניק לחוויה שם של ממש, ובמקום לכנותה הוא מתאר את מאפייניה של הרוחניות הבריאה והמצמיחה.
הנה אחד ממאפייני ה-X: "אפשר לתאר את עמדת ה-X במונחים הבאים: יציאת האדם מתוך האני (ה'אגו') שלו, מחמדנותו, ובכך – מפחדיו. ויתור על המשאלה להיסגר בדל"ת אמות של ה'אני'... 'התרוקנות' על מנת להיות מוכשר להתמלא בעולם, להיענות לו, להתאחד עמו, לאהוב אותו. 'התרוקנות' אין פירושה כאן סבילות, אלא פתיחות. אכן, אם אין אדם מסוגל 'להתרוקן' - כיצד יוכל להיענות לעולם? כיצד יוכל להתבונן, להקשיב, להרגיש, לאהוב, אם הוא מלא ב'אני' של עצמו, אם הוא מונע מכוח החמדנות?" (והייתם כאלוהים, עמ' 53-50).
אי אפשר לחיות בלי עשרת הדיברות
השבת, בלב הקריאה בתורה, תעמוד כל הקהילה על רגליה ותשמע את עשרת הדיברות. מי שתתעמק בתוכן הרשימה תגלה שאפשר לחלק את הרשימה לתריסר דיברות ויותר, ואפשר לחלק אותה גם למספר קטן יותר של עיקרים.
המספר לא באמת חשוב, ואני מרשה לעצמי לומר שגם התוכן איננו העיקר. העיקר הוא ההבנה שאי אפשר לחיות בלי דיברות. אי אפשר לחיות בלי סדר יום מוסרי. לכל אחת מאיתנו, חילונית או דתית, יש ערכים, דברים שלמענם היא יוצאת מארבע אמותיה, מ"חמדנותה", כפי שמגדיר זאת פרום, ופועלת למען הזולת והעולם. אין דרך לחיות חיים משמעותיים בלי רשימה אישית ומחייבת של דיברות מוסריות שמתורגמות למעשים של יומיום.
תרגיל ברוחניות
מדובר בתרגיל לאמיצות, תרגיל למי שרוצות לגלות מהו באמת עולם הערכים שלהן – לא בהצהרות אלא במעשים: קחי דף, סמני בו 24 שורות וכתבי בכל שורה מה עשית בכל אחת מ-24 השעות האחרונות. התבונני ברשימה ותוכלי לגזור ממנה את "עשרת הדיברות" האישיות שלך, את רשימת הערכים החשובים לך, שהרי מעשינו הם עדות כנה לערכים שלנו.
מהו "כלל גדול בתורה"?
עשרת הדיברות מהוות תמצית של הנחיות דתיות-רוחניות, אבל זו לא התמצית היהודית היחידה. הנביא מיכה, למשל, מציע תמצית אחרת: "הִגִּיד לְךָ אָדָם מַה טּוֹב וּמָה ה' דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ כִּי אִם עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ". הלל הזקן, כשביקש להציע את תמצית היהדות (התורה על רגל אחת), קבע: "מה ששנוא עליך, לחברך לא תעשה, והשאר – רק פירוש; לך ולמד" (וכל היתר הוא פירוש של קביעה זו). מתוך דברי התורה בוחר רבי עקיבא קביעה תובענית יותר כעיקר התורה: "ואהבת לרעך כמוך", ובן עזאי לוקח עוד צעד חשוב לכיוון האוניברסלי ובוחר בפסוק: "זה ספר תולדות האדם" (כלומר, כל אדם ולא רק יהודים).
רשימת העקרונות המוסריים לא משתנה רק בין אחת לרעותה. כל אחת מאיתנו מחזיקה סטים שונים של ערכים. האווירה הקהילתית ונסיבות החיים מגוונות את העולם הערכי שלנו.
העולם הרוחני של עשרת הדיברות
מרתק לנתח את העולם הרוחני של עשרת הדיברות. קל לראות שעשרת הדיברות מבקשים לחנך את הקהילה לציות לרשויות, ובניגוד אולי לצפוי, יש רק שתי רשויות בעולם עשרת הדיברות: רשות דתית-שמיימית ורשות משפחתית. ניתן היה לצפות שהמנהיגות האנושית (הכהן, הנביא או המלך) יזכו להכרה בלוחות הברית, אבל לא. התמונה הנגלית לנגד עינינו היא של פירמידה דתית גדולה, המורכבת מפירמידות קטנות, משפחתיות, שוות בגודלן ובמעמדן. אין היררכיית ביניים המקשרת בין המשפחה לאלוהים.
(צילום: shutterstock)
הפירמידה המשפחתית היא הבסיס האיתן של הפירמידה הדתית, וככל שיבוצר מעמד המשפחה, יבוצר גם מעמדו של האל – ראש המשפחה הלאומית (ועכשיו קל להבין את הקבוצות הדתיות המובילות למאבקים למען "ערכי המשפחה"). שתי מערכות השליטה והניהול הקהילתי יונקות כוח מעשרת הדיברות.
למען ביסוס המערכת הדתית והלאומית הצטווינו: "אנוכי ה' אלוהיך", "לא יהיה לך אלוהים אחרים על פניי", "לא תישא את שם אלוהיך לשווא" וגם "שמור את יום השבת", שהרי השבת היא דרכנו להעיד שאנו מאמינות שאלוהינו הוא ריבון העולם.
ולמען ביסוס המערכת המשפחתית הצטווינו: "כבד את אביך ואת אמך" ו"לא תנאף", שהרי "ניאוף" הוא קיום יחסי מין של גבר עם אישה ה"שייכת" לגבר אחר, מעשה המערער את סמכות הגבר על משפחתו.
בתווך נמצאות כמה מצוות שנועדו להסדיר את מערכות היחסים לטובת הקהילה כולה: "לא תרצח", "לא תגנוב" (ואולי גם "לא תחמוד"). אני כותבת ומיד מתלבטת האם נכון לטעון ש"לא תגנוב" הוא חוק שמועיל לכל הקהילה, שהרי במקרים רבים חוק זה נועד לשמור על בעלי ההון מפני החוליות החלשות בקהילה. "לא תגנוב" הוא חוק שמניח שההון מחולק בעולם בצורה הוגנת, ויש להגן על החלוקה הזו. צריך לתת את הדעת על השאלה האם חוק "לא תגנוב" הוא תמיד מוסרי - ואולי יש אפשרות מוסרית ממנו.
בפסגה ניצב "לא תרצח.י"
בניגוד לכל החוקים האחרים, לא תרצח.י הוא חוק שוויוני ותמיד מוסרי, חוק שנועד להגן על כולנו באותה המידה. חוק זה עולה בקנה אחד עם הבחירה של הלל: "מה ששנוא עליך, לחברך לא תעשה", וכמובן עם זו של רבי עקיבא: "ואהבת לרעך כמוך". ממנו, להבנתי, צריכות להיגזר כל ההנחיות המוסריות – כל מה שעלול להביא לרצח אסור בתכלית האיסור, ומה שמועיל לשמירה על חיי הזולת הוא מצווה.
חוק בלי פשרות
לא פעם ב"בית המדרש של הטוקבקים" נטען נגדי שאני בוחרת מהתורה את מה שנוח לי ועושה "מה שבא לי לעשות". אני לא יודעת איך להגדיר "נוח" ומה המשמעות של "מה שבא לי", ועם זאת, נדמה לי שאפשר להגדיר את הפציפיזם, את ההתעקשות הבלתי מתפשרת על "לא תרצח", כבחירה שמאתגרת את אזורי הנוחות בעולם שבו אני חיה. הכוח של "לא תרצח" נובע מהאמונה שכולנו נבראנו בצלם אלוהים, כולנו שוות ושווים, אין לאף אחת בעולם עליונות על זולתה ואין שום מקרה שבו מותר לנו לקחת חיים של אחרת.
אני תמימה?
לא פעם זוכה העמדה הפציפיסטית לכינויי גנאי מסוג "תמימות" ו"ניתוק מהמציאות", אבל נדמה לי שמי שמנותקת מהמציאות היא דווקא זו שמאמינה שניתן לפתור בעיות באלימות. אלפי שנים מתועדות של היסטוריה אנושית מלמדות אותנו שמלחמה גוררת מלחמה וקצב ההתרבות של מעשים אלימים מזכיר את קצב ההתרבות של האומיקרון.
יצרני הנשק ותרבות המלחמה מחנכים אותנו להאמין שמלחמות הן "אין ברירה" ולכל "לא תרצח.י" יש רשימה ארוכה של יוצאים מן הכלל. הפטריארכיה נהנית מפירות האלימות ואנחנו נגררות להאמין שמותר וגם מועיל לנו לשלוח את ילדינו להרוג זה את זה.
לא תנאף או לא תאנוס?
בעשרת הדיברות שלנו "לא תאנוס / לא תאנסי" הוא החוק שצריך להחליף את "לא תנאף", שהרי איסור הניאוף רואה באישה רכוש של בעלה ומבחינתו פגיעה מינית חמורה רק במקרה שהיא פוגעת בפטריארכיה. "לא תאנוס", לעומת זאת, הוא חוק שוויוני שמעמיד כל אחת ואחד מאתנו מעל לכל האינטרסים הפטריארכליים.
את מהפכת MeToo בעולם החרדי אפשר להבין לאור המתח שבין "לא תנאף" ל"לא תאנוס". עד כה דוכאה הקהילה לטובת המנהיגות והנראות החיצונית. בימים אלה, באומץ ובדם, כותבת הקהילה החרדית על לוחות הברית את הצו, שהוא תולדה של לא תרצח: "לא תאנוס". אין גבול לתודה שכולנו חבות למנהיגות האמיצה שמובילה את המהפך הזה.
ובבית המדרש של הטוקבקים
"לא תאנוס" הוא תולדה מתחייבת של "לא תרצח", וחוקים אלה חייבים להגן על כולנו. חלק מהפעילות הפמיניסטיות ופעילות זכויות חווה ואדם, נופלות לבור מסוכן נוכח מהפכת MeToo בקהילה הגאה. באומץ יוצאים גברים ראשונים ומתלוננים על יקירי הקהילה שפגעו בהם מינית. חלק מהחברות שלנו מוצאות את עצמן במלכוד, שהרי יקירי קהילה אלה הם גיבורי התרבות שלהן ולעיתים גם חברים אישיים.
רוחמה וייסצילום: דבי קופר Debbi Cooper Photographer
אני הצבעתי למרב מיכאלי, ועל כן שתיקתה וגינוייה הרפים מקוממים אותי במיוחד. כמה קל היה לה לצאת נגד השיר של עומר אדם, וכמה קשה לה להגיב על המשך העסקתו של אסי עזר.
יהודה נהרי, אתה אדם אמיץ, אני מאמינה לך ומצטערת שאתה עברת ועובר גיהינום ולא זוכה לכל התמיכה שלה אתה ראוי.
הנה למרבה הפלא כותבת השורות היודעת הכל לא מכירה את ספר דברים שבו יש פרשה שלימה על העניין הזה של אונס ובו מבואר העונש והפעולות המחייבות אדם שמבצע מעשה נבזה זה.
sami
| 11/02/2022 | 10:34
הגיבו לתגובה
74.
הנזק העצום של אני, שלי, לי.
כאשר גבר אומר "אישתי" כלומר את הרכוש שלי. כאשר אישה אומרת בעלי כלומר אתה הרכוש שלי. כלומר העצמי, אני, נמצא בראש ולא אף אחד אחר. לכן הפסיכולוגיה מאחורי ההיתנהגות של בן האנוש היא המניע העקרי מאחורי התשוקה לשלוט ולהגיד לאחר מה לעשות.
רימון
| 24/01/2022 | 16:02
הגיבו לתגובה
73.
מזל שאלוקים לא עובד אצלך , אם רצה דיבר כזה היה כותב בעצמו.. (לת)
אסי עזר
| 24/01/2022 | 09:58
הגיבו לתגובה
72.
לא חסר ולא נעליים
בהתייחס לעובדה שהתנך נכתב ע"י בני אדם אז מה שאת עושה פה זה שבוע אחרי שבוע של חפירות ובלבולי מח..אלוהים לא עושה טעויות אבל אין אלוהים ובטח שגם אם היה הוא לא כתב את התנך..בהתייחס לעובדה שבני אדם כתבו אותו אז חלאססס עם החפירות מטומטמת נמאסת
אבי
| 24/01/2022 | 09:36
הגיבו לתגובה
71.
מערכת המשפח עגל הזהב המסריח שלך ושל האסופה שכמותך
דנה נאנסת שהצליחה ההגנה עצמית להרוג את האנס שלה עומד של שש שנות מאסר . תפסיקי לברר ותכווני לאשמים האמיתיים בהשתוללות הפשע והטרור בארץ . זו מערכת המשפט עגל הזהב של הסמול העלוב בארץ
יאיר פריש
| 23/01/2022 | 19:18
הגיבו לתגובה
70.
אוי הבורות....
איזו בורות. "לא תנאף" מכוון גם לגברים וגם לנשים באותה מידה. אין כאן שום פטרכיאליות. הכותבת אולי לא יודעת עברית, אבל פניה בלשון זכר סתמי (כל כל הניסוח של עשרת הדברות) היא הניסוח הסתמי המכוון לשני המינים. אולי הכותבת כל כך שבויה ב"עברית התקנית" החדשה שכותבת לא תרצח.י שהיא כבר לא יודעת לקרוא משהו שכתוב בעברית אמיתית...
רחמים
| 23/01/2022 | 18:21
הגיבו לתגובה
69.
הגבר קונה את האשה והיא רכוש שלו ככה זה אצלינו
לאשה אין זכיות מביאה ילדים כול שנה. במיטבח להכין אוכל. ולספק את בעלה מצי שהוא זקוק. זה אשה
שלומי
| 23/01/2022 | 15:46
הגיבו לתגובה
68.
זה לא הדיבר הוא זה שחסר... (לת)
גל
| 23/01/2022 | 18:04
הגיבו לתגובה
67.
סליחה?? אני נתתי כתובה ועשיתי קניין ואני הבעל - אני בעלים (לת)
דודי
| 23/01/2022 | 12:08
הגיבו לתגובה
סבבה אתה הבעלים אבל אל תבכה כשהבעל של בתך יכה אותה
הוא הבעל נכון?
דוחה!
מרי
| 23/01/2022 | 14:27
הגיבו לתגובה
66.
הדיבר החסר
הדיבר החסר הוא "לא תשקר" ויבוא במקום לא תענה ברעך, לא תחמוד ועוד לאווים רבים אחרים המופיעים בתורה שכן עשרת הדיברות אינם מציגים את כל הלאווים. אל נא תאמרו שאין בן אנוש יכול בלי לשקר אפילו אם בתורה מפוזרים רמזים לאיסורי שקר והתרחקות משקר.
מנפגעי השקר
| 23/01/2022 | 06:53
הגיבו לתגובה
65.
חרב פיפיות
מצד אחד, מסכימה עם כל מילה של תמיכה בנפגעי ונפגעות פגיעה מינית ומעריצה את יכולת ההישרדות שלהם ואת האומץ הכרוך בחשיפה של מי שבוחר בכך. פגיעה מינית היא אמנם רצח (או נסיון רצח) של נפש האחר.
מצד שני, הקביעה העקרונית לפיה עלינו להאמין לכל מאשים.ה בפגיעה מינית בעייתית מאוד בעיני. מי אנו לבחור להאמין דווקא לכל מאשים ולא למתגונן? כשאני שמה עצמי בנעליו של מי שהאשימו אותו שלא בצדק אני מבינה שעולמו חרב עליו בגין הבל פיו של אחר
יש צדק רב בהעברת בירור אשמה להליכים משפטיים לפני שחורצים דינו של אדם.
ללה
| 23/01/2022 | 10:59
הגיבו לתגובה
64.
נשים מתחתנות על מנת לסדר עצמן כלכלית
לא סתם אחוז הגירושין נוסק בעולם,
מאיזה סיבה יש לחלוק את חצי הרכוש, אם לאישה לא היה דבר וחצי דבר בהשגת רכוש זה?
משה
| 23/01/2022 | 06:54
הגיבו לתגובה
63.
ומה עם גינויים לגל אוחובסקי
ואיתי פנקס????? רק אסי עזר על פעם אחת???ששששששששששש
הם שייכים לצד הנכון במפה הפוליטית.....ששששששששששש. לא להעיר....
ההסטוריון
| 23/01/2022 | 06:04
הגיבו לתגובה
62.
כי כאשר יקום איש על רעהו ורצחו נפש כן הדבר הזה
פרו' וייס, עד כמה שידוע לי זו ההשוואה היחידה בתורה, עם זאת אפשר להבין למה את חושבת כך אבל לא את הכל אנחנו יכולים להבין.
אבי
| 23/01/2022 | 03:52
הגיבו לתגובה
61.
די לשקר הרפורמי! כתוב שבתורה שאונס זה כמו רצח! :דברים כב כו
אל תגידי מה חסר ומה לא..קודם תלמדי באמת לפני שאת באה להטיף את ההטפות הרפורמיות..כתוב בתורה במפורש "[ולנערה] לא תעשה דבר אין לנער [לנערה] חטא מות כי כאשר יקום איש על רעהו ורצחו נפש כן הדבר הזה ".. אז למה להמציא ולהתסיס נגד התורה? אני לא דתי אבל בהחלט מבין למה יש אנשים נגד הרפורמים, המצאות וסילופים של הכתוב..עצוב שזה כך!
יותם, מורה חילוני
| 22/01/2022 | 22:21
הגיבו לתגובה
60.
לאיזה עולם נורא הטפת
שלטון נשי=עולם ללא מלחמות עולם ללא גזענות ללא שעבוד..הגברים ילכו ויתנוונו(גברים נשיים יהיו 'קרובים לצלחת' בחנופה)
אורים ותומים
| 22/01/2022 | 22:10
הגיבו לתגובה
59.
49 אמר את הכל (לת)
ללא שם
| 22/01/2022 | 19:30
הגיבו לתגובה
49, אתה מרים לעצמך?
זה כמו ללחוץ לייק לפוסט שאתה העלית
איזה גנוב.
ללא שם
| 23/01/2022 | 00:52
הגיבו לתגובה
58.
תהיי צנועה לא יאנסו אותך
כשתתלבשי צנוע ולא בגדים פרוצים לא יאנסו אותך. אתם מחנכים את הילדים לפריצות והכל מותר, אז הכתובת על הקיר. יש הרבה בנות שמחפשות ואחרי זה מלונות שלא יסתובב בלילה עם פרחחים עד לפנות בוקר. כשאת בעבודה תתלבשי צנוע ולא תחשפי, הבוס הדפוק שלך לא יאנוס אותך. בקיצור חדל פריצות
משה
| 22/01/2022 | 19:03
הגיבו לתגובה
תתבייש
להאשים את הקורבן? לאנס הפושע אין שום אחריות?
צפריר
| 22/01/2022 | 22:04
הגיבו לתגובה
ברור. גם ויידר ומשי זהב אנסו חרדיות פרוצות נכון?
פרימיטיב, גם בחברות סגורות יש מעשי אונס. צא ולמד
שירי
| 22/01/2022 | 22:28
הגיבו לתגובה
ברור, ברור
כי אפאחד לא אונס בנות ובנים שמתלבשים צנוע.
בטח לא במגזר.
צודק
| 23/01/2022 | 00:36
הגיבו לתגובה
למשה:
איך ההרגשה להיות אדיוט? שתף אותנו
ללא שם
| 23/01/2022 | 20:02
הגיבו לתגובה
57.
פ ר ו פ ' - ר ו ח מ ה - ו י י ס - ל ש ל ט ו ן - ו מ י ד . (לת)
ה מ ע ר י צ ה . . .
| 22/01/2022 | 19:01
הגיבו לתגובה
56.
הכל משחק. לא באמת מצופה מהרפורמים ושות' לכתוב על יהדות
המציאות מלמדת שהרפורמים בזים ליהדות וליהודים מאז ועד היום.
גם באופי הדיבור המתנשא וגם בפעולות הפרובוקטיביות בשטח.
גם ה''ליברל'' הכי אדוק מבין שבר מצווה לכלבים לא קשורה ליהדות, ורק
מראה על שוטות ובורות.
לגבי ציבור תומכיהם הנלהב שכנראה ברובו חילוני - מדובר בכאלה שלא
פתחו תורה מימיהם והקשר שלהם ליהדות הוא ע''י קיום טקסים יהודיים
בשיטת העתק-הדבק ללא הבנה אפילו של המילים שהם מוציאים מהפה.
הם מהווים קרקע פורה לשטיפת המוח של הרפורמים.
אף אחד שלמד יהדות לא באמת מתייחס ברצינות לדברי ההבל של
הרפורמים. הכלבים נובחים והשיירה עוברת...
כל האמת בפנים
| 22/01/2022 | 18:00
הגיבו לתגובה
55.
אמת-אתן לא רכוש הגברים,אבל הארנק של הגברים הוא לא הרכוש שלכן
אל תחמדו את כספם של הגברים ותקראו לגבר כספומט "ג'נטלמן".
גבר כספומט זה ממש לא ג'נטלמן, אלא גבר חסר עמוד שדרה שהפכתן אותו לארנק מהלך. פשוט צביעות מצידכן , להשתמש במושג המכובד "ג'נטלמן" שלא קשור כלל לכסף.
הנה התרגום הנכון-
אני מחפשת ג'נטלמן = אני מחפשת ארנק מהלך.
אל תהיו נצלניות ורודפות בצע גולדיגריות ואז בהחלט תקבלו יחס כבוד מגברים!
גברים מתעבים חמדניות
| 22/01/2022 | 14:13
הגיבו לתגובה
54.
אונס זה רצח הנפש וגניבה. 2 דיברות. (לת)
ללא שם
| 22/01/2022 | 11:14
הגיבו לתגובה
53.
תנקו את האורוות
יש פה תגובות מצמררות. רואים עדיין את האשמת הקורבן. אם לא צעקה אז רוצחים אותה או מחתנים אותה עם האנס. זה דברים אכזריים. אולי בגלל זה מפרגנים אצלם לרבנים שאונסים. הם אוהבים דברי פילפולים מהגמרא מהתלמוד. תרימו עיניכם לרגע מהספרים ותחשבו כמה אתם משעבדים את הנשים בכל מיני צורות.עצם העובדה שאתם רואים באשה טומאה בחלק מהחודש ולא מבינים שזה חלק מהחיים. זה התירוץ שלכם להדרה בכל אירוע. ולגבי אונס - בעיני זה רצח כשהנרצחת עודנה חיה ונושאת גם אות קלון שלא מגיע לה. בגלל כל אלה ועוד רבים אני תמיד אומרת שאם אלוהים היה קיים ורואה את מעשיכם היה מתפטר ובוחר בעם אחר.
ללא שם
| 22/01/2022 | 11:09
הגיבו לתגובה
52.
הידעתם? מנהיגי הרפורמים ניסו לטרפד את הצהרת בלפור
תנועה ליברלית שהוקמה בתחילת המאה ה-19 ועתידה מאוחר יותר להיקרא התנועה הרפורמית, משכה ידיה מהאמונה בביאת המשיח ובשיבה לציון. השיבה לירושלים ולציון הושמטה מנוסחי התפילה הרפורמים. 'אני מתפלל… למען מלכי, למען אזרחי מדינתי, למען עצמי ומשפחתי, אך לא למען השיבה לירושלים', קבע בשלוות נפש דוד פרידלנדר, ממייסדי התנועה הרפורמית. במצב זה, לא מפתיע לגלות את עוצמת ההתנגדות של התנועה הרפורמית לציונות. כך קרה שבזמן שחיים וייצמן פעל ללא לאות כדי להשיג את הצהרת בלפור, הפעיל מנהיג התנועה הרפורמית בבריטניה, קלוד מונטיפיורי, את כל כוחותיו כדי למנוע אותה. לא מן הנמנע שהיה לו חלק בהתנגדותו העזה של אדווין מונטגיו, השר לענייני הודו באותה עת, ואחיה של ליליאן מונטגיו, ממנהיגותיה הבולטות של התנועה הרפורמית בבריטניה, להצהרת בלפור. התנגדות שמיזערה את היקף ההצהרה וכמעט ומנעה את פרסומה. חבל שאנשים מעדיפים לחיות בבורות במקום ללמוד קצת היסטוריה.
כל האמת בפנים
| 22/01/2022 | 18:01
הגיבו לתגובה
לא נמאס לך? כל שבוע אותן תגובות
מיצינו. באמת.
צפריר
| 22/01/2022 | 22:05
הגיבו לתגובה
51.
חחח... כמה שטויות לומדים הרפורמים בפקולטה למדעי הבלוף...
לא להאמין שמישהו קונה את סיפורי המעשיות שלהם.
מי שמאמין להם בטוח לא קרא פרק בתורה מימיו.
לא רוצה להעליב את הרפורמים על כל ההשקעה במאמרים,
אבל די מצחיק לקבל הרצאה ביהדות מכאלה שעושים בר
מצווה לכלבים, מתחתנים עם גויים.
לא נורא, תמשיכו להצחיק ולהיות החלילן מהמלין של הבורים.
כל האמת בפנים
| 22/01/2022 | 18:01
הגיבו לתגובה
50.
בחיים לא אשכח איך צרחת על המסכן שהניח תפילין בנתב"ג. פ.ו.ס.ט.מ.ה (לת)
גיל
| 22/01/2022 | 16:36
הגיבו לתגובה
49.
אל תדאגי כמו שאת נראת אף אחד לא יגע בך. (לת)
ללא שם
| 22/01/2022 | 15:11
הגיבו לתגובה
והנה תגובה שמדגימה היטב למה חייבים פמיניזם בעולם (לת)
ללא שם
| 23/01/2022 | 20:00
הגיבו לתגובה
48.
הכי מצחיק זה
אורתודוקסים שמכלים את כל זמנם בלספר לנו שהם היחידים שבאמת יהודים, והשאר לא. יאללה יאללה. לכולכם יש הפרעות נפש במידה שווה, אין אלוהים, תגדלו מוח והגיון בריא ותתחילו לעשות משהו אמיתי עם החיים שלכם, פרזיטים פתאטיים.
גיא
| 22/01/2022 | 11:53
הגיבו לתגובה
47.
בוא נשכתב את ההסטוריה עוד
נכניס חובה יל הנשים להיות במטבח
שי
| 22/01/2022 | 04:51
הגיבו לתגובה
46.
צדיקה
שומעת את קריאותייך, תומכת בך בכל לב
ובמות הפטריארכיה ננוחם (לא שלי, נתקלתי השבוע ומאמצת בחום)
אור לגויות
| 21/01/2022 | 23:00
הגיבו לתגובה
45.
שוב קריאה מוטת שנאה
אונס אשה נשואה, אינה פגיעה בבעלות של הבעל. אלא פגיעה בנאנסת.
תל אביבי
| 21/01/2022 | 16:00
הגיבו לתגובה
לא לפי התנך (לת)
ללא שם
| 21/01/2022 | 18:15
הגיבו לתגובה
בדיוק מה שכתוב למעלה… (לת)
מיכל
| 22/01/2022 | 10:34
הגיבו לתגובה
44.
מספר הערות
כתמיד, יש כאן קריאה "קראית" של הטקסט. כשמבינים את הפרשנות בגמרא, שמעדיפה להגיד ש"לא תגנוב" שבעשרת הדברות מדברת על "גניבת נפשות" כיוון שנלמד מדברים שעונשם מיתת בית דין בשיטת "דבר הלמד מעניינו" יותר קל להבין את הכלל הזה וחשיבותו הרבה הרבה יותר.
ושנית, הערה פחות מהותית, אבל עדיין, בנוסח עשרת הדברות שבפרשת יתרו שנקרא השבת, לא מופיע "שמור את יום השבת לקדשו", אלא "זכור את יום השבת לקדשו" ואילו אמירת "שמור" מופיעה בחזרה השניה על עשרת הדברות בפרשת "ואתחנן" שבספר דברים.
יהודי מאמין
| 21/01/2022 | 15:52
הגיבו לתגובה
43.
שתי הערות:
1. "לא תגנוב" לא מניח שההון מחולק בצורה הוגנת. הוא מניח שאי אפשר לתת לכל אדם לעשות כרצונו.
2. כנ"ל בנוגע לדיבר "לא תחמוד".
המטרה אינה פטריארכיה, אלא סדר חברתי והצבת גבולות גיזרה בין אנשים.
נכון שההלכה ה"ישנה" לא הכירה את המושג אישה ברשות עצמה וזה דורש תיקון בימינו.
חיים
| 21/01/2022 | 14:29
הגיבו לתגובה
42.
מאמינה לך בלי חקירה = שקר = ביטול האמונה
אסור לאנוס. ואסור להעיד עדות שקר. ולהאמין לאדם לפני שנחקר = שקר. ולשקר אין רגלים.
בן
| 21/01/2022 | 14:12
הגיבו לתגובה
41.
לוחות הברית נתנו לפני 3000 שנה. אז לאנוס היה מקובל.
והדתיים הולכים עד היום על קו שנקבע לפני 3000 שנה.
נשים מאחור באוטובוס, אסור להדליק אור בשבת. נו.
ירון
| 21/01/2022 | 14:05
הגיבו לתגובה
40.
לא תאנוס נכלל כבר בלא תחמוד. אם לא יחמוד אז לא יאנוס (לת)
אבל בחייך....
| 21/01/2022 | 14:04
הגיבו לתגובה
39.
לא תקשקשי- הרבה יותר חשוב
כרגיל שטויות במיץ גם אם שני אנשים נשואים מסכימים לבגידה היא עדיין אסורה אסור לאדם לנאוף עם אשת חברו. טוב, אולי בעולמה הלהטבי של הכותבת זה לא ברור אבל בערכים הנצחיים של אלוהים יש ערך באיפוק שמירה על מסגרות וגבולות. וכמובן אונס הוא פשע.
ללא שם
| 21/01/2022 | 13:58
הגיבו לתגובה
38.
״לא תנאף״ מגן על התא המשפחתי, לא על הפטריארכיה.
כאילו, אפשר לבצע הגדלת ראש והרחבה של העיקרון הזה, אבל ״תנאף״ זה כשאחד מבני הזוג נשוי. ולא, אסור לבגוד. זה מפרק משפחות ובתים בישראל, ופוגע בילדים שצריכים את אבא ואמא שלהם ביחד, לא משנה כמה טרנדי לומר אחרת ב20 השנה האחרונות. ילדים זקוקים לעוגן ביתי, לסביבה חמה, בטוחה ותומכת, ולתשומת לב של שני ההורים שלהם. אין כאן דיון בגירושין-כן-או-לא. אבל ניאוף מפרק זוגות ובתים ומשפחות בישראל, וכל מי שדן ותוהה לכאן או לכאן לרוב עושה את זה מפריווילגיה של מבוגר, שגדל ועולמו כבר התגבש. ולא מתוך עולמו של ילד שזקוק להגנה הזו כדי לגדול כמו שצריך ושעולמו לא יישבר וייחרב עליו.
כך ש״לא תנאף״ הוא עמוק יותר, ולא חופף 1:1 ל״לא תאנוס״. זה ממש חשוב, אבל יש פה ערכים נוספים שמגנים עליהם ואין פה חפיפה מלאה.
אכן אפשר להוסיף את ״לא תאנוס״, אבל זה לא שווה ערך ב100% למה שאת מבקשת להחליף, מבחינת מלוא המשמעות
.
| 21/01/2022 | 13:54
הגיבו לתגובה
מגן רק על הפטריארכיה
אם היה מגן על התא המשפטי, כפי שאמרת, הרי שגבר נשוי ששוכב עם אישה שאינה אשתו, כדין אישה נשואה השוכבת עם גבר שאינו בעלה. בפועל, גבר נשוי, לפי הדיבר, יכול לשכב עם כל אישה שיחפוץ בה, כל עוד אותה אישה בעצמה אינה נשואה לאחר.
סער
| 22/01/2022 | 11:06
הגיבו לתגובה
37.
להוסיף דיבר 11: לא תהיה רפורמי. (לת)
יגאל
| 21/01/2022 | 13:54
הגיבו לתגובה
36.
Reforms
Reform Judaism is a bunch of confabulated personal interpretation
Jessica
| 21/01/2022 | 13:19
הגיבו לתגובה
35.
לפני שאתם מדברים, קודם תלמדו...
בתורה יש ועוד איך התייחסות לאונס. כתוב שחור על גבי לבן, שאם אישה נאנסה, אז המשפט הוא כזה: אם היא לא נאבקה ולא צעקה, כלומר הם קיימו יחסי מין מרצון, אז עליהם להינשא. אם הוכח שהוא אנס אותה (היא ניסתה להיאבק או צעקה), אז העונש הוא שיש להוציא אותו להורג ברגימה באבנים, והיא יוצאת נקייה. אגב, לא מצוין בכלל אם מדובר באישה נשואה או לא. כלומר, אישה באשר היא, אפילו ילדה. עכשיו זה נכון שבאותה תקופה האבות השיאו את בנותיהם למי שבחרו בשבילן ולא בדיוק היה פמיניזם אז. נשים היו צריכות לשמוע בקול בעליהן. ולנשים, גם לא נשואות, היו סטנדרטים וגינונים של צניעות שאפיינו נשים ולדעתי הולמות אותן גם היום. אבל זה לא אומר שהיה מותר לפגוע בהן או לעשות להן מה שרוצים. אז למי שחושב שאלוהים הקל ראש באונס, אל תתנו שיעבדו עליכם. תקראו את התורה קודם. מי שמקל ראש באונס זה אולי הרבנים.
אני
| 21/01/2022 | 13:13
הגיבו לתגובה
מאד לא מדוייק
אם נעיין בדין התורה כפשוטו, יש הבדל גדול בין נערה מאורשה, כלומר שכבר שוייכה למעשה לגבר אחר לבין מי שלא מאורשת. הדין לגבי נערה מאורשת היא שאם האונס אירע בעיר, לכאורה שני הצדדים אשמים ושניהם יוצאו להורג, כי הנערה לא צעקה, אבל מצד שני הגבר פגע באשה של דבר אחר. אם האירוע אירע במקום מבודד, אכן מה שכתבת, האנס נענש והאשה יוצאת נקייה. לעומת זאת, אם מדובר באשה שלא מאורשת, נכתב כי האנס חייב לפצות כספית את אבי האשה, ולשאת לאשה את הנאנסת ללא אפשרות לגירושין, שוב בלי זכות דיבור לנאנסת שנאלצת לכאורה לחיות כל חייה עם האנס (כי כאמור גירושין זו לא אופציה במצב כזה)
ללא שם
| 21/01/2022 | 15:48
הגיבו לתגובה
ללא אפשרות גירושין רק מצד הבעל, האשה כן יכולה להחליט על גירושין. (לת)
חגי
| 23/01/2022 | 06:14
הגיבו לתגובה
34.
פ ר ו פ ' - ר ו ח מ ה - ו י י ס - ל ש ל ט ו ן - ו מ י ד . (לת)
ה מ ע ר י ץ . . .
| 21/01/2022 | 11:34
הגיבו לתגובה
33.
רפורמים הם דוגמא לכאלה שבמקום לרדת מהעץ, רק ממשיכים לטפס....
החטא הקדמוני של הרפורמים היה היגיון שנבע מחוסר אמונה. הם החליטו שבנסיבות הקיימות, העם היהודי צריך לוותר על חזרה לארצו ולהשתקע בארצות הגולה. משם והלאה, מתחיל הטיפוס על עץ הבלוף. הרפורמים החלו ללמוד את מנהגי הנצרות ולחקות אותם על מנת למצוא חן ו''כביכול'' למנוע חיכוכים בין יהודים לנוצרים. כדי להשלים את האיוולת, הם אפילו ביטלו את קטעי השיבה לארץ ישראל מסידורי התפילה. בהמשך, כשקם המפעל הציוני, הם ניסו לטרפד מהלכים מדיניים, כשהידוע מכולם הוא הניסיון לבטל את הצהרת בלפור. למגינת ליבם של הרפורמים, קמה מדינת ישראל. אף סיוע ועזרה לטובת בניית הארץ לא הגיעו מהרפורמים שהחליטו לנתק קשר עם היהדות. רק בעת האחרונה מנסים הרפורמים, בצורה מעוותת, לחזור בהם ולדרוש הכרה בהם כ''זרם ביהדות''. וזאת אחרי שבמשך דורות הם מתחתנים עם גויים ולמעשה מנותקים פיזית ורוחנית מהיהדות. בנוסף הם עורכים תפילות שונות ומשונות ואפילו חוגגים בר מצווה לכלבים. המגוחך מכל אלה הוא הניסיון הפתטי לבלבל את כולנו כשהם בוחרים לקרוא לכת שלהם ''התנועה ליהדות מתקדמת''. חחח... כמה בורות, כמה טיפשות, כמה ליצנות. אגב, רשימת מעשי הרפורמים עוד ארוכה. מומלץ לקרוא בעיון את ההיסטוריה הרפורמית ולהמשיך לגלות את גודל הבלוף.
כל האמת בפנים
| 21/01/2022 | 11:27
הגיבו לתגובה
32.
תודה רוחמה.
אישה אמיצה, כן ירבו.
הגר.
| 21/01/2022 | 15:24
הגיבו לתגובה
31.
הקטע שאת מקבל כסף על החרתה הזאת. (לת)
אבי
| 21/01/2022 | 15:05
הגיבו לתגובה
אתה לא יכול להיכנס לקרוא (לת)
אני
| 21/01/2022 | 19:40
הגיבו לתגובה
30.
מי שמך לעורכת ומתקנת של דבר האל? (לת)
דניאל
| 21/01/2022 | 14:58
הגיבו לתגובה
29.
רוחמה וייס פמינאצית שונאת גברים ימח שמה (לת)
מעמד הגבר בישראל הנמוך בעולם
| 21/01/2022 | 14:51
הגיבו לתגובה
אמן (לת)
ללא שם
| 22/01/2022 | 20:21
הגיבו לתגובה
28.
אבל תאנוס לא הצליח בסוף
גם אם נגיד לא תאנוס זה לא יעזור.
צריך לחזור בזמן ולעצור את תאנוס.
תאנוס העלים חצי מהאוכלוסיה אבל בסוף היא חזרה.
עוזי
| 21/01/2022 | 14:43
הגיבו לתגובה
חחח ענק
ענק הירוק
אמיר
| 22/01/2022 | 00:54
הגיבו לתגובה
27.
איך נותנים לכופרת לומר....
רוחמה טייס היא כופרת בעיקר ולכן על דבריה הם דברי הבל, מלבד הכותרת לא עמלתי לקרוא את דברי ההבל דלה
יוסי
| 21/01/2022 | 14:34
הגיבו לתגובה
26.
השינאה לגברים מטריפה את
רוחמה
אשת פוטיפר
| 21/01/2022 | 14:33
הגיבו לתגובה
25.
דבר התורה המרכזי לפרשת השבוע מפי הצ'יף רביי/ת...
מלא בקשקושים פרוגרסיביים, לא שווה הערת שוליים בעיתון שעוטפים איתו את הדגים בשוק.
למה זה צריך להיות בכותרת ראשית??
נאורות
| 21/01/2022 | 14:28
הגיבו לתגובה
24.
"אנחנו לא הרכוש שלכם"
העיקר עומדות בתור ל "מזונות אישה" ול "כתובה"
ללא שם
| 21/01/2022 | 14:26
הגיבו לתגובה
23.
חבל שאין דיבר: "רוחמה, די, די כבר, מספיק לשנוא יהודים".
לא יאמן שעדיין ממשיכים לתת לוייס הזאת מקום במדור יהדות.
ללא שם
| 21/01/2022 | 14:21
הגיבו לתגובה
22.
מה, גם אם אתה קצין? (לת)
ללא שם
| 21/01/2022 | 14:18
הגיבו לתגובה
21.
אנחנו קונות אותכן ...קיחה קיחה משדה עפרון (לת)
ראובן
| 21/01/2022 | 14:16
הגיבו לתגובה
20.
עד מתי גברים יצטרכו להוכיח את חפותם רק
מעצם העובדה שהם גברים?
די לטרלול
חילוני שפוי
| 21/01/2022 | 14:14
הגיבו לתגובה
19.
את ההוכחה שאדם השמאלן בא מהקוף (לת)
חזי
| 21/01/2022 | 14:12
הגיבו לתגובה
והביבון בא מהחמור (לת)
סוי
| 21/01/2022 | 15:14
הגיבו לתגובה
18.
גם מלתה הכתובה של אישה ערוותה
סיפור שלם שהמציאה אישה. שבטח סיימה דרכה בארבעת קצות תבל.
מה שמדהים להוא שהגברים באמת טיפשים.
לא קלטו שאלוהים לא אמר לחווה לא לאכול מפרי עץ הדעת.
לא קלטו שעשרת הדברות הן חמש לגברים וחמש לאלוהים.
שוכנעו שהגברים הם המין הנבחר.
מי יכל לכתוב מגילה שכזו? נפשן של מי חושקת בדרמות?
נשים
| 21/01/2022 | 14:07
הגיבו לתגובה
17.
למה נותנים לה במה
מבלבלת שכל
אלי
| 21/01/2022 | 14:02
הגיבו לתגובה
מה קרה, לא נעים לך לשמוע את האמת? (לת)
אשה
| 21/01/2022 | 14:27
הגיבו לתגובה
כי כגבר מאתגר לקרוא אותה.
ולמה אתה נכנס?
דודו
| 21/01/2022 | 14:37
הגיבו לתגובה
16.
נקבע כבר מזמן שלוחות הברית מרובעות ולא מעוגלות. תתעדכנו!!! (לת)
דן הדקדקן
| 21/01/2022 | 13:46
הגיבו לתגובה
15.
להתעלם מכל הבבונים. הם מפחדים! (לת)
שוביניסטים אפסים
| 21/01/2022 | 13:41
הגיבו לתגובה
14.
עשרת הדיברות
לא הבנתי מההקשר בין הכתבה לבין הבנת והעמקת עשרת הדיברות..
בכל מקרה מזל גדול שאלוהים הוא זה שנתן לנו את התורה ולא את
שבת שלום
תומר
| 21/01/2022 | 13:35
הגיבו לתגובה
לא עברת את כיתה גימל? אין אלוהים. עבדו עליך.
את התורה כתבו בני אדם.
מר בחור
| 21/01/2022 | 13:46
הגיבו לתגובה
איך כתבו בני אדם.
אפילו הכופרת מודה שנבראנו בצלם אלוהים!. וכשיש יצרן יש גם הוראות שימוש .
זמיר
| 21/01/2022 | 14:31
הגיבו לתגובה
זמיר? כהן??? (לת)
ללא שם
| 21/01/2022 | 17:27
הגיבו לתגובה
13.
ישר כוח
תודה על מתן ביאור מנקודת מבט שאינה פטריאכלית ושמכילה את כל האנשים אליהם התורה מתייחסת, או אמורה לפחות. כל מילה בסלע.
כל הכבוד
| 21/01/2022 | 13:32
הגיבו לתגובה
12.
כתבה מטומטמת שלא מוסיפה דבר (לת)
חחחח הצבעת מירב מיכאלי
| 21/01/2022 | 13:31
הגיבו לתגובה
11.
רוחמה וייס. פמיניזם כמחלת נפש. (לת)
ללא שם
| 21/01/2022 | 13:26
הגיבו לתגובה
10.
בהחלט מרגיש כמו דיבר חסר
אצלי בראש אני מחליף אותו עם הדיבר "לא תחמוד".
שכן הוא מעין חזרה על לא תנאף ואף חזרה מחמירה יותר.
לשלוט במחשבות יותר קשה מלשלוט במעשים.
לא תאנוס
| 21/01/2022 | 13:24
הגיבו לתגובה
9.
לא עומדים בזמן קריאת עשרת הדברות
חד משמעית לא עומדים בזמן קריאת עשרת הדברות, חשיבותם נובעת מעצם קיומם בתורה ולא בפני עצמם. הם לא העיקר, הם חלק מהעיקר
אבי
| 21/01/2022 | 13:24
הגיבו לתגובה
אתה חושב שהכל אתה יודע?
למנהג הספרדים יושבים.
למנהג האשכנזים עומדים.
לא הכל אתה יודע, מר "חד משמעית".
רב
| 21/01/2022 | 14:00
הגיבו לתגובה
8.
כתבה מטומטמת (לת)
דנה
| 21/01/2022 | 13:16
הגיבו לתגובה
7.
למה כל הטורים של על מין? אין משהוא אחר לדבר עליו? (לת)
דוד
| 21/01/2022 | 13:09
הגיבו לתגובה
6.
למה הן כולן נראות אותו הדבר (לת)
למה למה למה
| 21/01/2022 | 13:08
הגיבו לתגובה
אשכרה סגולות/ורודות/אדומות שיער (לת)
דד
| 21/01/2022 | 13:15
הגיבו לתגובה
5.
כמה שטויות הרוחמה הזו מרשה לעצמה לשחרר...אנא שחררי אותנו ממך
טועה ומטעה ציבור שלם..
hd
| 21/01/2022 | 13:04
הגיבו לתגובה
4.
הרוחמה מפחדת מגברים חסונים וצודקים שמעמידים אותה במקומה (לת)
זהבה ג
| 21/01/2022 | 12:15
הגיבו לתגובה
3.
אם הרפורמים הם, לכאורה, ''יהודים מתקדמים'' אז למה..
למה אין מוסדות חינוך רפורמיים כדי שכולנו נלמד מה''חוכמה'' הרפורמית?למה אין מנהיגים רפורמים שיצעידו את כולנו לעתיד ''טוב יותר'' ו''חכם יותר''?למה אין ''ישיבות'' רפורמיות כדי להתעמק בהיסטוריה הרפורמית ובדעות המרתקות, ובכלל, בגאוניות הרפורמית?למה אין ספרים רפורמים או אפילו ספר אחד, לקרוא ולהחכים מהם, לדעת מאיפה באנו, מהי תכלית החיים, וכו'?ולמה אחרי כל הפרובוקציות בכותל ''בשם המהפכה והקידמה'', ואחרי שקיבלו שטח כדי ''להתפלל'', הם בכלל לא נמצאים שם, והשטח בשימוש ע''י יהודים?אז למה? פשוט!כי כל הכת הרפורמית היא בלוף אחד גדול!
כל האמת בפנים
| 21/01/2022 | 11:28
הגיבו לתגובה
תגיד כל שבוע תעשה העתק הדבק?
אין מוסדות חינוך רפורמים כי החברה האורתודוקסי שולטת בישראל. בוא לארה"ב ותראה שיש!
משה רבנו
| 21/01/2022 | 13:52
הגיבו לתגובה
הם פשוט לא עושים רעש וצלצולים כמו חבריך החרדים... (לת)
יש כאלה
| 21/01/2022 | 13:59
הגיבו לתגובה
2.
רפורמי שמרצה על יהדות? חחח...הוא גם עושה בר מצווה לכלבים...
כל בר-דעת מבין שמי שאין לו השכלה וניסיון מעשי בתחום מסויים, לא יכול לפרסם מאמרים בנושא ולהעביר הרצאות, כל שכן כשהוא עושה בדיוק את ההפך. קחו לדוגמה אישה שמצהירה על עצמה כטבעונית וחברה באגודה ל''טבעונות מתקדמת'' שגם נותנת הרצאות. אבל כשבוחנים את אורח חייה, מגלים שהיא אוכלת להנאתה סטייקים, פרגיות, ונקניקיות. וכששואלים אותה למה? אז היא אומרת שהיא ''טבעונית מתקדמת'' ואצלם זה מותר. בנוסף היא קובעת שאותם טבעונים מקוריים הם כבר לא טבעונים והם צריכים להתקדם כמוה. אלה שמגיבים לרפורמים בהערצה, פשוט השתכנעו בקלות לתירוץ של הטבעונית שפשוט ''מותר'' לה לאכול בשר והיא עדיין נשארת טבעונית. כל השאר מבינים שמדובר בבלוף פשוט, שאחריו אין סיכוי להאמין לעוד מילה שיוצאת ל''טבעונית'' מהפה.
כל האמת בפנים
| 21/01/2022 | 11:26
הגיבו לתגובה
הרב בקהילה היהודית בארה"ב הם רפורמים
כולם טועים ורק האורתודוקסים צודקים? בכל הדתות נעשו שינויים ועברו מהפכות. ביהדות אסור? התורה שבע"פ אינה דומה לתורה שבכתב. יש הרבה סתירות ביניהן. אז מי שדבק בתורה שבכתב כמו הקראים שוגה? מותר לחרוג מהאורתודוקסיה. זה לא קדוש. כל אחד יחיה על פי אמונתו
מוני
| 21/01/2022 | 13:29
הגיבו לתגובה
נכון.כל אחד באמונתו יחיה.אבל יש רק יהדות אחת.השאר זה
יש בעיה בצורת המחשבה שלך:אתה חושב שדת ואמונה אמורה לעבור שינויים לאורך הזמן.ולא זו הגדרתה של דת ואמונה.
הרפורמים כמו השבתאות ועוד כמה יציאות של ערוצי דת מהיהדות - סופם להעלם או להפוך לדת אחרת.
לכן צודקים אלו המאמינים בכיוון אחד. זו הדרך היחידה לשמור על הדת היהודית.כמו שכולם מכירים.לטוב ולרע.
ערוצים ודתות אחרות..
| 22/01/2022 | 16:40
הגיבו לתגובה
1.
כשמבינים שהכותב רפורמי, קל יותר להתמודד עם הבלוף...
הרפורמים, שחיים כל חייהם בבלוף, לא מפנימים שהם זרם מחוץ ליהדות כמו נצרות, איסלאם, בודהיזם ושאר ירקות. האובססיה הרפורמית ליהדות מתחילה רק בעת האחרונה. הרי מרגע הקמתם הם התכחשו ליהדות, סירבו להמשיך את המסורת היהודית ולא ראו בהקמת מדינת ישראל דבר ריאלי ומציאותי. לכן גם אין בדפי ההיסטוריה קשר בין הרפורמים להקמת המדינה. השינוי בתפיסה הרפורמית מתחיל כהכרה בטעות הקריטית שהם עשו בעזיבת היהדות, וכיום הם מנסים ''לסובב את הגלגל'' ולטעון שהם יהודים ''מתקדמים''. ממש כמו פעם כשהם החליטו להפוך את היהדות ל''סניף'' של הנצרות, היום הם מנסים לעבוד על כולנו ולדרוש הכרה בהם כ''זרם בתוך היהדות''. לא תודה. תמשיכו לחיות בבלוף
כל האמת בפנים
| 21/01/2022 | 11:25
הגיבו לתגובה
מהם הזאמים ביהדות ואחר כך תורשה להגיב...
מלבד זאת גם החרדים חבריך לצד הימני והדתי של המפה רובם ככולם לא מאמינים במדינת ישראל ובהקמתה.... הם כאן כי נוח ... רובם מאמינים שרק אחרי שמשיח יבוא ויבנה בית המקדש רק אז למדינת ישראל יש קיום