"זה דבר מדהים שלכולם יש סמארטפון, אבל יש לזה גם השפעות לא מכוונות" - כך אמר על מורשתו הטכנולוגית טוני פדל, ממציא האייפוד וממציא משותף של האייפון, בשיחה עם רחף חרפוש, מנהלת מרכז המחקר לתרבות דיגיטלית "Red Thread", שנערכה על במת תערוכת הטכנולוגיה ויוה-טק בפריז. "הסמארטפון מנגיש המון מידע לאנשים, אפילו לאלה שאין להם מחשב. זה עוצמתי ומשנה את העולם. בו זמנית, צריך לחשוב על ההשפעות השליליות וגם צריך רגולציה סביבן", המשיך פדל.

עוד בנושא:

"אני מאוד דאגתי מהתמכרות דיגיטלית, דיברתי נגד אפל בנושא ואמרתי שצריך כלים לשליטה בזמן מסך, שלבסוף הם שילבו. יש עוד השפעות רעות שצריך להסתכל עליהן - כמו דיסאינפורמציה. תמיד שואלים אותי אם אני דואג שבינה מלאכותית ורובוטים ייקחו את העבודות שלנו. ואני לא דואג מזה, אלא ממה שקורה עכשיו. הרובוטים הכי טובים הם אנשים - אפשר לתכנת אותם בקלות. רואים את זה בקמפיינים של דיסאינפורמציה מרוסיה וסין. אני דואג מהכלים שיש היום, ולכן אני עובד עם חברות שונות כדי להתמודד עם זה".
3 צפייה בגלריה
"אתם לא צריכים לקנות טלפון חדש כל שנה" פדל, ממציא האייפון, מראה את הטלפון האישי שלו
"אתם לא צריכים לקנות טלפון חדש כל שנה" פדל, ממציא האייפון, מראה את הטלפון האישי שלו
"אתם לא צריכים לקנות טלפון חדש כל שנה". פדל, ממציא האייפון, מראה את הטלפון האישי שלו
(תמונה: מתוך אתר ויוה טק)
פרט להיותו בכיר באפל לשעבר, פדל ייסד את חברת "נסט" שנרכשה על-ידי גוגל והיום הוא מנהל את חברת ההשקעות "Future Shape". הוא הפתיע את הקהל כשאמר: "אין לי את האייפון הכי חדש. וזה למרות שאני ה'אייפון גאי'". הסיבה - משבר האקלים והפסולת והזיהום שנוצרים בעקבות צריכת יתר. "אתם לא צריכים לרכוש טלפון חדש כל שנה, ממש כמו שאתם לא קונים מחשב או מכונית חדשה כל שנה. תקבלו החלטות חכמות עבור כדור הארץ", אמר פדל. הוא המשיך ואמר כי "כולנו יודעים שמשבר האקלים אמיתי. אני פונה לכולם ואומר - אתם חלק מהבעיה או מהפתרון. אי אפשר לחכות להצלה. אם אתם לא עושים משהו בנושא באופן אישי, בבית עם המשפחה וגם בתחום המקצועי, אפילו אם אין לכם חברה שמתמקדת בזה, אתם חלק מהבעיה".
על ההשקעות ש-Future Shape מבצעת אמר כי "אני תמיד משקיע בחברות שיוצרות שיבוש שמשפיע לטובה על כדור הארץ, החברה, והבריאות. השקענו בחברת Impossible Foods שמפתחת תחליפי בשר עוד ב-2014, לפני שמהפכת הבשר קרתה. אנחנו משקיעים בדברים שמשמעותיים לנו ברמה קיומית". עוד אמר פידל כי "יש כל כך הרבה דברים שצריכים לעבור איתחול ממש עכשיו. כל תעשייה תשתנה. כל מה שאתם חושבים שהוא עתיק יאותחל, כמו הדרך בה אנחנו יוצרים חומרים, הדרך בה אנחנו משנעים דברים ואנשים, תעשיות כמו פלדה. הכל ישתנה בחמישים השנים הבאות ויש כאן הזדמנות אדירה לסטארטאפים".
3 צפייה בגלריה
פדל
פדל
"מידע תזונתי" שפדל הדפיס על ספרו החדש
(צילום: אושרית גן-אל)
פדל כתב לאחרונה ספר שהפך לרב-מכר בשם "Build: An Unorthodox Guide to Making Things Worth Making", ושיתף כי בסופו ציין את העובדות הסביבתיות שנגעו לתהליך הייצור שלו, כמו עובדות תזונתיות שמוטבעות על מוצרי מזון. "ניסיתי לגרום להוצאה לאור שלי לעבור איתחול. הם לא רצו לעשות את זה. שאלו מה זה משנה, אם אנחנו עובדים באותה דרך כבר 60 שנה. אמרתי שזה משנה. עכשיו, הם מתחילים לחשוב על שינויים, אולי להשתמש בספקים חדשים ולעשות דברים בצורה אחרת. אני רוצה לראות את ה'מידע התזונתי' זה על כל דבר".

להתראות לעמק הסיליקון

עצתו של פדל למייסדי חברות היא "תיקחו סיכונים ותיכשלו. אם לא תעשו את זה - אתם לא מנסים מספיק חזק. אם אתם רוצים לעשות דברים שמעולם לא נעשו, אתם צריכים תמיד פרפרים בבטן. סטארט-אפ שעושה משהו חדש לגמרי לא מקבל החלטות בהסתמך על נתונים כי אין כאלה. יש רק את הדעות שלכם והחלטות חכמות שמבוססות עליהן". לדבריו, "70% מההחלטות של סטיב ג'ובס היו גרועות. היו לו הרבה כשלונות בקריירה, אבל ה-30% האחרות היו הצלחות מדהימות".
עוד הוסיף כי "בניגוד לפעם, כבר לא חייבים ללכת לעמק הסיליקון כדי להצליח. הטכנולוגיה והפיננסים בכל מקום, יש אנשים חכמים בכל מקום. עכשיו צריך להביא טכנולוגיה לבעיות במקומות בהן הן הן קורות - לשווקים המקומיים. אני חי בפריז כמעט שבע שנים וחייתי שנתיים באינדונזיה כדי לראות את הבעיות המקומיות בדרום-מזרח אסיה. עסקים שקשורים לאקלים עדיף לעשות באירופה ולא בארה"ב בגלל יוזמות אקלים שונות. לכו למקום שבו הבעיה נמצאת".
3 צפייה בגלריה
"כבר לא צריך להגיע לעמק הסיליקון כדי להצליח" פדל וחרפוש
"כבר לא צריך להגיע לעמק הסיליקון כדי להצליח" פדל וחרפוש
"כבר לא צריך להגיע לעמק הסיליקון כדי להצליח" פדל וחרפוש
(צילום: אושרית גן-אל)
הוא סיכם בכך ש"הכל צריך להיות נוגע ללמה – למה אתם יוצרים עסק? מה הכאב שאתם מנסים לפתור? אנחנו רואים יותר מדי חברות שהן ויטמינים, ופחות מדי משככי כאבים. הרבה חברות מדברות על מה שהן עושות אבל לא על הלמה. הדבר הכי חשוב זה הסטוריטלינג, איך שאתם מספרים את הסיפור. במקום זה, אנשים מביאים הרבה מהנדסים חכמים, יוצרים כלי מגניב ואז מנסים לשווק אותו. תכתבו את ההודעה לעיתונות בהתחלה. כדי שתדעו מה אתם מכינים, מי הקהל, לפני שתתחייבו להון וצוותים גדולים".