4 צפייה בגלריה
חמינאי. מאמר מערכת רמז: נתן את ברכת הדרך להסכם
חמינאי. מאמר מערכת רמז: נתן את ברכת הדרך להסכם
חמינאי. מאמר מערכת רמז: נתן את ברכת הדרך להסכם
(צילום: AP)
שבוע לאחר "ההצעה הסופית" שהועברה אליהם בנוגע לחזרה להסכם הגרעין המקורי, השיבו עליה האיראנים. ככל הנראה, וכהרגלם, התשובה אינה "כן" ואינה "לא". במקביל, בישראל חוששים מוויתורים אמריקניים של הרגע האחרון, וכבר הבהירו לוושינגטון: "לא נהיה מחויבים להסכם".
בשבוע שעבר, לאחר סיום סבב המשא ומתן בווינה, הגיש האיחוד האירופי לאיראנים הצעה שאותה הגדיר "סופית", ולדבריו לא יהיה עליה משא ומתן נוסף. אמש (שני) השיבו האיראנים להצעה, וכפי הנראה התשובה היא "כן, אבל". תשובה זו מתמקדת בין היתר בערבויות לחברות מערביות שיפעלו באיראן, למקרה שהסנקציות יחזרו.
"אם ארצות הברית תראה גישה רצינית, אנחנו יכולים להגיע להסכם תוך כמה ימים", אמר שר החוץ האיראני חוסיין אמיר-עבדוללהיאן, לפני התשובה הרשמית של טהרן. "אמרנו בבירור לארצות הברית שאנחנו מוכנים להיכנס לשלב ההגעה להסכם, ולכנס את שרי החוץ בווינה - אם הדרישות שלנו יתקבלו. אבל אם תגובת ארצות הברית תהיה שוב לנסות להשיג פשרות, נצטרך להמשיך לדבר".
4 צפייה בגלריה
חוסיין אמיר עבדוללהיאן וז'וזפ בורל
חוסיין אמיר עבדוללהיאן וז'וזפ בורל
שר החוץ האיראני לצד נציגי האיחוד: "יש לנו תוכנית ב'"
(צילום: AFP)
"אמרנו להם שחייבים לכבד את הקווים האדומים שלנו", הדגיש שר החוץ האיראני. "הראינו מספיק גמישות. אנחנו לא רוצים להשיג הסכם שאחרי 40 יום, חודשיים, שלושה - לא יתממש בפועל". הוא איים כי "כמו וושינגטון, גם יש לנו תוכנית ב' אם השיחות ייכשלו".
ארצות הברית אמרה שניתן יהיה לשוב להסכים רק אם איראן תיסוג מנושאים "לא-רלוונטיים", כלשונה – רמז לדרישות איראן שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) תסגור את תיקי החקירה בנוגע לעקבות לא מוסברות של אורניום באיראן, ושארצות הברית תסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור.
דיפלומטים ובכירים אחרים אמרו לרויטרס כי גם אם וושינגטון וטהרן לא יקבלו את אותה הצעה אירופית "סופית", הן לא צפויות להכריז על סוף המגעים – כי לשני הצדדים אינטרסים להשאיר אותם בחיים.
במאמר מערכת של העיתון האיראני השמרני "קייהאן", שמשקף את עמדת המנהיג הרוחני העליון אייתוללה עלי חמינאי, נכתב אתמול כי "לחשושים על הסכם נשמעים מכל כיוון". בתקשורת האיראנית צוין כי מדובר בסימן לכך שלהסכם יש אישור מצדו של חמינאי.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן
לפד וביידן. בישראל עוקבים בדאגה
(צילום: רויטרס)
בינתיים, ישראל עוקבת בדריכות ובדאגה אחרי המגעים המתקדמים בין איראן לבין המעצמות, לקראת הסכם אפשרי לחזרה להסכם הגרעין. בישראל חוששים מוויתורים אמריקניים של הרגע האחרון, שיאפשרו את חזרתה של איראן להסכם. בין שתי המדינות מתקיים בימים האחרונים שיח שבו ישראל מנסה למנוע ויתורים, ועומדת על כך שארצות הברית לא תחזור בה מהתחייבויות עבר שלה לישראל שלא לוותר לאיראנים.
ראש המועצה לביטחון לאומי איל חולתא קיים שיחות בנושא עם מקבילו האמריקני ג'ייק סאליבן, ובישראל חוששים במיוחד מוויתור אמריקני בעניין "התיקים הפתוחים" – אותן חקירות שמנהלת סבא"א ואיראן מבקשת לסגור אותן.
בכירים בישראל אומרים כי אם איראן תחזור להסכם, ישראל לא תהיה מחויבת אליו ותעשה הכול לחבל בתוכנית הגרעין האיראנית ו"למרר להם את החיים". בחדרים סגורים בישראל נשמעת אכזבה מההתנהלות האמריקנית ובירושלים יש תחושה שהאמריקנים "הרדימו את ישראל" והונו אותה לחשוב שלא תהיה חזרה להסכם.
גורמים בישראל אמרו שבמגעים בין המדינות האמריקנים ביקשו מישראל ש"לא נפתיע אותם", אך בישראל השיבו: "כן נפתיע אתכם. אנחנו לא מחויבים להסכם הזה וחושבים שהחזרה אליו גרועה ונפעל נגד תכנית הגרעין האיראנית".
ישראל נערכת זה תקופה לשלושה תרחישים: דשדוש במגעים עם איראן, קבלת ההסכם ומשבר – והנגזרות האופרטיביות מכך. אילו האיראנים היו מסכימים לקבל את ההסכם, האמריקנים היו חותמים עליו באופן מיידי. אבל ההערכה היא שצפוי דשדוש והמשך השיחות. ככלל, השיטה האיראנית למשא ומתן היא לא להשיב בשלילה מוחלטת - אלא להגיד שהם רוצים בהמשך המגעים, מתוך מחשבה לשיפור התנאים.
4 צפייה בגלריה
שיחות גרעין עם איראן ב וינה דיפלומטים נכנסים
שיחות גרעין עם איראן ב וינה דיפלומטים נכנסים
שיחות הגרעין בווינה, החודש. בלי בכירים
(צילום: AFP )
סבב השיחות בווינה נפתח בהפתעה וללא ההתראה מראש לפני שבועיים אחרי חודשים של קיפאון – כשברקע אזהרות סבא"א כי טהרן הגבירה את העשרת האורניום שלה וכי יכולתם של הפקחים הבינלאומיים לעקוב אחר ההתקדמות שלה הולכת ופוחתת. וינה הייתה המוקד שבו נערכו סבבי השיחות הרציניים ביותר עד כה, והימנעותם של הצדדים בחודשים האחרונים מלהגיע לשם המחישה עד כמה גדול הפער ביניהם.
בשיחות האחרונות בווינה לא השתתפו בכירים רמי דרג: טהרן הסתפקה בשליחתו של ראש צוות המשא ומתן האיראני, עלי באגרי קאני, וארה"ב שלחה את השליח המיוחד שלה לענייני איראן רוב מאלי. כמו בסבבי השיחות הקודמים, נציגי איראן וארצות הברית לא קיימו משא ומתן ישיר, אלא העבירו מסרים אלה לאלה דרך נציג האיחוד האירופי אנריקה מורה. וושינגטון וטהרן לא ניהלו שיחות ישירות מאז שארצות הברית פרשה ב-2018 בהוראת דונלד טראמפ מהסכם הגרעין שנחתם ב-2015.
גם לאחר חידוש השיחות בשבוע שעבר, הצדדים השונים המשיכו לגלות סקפטיות רבה. איראן מדגישה כי היא אינה נכונה לפשרות נוספות מעבר לאלה שהציעה, והיא מכחישה שהסכימה לזנוח את דרישתה שארצות הברית תוציא את משמרות המהפכה האיראניים מרשימת ארגוני הטרור. סוגיה נוספת שמהווה מכשול בפני חידוש הסכם הגרעין היא כאמור דרישתה של איראן כי סבא"א תסגור את החקירות שאותן היא מנהלת בניסיון להבין כיצד הגיעו שרידי אורניום לשלושה אתרים ברחבי איראן שטהרן לא הצהירה עליהם כאתרי גרעין. פקחים גילו את השרידים האלה, ואיראן טרם סיפקה תשובות על הימצאותם שם.