2 צפייה בגלריה
חג מולד קורונה לונדון רחוב ריק בריטניה
חג מולד קורונה לונדון רחוב ריק בריטניה
רחובות ריקים בלונדון
(צילום: AP)
העולם ממשיך לחכות לנתוני האמת של אומיקרון ולתוצאות מבתי החולים של אנגליה וארה"ב. מה יש לפי שעה? נתונים על אשפוזים גואים, אבל לא בקצב שראינו בגלים הקודמים. אין לנו דיווחים על סכנה מיידית קריסת מערך אשפוז. השאלה היא פשוטה: מתי האשפוזים האלה יפסיקו, או הקצב שלהם יתייצב ואף יירד.
מצד שני, בבריטניה ובניו יורק יש דיווחים מטרידים על עלייה משמעותית באשפוזי ילדים קטנים כתוצאה מקורונה. בניו יורק הוציא משרד הבריאות אזהרה כתובה בעניין, ובה נכתב שיש קפיצה של פי ארבעה מתחילת דצמבר עד ה-19 לחודש. באנגליה היה מספר יומי של מאושפזים ילדים - 88 ליתר דיוק - שהוא הגבוה מתחילת המגיפה, ממש יום לפני חג המולד. האם זו מגמה ממש? עוד נראה, אבל הרשויות במקומות רבים לא רוצות לקחת סיכון.
בדנמרק, אולי המדינה עם התפרצות אומיקרון והדאטה הכי טוב בעולם, סוכנות הבריאות העריכה שיספגו בין 250-120 אשפוזים כל יום. כרגע הם על 125, ואלה חדשות טובות יחסית. הדנים יצאו למבצע בוסטר זריז, יוצא דופן, ולכן הם נהנים בין היתר מהטריות של הזריקה השלישית. בישראל, אל מול דנמרק, אין הגבלות כלל למעשה - וחלק יותר גדול מהאוכלוסייה קיבל בוסטר, אבל גם מוקדם יותר, וניכרת דעיכה מסוימת.
במשרד הבריאות היו שמחים אם דנמרק תהיה הדוגמה למצב שיתפתח בישראל תוך כמה שבועות. עוד משהו שקורה בכמה מדינות הוא מה שנראה הגעה לשיא והתחלת ירידה במקרים, או התייצבות. אפשר לראות את זה בדרום אפריקה ואולי גם בדנמרק. אלה חדשות נעימות כמובן, אבל כדי שהן יהיו ממש טובות נרצה לראות את המגמה הזו ממשיכה בעוד כמה ימים. מה שחייבים לזכור לגבי הגל הנוכחי הוא שבניגוד לקודמים, יש שונות אדירה בין מדינות למדינות. בדרום אפריקה רוב האזרחים כבר נדבקו בקורונה, והם נהנים מחסינות מחלימים שהיא באופן טבעי טובה יותר מחסינות המחוסנים (מיותר לציין שהמחיר היה כבד: בדרום אפריקה מתו לפי הערכות כ-200 אלף מקורונה כדי "להגיע" לחסינות הזו).
2 צפייה בגלריה
מחסנים חיסון ילד ב דנמרק
מחסנים חיסון ילד ב דנמרק
במשרד הבריאות היו שמחים אילו המצב היה כמו דנמרק
(צילום: AFP)
בדנמרק יש שיעור התחסנות מהגבוהים בעולם, בבריטניה יש ריבוי של חיסונים ושילובים, ומזג אוויר שונה (בדרום אפריקה בדיוק מתחיל הקיץ). בניו יורק האשפוזים לא נראים טוב, בניגוד לרוב המדינות האירופיות. הדוגמאות הללו נועדו להבהיר שהדברים שונים ממקום למקום באורח מהותי, בין היתר בגלל שיעור המתחסנים והמחלימים, ולכן צריך לנהוג בזהירות כאשר מסיקים מסקנה ממדינה למדינה.
אלה הם הנתונים, ולמרבה הצער הם לא מספקים עדיין את הרצון של כולנו בשורה תחתונה מהדהדת. ברור לגמרי שהאומיקרון מידבק מאוד, שהוא משגר פחות אנשים לבית החולים מול הזנים שקדמו לו, אבל ששיעורי ההדבקה הנרחבים יכולים "לפצות" על כך.

בליבה של אי-הוודאות הזו תמיד יש מי שמסתערים כדי לזרות חול, להפיץ פייק ולבצע מניפולציות בדאטה. ביממות האחרונות ראינו ברשתות החברתיות פוסט שמחשיד את החיסון ככזה שגורם להפלות ולידות שקטות. הקורונה מסוכנת לנשים בהיריון ולעוברים שלהן, ועל זה יש מחקרים ומידע קליני למכביר. אין לנו שום מחקר מבוסס שאומר אחרת.
זכותם של מי שרוצים "לבדוק" ו"רק לשאול שאלות" אבל הרעיון הוא שבאמת בודקים; זה לא נעשה בפוסטים בפייסבוק אלא במחקר. למרבה המזל פורסמו שני מחקרים כאלה: אחד במגזין הנחשב Nature, ומקורו בנתוני קופת חולים כללית, והשני דרך מעקב של אוניברסיטת בן גוריון שפורסם במגזין אחר. המסקנה של החוקרים הייתה שהחיסון בטוח ליולדת וליילוד. הקורונה - בדיוק ההפך. זה לא הזמן לרדידות, שטחיות והתלהמות.