אחרי "יום הזעם" של חסידות גור – סנקציות ראשונות נגד ראשי החצר להגנה על אנשי הקהילה המתחרה. בית משפט השלום בירושלים הורה להרחיק עשרות ממקורבי האדמו"ר, ובהם בנו, מבתיהם של אנשי חסידות "פני מנחם" שהתפצלה ממנה, מחשש לחידוש ההתקפות האלימות מצד נאמני הרבי נגד הפורשים. הצו בעניין ניתן בצהריים (ה') לקראת כינוס גדול שיקיים הערב מנהיג הקהילה, הרב שאול אלתר, בירושלים, ולקראת אירועי חג שבועות, ויעמוד בתוקפו עד השבוע הבא.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
חסידי "פני מנחם" פנו לבית המשפט באמצעות בא כוחם, עו"ד איתן לירז, וטענו כי סביבת האדמו"ר מגור, מנהיג החצר הגדולה והחזקה בישראל, היא שעומדת מאחורי התקיפות שבוצעו נגדם לפני כשבועיים. בהתאם לכך, ביקשו להרחיק מהם לא רק את הפעילים שהוציאו אותן לפועל – אלא גם את אנשי הממסד, שולחיהם לכאורה. בהחלטתו בעניין מאותת בית המשפט כי הוא רואה במקורבי האדמו"ר את האחראים הישירים למעשים האלימים, מחוללי הפרעות האמיתיים.
קראו עוד בערוץ היהדות:
וכך כתב השופט נאיל מהנא: "לאחר שעיינתי בבקשה, ולאחר ששמעתי חלק מהמבקשים במעמד צד אחד ובשים לב לנספחים הרבים שצורפו לבקשה והסרטונים שצפיתי בהם, ואשר מעלים תמונה קשה של הטרדה מאיימת ואלימות קשה גם מילולית וגם פיזית, עד כדי פגיעה בגוף – מצאתי כי ישנה תשתית לכאורית לכך שהמשיבים נוקטים הטרדה מאיימת בנסיבות שבהן יש חשש לפגיעה ממשית בשלוות חייהם של המבקשים ובני משפחתם, בפרטיותם או חירותם, או כי הם עלולים לפגוע שוב בגופם, וכי מתן הצו דרוש לשם הגנה מיידית על שלומם".

צו הרחקה גורף לעשרות בכירים

השופט קבע כי לעשרות בכירי גור אסור "להטריד את המבקשים או בני משפחותיהם, בכל דרך ובכל מקום, לאיים על המבקשים או על בני משפחותיהם, לבלוש אחר המבקשים או מי מבני משפחותיהם, להתחקות אחר תנועותיהם או מעשיהם או לפגוע בפרטיותם בכל דרך אחרת, ליצור עם המבקשים או מי מבני משפחותיהם כל קשר בעל-פה, בכתב או בכל אמצעי אחר – ולהימצא במרחק של פחות מ-100 מטר מדירותיהם של המבקשים ומבית הכנסת של חסידות 'פני מנחם'".

נוסף על כך, הורחקו מקורבי האדמו"ר ממרכז הקונגרסים בנייני האומה בירושלים, בערב הכינוס השנתי של הקהילה המתחרה.
עו"ד איתן לירז, המייצג את חברי חסידות "פני מנחם", מסר בתגובה: "בית המשפט הראה היום שיש דין ויש דיין בישראל. הצו הנרחב שניתן נגד הפורעים ושולחיהם, כולל חברי הנהלת החסידות, יחייב את המשטרה לפעול – ואנו סמוכים ובטוחים שכך ייעשה. באופן זה, אנו תקווה כי הצו יספק את ההגנה המתחייבת לחברי החסידות".
לפני כשבוע התלוננו במשטרה כ-200 איש, שהותקפו בשבת האחרונה על רקע פרישתם מהחצר הגדולה בישראל, נגד הפעילים שהכו אותם ונגד עסקנים בכירים בה הנחשדים כשולחיהם. למרות התיעודים הרבים מזירות העימותים ברחבי הארץ, עד כה לא נעצר אף אחד מהמעורבים במעשים.
3 צפייה בגלריה
האדמו"ר מגור הרב יעקב אריה אלתר (משמאל) והרב הפורש, בן דודו רבי שאול אלתר
האדמו"ר מגור הרב יעקב אריה אלתר (משמאל) והרב הפורש, בן דודו רבי שאול אלתר
האדמו"ר מגור הרב יעקב אריה אלתר (משמאל) והרב הפורש, בן דודו רבי שאול אלתר
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
במוצאי שבת לפני כשבועיים פרצו עימותים אלימים בריכוזי חסידות גור ברחבי הארץ בין נאמני האדמו"ר, מנהיגה הרשמי – ובין אנשי הקהילה שפרשה ממנה, בראשות בן דודו. על רקע הסכסוך המר וארוך השנים בין הצדדים, יצאו פעילים מהזרם המרכזי למה שנראה כמסע נקמה מאורגן ומתוכנן, שבמסגרתו תקפו חסידים המזוהים עם הקבוצה המתחרה. זה נגמר בכמה פצועים, בהם גם שוטר אחד.
עשרות גברים המזוהים עם קבוצת הפורשים, הותקפו בעימותים שפרצו בכמה מריכוזי גור – רובם בירושלים. באחד המקרים ניסו הפורעים לפגוע בבית הכנסת הגדול של הקהילה המתחרה, עד שמנהיגה, הרב שאול אלתר, נדרש לסיוע של כוח יס"מ כדי להיחלץ בשלום מהמקום. אחרים מתלמידיו ספגו מכות בשעה שעשו את דרכם אל תפילת השבת וממנה.
3 צפייה בגלריה
עצרת המחאה של חסידי גור
עצרת המחאה של חסידי גור
עצרת מחאה של חסידי גור
(צילום: יובל חן)
נקודת ההתחממות הפעם היא סביב הגעתו של האדמו"ר, רבי יעקב אריה אלתר, לאזכרה של בת משפחתו בבית העלמין קריית שאול בתל-אביב, לפני כחודש, שם להפתעתו המתין אחד ממתנגדיו שהשמיע כנגדו קריאות מחאה. בקהילה הפורשת, שאותה מנהיג רבי שאול אלתר, טענו כי מדובר באדם שילדיו נותקו ממנו בהשפעת עסקני גור, על רקע הפילוג בחסידות, והוא ביקש לבטא את כאבו. ואולם, בחצר המרכזית לא התרשמו מההסבר, ראו במעשה פגיעה חמורה בכבודו של רבם – ויצאו לפעולת תגמול.

מתיחות בת 20 שנה

לאירועים האלימים קדמו פרסומים בערוצי התקשורת הפנימיים של החצר, בין השאר מפי רבנים ועסקנים בכירים המזוהים עם האדמו"ר, שקראו לחסידים לפעול נגד הפגיעה בכבודו – מה שמעורר חשד כי הממסד בגור עומד מאחורי גל התקיפות ושולט בו. הלילה נערכה פגישה בין צמרת החצר, ובה גם נציגה בכנסת, ח"כ יעקב ליצמן, לבין קצינים במשטרת ירושלים במאמץ להביא להרגעת הרוחות בשטח, ונראה כי לפי שעה השקט חזר לריכוזי הקהילה.
3 צפייה בגלריה
עו"ד איתן לירז
עו"ד איתן לירז
עו"ד איתן לירז
(צילום: אייל טואג)
במשך למעלה מ-20 שנה מבעבעת מתחת לפני השטח מתיחות קשה אך שקטה-יחסית בין שני הרבנים לבית אלתר – האדמו"ר ובן דודו. העילה הרשמית לסכסוך היא חילוקי דעות מתמשכים בנוגע לדרכה של החצר בין הרב שאול, בנו של מנהיגה הקודם של גור, רבי פנחס מנחם – ובין רבי יעקב אריה, בן האדמו"ר שלפניו, רבי שמחה בונים. אלא שכאשר מדובר בשני צאצאי אדמו"רים – תפקיד שבדרך כלל עובר בירושה מאב לבנו – היה זה אך טבעי שהעניינים האישיים והמשפחתיים יזהמו את האידיאולוגיה.
בשנת 2019 ניתן האות הרשמי לפרוץ המרד, כאשר הרב שאול אלתר, בן הדוד וראש הישיבה של גור, החליט בצעד חסר תקדים לפרוש בהפגנתיות מחגיגות שמחת תורה בבית המדרש של החסידות בירושלים, ולקיים תפילות ו"הקפות" משלו, בהנהגתו, למאות תומכים, באולם חלופי. גור הרשמית, מצידה, הזהירה מבעוד מועד כי אדם שישתתף באירוע האלטרנטיבי יסולק עם משפחתו מהקהילה – מה שלא מנע ממאות חסידים וחסידות לנהור אחר "רֵבּ שאול".
האיבה בין הצדדים הלכה וגברה, וככל שחלפו הימים הפך הפיצול לבלתי נמנע. מוסדות החצר הרשמית סילקו מהם את אנשי האופוזיציה ובני משפחותיהם, ישיבות חדשות ותלמודי תורה הוקמו עבור הפורשים – ומשפחות נקרעו במאבק הפנים-פוליטי, בסכסוכים שהגיעו גם לבית המשפט.