תצפית נדירה ביותר: כשות העוקצים, צמח שנחשב כנכחד בישראל ולא נראה מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת, נצפה בימים האחרונים בבקעת הירדן, במסגרת סקר תשתיות טבע.
2 צפייה בגלריה
כשות העוקצים
כשות העוקצים
כשות העוקצים
(צילום: יצחק כהן, החברה להגנת הטבע)
הצמח נמצא בבקעת בזק שבמועצה האזורית בקעת הירדן על ידי יצחק כהן, סוקר טבע בכיר של החברה להגנת הטבע, במסגרת סקר תשתיות טבע של החברה, המתבצע במימון וליווי של המשרד להגנת הסביבה והמועצה האזורית בקעת הירדן.
כשות העוקצים הוא מין טפיל, שגדל על מיני צומח אחרים ומקבל מהם מינרלים ומים. הוא נטפל בעיקר למיני קטניות, הגדלים בגידול מסורתי. המין נמצא בישראל לראשונה בשנת 1924 על ידי אלכסנדר איג, מראשוני הבוטנאים בארץ. הוא אותר שבע פעמים נוספות מאז, מרביתן בשנות ה-30 של המאה הקודמת.
טרם הסקר פנו לבוטנאי בר שמש, שהמליץ לאילו מיני צומח בסכנת הכחדה לתת תשומת לב מיוחדת. "אחד המינים שהוא נקב בשמם, היה כשות העוקצים, אשר במשך עשרות שנים לא נצפה בארץ, על אף ניסיונות רבים לאתרו", מספר כהן. "חיפשנו אותו במספר שדות. הגילוי מחדש, באתר קרוב לאתר שבו נמצא בעבר הרחוק, הוא מרגש וחשוב".
כהן הוסיף: "בית הגידול של מין זה, הינו אחד מבתי הגידול הנמצאים בסכנת הכחדה החמורה ביותר בארץ - שדות בעיבוד מסורתי. התפתחות העיבוד המודרני, שיטות החריש, ריסוס, הדברה ודישון מאסיביים, הביא לכך שמיני צמחים רבים, אשר לאורך אלפי שנים התאימו עצמם לשיטות העיבוד המסורתיות, נכחדו מהארץ. כיום, ניתן למצוא בארץ שדות בגידול מסורתי בעיקר ביהודה ושומרון אך גם בהם, בשנים האחרונות, הקידמה מגיעה ופוגעת במיני צמחים ייחודיים כמו זה. על מנת לשמור על מינים אלו, יש לקיים ממשק ייחודי, של שמירת טבע, יחד עם החקלאים, שכן ללא עיבוד האדמה מינים אלו ייכחדו".
"זו הוכחה נוספת שהבקעה היא לא רק חבל ארץ עם נוף משגע, אלא גם כר לממצאים בוטניים ואוצרות טבע", אמר דויד אלחייני ראש המועצה האזורית בקעת הירדן.
2 צפייה בגלריה
סמר ננסי
סמר ננסי
סמר ננסי
(צילום: מימי רון)
תמר רביב, מנהלת אגף מגוון ביולוגי ושטחים פתוחים במשרד להגנת הסביבה, אמרה כי "תגלית כשות העוקצים מצטרפת לרשימת תגליות נדירות שתועדו בסקרים קודמים במימון המשרד – כגון מין שום חדש למדע שהתגלה במועצה המקומית אפרת ומין חדש של צמח שלא תועד בישראל מעולם, סמר ננסי, שהתגלה בסקר בחדרה. ממצאים אלו מדגישים את חשיבות הכנת סקרי הטבע העירוני ותרומתם לשמירה על המגוון הביולוגי ברמה הלאומית וכחלק בלתי נפרד ממאמצי שמירת הטבע בישראל".