2021 לא הייתה שנה טובה ליהודים: אחד מכל ארבעה יהודים בארה"ב היה מטרה לתקרית אנטישמיות, בבריטניה נרשם שיא של עשרות שנים בתקריות אנטישמיות אלימות נגד יהודי הממלכה – וצרפת היא שיאנית האנטישמיות הווירטואלית. כך עולה מדו"ח מיוחד שמפרסם הערב (מוצאי שבת) משרד התפוצות, לקראת יום השואה הבינלאומי שיצוין השבוע.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
את הדו"ח יציג מחר שר התפוצות, ד"ר נחמן שי, בישיבת הממשלה. כשברקע משתוללת מגפת הקורונה ובארץ עברו הישראלים את מבצע "שומר החומות", נרשמה בשנה החולפת עלייה באנטישמיות העולמית. במשרד מציינים כי מהדו"ח עולה שעקבות המבצע הצבאי נרשם זינוק בגילויי האנטישמיות בעולם בהיקפים מספריים וגיאוגרפיים חריגים.
קראו עוד בערוץ היהדות:
במהלך ימי המבצע שנערך בחודש מאי נוטרו מעל ל-430 פרסומים אנטישמיים ברשתות. מנתוני הדו"ח עולה כי קיים מתאם בין שיח אלים ברשתות החברתיות לבין פעולות אלימות במרחב הציבורי נגד יהודים. באותו החודש, באופן מיוחד, נרשמו הבעות סולידריות ברחבי העולם עם פלסטינים ומול בתי כנסת, מרכזים יהודיים ומוסדות קהילתיים שאין להם קשר לישראל, מכיוון שלתפיסתם של המפגינים, יהודים וקהילות יהודיות בעולם נושאים באחריות קולקטיבית לפעולותיה של מדינת ישראל, תופעה המכונה "אנטישמיות חדשה".
6 צפייה בגלריה
 נתוני דו"ח משרד התפוצות
 נתוני דו"ח משרד התפוצות
נתוני דו"ח משרד התפוצות

טענות שיהודים גורפים רווחים מהחיסונים

גם הקורונה לא היטיבה עם יהודי התפוצות, והביאה לעלייה ב"אנטישמיות קלאסית": הגבלות הקורונה ומדיניות החיסונים עודדו מכחישי קורונה ואחרים להאשים את היהודים באחריות למגפה העולמית. בהפגנות וברשתות החברתיות הואשמו יהודים בגריפת רווח מהחיסונים ובניצול המשבר, כדי לחזק את אחיזתם בממשלות ובכלכלה העולמית. קמפיין ויראלי שמקורו באיראן הפיץ את ההאשטאג 1948_COVID# המהדהד את סטריאוטיפ "הנגיף היהודי". במהלך חודש מאי הוא צויץ לא פחות מ-400 אלף פעמים.
6 צפייה בגלריה
החנוכייה שהופלה בכיכר בדניפרו
החנוכייה שהופלה בכיכר בדניפרו
שנה של תקריות אנטישמיות. החנוכייה המרכזית בדניפרו, אוקראינה
בבריטניה נרשם, כאמור, שיא של עשרות שנים באירועי אנטישמיות אלימים, ומינואר עד יוני 2021 דווחו 1,308 אירועים אנטישמיים נגד הקהילה היהודית ברחבי הממלכה. במרחב הווירטואלי, מדורגת פריז כעיר עם מספר גילויי האנטישמיות הגדול ביותר מצד גולשים, אחריה ניו-יורק, לוס-אנג'לס, וושינגטון וברלין. מנגד, בצרפת לא דווחו אירועי אלימות נגד יהודים בחודש מאי, זאת בעקבות אכיפה הדוקה של הממשלה נגד הפגנות פרו-פלסטיניות.
עוד עולה מהדו"ח כי השיח האנטישמי בארה"ב עבור תהליך של "נרמול", וחודר לזרם המרכזי בפוליטיקה הארצית, בקמפוסים וברחוב, בתהליך זוחל. קואליציית פעילי שמאל תומכי מיעוטים פועלים להדרת יהודים, מכיוון שהם רואים בהם בעלי זכויות יתר השייכים לרוב המדכא. מנגד, פעילי ימין קיצוני ממשיכים להוות סיכון ביטחוני אמיתי ליהודים.
6 צפייה בגלריה
 נתוני המחקר של קרן רודרמן, בעריכת קבוצת מלמן
 נתוני המחקר של קרן רודרמן, בעריכת קבוצת מלמן
נתוני המחקר של קרן רודרמן, בעריכת קבוצת מלמן

ארה"ב: יהודים אורתודוכסים נפגעים יותר

מחקר שמפרסמת קרן משפחת רודרמן, הפועלת לחיזוק הקשר בין יהודי ארה"ב וישראל, מעלה תוצאות מדאיגות: ארבעה מתוך עשרה יהודים בארה"ב חוו אנטישמיות על עצמם או על אדם קרוב להם בחמש שנים אחרונות. מקרב היהודים האורתודוכסים, 72% דיווחו שחוו אנטישמיות נגדם או נגד אדם קרוב אליהם (קרוב משפחה או חבר) בפרק הזמן הזה.
6 צפייה בגלריה
ית כנסת קוליוויל טקסס יום אחרי משבר בני הערובה
ית כנסת קוליוויל טקסס יום אחרי משבר בני הערובה
משבר בני הערובה בקולוויל, טקסס
(צילום: AP)
המחקר, שבוצע בידי קבוצת מלמן, נערך עוד לפני פעילות הטרור בבית הכנסת "בית ישראל" בקוליוויל, טקסס – וחושף את תמונת המצב העדכנית ביחסה של יהדות ארה"ב לאנטישמיות, הקשר בינה לישראל והחיבור בין יהודי ארה"ב לקהילה היהודית. 94% מהנשאלים ענו שאנטישמיות קיימת בארה"ב, ולמעלה ממחצית הנשאלים (55%) חושבים כי היא בעלת נוכחות רבה.
ממצאי המחקר הופקו מהשוואה לסקר שנערך בדצמבר 2019, ובו השתתפו כ-2,500 יהודים אמריקאים בוגרים, כשבסקר הנוכחי (באוקטובר-נובמבר 2021) השתתפו כאלף מתוכם. בהשוואה למצב לפני חמש שנים, סבורים כשני שליש מהנחקרים כי האנטישמיות התגברה, ומעל ל-90% מיהודי ארה"ב מודאגים ממצב האנטישמיות במדינתם. 65% מהנשאלים מרגישים כי אירוע שבו מעורבים יהודי ארה"ב, הינו בעל השפעה ישירה עליהם – תחושה של גורל משותף.

כרבע מהצעירים היהודים בארה"ב – תומכי BDS

גם בחיבור בין יהודי ארה"ב לישראל נרשמה ירידה בשנים האחרונות, מ-67% ב-2019 ל-64% ב-2021. עורכי המחקר סבורים כי מדובר בנתון בעייתי עבור מדינת ישראל, ומכנים אותו "מגמה מדאיגה שאמורה להדיר שינה מעיני ממשלת ישראל... יהדות ארה"ב היוותה ועודנה גורם מרכזי בהצלחתה ושגשוגה של מדינת ישראל. התרחקות המוצגת במחקר תהיה בעוכרינו מכל הבחינות".
6 צפייה בגלריה
בלגי מחופש ליהודי במהלך קרנבל אנטישמי בבלגיה
בלגי מחופש ליהודי במהלך קרנבל אנטישמי בבלגיה
בלגי מחופש ליהודי במהלך קרנבל אנטישמי בבלגיה
(צילום: זאב אברהמי)
אחת הסיבות המרכזיות לשחיקה, לדעת המשיבים, היא הקשר החם בין בנימין נתניהו לדונלד טראמפ (24% מהמשיבים), כשאלה כיהנו כראש ממשלת ישראל וכנשיא ארה"ב. אותו אחוז קיבלה גם הסיבה "בנייה בלתי חוקית של התנחלויות באזורי יהודה ושומרון".
הנתון הזה מגובה היטב בנתון הבא, המצביע על עלייה בביקורתיות כלפי ישראל בקרב יהודי ארה"ב – מ-57% ב-2019 ל-65% ב-2021. 17% מכלל יהודי ארה"ב תומכים בתנועת החרם על ישראל (BDS), אך בקרב הצעירים נרשם נתון מדאיג עוד יותר: כרבע מהם (24%) תומכים ב-BDS. עם זאת, מעלה המחקר כי 37% מיהודי ארה"ב לא מכירים או תומכים בתנועות חרם על ישראל.
יהודי ארה"ב תופסים את שתי המפלגות האמריקניות כפרו-ישראליות במידה דומה (רפובליקנים – 71% מהמשיבים, ודמוקרטים 69% מהמשיבים), אך עם זאת, רוב המשיבים סבורים כי הדמוקרטים פרו-ישראליים אך ביקורתיים כלפי התנהלות הממשלה בישראל ומדיניותה, ואילו הרפובליקנים פרו-ישראליים ותומכים בהתנהלותה של ישראל ובמדיניותה.
מגמה נוספת המשתקפת בתוצאות המחקר, היא ירידה בחשיבות הקהילה היהודית בחיי יהודי ארה"ב: מ-58% (ב-2019) ל-52% (ב-2021). הלכה למעשה, פחות יהודים מעורבים בקהילה וגם בארגונים יהודיים: ירידה מ-40% ב-2019 ל-34% ב-2021.

הישראלים רוצים מלחמה באנטישמיות

כפי שפרסמנו השבוע, בעולם מתפתחת "בנאליזציה (או טריוויליזציה) של השואה", שבמסגרתה מושווית השואה למגבלות הקורונה, ל"תו הירוק" ולחיסונים. להתבטאויות אחראים גם חברי קונגרס ואישי ציבור, שהשוו את התו ירוק והדרישה להתחסן לטלאי צהוב שהוכרחו יהודים לענוד בשואה. מחקר ניטור רשת שביצעה התנועה למאבק באנטישמיות CAM מצא עשרות מיליוני פוסטים, ציוצים וטוקבקים שקשרו בין השואה לקורונה, וחשף את ממדיה של התופעה, ובעקבות כך יצאו ניצולי שואה בקמפיין רשת, ביוזמת התנועה למאבק באנטישמיות, בשיתוף ארגון מצעד החיים העולמי וארגונים נוספים.
6 צפייה בגלריה
דוגמאות לתגובות מוזילות שואה שהתפרסמו ברשת
דוגמאות לתגובות מוזילות שואה שהתפרסמו ברשת
דוגמאות לתגובות מוזילות שואה שהתפרסמו ברשת
(צילומי מסך)
מסקר שערך משרד התפוצות בנושא "עמדות אזרחי ישראל ביחס לגילויי אנטישמיות בעולם", עולה כי מחצית מהתיירים הישראלים בחו"ל העדיפו להצניע סממנים מזהים יהודיים או ישראליים. 77% מהמשיבים מסכימים כי מדינת ישראל צריכה להקצות משאבים למאבק באנטישמיות. הסקר, שנערך בתחילת החודש, כלל 500 משיבים.
במשרד התפוצות מציינים השקה של מערכת סייבר מיוחדת (ACMS), במטרה לנטר שיח אנטישמי במרחב המקוון, וזיהתה בשנה האחרונה 3.5 מיליון פוסטים אנטישמיים בשפות אנגלית, צרפתית, גרמנית, רוסית, ספרדית וערבית. בנוסף פועל המשרד לחיזוק החוסן הקהילתי, לאבטחת מבנים של קהילות יהודיות ברחבי העולם ולחידוד המודעות לסיכונים. 600 משתתפי תוכניות בישראל עברו הכשרה למאבק באנטישמיות בשלושת החודשים האחרונים.
ראובן ריבלין מארח את התמונה המסורתית בבית הנשיא של ממשלת ישראל ה-36נחמן שיצילום: אלכס קולומויסקי
שר התפוצות, ד"ר נחמן שי, אמר כי "שנאת יהודים ותיאוריות קונספירציה מתפשטות ברשתות החברתיות כאש בשדה קוצים, וגולשות מהר מאוד אל פני השטח". לדבריו, המשרד פועל לגבש אסטרטגיה לאומית למאבק באנטישמיות, להרחבת מערך הניטור ולחיזוק החוסן הקהילתי בתפוצות.
"על מדינת ישראל לקחת חלק יוזם ופעיל במאבק העולמי באנטישמיות, לצד המאמצים של שאר מדינות העולם ובנות בריתנו", ציין. "השבוע יציינו בעולם את יום השואה הבינלאומי. מדינת ישראל קמה כדי להיות בית לעם היהודי. עלינו לעקור ולעקר את השיח האנטישמי ולהיאבק בו כפי שמדינה עצמאית, מדינת הלאום של העם היהודי, חייבת לעשות".