הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה בבריטניה פרסמה היום (ג') נתונים ממפקד האוכלוסין שנערך בממלכה בשנה שעברה. מהנתונים עולה כי לראשונה בהיסטוריה רוב התושבים שמתגוררים באנגליה ובוויילס אינם נוצרים. בעשור שחלף מאז מפקד האוכלוסין הקודם עלה שיעור המוסלמים באוכלוסייה, ובנוסף נרשם זינוק בשיעור הבריטים שמגדירים את עצמם כחסרי דת.
הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה ציינה כי שאלת הדת לא הייתה בגדר חובה, אך 94% בחרו לענות עליה. באנגליה ובוויילס 27.5 מיליון איש (46.2% מהתושבים), הגדירו את עצמם כנוצרים - ירידה של 13.1% לעומת 2011. שיעור "חסרי הדת" זינק מ-25% ל-37%, ושיעור המוסלמים מ-4.9% ל-6.5%.
4 צפייה בגלריה
בריטניה אנגליה אנשים ברחוב אוקספורד ב לונדון
בריטניה אנגליה אנשים ברחוב אוקספורד ב לונדון
ברחוב אוקספורד בלונדון. אנגליה פחות דתית ולבנה מבעבר
(צילום: EPA)
לפי תוצאות המפקד, מיליון וולשים ואנגלים שייכים לדת ההינדית (אחד מהם הוא ראש הממשלה החדש רישי סונאק). מספר הסיקים הוא 524,000 והבודהיסטים מונים 273,000 מכלל האוכלוסייה. לפי מפקד האוכלוסין מספר היהודים באנגליה ובוויילס הוא 271,000 (כ-0.5% מהאוכלוסייה בסך הכול). הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה תפרסם במועד מאוחר יותר את הנתונים מסקוטלנד ומצפון אירלנד. ממשלת סקוטלנד עיכבה את מפקד האוכלוסין בשטחה בגלל מגפת הקורונה.
כמעט 82% מהאנגלים והוולשים הזדהו כלבנים, לעומת 86% ב-2011. 9% הגדירו את עצמם אסייתים, 4% שחורים, 3% אמרו שהם מרקע אתני "מעורב". 2% בני גזעים אחרים. הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה בבריטניה אמרה שהשינויים משקפים דפוסים שונים של "הזדקנות, ילודה, תמותה והגירה", וכן את השינוי באופן שבו הבריטים מגדירים את עצמם.
4 צפייה בגלריה
רישי סונאק
רישי סונאק
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, בן הדת ההינדית
(צילום: AP)
פעילים בארגונים חילוניים מאמינים שהתוצאות צריכות להוביל לשינוי במקומה של הדת בחברה הבריטית. בריטניה מממנת את בתי הספר של הכנסייה האנגליקנית, המלך צ'רלס נחשב ל"מושל העליון" של הכנסייה ובישופים אנגליקנים חברים בבית העליון של הפרלמנט. אנדרו קופסון, ראש ארגון Humanists U.K, אמר כי "הצמיחה הדרמטית" במספר האנשים שאינם דתיים "הפכה את בריטניה כמעט בוודאות לאחת המדינות הכי פחות דתיות בכדור הארץ".
סטיבן קוטרל, הארכיבישוף של יורק ואחד האישים הבכירים בכנסייה האנגליקנית, אמר בתגובה לתוצאות המפקד כי הנתונים "הם לא הפתעה מרעישה", אך עם זאת מדובר באתגר לקהילה הנוצרית - שצריכה להשקיע מעתה והלאה מאמצים כדי לקדם את הערכים שבהם היא מאמינה.