"עוד מעט צהריים, ואוכל להשלים קצת שינה", אני אומרת לעצמי בניסיון להרגיע את העייפות הבלתי נגמרת. מכינה עוד קפה ומציצה בשעון. "רק תשע וחצי בבוקר, איך אני שורדת עד הצהריים?" שואלת את התינוק המתוק מולי, והוא בתגובה מביט בי במבט קסום ומחייך אליי בפנים קורנות ושובבות. נשבעת שיכולתי לשמוע אותו מסנן: "שינה זה לחלשים".
בערב, מיואשת, מחליטה שאי אפשר להמשיך ככה יותר ופונה לד"ר גוגל לעצה. הד"ר מציע כתבות רבות, בהם טיפים ושיטות שונות לשינה: שיטת החמש דקות, הרם-הורד ועוד כל מיני מישנות המבטיחות את החזרת השינה המיוחלת הביתה.
קראו עוד:
אני מחפשת שיטה שאני מתחברת אליה ומתחילה לנסות וליישם, אך מגלה בעיה קטנה שלא לקחתי בחשבון - התינוק החמוד שלי לא קרא על השיטה, והוא ממש לא מבין באיזה שלבים מדובר.
חולפים ימים ושבועות, אני נעשית יותר ויותר מתוסכלת וכך גם הוא ופשוט מרגישה שאף אחד לא מבין אותנו. אולי השיטה נהדרת כבר עזרה לאלפי ילדים לישון, אבל אנחנו לא חלק מהם. הוא מיוחד ושונה, וכך גם אני. ככל שניסינו יותר להתאים ל"תבנית" הרצויה של השיטה, כך הרגשתי שאנחנו נדחקים למקום שאינו תפור למידותינו.
3 צפייה בגלריה
תינוק ישן
תינוק ישן
מה עם קצת לישון?
(צילום: shutterstock)
הילד כבר גדל והתחיל לישון הרבה יותר טוב, אבל חווית העייפות בשנה הראשונה לחייו נותרה בליבי והחלטתי שאני חייבת לעסוק בתחום בשינה. כיום, יותר מכל אני מאמינה שאין "שיטה". כל ילד הוא ייחודי ומגיע לעולם עם מאפיינים משלו.
בנוסף, כל הורה הוא מיוחד ודפוס ההורות שלו אינדיבידואלי עבורו. על-כן, נושא השינה אינו שונה מנושאים אחרים בהורות, שבהם נדרשת התאמה ספציפית של הפרקטיקה הנבחרת, עבור ההורה והילד.
אם לא "שיטה" אז מה כן? יש עקרונות המקדמים שינה ואפשר להתאים אותם לכל ילד והורה, בהתאם לצרכים, לקצב ולמאפיינים הייחודיים שלהם. יש ילדים הנרגעים ממגע עדין ויש כאלה ממגע עמוק, יש שנוכחות ההורה מרגיעה אותם ויש כאלו שדווקא הנוכחות מעוררת עניין ואינטראקציה עבורם, ולכן חשוב שתשתמשו בעקרונות שתוכלו להתאים למאפיינים שלכם בתור משפחה.
מספר עקרונות המקדמים שינה רציפה ומתוקה:

1. להימנע מעייפות יתר

כולנו נכנסים לשינה רגועה ונינוחה יותר כאשר אנו עייפים, אך לא מדי. בוודאי נתקלתם במונח "עייפות יתר", המתאר מצב בו המח עייף מידי וכתוצאה מכך מפריש הורמוני סטרס, כגון: אנדרנלין, המקשה עלינו להירגע ולהירדם. אם תינוקכם מתקשה להירגע בהשכבה, ישן בתנומות קצרות או מתעורר פעמים רבות בלילה- ייתכן והוא נמצא במצב של עייפות יתר.
3 צפייה בגלריה
עבר את שעת העייפות
עבר את שעת העייפות
עבר את שעת העייפות
(צילום: shutterstock)
כניסה לא רגועה לשינה גוררת שינה שאינה רגועה ומספקת, ואז נוצר אפקט שרשרת שבו גם בהשכבה הבאה ילדיכם יהיה עייף מדי ותתקשו לצאת ממעגל עייפות היתר.
במידה וילדיכם לא ישן טוב, כדאי קודם כל לטפל בעייפות, ולשם כך כל האמצעים תקפים - ידיים, הנקה או כל דבר אחר על מנת להגיע ליותר שינה לאורך היממה ולצאת ממעגל עייפות היתר. רק לאחר מכן, תתפנו לטפל באופן שבו אתם משכיבים את ילדיכם.

2. חושך בחוץ? זמן לישון

באשר לשעות השינה, מרבית ההורים ניזונים במקרה הטוב מטבלאות שינה למיניהן ובמקרה הפחות טוב ממה שמקובל. עם זאת, רוב ההורים משכיבים את ילדיהם לישון מאוחר מדי. התרגלנו לחשוב כי צריך להשכיב תינוקות ופעוטות ב-19:00 או ב-20:00, אך זוהי תפיסה שגויה שאינה לוקחת בחשבון את צרכי התינוק.
"נושא השינה אינו שונה מנושאים אחרים בהורות, שבהם נדרשת התאמה ספציפית של הפרקטיקה הנבחרת, עבור ההורה והילד"
מרבית התינוקות והפעוטות מראים סימני עייפות כבר ב-18:00 בערב או קודם לכן, בעיקר כעת בשעון החורף. הנתון הזה לא צריך להפתיע אותנו אם נתחבר רגע לשורשנו ונחשוב על כך שהאדם הקדמון ישן בחשכה והתעורר עם עלות השחר. על-כן, מומלץ לשחרר את עצמכם ואת ילדיכם ממה שמקובל ולהתחיל להתבונן בצרכים האינדיבידואלים של ילדיכם ולהשכיב אותם לישון כאשר הם מאותתים לכם על כך.
3 צפייה בגלריה
לקראת הערב, עדיף להתמקד בפעילות רגועה
לקראת הערב, עדיף להתמקד בפעילות רגועה
לקראת הערב, עדיף להתמקד בפעילות רגועה
(צילום: shutterstock)

3. שימו לב לאורות

מלטונין, ההורמון המעודד שינה, מופרש בעת החשכה. הקפידו על חשיפה לשמש ולתאורה הטבעית לאורך היום ועל חשיפה לחושך לאורך הלילה. כעת, בשעון החורף מחשיך בחוץ כבר בשעה 17:00, ולכן חשוב לאפשר לחושך להזדחל הביתה ולהמעיט בתאורה מלאכותית. בשעות אלו, נעסוק בפעילות רגועה שאיננה מעוררת ונמתין לאיתותי העייפות של ילדינו.
"מומלץ לאפשר לילד להירגע בדרך הנוחה לו, וכאשר הוא רגוע, להוריד את הסיוע הניתן לו בהדרגה"

4. להוריד את הסיוע בהדרגה

ככל שאנחנו מסייעים לתינוקנו להירגע (אם זה באמצעות נדנוד בידיים, מתן בקבוק וכדומה), סביר להניח כי יפנים אמונה לפיה הסיוע הזה נדרש לו על מנת לשוב ולהירגע, גם כאשר מתעורר לאורך הלילה.
באופן טבעי, תינוקות ומבוגרים מתעוררים לאורך הלילה בין מחזורי השינה. עבור רובנו משמעות ההתעוררות היא סיבוב לצד השני, סידור השמיכה על גופנו וחזרה מהירה לישון, כך אנחנו אפילו לא זוכרים בבוקר שהתעוררנו.
עם זאת, עבור תינוק שמאמין כי זקוק לנדנוד בידיהם של הוריו על מנת להירדם, ברגע שהוא מתעורר בלילה ברור לו שכעת דרוש סיוע דומה על מנת להירגע ולחזור לישון.
על כן, מומלץ לאפשר לילד להירגע בדרך הנוחה לו, וכאשר הוא רגוע, להוריד את הסיוע הניתן לו בהדרגה. כך, בהדרגה נוכל להגיע למצב שבו נדרש בפחות סיוע אקטיבי, מצידנו על מנת להיות רגוע במיטתו ולשקוע לשינה רציפה ומתוקה.
הכותבת היא פסיכולוגית המלווה הורים בתהליכי שינה, גמילה מחיתולים והתנהגות