עיתונאים וכלי תקשורת חרדים סופגים איומים בשבוע האחרון שלא לקיים כל מגע עם חברי הקואליציה הנכנסת: לטענתם, חברי כנסת חרדים ועוזריהם מאיימים בכל האמצעים שלרשותם שמי שיפר את החרם יישא בתוצאות חמורות - מסחריות ואיסור האזנה בידי רבנים בתחנות רדיו, אתרי אינטרנט ועוד. עיתונאים חרדים טוענים כי מדובר באירוע חסר תקדים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
עיתונאי חרדי טען כי חשש מהתוצאות האפשריות של חשיפת שמו. "שנים שלא נחשפנו לכזה אירוע, הפוליטיקאים משתלטים על מערכות התקשורת, פשוטו כמשמעו. באמצעות איומים הם אוסרים על עיתונאים לראיין את 61 חברי הכנסת, זה חסר תקדים". לאחרונה פורסם על איומים נגד ייעוץ למשרדי הממשלה החדשים. החשש בקרב העסקנים החרדים הוא שהשרים יישכרו גורמים משמעותיים, ובכך יישבר אט-אט החרם שהוטל.
"ליצמן, גפני ודרעי חוששים שהציבור יישמע את הצד השני, חוששים על מקומם. הם דורשים שלא נפרגן לממשלה החדשה, גם אם היא תעשה טוב לציבור החרדי", אומר איש תקשורת חרדי אחר, "הם איבדו את זה, הם לא מכירים את הציבור של 2021. הם חושבים שאנחנו עוד בשנות ה-90. הציבור נחשף גם לתקשורת הכללית ומבין שההנהגה הפוליטית מנסה להשתלט על הדעות של המגזר. זה לא יעבוד".

"הלחץ מגיע מהממסד ומהציבור יחד"

עיתונאי חרדי בולט המרבה להופיע גם בתקשורת הכללית תיאר גם הוא מסע לחצים אדיר הן מצד הפוליטיקאים במגזר והן מגורמים נוספים בגוש הימין כולו, כולל מהליכוד, שדואגים להעיר לו על כל דיווח, ואף על התבטאויות ברשתות החברתיות, כאשר אלה עלולים להתפרש כהבעת עמדה חיובית ביחס לממשלה החדשה.
1 צפייה בגלריה
ראשי מפלגות של הממשלה החדשה
ראשי מפלגות של הממשלה החדשה
ראשי המפלגות של הממשלה החדשה. "רוצים שלא נצטט אותם או נבוא לקראתם"
(צילום: רענן כהן)
"רוצים שלא נצטט אותם ולא נתייחס אליהם ולא נבוא לקראתם ולא נכיר בהם בכלל", תיאר, "חרם גמור שלא זכור לי שהיה אי פעם". לדבריו, אף שחלק מכלי התקשורת נכנעים ללחץ ומיישרים קו, "יהיה קשה להחזיק את זה לאורך זמן, ולהגיד לעיתונאים חופשיים מה לעשות". עם זאת הוא סבור כי הציפייה מכתב, פרשן או מגיש חרדי להעדיף את הנרטיב של המגזר ולתת לו ביטוי גדול יותר היא לגיטימית. כך, למשל, כשהעיתונאי ישראל כהן (רדיו "קול ברמה") הרהר השבוע בקול בשידור שאולי ייתכן שממשלת בנט תעשה גם צעדים חיוביים, כמו הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון או הורדת גיל הפטור משירות צבאי, הוא קיבל "מבול של ווטסאפים" (כלשונו) על כך שכל מה שהקואליציה הזו מקדמת הוא קללה. כשצייץ בטוויטר דבר מה על השר לשרותי דת מתן כהנא ספג ביקורת מעוקביו: "מה אתה נותן לו במה" ו"מה אתה מרים לנוכל הזה". "הלחץ הפעם הוא לא רק מלמעלה, מהממסד, מהפוליטיקאים או הרבנים, אלא גם מהציבור", אמר כהן, "יש כעס אדיר ברחוב, אנשים ממש בחרדות לחזור ל-2013, ימי ברית האחים של בנט-לפיד הידועה במגזר". הוא הוסיף כי "תמיד יש את הדילמה של העיתונאי החרדי, מה אתה יותר - עיתונאי או חרדי, ואתה מנסה להיות גם וגם, לשלב בין שניהם וללכת בין הטיפות".

"לתקוף כמו בתקשורת החילונית"

האיומים שתיארו עיתונאים מתרחשים כמובן בחשאיות ורק בשיחות אחד-על-אחד, ואילו בפורומים רחבים יותר הלחץ מתמתן. בשבוע שעבר נפגשו ראשי המפלגות החרדיות עם מו"לים, עורכים ועיתונאים בכירים במגזר, ושם הבקשה הייתה מאופקת יותר.
"היו אמנם כאלה שאמרו לנו 'זה לא הזמן להעלות לשידור את חברי הקואליציה', אבל המסר המרכזי היה אחר", סיפר אחד המשתתפים במפגש. "הם אמרו לנו 'סבבה, תעשו תקשורת, אנחנו לא יכולים לצפות מכם אחרת, אבל כשנציגים מהממשלה, ובמיוחד מימינה, מתראיינים - תקפו אותם ואתגרו אותם כמו שעושים לנו בתקשורת החילונית'".
איש התקשורת החרדי אמר כי ראשי ש"ס ויהדות התורה היו מתוסכלים ונזפו בו ובחבריו: "לא ייתכן שאנחנו נצעק כל היום כמה הממשלה הזו רעה ומסוכנת והורסת את הדת, ואז אתם מזמינים את השרים שלה לדבר עם הציבור ישירות באמצעותכם מעל הראש שלנו ואפילו לא שואלים את השאלות הקשות המתבקשות". לדבריו, הטענה הייתה כי "העיתונאים החרדים נוהגים בפוליטיקאים מגוש השינוי בכפפות של משי, שלא לומר מלטפים אותם".
מנגד, סיפר העיתונאי הבכיר, נציגי התקשורת שהשתתפו במפגש הטיחו כנגד ראשי המפלגות החרדיות: "במשך שנים אתם לא סופרים אותנו אלא מעדיפים להתראיין לעיתונות החילונית ונותנים לנו להתחנן אליכם. לא ייתכן שעד היום הלכתם לרעות בשדות זרים ועכשיו תבואו אלינו בתלונות ובדרישות". הוא הדגיש כי כוונת הדברים לא הייתה לנקום בהם כעת ולפגוע באינטרס החרדי, אלא לגלגל אליהם את האחריות לכך שהבמה נתפסת על ידי נציגי ימינה והשמאל.
המסר - כך נראה - הופנם היטב, ובימים האחרונים התייצבו ראשי שתי המפלגות לעשרות ראיונות בכלי התקשורת המגזריים. "תפתח רדיו קול חי בכל שעה נתונה, ובסבירות גבוהה אתה תיפול על דרעי, גפני או ליצמן", אמר העיתונאי, "מעולם לא ראיתי אותם רצים ככה לתקשורת החרדית. הם עולים לשידור כמו משוגעים. זה ממש בליץ". לדבריו, לא מן הנמנע כי הם עושים זאת כדי למלא את נפח השידור ו"לסתום את הליינאפים", כך שליריביהם ממשלת השינוי פשוט לא יישאר זמן אוויר.