ההסתדרות הציונית העולמית העבירה לשגריר רוסיה בישראל דוח עם פירוט אתרי המורשת היהודיים באוקראינה, ובהם כאלה שנפגעו בלחימה. "בשם העם היהודי, אנו מבקשים מכם להימנע מפגיעה בחיי אדם ומהרס אתרי מורשת יהודים", כתב היו"ר, יעקב חגואל.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית פגש את שגריר רוסיה בישראל, אלכסנדר ויקטורוב, בבניין השגרירות בתל אביב, ומסר לידיו דוח מיוחד הנוגע למיקומים של אתרי מורשת יהודיים באוקראינה. בפתח הפגישה הביע חגואל צער עמוק על הפגיעה בחיי אדם במהלך הלחימה, ותקווה לסיום הלחימה והסבל האנושי מוקדם ככל האפשר.
3 צפייה בגלריה
פארק הזיכרון "דרוביצקי יאר", חרקוב
פארק הזיכרון "דרוביצקי יאר", חרקוב
פארק הזיכרון "דרוביצקי יאר", חרקוב, לפני הפגיעה ואחריה
(דוח ההסתדרות הציונית העולמית)
נוכח הסיכון הגדול לפגיעה באתרי מורשת לאומיים באוקראינה, העביר יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית מיפוי של אתרי המורשת לשגריר רוסיה, במטרה להימנע ככל שניתן מפגיעה בהם.

קברי אחים, קברי ילדים

הדוח הוכן בעקבות סקר שטח מיוחד שביצעה לאחרונה ההסתדרות הציונית העולמית, נוכח הימשכות הלחימה זה כבר שלושה חודשים. הסקר בדק את מצבם של אתרי המורשת היהודיים באוקראינה – רבים מהם בעלי חשיבות לאומית ייחודית, המהווים אתרי זיכרון ומורשת של העם היהודי.
3 צפייה בגלריה
אנדרטה לקורבנות היהודים של הנאציזם, קרופיביטסקי
אנדרטה לקורבנות היהודים של הנאציזם, קרופיביטסקי
נפגעה בלחימה: אנדרטה לקורבנות היהודים של הנאציזם, קרופיביטסקי
(דוח ההסתדרות הציונית העולמית)
בין האתרים: אתרי זיכרון ואנדרטאות לקורבנות השואה (למשל, בבאבי יאר, בלביב ובדונייצק); בתי קברות יהודיים, בתי כנסת, קברי צדיקים ועוד. כך, מופיע בדוח קבר אחים של יהודים תושבי בויארקה; קבר אחים של ילדים יהודים שנספו ברדומישל, אנדרטאות לזכר פוגרומים ביהודים וכמובן קברו של רבי נחמן באומן. מהבדיקה בשטח עולה, כאמור, כי מספר אתרים כבר נפגעו ונגרם להם נזק, ורבים אחרים נמצאים בסיכון לפגיעה שלא במתכוון, בעקבות הלחימה.
בתום הפגישה אמר שגריר רוסיה בישראל כי יעביר את הדוח למוסקבה באופן מיידי. יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, אמר בתגובה כי "שמירה על חיי אדם היא בראש סדר העדיפות שלנו, ולכן אנחנו מנהלים מבצע חסר תקדים להצלת יהודים מאזורי הלחימה, ואף להעלאת חלקתם לישראל. עם זאת, באוקראינה נמצאים חלק מאתרי המורשת החשובים והרגישים ביותר לעם היהודי, ובראשם אתרי זיכרון ואנדרטאות לשואה, בתי עלמין יהודיים עתיקים, קברי צדיקים המשמשים כמוקד עלייה לרגל ליהודים רבים ועוד.
3 צפייה בגלריה
בית העלמין היהודי ברקבצי בקייב
בית העלמין היהודי ברקבצי בקייב
בית העלמין היהודי ברקבצי בקייב
(דוח ההסתדרות הציונית העולמית)
"כארגון לאומי של העם היהודי הפועל למען המשך קיומו ומורשתו, עלינו לעשות ככל יכולתנו לשמור על אתרים אלה למען הדורות הבאים, במיוחד נוכח הסיכונים שנוצרו באזור עקב הלחימה המתמשכת. אני מקווה שהעברת המידע על אתרים אלה, וככל שיידרש גם על נוספים, וכן העלאת הנושא לסדר היום – תמנע פגיעה נוספת באתרים".