3 צפייה בגלריה
משמרות המהפכה
משמרות המהפכה
אנשי משמרות המהפכה ונשיא ארה"ב ביידן. הפרדה מלאכותית בלבד
(צילום: EPA, AFP)
הוצאתו של ארגון משמרות המהפכה של איראן מרשימת ארגוני הטרור של ארה"ב הוא כרגע הנושא העיקרי שמונע את חתימת הסכם הגרעין המחודש בין איראן למעצמות בווינה. האיראנים דרשו את הוצאת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור הרשמית של מחלקת המדינה כדי לאפשר לארגון הזה לנהל עסקים ברחבי העולם ובעיקר לאפשר לבכיריו ומפקדיו לנוע בלי הגבלות ברחבי העולם. איראן רואה במשמרות המהפכה לא רק ארגון צבאי, אלא גם ארגון כלכלי עצום שמחזיק נתח נכבד מכלכלת איראן.
משמרות המהפכה האיראניים אחראים גם על פרויקט הגרעין הצבאי האיראני, וגם על ייצור הטילים והמל"טים של טהרן. ברגע שארה"ב תוציא את משמרות המהפכה מרשימת הטרור, אלה יוכלו לנהל סחר חוץ חופשי, לייצא נפט וגז – ולקבל את התמורה בדולרים, וכך ליהנות מהשקעות זרות בפרויקטים נושאי רווחים. חלק ניכר מרווחים אלה משקיעים משמרות המהפכה בפרויקט הנשק הגרעיני, במפעלים לייצור טילים ובמל"טים ומימון ארגוני הטרור כמו חיזבאללה והחות'ים בתימן (שאותם מפעילים משמרות המהפכה באמצעות זרוע החוץ שלהם הנקראת "כוח קודס").

רוב מאלי, נציגו של ביידן למשא ומתן עם האיראנים, העלה יוזמה להסתפק בהשארת כוח קודס ברשימת ארגוני הטרור של ארצות הברית, אבל להוציא ממנה את משמרות המהפכה - אבל בינתיים בטהרן דוחים את ההצעה הזו. לכן תדרך היום בכיר בבית הלבן את פרשן "וושינגטון פוסט" דיוויד איגנשיוס וסיפר לו שהנשיא מתנגד להוצאת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור. זאת בינתיים רק הדלפה, העמדה הרשמית של האמריקנים - כפי שבאה לידי ביטוי בדברי ראש המטות המשולבים מארק מילי ודוברת הנשיא הוא שההצעה בעניין ההתמקדות רק בכוח קודס ברשימת ארגוני הטרור עדיין בעינה, עד שהבית הלבן יודיע במפורש אחרת.
כשאיראן הציגה לארה"ב את הדרישה להוציא את משמרות המהפכה מרשימת הטרור במסגרת המו"מ בווינה, נציגי ארה"ב סירבו. אבל המשלחת האיראנית לשיחות וינה ושר החוץ האיראני התעקשו על מילוי דרישתם והציגו אותה כתנאי לחתימת ההסכם. הסיבה הישירה לכך הייתה לחץ של צירי המג'לס (הפרלמנט האירני) השמרנים הקיצוניים על הנשיא ראיסי ואנשיו. לאחרונה הודיע הפרלמנט האיראני במכתב ששלח לנשיא איראן, איברהים ראיסי, כי יותר ממאה חברי פרלמנט לא יסכימו לאשרר הסכם גרעין מחודש אם משמרות המהפכה לא יוצאו כגוף מרשימת ארגוני הטרור.
הממשל בוושינגטון גיבש נוסחה שתשאיר את הזאב שבע ואת הכבשים שלמות: משמרות המהפכה כארגון יוצא מרשימת הטרור, אבל כוח קודס, שהוא יחידה של משמרות המהפכה, ימשיך להישאר ברשימת ארגוני הטרור
למשמרות המהפכה, חשוב לציין, יש השפעה חזקה על המג'לס, ובעיקר על ועדות החוץ והביטחון של המשטר בטהרן, שאנשי משמרות המהפכה לשעבר עומדים בראשם. לפיכך, לפי הערכות גורמי מודיעין במערב, ראיסי מונע את החתימה על הסכם הגרעין המחודש למרות שהמשא ומתן עליו שנמשך כמעט שנה, הושלם למעשה לחלוטין, למעט עניין הוצאת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור.
הממשל האמריקני שנקלע למצוקה, הדליף את הדרישה האיראנית לתקשורת במטרה לבחון את התגובה; לא רק בישראל ובמדינות המזרח תיכוניות הנפגעות ישירות מהטרור של משמרות המהפכה ושלוחיהם, אלא גם את תגובת המחוקקים האמריקנים בשני בתי הקונגרס בוושינגטון. התגובה של כל המדינות ורוב המחוקקים האמריקנים הייתה נזעמת, בדיוק כפי שחששו מצדדי ההסכם בממשל, מאחר שמשמרות המהפכה אחראים ישירות להרג חיילים אמריקנים בעיראק ולפגיעה במתקני הנפט ובנמלי תעופה בסעודיה ובמדינות המפרץ.
3 צפייה בגלריה
טקס השבעה של איברהים ראיסי ה נשיא החדש של איראן ה פרלמנט ב טהרן
טקס השבעה של איברהים ראיסי ה נשיא החדש של איראן ה פרלמנט ב טהרן
הפרלמנט האיראני. השפעה חזקה מצד משמרות המהפכה, שמקרינה גם על הנשיא
(צילום: רויטרס)
חיל האוויר של משמרות המהפכה, למשל, ללא קשר לכוח קודס, היה אחראי לתקיפות ישירות של מל"טים וטילים על מתקני נפט סעודיים והפיל מל"ט אמריקני. הזרוע הימית של משמרות המהפכה הייתה אחראית לחבלה במכליות נפט וללקיחתם בשבי של חיילים אמריקנים. הזרוע הזו גם גרמה בשנה שעברה למותם של רב-חובל רומני ואיש ביטחון בריטי שהיו על הספינה "מרסר סטריט", כלי שיט בבעלות ישראלית חלקית. לא חסרות הוכחות לפעילות הטרור של משמרות המהפכה. בין אם באמצעות השלוחים שהופעלו על ידי כוח קודס שהוא יחידה בתוך משמרות המהפכה, ואם ישירות.

נוסחת הקסם של ארה"ב

למרות ההוכחות הללו, לממשל ביידן דחוף כעת לחתום על הסכם הגרעין המחודש עם איראן. ראשית, מפני שוושינגטון רוצה שלא להיגרר לעימות מלחמתי במזרח התיכון, מה שעלול לקרות אם איראן תמשיך בפרויקט הגרעין שלה; ארה"ב גם מעוניינת כעת שאיראן תחזור לשוק האנרגיה העולמי ותחדש את ייצוא הנפט והגז שלה, מכיוון שזה עשוי לאפשר לאירופים להשתחרר במידת מה מהתלות בנפט והגז של רוסיה. אבל מנגד, הבית הלבן חושש ערב בחירות האמצע הכהונה (שייערכו בנובמבר) מתגובת הסנאטורים וחברי הקונגרס הרבים משתי המפלגות, שמתנגדים להוצאת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור. שלא לדבר על ההתנגדות העזה והפומבית שמגלות ישראל ומדינות המפרץ הערביות.
בצר לו, גיבש הממשל בוושינגטון נוסחה שתשאיר את הזאב שבע ואת הכבשים שלמות: על פי הנוסחה הזו, משמרות המהפכה כארגון אמנם יוצא מרשימת הטרור והפרלמנט האיראני יבוא על סיפוקו, אבל כוח קודס, שהוא יחידה של משמרות המהפכה, ימשיך להישאר ברשימת ארגוני הטרור.
3 צפייה בגלריה
נציגי איראן והמעצמות סבב שביעי של שיחות על הסכם הגרעין וינה 17 בדצמבר
נציגי איראן והמעצמות סבב שביעי של שיחות על הסכם הגרעין וינה 17 בדצמבר
שיחות הגרעין בין המעצמות בווינה. הציפייה: הקונגרס וישראל יבלעו את הצפרדע, באיראן יירדו מהעץ - וההסכם ייחתם
(צילום: רויטרס)
ישראל והמחוקקים האמריקנים שתומכים בעמדתה יהיו מרוצים מפני שכוח קודס שאחראי למרבית פעולות הטרור נגד ישראל, יישאר ברשימת הטרור; ולעומת זאת, משמרות המהפכה, ארגון הגג, ישוחרר מעול הסנקציות הכלכליות ויוכל לנהל את פעילותו הכלכלית באיראן ובעולם ולממן מרווחיו את ייצור הטילים והמל"טים כשהוא מקבל מהמערב חומרי גלם, חלקים וחלפים, הדרושים לתוכנית הגרעין.
בוושינגטון מבינים כנראה שהתרגיל הזה הוא די שקוף. אבל ממשל ביידן להוט לחתום על הסכם הגרעין, ומקווה שהאיראנים יסכימו כך לרדת מהעץ. התקווה בממשל היא שגם המחוקקים האמריקנים וישראל יבלעו את הצפרדע. אמצעי תקשורת רבים בעולם נפלו בפח ומיהרו לבשר על "הקשחה" בעמדה האמריקנית, בעוד שלמעשה מדובר בההפך - ניסיון אמריקני למצוא פשרה שתפייס את הפרלמנט האיראני ותאפשר לו לתמוך בהסכם הגרעין.
חייבים להבהיר: כוח קודס הוא יחידה של משמרות המהפכה שעוסקת בטרור וחתרנות באמצעות הפעלת השלוחים של איראן ברחבי המזרח התיכון, אבל הוא לא הארגון הכלכלי ולא עוסק בפרויקט הגרעין. לכן, השארתו ברשימת ארגוני הטרור לא תשנה דבר. אבל משמרות המהפכה כארגון, על כל זרועותיו האחרות, יוכלו לנהל פעילות כלכלית וצבאית. לא רק באיראן, אלא גם ברחבי המזרח התיכון והעולם, וזה כולל בין היתר השגת מימון לפרויקט הגרעין הצבאי ולתוכנית הטילים והמל"טים.
בקיצור, עובדים עלינו.