בשיתוף ארגון אור שלום

כשהייתה סתיו מיכאל בת 4 הוריה נפרדו. לאחר כשנה הם עשו זאת רשמית והתגרשו והאם גידלה בעצמה ולבדה את סתיו ואת אחיה.
החיים לא היו קלים לאם החד הורית, אחות בתחילת הקריירה, במשכורת נמוכה למדיי. מצבה הנפשי של סתיו, כך היא מעידה, הלך והתדרדר. רמת הלימודים שלה הלכה וירדה ומצבה החברתי היה בכי רע.
אחרי שנה בטיפול הרווחה, בגיל 13 וחצי, יצאה סתיו מהבית. "העובדת הסוציאלית רצתה להוציא אותי לקלט חירום, כי באמת ראו שהמצב בבית הוא לא פשוט ואז יצאתי למשפחתון של אור שלום, משפחתון מדהים. אני לא יודעת, איפה הייתי היום אם לא הייתי שם", אומרת סתיו בהתרגשות ומוסיפה: "מבחינת לימודים, מי יודע אם הייתי מסיימת ומי בכלל דיבר אז על בגרויות. לא יודעת בכלל אם הייתי מתגייסת, או מה היה המצב החברתי והנפשי שלי היום", היא תוהה בקול רם.
3 צפייה בגלריה
אור שלום סתיו
אור שלום סתיו
סתיו מיכאל

חוויה מתקנת

סתיו מספרת שהמשפחתון של 'אור שלום' היה עבורה חוויה מאוד מורכבת, "ממש כמו בית רגיל אבל עם בנות שירות, מדריכה ועובדת סוציאלית, שגם עושה שיחה פעם בשבוע. לפעמים מורות פרטיות, שעזרו לנו, הרבה מעבר לפן הכספי, זו גם עזרה נפשית", היא אומרת.
סתיו מעידה שהגיעה אל המשפחתון חסרת בטחון, "באתי עם גב כפוף, הייתי כל הזמן הולכת עם כובע. לראות אותי אז ולראות אותי היום זה שינוי מוחלט", היא אומרת בהנאה בלתי מוסתרת.
סתיו התגייסה לצבא והיום היא תוהה איך הייתה נכנסת לצבא, לולא השנים שבילתה במשפחתון 'אור שלום': "הבסיס נורא גדול וצריך להיכנס עם ביטחון מסוים, עם גישה חברתית נכונה וטובה ואז, כשאתה יוצא לאזרחות, החיים נהיים עוד יותר מורכבים, ואתה פתאום לא מוצא את עצמך - אם זה בבניית קריירה, לימודים, זוגיות או כל דבר אחר", היא אומרת ומעזה לראשונה לדבר גם על הגשמה עצמית.
כיום היא גרה בדירת בוגרים של "אור שלום" עם שותפות. "רובן כאן גדלו מ'אור שלום'", היא מספרת. "בנוסף, יש לי מלוות דירה שאני מאוד אוהבת, היא עוזרת לי בהמון דברים, אני מדברת איתה על כל מה שאני רוצה כי אני יודעת שיש לה ניסיון והיא בנאדם מעולה לדבר על הדברים, ולראות איך עוזרים לי להגשים את עצמי בעצם".

לחדש קשרים עם אמא

סתיו עזבה את הבית בגיל צעיר והיום, יותר מחמש שנים אחרי שעזבה, היא חוזרת לביקור בבית ילדותה. "אני בקשר עם אמא שלי והוא קשר מאוד טוב, אפילו מעולה", אומרת סתיו ומציינת שהמשפחתון היה זה שקירב בין השתיים.
גם לגיל ולבגרות יש משמעות בהפנמת המצב כפי שהוא: "הבנתי שבסדר, גם אמא שלי הייתה בתקופה לא קלה, כמוני. החיים הובילו אותה לזה, זאת לא אשמתה. היא דווקא ניסתה כל הזמן לתת לי, ולהיות אמא הכי טובה שיש. היא תמיד דאגה שיהיה לנו את הכי טוב שיש, גם כשלא היה".
כחלק מהתהליך שהיא עוברת, סתיו מגיעה לבקר את אמה. היא נכנסת בהתרגשות לדירתה של האם ואומרת: "יואו, כמה זמן לא הייתי פה. איך הבית השתנה. עשית כאן בית מהמם, אמא. נראה לי שאבוא עכשיו יותר", היא אומרת בצחוק ומפשירה את הקרח בין השתיים. גם האם מכירה בחשיבות שהייתה למשפחתון 'אור שלום' על החיים של בתה: "אני חושבת שאור שלום היה צעד מאוד חכם, את התקדמת ואני מאוד גאה בך, את יודעת את זה ומאוד אוהבת אותך", היא אומרת לסתיו, שעונה מצידה: "זה הדדי אמא, גם אני".
3 צפייה בגלריה
אור שלום סתיו
אור שלום סתיו
חולמת על הגשמה עצמית

אור שלום הוא ארגון ללא מטרות רווח המטפל בילדים ונוער בסיכון שהוצאו מבתיהם על ידי רשויות הרווחה ומטופלים במסגרות חוץ ביתיות עקב הזנחה קשה, התעללות נפשית, פיזית ומינית. מעל 40 שנים, אור שלום שם לו למטרה להעניק לילדים אלו את כל מה שנמנע מהם – הגנה מיידית, בית חם, יד מחבקת, משפחה עוטפת וכל מה שילד זקוק לו לצורך התפתחות תקינה, מימוש הפוטנציאל שבו וסיכוי אמיתי להווה ולעתיד טובים יותר.
הארגון ליווה ומלווה כ-650 משפחות אומנה הלוקחות תחת חסותן ילדים מגילאי 0 עד 18 בהתנדבות מלאה. מדובר באנשים שפתחו את ביתם ואת ליבם לילדים הזקוקים לסיוע מתוך ידיעה והבנה שהילדים נמצאים אצלם באופן זמני עד שהוריהם ישתקמו. הילדים הגדלים במשפחות אומנה זוכים לחוויה משפחתית מתקנת המאפשרת להם למצוא את הפוטנציאל שלהם ובהמשך להתגייס לצבא, לרכוש השכלה אקדמית, להיכנס למעגל התעסוקה ובבגרותם להקים משפחות מתפקדות. מלבד משפחות אומנה, מציע ארגון אור שלום מסגרות נוספות כמו: אומנת חירום, מעונות משפחתיים, דירות בוגרים ועוד.
משרד הרווחה והביטחון החברתי הוא הגוף האחראי והמפקח על מסגרות השמה חוץ ביתית בישראל. השותפות בין הארגון למשרד מאפשר את קיומן של תכניות הארגון השונות ואת התמיכה במשפחות האומנה הרבות שמצילות את חייהם של הילדים כל יום.
לתרומות: *8936
להצטרפות למשפחות אומנה: https://orr-shalom.org.il/
בשיתוף ארגון אור שלום