אינטל מתמודדת עם תחרות לא קלה בשנים האחרונות: AMD, שמתחרה בה כבר מספר עשורים, יצאה מתרדמת וזכתה להצלחה עם מעבדי רייזן - תוך שהיא נוגסת בנתח השוק של אינטל. אם זה לא מספיק, אפל הפסיקה את שיתוף הפעולה ארוך השנים שלה עם אינטל ועברה להשתמש במעבדים חדשניים תוצרת בית, כשהיא מראה לכל שוק המחשוב האישי שאינטל ו-AMD אינן האופציות היחידות שאפשר לבחור מהן.
5 צפייה בגלריה
אינטל אלדר לייק
אינטל אלדר לייק
אלדר לייק: המעבדים ההיברידיים של אינטל
(צילום: Intel)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

התחרות מול AMD היא דבר שאינטל מתמודדת איתו בשגרה (תחרות שתעלה הילוך כשסדרת המעבדים החדשה של AMD תושק בהמשך השנה), אבל הסיפור עם אפל, ומה שמסתתר מאחוריו, מעניין הרבה יותר. מעבדי ה-M1 של אפל הם רק דוגמה אחת למעבדים המבוססים על הארכיטקטורה של חברת ARM הבריטית, אותה ראינו עד כה בעיקר במכשירי מובייל (סמארטפונים וטאבלטים, למשל), בזכות היכולת של מעבדים אלה להציג איזון טוב יותר בין ביצועים לצריכת סוללה בהשוואה למעבדים של אינטל או AMD. כמו כן, השילוב של מעבדי ARM במחשבים ניידים ונייחים היה בעייתי מכיוון שעד לאחרונה, הרבה מהיישומים שפותחו למחשבים פשוט לא היו עובדים על מעבדי ARM בלי שכבת התאמה ייעודית, דבר שלא עודד את יצרניות המחשבים הגדולות לעשות בהם שימוש.
כיום, לנוכח ההצלחה המרשימה של אפל עם מעבדי ה-M1, יצרניות המחשבים החלו לפזול גם הן לכיוון מעבדי ARM. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא ההחלטה של מיקרוסופט להחזיר חלום ישן לחיים בעקבות הפופולריות העולה של מעבדי ARM על מחשבים ואחרי לא מעט ניסיונות כושלים, ולהתאים את ווינדוס לעבודה חלקה עם מעבדים מבוססי ARM. הפעם מיקרוסופט דווקא הצליחה, וכבר היום ניתן להשתמש בווינדוס 11 בצורה טובה על גבי כמה מערכות מבוססות מעבדי ARM - וזה כמובן, מדאיג מאוד את אינטל.
5 צפייה בגלריה
M1
M1
Apple M1: מהפך בשוק המעבדים
(צילום: אפל)
התשובה של אינטל לכל זה היא אלדר לייק, דור המעבדים ה-12 בסדרת מעבדי Core, שפותח רובו בישראל ומסמן שינוי גישה משמעותי עבור החברה, שמנסה להתמודד עם כל האתגרים שהציבו לה המתחרות, במטרה שמור על מקומה הדומיננטי בשוק המעבדים. האם היא הצליחה? בדקנו.

יעילות בראש, ביצועים בראש

השינוי המשמעותי של אלדר לייק בהשוואה לקודמיו קשור למבנה הליבות של המעבדים. אינטל אימצה את הגישה ש-ARM כבר סיגלה לעצמה מזמן ופיתחה דור מעבדים היברידיים, הכוללים ליבות משני סוגים שונים - ליבות "ביצועים" (Performance, ידועות בשמן P-Cores), שאחראיות על ביצוע פעולות כבדות ומסובכות יותר (משחקים למשל), וליבות "יעילות" (Efficiency, ידועות בשמן E-Cores), שאחראיות על ביצוע פעולות פשוטות שלא מצריכות כוח עיבוד גבוה (גלישה בדפדפן, משימות משרדיות וכו'). כך יכולים מעבדי אלדר לייק לחלק את כוח העיבוד באופן יעיל וחסכוני יותר, ובמחשבים ניידים, לספק גם חיי סוללה טובים וארוכים יותר.
5 צפייה בגלריה
מעבדים היברדיים בעלי שני סוגי ליבות
מעבדים היברדיים בעלי שני סוגי ליבות
מעבדים היברדיים בעלי שני סוגי ליבות
(צילום: Intel)
אבל איך כל זה מתרגם בשטח? אינטל שלחו לנו שתי מכונות מחשב חזקות במיוחד, האחת נייחת והשנייה ניידת, כדי שנראה בעצמנו האם ההבטחה מומשה.

אלדר לייק בעולם הניידים

בצד הנייד עמד לרשותנו ה-Raider GE76 של חברת MSI. המחשב הזה מגיע עם המעבד החזק ביותר שיש לאינטל להציע תחת המטרייה של אלדר לייק בשוק המחשבים הניידים, ה-Core i9-12900KH, זאת לצד כרטיס המסך RTX 3080Ti מבית אנבידיה.
ה-12900HK מגיע עם 14 ליבות סך הכל: שש ליבות ביצועים ושמונה ליבות יעילות. באשר לביצועים, היות ומדובר במעבד קצה בדרגת i9, הביצועים שקיבלנו כאן כמובן היו מרשימים מאוד.
5 צפייה בגלריה
מעבד אלדר לייק למחשב נייד
מעבד אלדר לייק למחשב נייד
מעבד אלדר לייק למחשב נייד
(צילום: Intel)
בכל היבט אחר, ה-GE76 הוא "סתם" לפטופ גיימינג מודרני בכל רמ"ח איבריו, כשהוא כולל תאורת RGB בכל מקום אפשרי, רעשי אוורור חזקים להחריד כשאתם משחקים. ברמת העיקרון ניתן להציב את הדגם הזה כתחרות נאה ללפטופים של אפל עם מעבד M1 בכל הקשור לדברים כמו עריכת וידאו ופעולות אחרות שאינן משחקים שבהן כוח העיבוד רלוונטי, אבל קשה מאוד להשוות את המסביב - גודל המחשב, המשקל שלו (ושל הספק העצום) וכמובן הרעש שהוא מייצר.
ראוי וחשוב לציין שבמקרה של מחשבים ניידים, היצרנית (במקרה הזה MSI), היא זו שמחליטה על כמות החשמל שהמעבד מסוגל לצרוך - זאת במטרה ליצור איזון (לטוב ולרע) בין ביצועים גבוהים לחיי סוללה אופטימליים. על כן ובעיקר לקראת קנייה של מחשב נייד חדש, מומלץ מאוד להסתכל קצת לעומק בדף המפרט של כל מחשב נייד שאתם שוקלים לקנות היות והמידע הזה לרוב יופיע שם, אבל לאו דווקא יופיע בעמוד השיווק הצבעוני אליו תגיעו.

אלדר לייק בעולם הנייחים

אחרי שהשתעשענו קצת עם אלדר לייק בעולם הניידים, היה ראוי וחשוב לא פחות לבדוק את היכולות של אינטל בעולם הנייחים. לשם כך סיפקה לנו חברת ASUS מחשב נייח משולב i9-12900KS, שהוא מעבד הדסקטופ החזק ביותר שיש לאינטל להציע נכון להיום. לצד המעבד כולל המפרט בין היתר בין היתר כרטיס מסך ROG Strix RTX 3080, לוח אם ROG Maximus Z690 Formula וכ-32 גיגה-בייט של זיכרון עבודה (RAM) מסוג DDR5 במהירות 5,200 מגה-הרץ. את המעבד קירר מערך הקירור הנוזלי ROG Ryujin II 360.
5 צפייה בגלריה
הדובדבן שבקצפת: Intel Core i9-12900KS
הדובדבן שבקצפת: Intel Core i9-12900KS
הדובדבן שבקצפת: Intel Core i9-12900KS
(צילום: ynet)
ה-12900KS, בהשוואה למקבילו בשוק המחשבים הניידים, מגיע עם שתי ליבות נוספות לסך כולל של 16 ליבות - שמונה ליבות "ביצועים" לצד שמונה ליבות "יעילות". ואם תהיתם מה אומרת האות S - מדובר בגרסה מיוחדת (Special Edition) של מעבד 12900K רגיל או במילים אחרות, מהירויות השעון של המעבד, בסיסיות ומקסימליות כאחד, גבוהות יותר מהאריזה.
באשר לביצועים, בין אם היה מדובר במשחק, עריכת וידאו וכן במבחני הביצועים הסינתטיים, זכינו לביצועים טובים מאוד שאפשרו לנו לבצע כל פעולה יכולנו לחשוב עליה בקלות יתרה ובמהירות מרשימה - טוב, זה לא ממש מפתיע בהתחשב בעובדה שאנחנו עומדים מול אחד מהמעבדים החזקים ביותר שיש לאינטל להציע נכון להיום.
ראוי לציין שלאל מול הביצועים המרשימים עומד מחסום מרכזי אחד - המחיר שכל התענוג הזה יעלה. המעבד לבדו, ללא לוח האם ושאר חלקי המחשב עולה בישראל 3,200 שקלים, ואם תרצו לרכוש לוח וראם תומכי DDR5 (לאו דווקא ההחלטה החכמה נכון למצב השוק היום), תצטרכו להיפרד מעוד כמה אלפים. ועוד לא דיברנו על כרטיס המסך (RTX 3080 בגרסת 12 גיגה-בייט יכול לעלות בקלות 5,000 שקלים וצפונה) והקירור המאסיבי שיידרש לכם כדי לקרר את כל העסק בצורה אופטימלית.
באותה נשימה, ביצועים ברמה כמו שבדקנו כאן כנראה לא יהיו נחוצים לרוב המוחלט של המשתמשים, ובמקרים כאלה אינטל מציעה חלופות נהדרות ומשתלמות, למשל i5-12600 או i7-12700K שמספקות ביצועים נהדרים גם הם, תוך שהם עולים הרבה פחות כסף.

השורה התחתונה

אלדר לייק נועד בראש ובראשונה לשמור על מקומה של אינטל בשוק, ואין ספק שהמעבר שלה למודל העיבוד ההיברידי עשה לה רק טוב. עכשיו רק נשאר לה להוכיח את עצמה גם בשוק כרטיסי המסך, שבו היא ניצבת מול אתגרים ומתחרים קשוחים לא פחות, שממש לא מתכוונות לעשות לאינטל חיים קלים.