אפל הרעידה את האדמה של עולם הפרסום הדיגיטלי כאשר השיקה את פיצ'ר הפרטיות החדש שלה, App Tracking Transparency (שקיפות במעקב אפליקציות) במסגרת העדכון החדש של מערכת ההפעלה לאייפון - iOS 14.5. המטרה: להגן על פרטיות המשתמשים מפני חברות אחרות, ובראשן פייסבוק, שעוקבות אחרי הפעילות שלהם בסמארטפון על מנת להציג להם פרסומות ממוקדות או למכור את המידע לצד שלישי. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת:
איך מפעילים את פיצ'ר הפרטיות החדש של אפל? אחרי ההתקנה של iOS 14.5, בכל פעם שהמשתמשים יפתחו אפליקציה שמעוניינת לעקוב אחריהם, תקפוץ להם חלונית עם שאלה בנוסח הבא: "האפליקציה רוצה הרשאה לעקוב אחרי הפעילות שלך באפליקציות ואתרים בבעלות חברות אחרות. המידע ישמש כדי להציג לכם פרסומות מותאמות אישית". המשתמשים יתבקשו ללחוץ על אחת משתי אפשרויות: "אשר מעקב" או "בקש מהאפליקציה לא לבצע מעקב". ניתן כמובן להתחרט: בשביל לעשות זאת תצטרכו לגשת להגדרות->פרטיות->מעקב ולשנות את הבחירה שלכם.
3 צפייה בגלריה
פיצ'ר הפרטיות החדש של אפל
פיצ'ר הפרטיות החדש של אפל
פיצ'ר הפרטיות החדש של אפל
(צילום: אפל)
מה היה המצב עד עכשיו? כל אפליקציה הייתה יכולה לאסוף עליי מידע? גם בגרסאות iOS קודמות ניתן היה לתת למערכת ההפעלה הוראה שלא לאפשר מעקב אחרי הפעילות של המשתמשים. אלא שזה הצריך כניסה לתפריט ההגדרות ומין הסתם רוב המשתמשים לא היו מודעים לכך ולא טרחו לעשות זאת. הפעם, באמצעות החלונית הקופצת עם פתיחת האפליקציה, אפל מאלצת את המשתמשים שלה לקבל החלטה בנושא עוד לפני שהמעקב מתחיל.
אם נתתי הרשאה למעקב, מה האפליקציות יכולות לדעת עליי? "לכל המשתמשים בעולם כיום יש מזהה ייחודי אשר נקרא IDFA, והוא למעשה מזהה פרסומי", מסביר עידן אברמוב, מומחה שירות ותמיכה בחברת אבטחת המידע ESET ישראל, "כל אפליקציה ואתר שגולש נכנס אליו, מזהה את המזהה הפרסומי שלנו. בעזרתו של המזהה, ניתן לדעת באילו אתרים ביקרנו, ומה עשינו בהם. את המידע הזה החברות והאפליקציות מצליבות ביניהן וכך הן מרכיבות פרופיל דיגיטלי אודות המשתמש. המידע שנאסף באמצעות המזהה מסייע לקדם מכירות ולפרסם מוצרים ושירותים במיקוד טוב יותר". בסרטון הדרכה על הפיצ'ר החדש, אפל מציינת כי מדובר במידע כמו גיל, מיקום, מידע רפואי, היסטוריית גלישה והוצאות כספיות. המידע שנאסף אודות המשתמשים מאפשר לעקוב בין היתר אחר מסלולי ריצה, תיוגים של תמונות וכמובן מיקום המשתמש. המידע הזה יכול לשמש את החנות הקרובה להציע הנחות ולהיעזר במידע על מנת להגדיל מכירות.
3 צפייה בגלריה
אפליקציית פייסבוק
אפליקציית פייסבוק
אפליקציית פייסבוק. מודל עסקי מבוסס פרסום
(צילום: shutterstock)
באפל מציינים כי יש אפליקציות שניגשות למידע רב יותר מאשר הן באמת צריכות ומשתפות את המידע עם מפרסמים וסוחרי מידע, כך שהן יוצרות פרופיל דיגיטלי על כל משתמש שאותו הן יכולות למכור לאחרים. עם המידע שנאסף ניתן להשפיע על דעות והחלטות. כל זה קורה כמובן בלי שהמשתמש יודע על כך, והוא למעשה הופך למוצר עצמו.
אם לא אישרתי מעקב - האם אפליקציות לא יאספו שום מידע לגביי? אם לא תאשרו לאפליקציה מסוימת לעקוב אחריכם, היא תמשיך לאסוף מידע על הפעילות שלכם במסגרתה בלבד. כלומר, פייסבוק עדיין יכולה לעקוב אחר פעילות המשתמשים בפייסבוק, מסנג'ר, וואטסאפ ואינסטגרם מבלי לבקש אישור שלכם. האם סירוב לאשר מעקב פוגע בפונקציונליות של האפליקציה? לא. אפל אוסרת על מפתחים להגביל את השימוש באפליקציה שלהם במקרה שסירבתם לאפשר מעקב אחריכם. אסור להם גם להציע לכם תמריצים כדי לשכנע אתכם. זה אומר שגם אם תסרבו למעקב, האפליקציה תמשיך לפעול כרגיל. עם זאת, אפל כן מאפשרת למפתחים להסביר למשתמשים מדוע הם מעוניינים לעקוב אחריהם.
מי הנפגעים העיקריים מהמהלך? בראש הרשימה עומדת פייסבוק. המודל העסקי של הרשת החברתית מבוסס באופן כמעט בלעדי על הכנסות מפרסום, ואפל פוגעת בה בדיוק איפה שכואב. "לפייסבוק יש את האפשרות לדעת באיזה אתר גלשת, איזו אפליקציה פתחת, מהם זמני השימוש באפליקציה ומה היה השימוש בה", אומר אברמוב, "אפילו אם גולש התעניין במוצר מסוים, פייסבוק כמובן יודעת מהו המוצר. כמו כן, פייסבוק יכולה לעקוב אחר פעילויות פיננסיות שאנו מבצעים ברשת, הזמנות באתרי טיסה ונופש ולטרגט מודעות פרסומיות בהתאם לחיפושים". ברשת החברתית מאוד לא אוהבים את הכלי החדש של אפל ומנסים לשכנע את המשתמשים שהוא פוגע לא רק בה, אלא גם בעסקים קטנים שזקוקים לפרסום ממוקד כדי להגיע ללקוחות. גם גוגל וחברות אחרות שהמודל העסקי שלהן מבוסס על פרסום דיגיטלי צפויות להיפגע מהמהלך, ואנחנו מדברים על אובדן הכנסות בגובה של מיליארדי דולרים בשנה. האם פייסבוק וחברותיה יכולות להתגבר על ההגבלה החדשה? "אין לנו תשובה מדויקת", מודה אברמוב, "אבל אפשר להניח כי בעולם בו המון מידע, אשר משותף בהמון דרכים, אנחנו מאמינים שהחברות ימצאו את הדרך להתגבר ולהציג לנו פרסומות מותאמות וממוקדות גם בעתיד".
3 צפייה בגלריה
טים קוק ומארק צוקרברג
טים קוק ומארק צוקרברג
המנכ"לים של אפל ופייסבוק, טים קוק ומארק צוקרברג
(צילום: AP)
בשורה התחתונה, האם כדאי להשתמש בפיצ'ר החדש? אם הפרטיות חשובה שלכם, בהחלט. אבל קחו בחשבון שאם תעשו זאת, פייסבוק וחברות אחרות יתקשו להציג לכם פרסומות מותאמות אישית לפי תחומי העניין שלכם. האם זה מחיר שאתם מוכנים לשלם? זו כבר החלטה שלכם.
רגע, אני בכלל משתמש באנדרואיד. מה קורה אצלי במכשיר? גם באנדרואיד אפליקציות יכולות לעקוב בקלות אחרי הפעילות שלכם. לדברי אברמוב, משתמשים שרוצים להיות פחות חשופים יכולים להשתמש בפיצ'ר של פייסבוק המיועד לכיבוי תכונות מסוימות במעקב, שנקרא Off-Facebook Activity. הכלי הזה מאפשר למשתמשים לראות את המידע שפייסבוק אוספת עליהם, אבל לא מנטרל לחלוטין את המעקב. עם זאת, לאחרונה דווח כי גם גוגל, מפתחת אנדרואיד, שוקלת להציג כלי פרטיות דומה לזה של אפל. ההנחה היא שגוגל תנקוט גישה פחות מחמירה מזו של המתחרה, מכיוון שגם היא עצמה אוספת עלינו נתונים רבים כדי להציג לנו פרסומות מותאמות אישית.