בקהילות יהודיות בארץ ובעולם הדליקו הערב (ב') נר שני של חנוכה. במעמד ההדלקה ברחבת הכותל המערבי נכחו בני משפחתו של אלי קיי ז"ל, שנרצח בפיגוע בעיר העתיקה בירושלים. קיי היה בחייו מדריך של הקרן למורשת הכותל.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בהדלקה השתתפו רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ, השר לשירותי דת מתן כהנא, חברת הכנסת מירי רגב ונציגי מגן דוד אדום בישראל. כתריאל, אחיו של אלי קיי ז"ל, אמר באירוע: "אנחנו מבקשים מכולם שייקחו את השמן הטוב מהחיים של אלי כדי להדליק אור חזק שמאיר את העולם. חלאס, אנחנו לא רוצים שיהיה מצב שבו יהודי לא יכול להסתובב חופשי בעיר העתיקה שלנו. אנחנו צריכים לקום כעם ולהגיד: אנחנו עומדים כעם חזק, ולא ניתן לאף אחד לגעת בנו, כי זו הארץ שלנו, ואנחנו נחייה כאן בעזרת ה' בשלום".
10 צפייה בגלריה
המשתתפים בהדלקה בכותל המערבי
המשתתפים בהדלקה בכותל המערבי
המשתתפים בהדלקה בכותל
(צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)
"אלי היה איש של מסירות נפש. מסירות נפש לעלות ארצה, להתנדב, לפקד, ליישב את ארץ ישראל ולחנך את הדור הבא כאן בכותל המערבי", אמר הרב רבינוביץ. "בשבוע שעבר, קרוב כל כך למקום המקודש, אליהו עלה בסערה השמיימה. אלי, ה' ייקום דמו, הבין את הגדולה בחיים כאן, באדמת הקודש, בירושלים, ולימד את כולנו להסתכל על התמונה הגדולה. אנחנו עם שמוסיף אור. באפלה הגדולה ביותר ידענו למצוא פך שמן אחד ולהביא ממנו את האור לעולם".
הכול על חנוכה בעמוד המיוחד:
שר הדתות מתן כהנא, שבירך על הנרות, אמר הערב: "צריך לזכור שכבר בדור בניו של ממתיהו התחיל הפירוד בעם, ולאחר 73 שנה בניה של שלומציון רבו זה עם זה ואפשרו לרומאים לכבוש את הארץ ולהחריב את בית המקדש. המסר לכולנו הוא ששום נס לא יעזור לנו אם לא נהיה מאוחדים. חייבים לזכור את המסר הזה".
ביוזמת הקרן למורשת הכותל המערבי, מוקרן מעמד הדלקת הנרות המרכזי מרחבת הכותל על גבי מסך ענק בכיכר הבימה בתל אביב.
10 צפייה בגלריה
הדלקת הנר השני בכותל
הדלקת הנר השני בכותל
הדלקת הנר השני בכותל
(צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)
מאוחר יותר הדליק שר הדתות נרות חנוכה בשער הר הבית, יחד עם הרב שמשון אלבוים, ראש מנהלת הר הבית. בכך המשיך השר כהנא את מסורת הדלקת הנרות של שרי הממשלה במקום בשנים האחרונות.
"אנחנו נמצאים בכניסה למקום הכי קדוש לעם ישראל. אנחנו מתפללים שלוש פעמים ביום לחזור למקום הזה, וכך גם בכל ברכת המזון", אמר כהנא, ושיבח את מנהלת הר הבית: "אני מברך על הפעילות שלכם שנועדה להחזיק את המקום הזה בתודעה ולהזכיר לנו את המקום הקדוש".
10 צפייה בגלריה
ההדלקה בכותל מוקרנת בכיכר הבימה
ההדלקה בכותל מוקרנת בכיכר הבימה
ההדלקה בכותל מוקרנת בכיכר הבימה בתל אביב
(צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)

בנט והרצוג הדליקו עם חיילים מקורס נתיב

ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא המדינה יצחק הרצוג השתתפו בהדלקת נר שני של חנוכה יחד עם חיילי קורס נתיב בקריית מוריה בירושלים, במעמד שבו נכחו גם הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי, שר המודיעין אלעזר שטרן ויו"ר הסוכנות היהודית בפועל, יעקב חגואל.
הנשיא הרצוג אמר במעמד: "בימים ההם, בזמן הזה – בחג שמסמל יותר מכול את הגבורה ואת עצמאות ישראל, וחשיבותה של מדינה עצמאית לעם היהודי, אנו זוכרים שעלינו לשמור בכל מחיר על היכולת להגן על עצמנו בעצמנו באמצעות צבא ההגנה לישראל וכוחות הביטחון".
10 צפייה בגלריה
הרצוג, בנט וכוכבי לצד חייל מקורס נתיב
הרצוג, בנט וכוכבי לצד חייל מקורס נתיב
"לשמור על היכולת להגן על עצמנו בעצמנו". הרצוג, בנט וכוכבי לצד חייל מקורס נתיב
(צילום: שרון גבאי, נתיב)

שר הבריאות ביקר במרכז הרפואי הרצוג

בצל החששות מזן האומיקרון של הקורונה, שר הבריאות ניצן הורוביץ הגיע היום לירושלים כדי להדליק נר שני ולחגוג 127 שנה להיווסדו של המרכז הרפואי הרצוג, המוסד הרפואי הוותיק בישראל, שנוסד בשנת 1894.
10 צפייה בגלריה
ביקור שר הבריאות ניצן הורוביץ במרכז הרפואי הרצוג
ביקור שר הבריאות ניצן הורוביץ במרכז הרפואי הרצוג
שר הבריאות הורוביץ במרכז הרפואי הרצוג. "יודע שהעבודה שלכם לא קלה"
"חנוכה הוא חג שמסמל את ניצחון האור על החושך, ואתם – נשות ואנשי הרפואה – האור שאיתו אנחנו מגרשים את החושך ומביאים טוב לעולם", אמר השר הורוביץ. "אני יודע שהעבודה שלכם לא קלה, בטח בתקופת הקורונה, שמעתי שהיה כאן עומס גדול. אתם מצילים חיים ממש. תודה לכם בשם מערכת הבריאות".
"אנחנו חייבים במשרד הבריאות לשים את הדגש על פסיכיאטריה וגריאטריה לא פחות מאשר על הרפואה הכללית, כי אלה תחומים שלצערי במשך שנים היו בתחתית הסולם, ואין הצדקה להזניח אותם. אתן לתחומים האלה בוסטר בכל הארץ", ציין הורוביץ בדבריו.
10 צפייה בגלריה
שר הבריאות ניצן הורוביץ בהדלקה
שר הבריאות ניצן הורוביץ בהדלקה
השר ניצן הורוביץ בהדלקה

קטמנדו: בית חב"ד שוקק חיים

בבית חב"ד בקטמנדו, שחזר לפעילות בחודשים האחרונים אחרי שנה שבה נפאל הייתה סגורה לזרים בעקבות מגפת הקורונה, קיימו אירוע הדלקת נר שני של חנוכה. הרב חזקי וחני ליפשיץ מספרים על ישראלים רבים ששבו לטייל בנפאל ובהרי ההימלאיה, ועל בית חב"ד שוקק חיים.

בוקרשט: התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד התארחה

התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד הוזמנה לקונצרט משותף עם בית האופרה של בוקרשט במסגרת אירוע הדלקת נרות חנוכה ברומניה. ליאור אלמליח בירך על הנרות. הזמנת התזמורת היא פרי יוזמתו של שגריר ישראל ברומניה, דוד סרנגה, שציין: "לכבוד הוא לנו לארח את התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד, המייצגת חלק מהרב-תרבותיות הישראלית. השילוב בין מזרח למערב טומן בחובו עוצמות והתקבל באהבה על ידי הקהל ברומניה".
"רגשות גאווה והתרגשות הציפו אותנו במעמד החשוב הזה", אמר יעקב בן סימון, מנכ"ל התזמורת, "אנו שמחים לייצג את מדינת ישראל, את העיר אשדוד ואת התרבות והמסורת המוזיקלית היהודית והישראלית על במה חשובה מאוד בביקור בבוקרשט. נגני התזמורת הנפלאים ריגשו את כל הנוכחים באולם בית האופרה. תודה לצוות השגרירות על השותפות".

ורשה: הדלקה בבית הכנסת היחיד ששרד בשואה

בבית הכנסת נוז'יק בוורשה, היחיד בעיר ששרד את השואה, הדליקו היום חברי עמותת "גשר של זהב" את הנר השני. בעקבות הקורונה הוגבל הטקס לעשרה אנשים בלבד, והוא שודר בזום לכל חברי הקהילה.

נשות הכותל: "הדרת הנשים נמשכת"

כשברקע הסערה סביב מתווה הכותל, נשות הכותל הדליקו הערב נרות חנוכה בעזרת הנשים בכותל המערבי. "הדרת הנשים של רב הכותל נמשכת גם בחג החנוכה הזה", אמרה יוכי רפפורט, מנכ"לית נשות הכותל. "כבכל שנה, החנוכייה הממלכתית מוצבת בעזרת הגברים ונשים מודרות מההדלקה הממלכתית המרכזית. אנחנו הגענו למקום, הדלקנו נרות חנוכה בברכה והשמענו קול נשי שחסר כל כך בכותל".
"ההתנהלות במקום מחדדת שוב את הצורך ביישומו הדחוף של מתווה הכותל", הוסיפה רפפורט, "ביום שבו תוכשר ותכונן עזרת ישראל, יזכה עם ישראל גם לאלטרנטיבה מכבדת, ראויה ושוויונית, ונשים תוכלנה להיות שותפות פעילות ומלאות בחיי היהדות".
10 צפייה בגלריה
נשות הכותל בהדלקה
נשות הכותל בהדלקה
נשות הכותל בהדלקה בעזרת הנשים
(צילום: נשות הכותל)
כזכור, אתמול הרב הראשי דוד לאו חיזק בדבריו בהדלקת הנר הראשון את ידיו של רב הכותל, במה שהוא כינה "שמירה על קדושת המקום". הרב לאו אמר בין השאר: "במקום הזה יש נשות כותל אמיתיות ואנשי כותל אמיתיים, אלו שנמצאים כאן בכל יום, בכל שעה ובכל מזג אוויר, ושומרים ומכבדים את המקום".

הדלקה בגן הלאומי מגדל צדק

הקרן לשמירת הטבע והמורשת, עמותה ללא כוונות רווח שהוקמה במטרה לסייע לרשות הטבע והגנים במשימות של שמירה על הטבע, הנוף והמורשת בישראל, קיימה הערב הדלקת נרות בגן הלאומי מגדל צדק. ההדלקה נערכה בנוכחות עוזי ברזילי, מנכ"ל הקרן, ואל"מ במיל' מתן וילנאי, נשיא הקרן. באירוע נפרדו ממנכ"ל רשות הטבע והגנים היוצא, שמעו על הפעילות לחידוש הגן הלאומי, הוקירו את התורמים וקיימו טקס במצודה.

חנוכייה כימית באולפנה בקריית גת

תלמידות אולפנת אורט קריית גת יצרו היום חנוכייה כימית. במסגרת לימודי הכימיה בבית הספר, הבנות הדליקו חנוכייה מיוחדת במינה: הן שרפו מלחים של כלורידים עם מתכות שונות, כך שהתקבלו צבעי להבה שונים בהתאם למתכת.
10 צפייה בגלריה
בנות אולפנת אורט קריית גת
בנות אולפנת אורט קריית גת
תלמידות אולפנת אורט קריית גת
(צילום: אריאל מצליח)

מסיבת החנוכה של ילדי פרח

גם ילדי רשת פרח לחינוך מיוחד – ילדים עם צרכים מיוחדים, אוטיזם, לקויות ומוגבלויות שונות – חוגגים יחד את חג החנוכה. ילדי המעון השיקומי של פרח בברוכין והוריהם חגגו היום במסיבה שכללה שירים, ריקודים וטעימה מהקבוצות הטיפוליות שבהן משתתפים הילדים כל השנה. לסיום נפגשו ההורים לשיחה מלב אל לב עם אילה העובדת הסוציאלית, וכולם אכלו יחד סופגניות.
10 צפייה בגלריה
חוגגים חנוכה בגן שיקומי בברוכין
חוגגים חנוכה בגן שיקומי בברוכין
חוגגים חנוכה במעון שיקומי בברוכין
(צילום: דוברות פרח)

600 סופגניות נתרמו בחינם

עשרות אופות ואופים ביתיים התגייסו בהתנדבות למבצע מיוחד שבמסגרתו יחולקו למעלה מ-600 סופגניות ודונאטס צבעוניים עבור אנשים עם מוגבלויות. חברת "הטחנות הגדולות של ארץ ישראל" תרמה 100 ק"ג קמח עבור הפעילות. בימים הקרובים יחולקו האריזות הצבעוניות ויאירו את החג במרכזים השונים במסיבות חנוכה.
עובדי המפעל הרב-נכותי המוגן "צ'יימס ראש העין" היו הראשונים לטעום את הסופגניות. טל יעקובי כהן ומיכל פרוכטמן, יזמיות "קונדיטה" – ארגון של אופים ואופות ביתיים – יזמו את הפעילות המשותפת.
10 צפייה בגלריה
סופגניות שחולקו
סופגניות שחולקו
סופגניות לאנשים עם צרכים מיוחדים
(צילום: עמותת צ'יימס ישראל)
פורסם לראשונה: 18:23, 29.11.21