חברות גדולות במשק מציעות לעובדיהן מכוניות חשמליות בליסינג ואחרות עשויות להצטרף בחודשים הבאים. והמשמעות היא בעיקר בשורה חיובית ליבואני רכב חשמלי, שכן מדובר לפי הערכות בפוטנציאל רכישות של כ-70-80 אלף מכוניות בשנה. גם החברות נהנות מכך שכן זהו פוטנציאל להקטנה משמעותית בעלות אחזקת צי הרכב.
1 צפייה בגלריה
עמדת טעינה מהירה
עמדת טעינה מהירה
עמדת טעינה מהירה
(סיון וינטר)
כיום מעודדת המדינה רכישת רכב חשמלי עם הנחה בסך 1,000 שקל לחודש במס שווי השימוש, אולם ההנחה בתוקף רק עד סוף השנה, ועשויה לקטון או להתבטל כליל בשנה הבאה במסגרת ניסיונות האוצר להקטין את הגרעון בתקציב המדינה.
עובדים שמבקשים לעבור לרכב חשמלי גילו עם זאת כי לא הכל ורוד. יותר ויותר חברות מנצלות את השינוי כדי להפסיק לשלם על "תדלוק" הרכב הצמוד לעובדים שעוברים לחשמל, בנימוק שמדובר בעלות נמוכה. בכך מאבדים העובדים את אחד מסמלי הסטטוס של מחזיקי רכב צמוד - הדלקן. סמל ששווה לעובד לעתים כמה אלפי שקלים בכל חודש.
כך למשל אמדוקס הייתה ראשונה להציע שישה דגמים חשמליים ל-1,650 עובדיה הזכאים לרכב צמוד. "אנחנו בעד המהפכה החשמלית ונתקין מאות עמדות טעינה לחשמליות", אומר חן פורמן, סמנכ"ל תפעול גלובאלי באמדוקס. "לעובד שיעבור לחשמלית תותקן בבית עמדת טעינה על חשבוננו, אבל על החשמל הוא ישלם". אלביט מערכות, מהראשונות להציע דגמים היברידיים לעובדים, החלה אף היא להציע חשמליות ופרסה כבר יותר מ-40 עמדות טעינה במתקניה. אך היא לא תשלם לעובד על טעינות מחוץ למתקני החברה.
ICL (לשעבר כימיקלים לישראל) לעומת זאת, ש-25% מצי רכבי העובדים שלה היברידי והיברידי-נטען, הכניסה לאחרונה לרשימת האופציות דגמים חשמליים, והחלה להתקין עמדות טעינה במתקני החברה, אך תממן את החשמל לעובדים.
בכיר באחת החברות שתציע בעתיד הקרוב חשמליות לעובדים, הסביר מדוע חברות יימנעו מתשלום החשמל לעובדים, בניגוד לתשלום על דלק. "תשלום עלויות הטעינה לעובדים הרבה יותר מסובך ממימון דלקן: לשלם בנפרד על הטעינה הביתית, לשלם בנפרד לכל אחת מחמשת חברות הטעינה הגדולות שמפעילות עמדות ציבוריות. זה היה מכשול למעבר לרכב חשמלי אם היינו צריכים לעשות את זה".
בינתיים כבר רשמו מכירות הרכב חשמלי שיא בחמשת החודשים הראשונים השנה: כ-2,800 חשמליות עלו לכבישי ישראל בין ינואר לסוף מאי, פי 4 מהתקופה המקבילה אשתקד. לעיקר הזינוק אחראית טסלה ישראל עם כ-1,400 מסירות של מודל 3 עד כה, מותג הרכב הסיני MG ZS EV שסיים את 2021 כחשמלית הנמכרת ביותר בישראל, מכר 450 יחידות. סוגרות את החמישייה אודי E-Tron עם 160 מכוניות, לפני GAC GE3 שמכרה 110 ומרצדס EQC (עם 80 מסירות).
מלבד הביקוש למודל 3, שנמכר בעיקר בדגם הבסיסי שמחירו מתחיל ב-187 אלף שקל ודומה למשפחתיות גדולות עם מנועי בנזין או היברידיים, בולטות ברשימה חשמליות אחרות עם מחירים עממיים יותר. למשל כמו פיז'ו e2008 ממנה נמכרו 76 יחידות, או U5 של איווייס הסינית ממנה נמכרו 64 יחידות. אבל עיקר המכירות הן עדיין של חשמליות יוקרתיות כאשר לאודי ולמרצדס מצטרפות פורשה טייקן ומיני קופר, עם 35 יחידות כל אחת.