עם חיזוק מבצע החיסונים: קרנות ההשתלמות הציגו תשואה חיובית ממוצעת של 1.96% בחודש מרץ - הגבוהה ביותר השנה. התשואה הושגה לאור העליות בשוקי המניות והאג"ח בחודש שעבר. מדד ת"א-35 עלה במרץ ב-3.9% ומדד ת"א-90 ב-4.6%.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מתחילת השנה עלו מדדים אלה ב-7% וב-6% בהתאמה עם רוח גבית ממבצע חיסוני הקורונה ומהתקווה כי אלה יביאו לסופו את המשבר. תקווה זו מגולמת בצמיחה החדה בתשואות קרנות ההשתלמות, שעלו מתחילת השנה ב-3.84%.
1 צפייה בגלריה
הבורסה בתל אביב
הבורסה בתל אביב
הבורסה בתל אביב
(צילום: Gettyimages)
מרץ הביא מהפך בצמרת טבלת התשואות החודשיות: המצטיינת מבין הקרנות הגדולות, ילין לפידות עם תשואה של 2.45%, לאחר שסיימה את פברואר אחרונה בטבלה.
העלייה החדה החודש מביאה אותה לרשום תשואה חיובית של 3.84% מתחילת השנה, במקום השישי בתקופה זו. אחריה מבין הקרנות הגדולות מיטב דש עם תשואה של 2.03% במרץ ושל 4.01% מתחילת השנה.
עומר דגני, סמנכ"ל ילין לפידות, מסביר את המהפך בתשואות החודשיות: "אנחנו מוטים יותר למניות ערך מאשר למניות 'חלום'. תמחור מניות החלום גבוה מבעבר, אפילו גבוה מדי. זה נכון כבר תקופה ארוכה אבל המצב הקצין בתשעת החודשים האחרונים. זו תוצאה של שילוב בין הרבה כסף זול וכניסה של שחקנים חדשים לבורסה, כאלה שיותר מוטים לכיוון הסיפור של המניה או הסקטור ופחות מבינים בניתוח חברות ואינם מנוסים בניתוח דו"חות כספיים".
דגני מוסיף כי "אותם המשקיעים החדשים נמשכים יותר למניות שמה שמאפיין אותן הוא הסיפור, ולא התזרים או הפרמטרים הכלכליים והחשבונאיים. נראה שעם היציאה מהקורונה והחזרה לשגרה השוק מתחיל להתפכח ממניות החלום ולהקטין את האחזקה בהן".
בנוסף דגני מציין את העלייה החודש במניות הבנקים, שבמסגרתה עלה מדד מניות הבנקים במרץ ב-10%. לדבריו, הקרן של ילין לפידות מחזיקה במניות הבנקים בשיעורים גבוהים ביחס לשוק.
המצטיינת עד כה ב-2021 היא קרן ההשתלמות של כלל, שעלתה ב-4.6%. בבחינת חודש מרץ היא היתה החמישית מבין הגדולות, עם תשואה של 1.8%.
הקרן הגדולה בענף, קרן ההשתלמות של אלטשולר שחם, מדשדשת בחודשים האחרונים עם תשואה נמוכה מהממוצע. היא רשמה את התשואה הגרועה מבין הקרנות הגדולות במרץ ועלתה ב-1.62% בלבד. היקף הנכסים בקרן ההשתלמות הוא 55.4 מיליארד שקל. מתחילת השנה היא רשמה תשואה של 3.38%, כמעט הנמוכה ביותר. היחידה שהשיאה פחות ממנה היא הלמן-אלדובי עם 3.06%.
מבין קרנות ההשתלמות הקטנות, המנהלות נכסים בפחות משישה מיליארד שקל, מובילה אנליסט עם תשואה של 2.43%. הקרן של אנליסט היא גם זו שמצטיינת מבין הקטנות בתשואה מתחילת השנה עם עלייה של 4.47%. הקרן של מור עלתה ב-2.3% ונמצאת במקום השני בגזרת הקטנות.
בטווח הארוך של שלוש שנים מובילות הקרנות של כלל ואלטשולר שחם שעלו בשיעור כמעט זהה של 23.6%.