הימים הראשונים בחייו של כל הורה הם בלתי נשכחים. הם מלווים בהתרגשות, שמחה ואושר, אבל לעיתים גם בחשש, לחץ ואפילו חרדה, שהן תחושות טבעיות לסיטואציה חדשה ולא מוכרת. תחושות אלו מתגברות מטבע הדברים כאשר מדובר בפג או כאשר הלידה הסתבכה והתינוק צריך להיות מאושפז בפגיה, המשמשת גם כמחלקת טיפול נמרץ בילודים.
פעמים רבות אנו נתקלים בהורים שחשים תחושה של חוסר אונים הנובעת מהריחוק מהיילוד, שמקבל טיפול רפואי באינקובטור. דווקא בסיטואציה הזו, חשוב שהורים ידעו שיש להם את הדרך הטובה ביותר להיות חלק מההליך הטיפולי ולתת לתינוק שלהם את הדבר שהוא הכי זקוק לו.
בסוף שנות ה-70 של המאה ה-20 רופא מקולומביה, שטיפל בפגים וביילודים בעלי משקל לידה נמוך, נתקל במחסור באינקובטורים. כתגובה לכך, הוא פיתח שיטה טיפולית, שזכתה לשם שיטת הקנגורו. טיפול בקנגורו הוא בעיקרו טיפול במגע עור אל עור (skin to skin contact) מוקדם, רציף ומתמשך בין התינוק לאם או לאב, כאשר התינוק מונח ללא בגדים על בית חזה חשוף של ההורה כמו גור קנוגורו בכיס אמו.
2 צפייה בגלריה
 עור אל עור
 עור אל עור
עור אל עור
(צילום: shutterstock)
שנים לאחר מכן נערכו מחקרים רבים בנושא, והשיטה הוכחה כבעלת השפעה חיובית על הקשר בין התינוק להורה ועל תחומים שונים בחיי התינוק לטווח הקצר ולטווח הארוך בהיבטים פיזיולוגיים, התנהגותיים ונוירו-התפתחותיים. המגע הנוצר בין ההורה לתינוק מערב את כל חושיו של התינוק - ריח, שמיעה, מגע וראייה באיכות ובעוצמה מתאימות, ובכך מספק ה"קנגורו" סביבה אופטימלית להתפתחות מוקדמת וליצירת קשר פיזי ורגשי בין ההורה לילד.
בנוסף, הוכח במחקרים כי לשיטה יש השפעה טיפולית, ועבור הורים רבים היא משמשת כדרך להחזיר לעצמם שליטה בתקופה של חוסר ודאות. הם לא נאלצים רק לעמוד מהצד בזמן שהצוות הרפואי מטפל בתינוק, אלא הם חלק משמעותי בהליך הטיפולי.
קראו עוד:
השיטה מומלצת כטיפול לתינוקות פגים, תינוקות בעלי משקל לידה נמוך ולתינוקות בריאים שנולדו במועד, ומומלץ לבצע אותה לפחות לכ-65 דקות למטרת השלמת מעגל שינה שלם של התינוק. היתרונות שלה נחשפו לאורך השנים, הן עבור ההורה והן עבור היילוד.
היא משפיעה על התינוק בכך שהיא מייצבת את קצב פעימות הלב וקצב הנשימות, משפרת רמת סטורצית החמצן בדם, שומרת על חום הגוף, משפרת את העלייה במשקל ומפחיתה זיהומים מפחיתה מצבי דחק ואירועי בכי.
בנוסף, הוכח כי השיטה משפרת את איכות השינה של התינוק, מעודדת התפתחות נוירו-התנהגותית טובה יותר ומעודדת מעבר להנקה ואת ביסוס ההנקה. באשר לאם, הוכח כי מעבר לכך שהשיטה מחזקת את הקשר בין האם לתינוק, היא גם משפרת את ייצור החלב ומפחיתה תחושות של חרדה ומצבי דיכאון.
2 צפייה בגלריה
(צילום: גלעד שעבני שופן)
עם השנים ראינו שהצעד הראשון להורה בדרך לקנגורו הוא לא תמיד פשוט. הורים רבים, בייחוד הורים לפגים, חוששים להוציא את התינוק מהאינקובטור, חוששים מהגודל, ממכשירי ההחייאה וצינורות ההזנה וההנשמה המחוברים פעמים רבות לתינוק. לכן חשוב לעשות קנגורו רק כאשר ההורה מרגיש מוכן, הן רגשית והן פיזית, ובמידה ומדובר בתינוק השוהה בפגייה, האחיות ביחידה ידריכו ויסייעו להורה כיצד לעשות זאת.
חשוב שההורים יבינו שהקנגורו הוא לא "רק" חיבוק, אלא תרופה לכל דבר עבור התינוק וההורה ביחד. מדובר בשיטה אשר מעצימה את ההורה כמטפל העיקרי בתינוק, מעלה את תחושת הערך העצמי ומחזקת את תחושת האחריות של ההורה כלפי התינוק ואת תחושת הדאגה לו. ב"חיבוק" הזה כולם יוצאים נשכרים.
השבוע, לקראת יום הקנגורו הבינלאומי המצוין כמדי שנה ב-15 במאי, יתקיים בפגיות מרתון קנגורו. המטרה היא להעלות את המודעות של הורים לחשיבות הקנגורו, ולכן בבתי החולים "אוספים שעות קנגורו" משותפות של ההורים יחד עם הפגים.
הכותבת היא מומחית ברפואת ילדים ונאונטולוגיה, רופאה בכירה במחלקת ילודים ופגיה, במרכז הרפואי קפלן