בניגוד למה שרבים טועים לחשוב, סיאט לאון לא הייתה הראשונה שהושבחה בחטיבת הביצועים של המותג הספרדי. הקדימה אותה איביזה (דור שני) מאמצע שנות ה-90. אבל מאז שהוחלט על הפיכת קופרה לחטיבת ביצועים עצמאית, ומאחר שגרסה חמה לסופר-מיני הספרדית לא מתוכננת בקרוב (וחבל שכך), קופרה לאון החדשה היא המכונית היחידה בהיצע המותג עם שורשים בהיסטוריה הקודמת שלו.
4 צפייה בגלריה
קופרה לאון
קופרה לאון
(צילום: ניר בן זקן)
היא גם נכנסת לנעליים מאוד גדולות, שכן סיאט לאון קופרה היוצאת נחשבה לאחת המשפחתיות קומפקטיות הטובות בתעשייה, שילוב יוצא דופן של ביצועים, שימושיות יומיומית ולא פחות חשוב, תג-מחיר נמוך מאחותה לקונצרן - גולף GTI. היא גם זו שתיזכר כמי שהציתה את מלחמת זמני ההקפה במסלול הנורבוגרינג הנמשך עד היום בין היצרניות השונות.
סיכום: קופרה לאון היא מכונית טובה כמעט מכל בחינה מזו אותה החליפה. אם בנושא נוחות הנסיעה, השימושיות, ביצועים אופי יחידת ההנעה ומערכות הבטיחות המתקדמות. ולכן היא בהחלט תוספת ראויה לשוק הרכב המקומי, כמו גם ליבואנית המותג. וכן, כמשפחתית-ביצועים ביומיום היא בהחלט אחת הטובות בקטגוריה.
אבל מקופרה שהפכה כעת מותג עצמי, עם היצע הכולל גם את אטקה ופורמנטור העדיפים לשימוש משפחתי, היינו בכל זאת מצפים ליותר פלפל. בעיקר יותר חדות ודרמה, עם דגש רב יותר על הנאה מנהיגה. כזו שתצמצם את הפער מול הטובות ביותר מבחינה זו, הונדה סיוויק טייפ R ורנו מגאן RS. ודווקא כאן היא נסוגה מעט לאחור, במותג שחרט על דגלו את הביצועים והאקשן. יש לנו הרגשה שזה עשוי להשתנות במתיחת הפנים הראשונה.
4 צפייה בגלריה
קופרה לאון
קופרה לאון
(צילום: ניר בן זקן)
איך נראית: כבסיס משמשת כמובן סיאט לאון הרגילה והנאה למדי, עם תוספת קישוטים בדמות פגושים אגרסיביים יותר מלפנים עם פתחי אוורור מודגשים, מסיט אוויר ורביעיית מפלטים מאחור, חישוקי "19 מוזהבי-נחושת וצבע מט ייחודי (תוספת 14 אלף שקל) ומתלכלך בקלות על מכונית המבחן. היא מושכת כך תשומת לב בכמויות מסחריות, ומי שמעוניין בכך יצא נשכר. מבחינתנו - בלבן ליסינג עם צבע חישוק רגיל.
4 צפייה בגלריה
קופרה לאון
קופרה לאון
(צילום: ניר בן זקן)
סביבת הנהג איכותית ברוב המקומות, עם לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25) שמאפשר תצוגת נתונים משתנה הכוללת מד תאוצה צידית, מדידת זמני הקפה ועוד. יש גם מסך מגע גדול ("10) בחלקה העליון של קונסולה שדוחק את פתחי המיזוג נמוך מדי, ואין כמעט מתגים. כרגיל, זה נראה טוב אבל התפעול מסורבל ומחייב המון תשומת לב לבחירת תפריט נדרש לשינוי טמפרטורה או החלפת תחנת רדיו. גם פיזור המתגים על גלגל ההגה מטריד יותר ממועיל. אגב, מוזרה בחירת היבואנית לוותר על מתג בורר מצבי נהיגה המוצע בגרסאות אירופאיות.
מושב הנהג מציע תמיכה מצוינת, נוח לאורך זמן ונראה מצוין. כמו בלאון הרגילה, גם כאן מרחב המחיה ליושבים מאחור שופר הודות לתוספת 5 ס"מ לבסיס הגלגלים (268 ס"מ) והוא עדיף בכך על גולף GTI העדכנית. היושבים מאחור גם זוכים לפתחי מיזוג עם שליטה נפרדת ושני שקעי USB לטעינה. נפח תא המטען נותר דומה (380 ליטר).
רשימת האבזור כוללת בקרת אקלים מפוצלת, מצלמת נסיעה לאחור, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, משטח טעינה אלחוטי, מפתח חכם וחלון שמש. רכב המבחן הוסיף ריפודי עור למושבים, עם חימום לקדמיים וכיוון חשמלי לנהג. מחיר הפינוק - 19 אלף שקל. אבזור הבטיחות בכל הגרסאות כולל כולל 10 כריות אוויר (כולל בין הנהג לנוסע), בלימה אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת כולל פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.
איך נוסע: המנוע עבר בירושה מלאון קופרה היוצאת והתחזק מעט ב-10 כ"ס - 2.0 ליטר מוגדש עם 300 כ"ס ותיבת שבעה הילוכים כפולת מצמד עם הנעה קדמית, ודיפרנציאל מוגבל החלקה אלקטרוני כדי להעביר את כל הכוח הזה לאספלט.
הביצועים טובים מאוד עם כוח זמין בכל מצב ואפשרות מעבר מיידית משיוט לנוהל קרב. שילוב המנוע-גיר חלק ונעים יותר בנסיעה עירונית או זחילת פקקים מצד אחד. מצד שני יש לו יותר אופי בעומס גבוה, בעיקר בטיפוס מסל"ד בינוני עד מנתק ההצתה. סעפת הפליטה מפיקה פצפוצי אקשן מיותרים שמסתייעים למרבה הצרה גם במערכת השמע, שדרוג סינטטי שאנחנו ממש לא אוהבים. צריכת הדלק הפתיעה לטובה בהתחשב במבחן המאומץ - 10.3 ק"מ לליטר.
הלאון מצוידת באופן תקני בבולמי זעזועים אדפטיביים, עם רמת קשיחות משתנה ונוחות סבירה בנסיעה עירונית, אך טובה למשל מפולקסווגן גולף GTI. זאת למרות שלספרדייה צמיגים בחתך נמוך יותר. גם בידוד רעשי הדרך והרוח טוב מבעבר.
לקופרה העדכנית בסיס גלגלים ארוך יותר ומפסקי סרנים רחבים מהדגם היוצא, ועם גומי דביק מתוצרת ברידג'סטון (פוטנזה S005) מגבלות האחיזה כאן גבוהות יותר, ההתנהגות סלחנית ובוגרת יותר. בכביש מפותל או מסלול מירוצים זה כנראה יאפשר לה להיות מהירה יותר. אבל.
4 צפייה בגלריה
קופרה לאון
קופרה לאון
(צילום: ניר בן זקן)
במדד החשוב של הנאה מנהיגה היא נחותה מקודמתה, בעיקר הנטייה לתת-היגוי גם כאשר המשקל עובר כנדרש לפנים. הנכונות לשינויי כיוון אינה מרשימה והאחוריים נמנעים בדרך כלל משותפות במלאכת הפניה, למעט במקרים של פרובוקציה אגרסיבית מאוד. ההגה מהיר אומנם (שני סיבובים מקצה לקצה) אבל נטול משוב בעוד הבלמים הזהים לדגם היוצא (310-340 מ"מ לפנים-אחור) ומציעים יכולת טובה למדי.
  • מנוע: 4 צילינדרים, 2.0 ליטר, טורבו-בנזין
  • הספק: 300 כ"ס ב-6,500 סל"ד
  • מומנט: 40.8 קג"מ ב-2,000 סל"ד
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
  • אורך: 439.8 ס"מ
  • רוחב: 179.9 ס"מ
  • גובה: 144.2 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 268.3 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,490 ק"ג
  • נפח תא מטען: 380 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 5.7 שניות, 250 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 13.1 ק"מ לליטר, 171 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 10
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 273 אלף שקל (240 אלף שקל)