אחרי שנגיד בנק ישראל, פרופסור אמיר ירון, החליט על העלאת הריבית במשק ל-0.75% וריבית הפריים ל-2.25% כדי להילחם באינפלציה, מי שצפוי להיפגע בצורה משמעותית מכך הוא ציבור לוקחי המשכנתאות. בראיון באולפן ynet מתייחסים למצב יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות, נופר יעקב, ושימי אדזיאשווילי, לשעבר יועץ משכנתאות בבנק ובמשרד השיכון, ומסבירים מה הדרכים בהן ניתן לרכך את רוע הגזרה.
נופר, להערכתך, בכמה יגדל בממוצע ההחזר החודשי של המשכנתא בעקבות העלאת הריבית? "חשוב לומר שעליית ריבית הפריים היא בעצם עלייה רוחבית, שחלה גם על כל המשכנתאות שנלקחו עד כה. בעקבות האמירה של הנגיד שתהיה עוד עלייה בריבית, אנו חשים כבר בשוק המשכנתאות החדשות את העלייה הדרמטית, גם ברכיב הפריים וגם בעיקר ברכיב הריבית הקבועה, שכבר עלה ב-1.5%. זה אומר למעשה שההחזר החודשי על מיליון שקלים, שהיא המשכנתא הממוצעת, כבר עלה בקרוב ל-500 שקל".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
פרויקט ברחוב יהודה המכבי בצפון החדש
פרויקט ברחוב יהודה המכבי בצפון החדש
פרויקט בנייה ברחוב יהודה מכבי בתל אביב
(צילום: יריב כץ)
זה סכום משמעותי, בטח לזוגות עם ילדים שלא לקחו זאת בחשבון. זה יכול ליצור כאן משבר? אדזיאשווילי: "בהחלט, ולכן אנחנו בעצם באים ואומרים לזוגות 'יש לנו פתרונות, אפשר להיערך לדברים האלה, אפשר לבדוק את המשכנתא כל הזמן, אבל לא צריך להילחץ'".
מה בעצם אפשר לעשות? אדזיאשווילי: "יש פתרונות של מחזור משכנתא. נכון להיום, שאר הריביות, הקבועות הלא צמודות והקבועות הצמודות, עלו יותר מריבית הפריים. זאת אומרת שהפריים הוא עדיין הכי אטרקטיבי, למרות העלייה, למרות שגם בנק ישראל אומר לנו 'אנחנו נעלה עוד בהמשך', עדיין הפריים הוא מאוד אטרקטיבי. אבל כן אפשר לבחון שינויים כדי אולי לרכך את הסיכון של המשכנתא".
כל מי שלקח משכנתא צריך למחזר אותה? יעקב: "ממש לא. מי שכן צריך לבחון מחזור משכנתא זה דווקא מי שיש לו רכיב צמוד מדד. אנחנו מתחילת השנה כבר ב-2.2% אינפלציה, ונגיד בנק ישראל בעצם רוצה למתן אותה, ולשם כך עולה הריבית. אז מי שיש לו מסלול צמוד, בהחלט כדאי לבחון את המשכנתא. ודבר נוסף שחשוב לי לומר, דיברנו על המשכנתאות החדשות - זאת אומרת, עליית הריבית הזאת תופסת אותנו בעצם כשאנחנו נמצאים בשיא של משכנתא ממוצעת, קרוב למיליון שקל. השנים של הריבית הנמוכה בעצם תדלקו את מחירי הדירות, והיום זה כבר נושא אחר, כי לא בטוח שהעלאת הריבית תצנן את השוק הזה מכיוון שאנשים בכל זאת צריכים לקנות דירה".
איך זוג שלקח משכנתא צריך לחלק אותה? יעקב: "מסלול הפריים הוא רכיב מעולה והזול ביותר במשכנתא לתקופה ארוכה, למרות העלייה הנוכחית והצפויה שלו. אנו ממליצים לשלב 50% מהמשכנתא במסלול הפריים, וכמובן לשלב כמה שניתן את הריבית הקבועה לא צמודה, לשמור עלינו מפני עליות האינפלציה".
אדזיאשווילי: "צריך לזכור שבריביות הקבועות הצמודות יכול להיות קנס אם נרצה למחזר בעתיד".
2 צפייה בגלריה
צריך הרבה מחשבה לפני לקיחת משכתנא
צריך הרבה מחשבה לפני לקיחת משכתנא
צריך הרבה מחשבה לפני לקיחת משכתנא
(צילום: Gettyimages)
יש שיגידו שהתחרות בין הבנקים על לוקחי המשכנתאות היא קצת מזויפת, זה נכון? אדזיאשווילי: "לא, חשוב מאוד לעשות את המהלך הזה. ה'שופינג' בין הבנקים הוא מאוד משמעותי ובאמת יכול להוביל להוזלה של עשרות אלפי שקלים לכל משכנתא, אולי אפילו מאות אלפי שקלים. אמרת תחרות מזויפת? בסוף גם הבנקים העלו מרוויחים וניצלו את הפרצה של העלאת הריבית, והעלו עוד יותר את המרווחים שלהם".
יעקב: "העצה שלי לזוגות הצעירים היא להנמיך ציפיות, לקנות פחות באיזורי ביקוש, לא להתחייב לגבול קצה יכולת ההחזר שלנו כי יהיו עוד עליות. אני תמיד אומרת 'תגורו איפה שאתם רוצים, תקנו איפה שאתם יכולים'".