מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג הכריז הערב (שלישי) שטורקיה הסכימה לתמוך בצירופן של שבדיה ופינלנד לברית הצפון-אטלנטית. "זו החלטה היסטורית", אמר סטולטנברג. לשכת הנשיאות באנקרה אמרה שטורקיה "קיבלה את מה שהיא רוצה". הערב נחתם הסכם בין טורקיה לשבדיה ופינלנד.
"אני גאה להודיע שעכשיו יש לנו הסכם שסולל את הדרך להצטרפותן של שבדיה ופינלנד לנאט"ו", אמר סטולטנברג לכתבים במדריד, שם נפתחה היום פסגת מנהיגי נאט"ו. "טורקיה, שבדיה ופינלנד חתמו על תזכיר שעוסק בחששות של טורקיה – כולל בנושאי ייצוא הנשק והמאבק בטרור".
3 צפייה בגלריה
ארדואן ב פסגת נאטו במדריד
ארדואן ב פסגת נאטו במדריד
ארדואן בפסגת נאט"ו במדריד שנפתחה היום
(צילום: רויטרס )
פינלנד ושבדיה הגישו את בקשת ההצטרפות שלהן לברית הצפון-אטלנטית בחודש שעבר, בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה שהייתה בפברואר. רוסיה רואה בנאט"ו את האיום הגדול ביותר עליה, ושתי המדינות הנורדיות הגישו את בקשת ההצטרפות אחרי עשרות שנים של ניטראליות צבאית.
בהנהגת נאט"ו בירכו על בקשת ההצטרפות של שבדיה ופינלנד, אך נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הערים קשיים על ההצטרפות. אנקרה טענה בין השאר ששבדיה ופינלנד תומכות ב"גורמי טרור" – בשל תמיכתן לכאורה בארגונים כורדיים שטורקיה מחשיבה לארגוני טרור.
כתנאי להסרת הווטו דרשה טורקיה ששתי המדינות הנורדיות יפסיקו לתמוך בחברי אותם ארגונים כורדיים שנמצאים בשטחיהן, ויבטלו את האיסור על מכירתם של כלי נשק מסוימים לטורקיה.
מזכ"ל נאט"ו סטולטנברג אמר ששבדיה הסכימה לטפל בצורה מאומצת בבקשותיה של טורקיה להסגיר לידיה קיצוניים כורדים. לדבריו שתי המדינות הנורדיות מתחייבות לתקן את החוקים הקיימים כדי לטפל בבקשות ההסגרה. בנוסף הן יסירו את ההגבלות על מכירת כלי נשק לטורקיה.
ההתנגדות הטורקית עוררה דאגה בנאט"ו, מכיוון שלכל אחת מהחברות בנאט"ו יש זכות להטיל וטו על צירופן של חברות חדשות. הערב, בתום מגעים ממושכים, הסירה טורקיה את התנגדותה.
אנקרה ציינה הערב כי שבדיה ופינלנד התחייבו לקיים עם טורקיה "שיתוף פעולה מלא" במאבק שלה נגד הארגונים הכורדיים, וכן לתמוך במלחמתה בטרור. ארדואן הצהיר שהוא לא מעוניין ב"מילים ריקות מתוכן" מצדן של שתי המדינות שיצטרפו לברית הצפון-אטלנטית, ורוצה "תוצאות".
מגדלנה אנדשון, ראש ממשלת שבדיה, אמרה שההסכם שנחתם עם טורקיה "טוב מאוד". היא דחתה את הטענות לוויתורים מרחיקי לכת כדי לפייס את ארדואן. אנדשון סיפרה שהיא הציגה לארדואן את השינויים בחוקי הטרור של שבדיה, שאמורים להיכנס לתוקף בחודש הבא. "בוודאי שנמשיך במאבק שלנו נגד הטרור, וכחברות נאט"ו גם נעשה את זה בשיתוף פעולה הדוק עם טורקיה".
נשיא פינלנד, סאולי ניניסטה, אמר הערב על ההצטרפות לנאט"ו: "שרי החוץ שלנו חתמו על תזכיר משולש, שמאשר שטורקיה תתמוך בצירופן של פינלנד ושבדיה כחברות בנאט"ו. הצעדים הקונקרטיים של ההצטרפות שלנו יסוכמו על-ידי בעלות הברית של נאט"ו ביומיים הקרובים".
מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה נרשם בפינלנד ובשבדיה גידול חד בתמיכת הציבור בהצטרפות לברית הצבאית, בצל החשש שגורלן של הלסינקי ושטוקהולם יהיה ביום מן הימים דומה לזה של האוקראינים. להצטרפותן של השתיים יש פוטנציאל להרחיב עוד יותר את פריסתם של כוחות הברית בסמוך לגבול הרוסי: הפינים חולקים גבול באורך של כ-1,340 קילומטרים עם רוסיה.
עבור מדינות החוששות לביטחונן ולשלמותן הטריטוריאלית היתרון העיקרי בהצטרפות לנאט"ו הוא סעיף 5 באמנת הברית: סעיף זה קובע כי כל התקפה על אחת ממדינות נאט"ו תיחשב בעיני חברות הברית להתקפה על הברית כולה – והן יתגייסו לסייע לה צבאית. המשמעות היא שהצטרפות של פינלנד ושבדיה לנאט"ו אמורה להבטיח להן שאם רוסיה תתקוף אותן – כל חברות נאט"ו, בהן מדינות עם צבאות חזקים במיוחד כמו ארה"ב, בריטניה וצרפת, יתגייסו לעזרתן.