איריה חדאד (19) עלתה מתוניסיה לישראל לפני כ-5 שנים עם חלום גדול: לעשות שירות משמעותי למען המדינה בבית חולים בירושלים. אחרי שסבלה בילדותה מאנטישמיות, והייתה היהודייה היחידה בכיתה מלאה מוסלמים, בבית הספר הממשלתי בתוניסיה, היום היא מגשימה את חלומה – ומתנדבת בבית החולים שערי צדק, במסגרת שירות לאומי באגודה להתנדבות בעם.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
איריה גדלה כילדה יהודייה באי ג'רבה, שם חיה כיום מרבית הקהילה היהודית בתוניסיה, המונה כ-1,500 איש. "סבלתי מאוד מאנטישמיות, גם כלפיי וגם סביבי. היה קשה מאוד", מספרת חדאד בריאיון לאולפן ynet.
קראו עוד בערוץ היהדות:
עד גיל 13 היא הייתה רוב הזמן התלמידה היהודייה היחידה בכיתה של 30 מוסלמים, בבית ספר ממשלתי במדינה. היא נאבקה כל השנים שלא ללמוד את הקוראן, וממש גרמה למהפכות בבית הספר שבו למדה, סביב יהדותה. למרות הקושי במדינה הערבית והמוסלמית שהלכה והקצינה, היא עשתה כל שביכולתה כדי לרכוש השכלה, בלי להתפשר על היהדות היקרה לה.
3 צפייה בגלריה
איריה חדאד
איריה חדאד
איריה חדאד. הגשימה חלום
(באדיבות המצולמת)
פירוש שמה, איריה – הוא יראת ה'. סבה וסבתה מתוניסיה שרדו את השואה – והיום היא סוגרת מעגל כשהיא מסייעת לא פעם לחולים ניצולי שואה. "סבא וסבתא שלי המליצו לי לשרת. יש לנו את זה בגנים, כל הזמן לתרום", לדבריה. "היה לי חשוב מאוד לעשות משהו משמעותי. אני גם אוהבת מאוד את ירושלים, זו העיר האהובה עליי, אז מצאתי את המקום שלי ב'שערי צדק'".

"תרומה לחוסן החברתי של המדינה"

לארץ היא עלתה עם משפחתה. "יש הרבה בעיות כלכליות קשות, והרבה הבטחות שלא התקיימו. אני מקווה שהן כן יתקיימו", היא אומרת בצער בנוגע ליחס של המדינה כלפיהם כעולים חדשים.
כעת היא מקווה שבזכות הסיפור שלה, בנות נוספות מתוניסיה יעלו לארץ ויעשו שירות לאומי משמעותי עבור המדינה. "זו חוויה עוצמתית, וזה מרגש מאוד", היא אומרת, ומתכננת להמשיך לשנת שירות שנייה בבית החולים הירושלמי.
3 צפייה בגלריה
עם דגל ישראל
עם דגל ישראל
עם דגל ישראל
ירון לוץ, מנכ"ל האגודה להתנדבות, אמר כי "השנה אנחנו חוגגים יובל להקמתנו ולהקמתו של השירות הלאומי, והיופי בהתפתחות של 50 השנה האחרונות זה שהאגודה היום נותנת מענה לכל הצעירים וצעירות שלא מצליחים להתגייס לצה"ל. אנשים לא יודעים על זה, אבל מדובר בסביבות 50 אחוז מבני הנוער שלא מתגייסים לצבא, מתוך כלל החברה הישראלית – דתיים, חילונים, ערבים, דרוזים".
"אני רוצה להגיד לכל אלו שבאים בביקורת, שקודם כול צריך להוקיר את המתנדבים האלה", הוסיף לגבי הביקורות על השירות הלאומי. "מי שהולך לצבא תורם לחוסן הביטחוני של מדינת ישראל, ומי שהולך לשירות לאומי אזרחי תורם לחוסן החברתי של המדינה. מדינה עם צבא חזק וחברה חלשה, היא מדינה חלשה".
3 צפייה בגלריה
איריה חדאד בבית החולים
איריה חדאד בבית החולים
איריה חדאד בבית החולים
(באדיבות המצולמת)
הוא ציין כי "בתקופת הקורונה, מי שראה את מה שהמתנדבים תרמו לבתי החולים, למד"א, למערכת החינוך ובעצם לכל המערכות החברתיות של המדינה, לא הבין איך היה אפשר להסתדר בלעדיהם. יש היום 18 אלף מתנדבים שתורמים בכל מערכות החינוך, הרווחה ואפילו הביטחון. בלעדיהם החברה שלנו הייתה הרבה יותר חלשה, וצריך גם להגיד את האמת – זה גם נותן הזדמנות לשוויון להמון צעירים וצעירות מהחברה הערבית והבדואית".