חלק מגולגולת של אדם, שהתגלתה בקיץ שעבר על ידי שני חותרי קיאק במינסוטה, תוחזר לצאצאי בני שבטים אינדיאנים בארצות הברית. במחקר חדש נמצא כי מדובר בשרידיו של אדם שחי לפני כ-8,000 שנה.
2 צפייה בגלריה
נהר מינסוטה
נהר מינסוטה
נהר מינסוטה
(צילום: Shutterstock)
השייטים איתרו את הגולגולת העתיקה בנהר מינסוטה, כ-180 ק"מ מערבית למיניאפוליס. הגולגולת התגלה לאחר שמפלס פני המים ירד בשל בצורת.
בתחילה עלתה האפשרות כי מדובר בשרידיו של אדם שנרצח בשנים האחרונות. "מתוך מחשבה שהדבר עשוי להיות קשור למקרה של אדם שנעדר או מקרה רצח, הגולגולת הועברה לבדיקה רפואית ובסופו של דבר גם לידי ה-FBI, שם אנתרופולוג משפטי השתמש בתיארוך פחמן כדי לקבוע שזו ככל הנראה גולגולת של צעיר שחי בין 5,500-6,000 לפני הספירה", אמר השריף של מחוז רנוויל, סקוט האבל, שהיה, כמו גם כל מי שבדק את הגולגולת, בהלם מוחלט מכך שמדובר בגולגולת של אדם שחי לפני אלפי שנים. בקביעת האנתרופולוג שבחן את הממצא, כנתב כי היה מעין שקע בגולגולת - מה שאולי מרמז על סיבת המוות.
לאחר שהאבל פרסם בפייסבוק פוסט על התגלית, משרדו זכה לביקורת שלילית מצד מספר אינדיאנים, שאמרו כי פרסום תמונות של שרידי אבותיהם ברשתות החברתיות מהווה פגיעה בתרבותם וגרוע מכך, עוברת על החוק ומציגה את השרידים כפיסה היסטורית קטנה.
2 צפייה בגלריה
בן שבט הסו
בן שבט הסו
בן שבט הסו
(צילום: ויקיפדיה)
לכן, נאלץ השריף להסיר את הפוסט ולהצהיר כי לא הייתה כוונה לפגוע בילידים האינדיאנים ובתרבותם וששרידי הגולגולת יועברו אל שבט קהילת הסו (Sioux) - מספר שבטי ילידים המתגוררים בצפון אמריקה, בין היתר בתחומי המדינות מינסוטה, נברסקה, צפון דקוטה ודרום דקוטה שבארצות הברית. את אומת הסו ניתן לחלק לשלוש תתי-קבוצות מבחינת הדיאלקטיקה ותרבות המשנה: הלקוטה, הנקוטה והדקוטה.
לדבריה של קת'לין בלו, פרופסור לאנתרופולוגיה באוניברסיטת מינסוטה סטייט, הגולגולת היא בהחלט עדות מאב קדמון של אחד השבטים שעדיין חיים באזור. "האדם הצעיר והקדום כנראה היה ניזון מצמחים, איילים, דגים, צבים ומולים וגם ממים מתוקים באזור מחייה קטן ומוגדר, במקום לעקוב אחר יונקים וביזונים בעת נדידותיהם. ייתכן כי לפני 8,000 שנה לא היו כל כך הרבה אנשים שהסתובבו באזור שהוא כיום מינסוטה. "אנחנו לא יודעים הרבה על אותה תקופה, מלבד השערה שהקרחונים נסוגו רק כמה אלפי שנים לפני כן ושבאותו הזמן לא הייתה חקלאות, אלא התבססות על ציד בחניתות והתנהלות בקבוצות קטנות".