רוסיה עושה עוד צעד לקראת עזיבת תחנת החלל הבינלאומית: סוכנות החלל הרוסית חשפה לראשונה דגם פיזי של תחנת חלל חדשה שתיוצר ברוסיה, דבר שמרמז שמוסקבה רצינית לגבי נטישת תחנת החלל הבינלאומית והקמת תחנה בחלל, שבה תפעל לבד.
מאז פרוץ המלחמה באוקראינה בחודש פברואר התערערו היחסים בין רוסיה למערב, וסנקציות הוטלו על מוסקבה. רוסיה הכריזה כבר כמה ימים לאחר הטלת הסנקציות נגדה על כוונתה להפסיק את שיתוף הפעולה עם נאס"א וסוכנות החלל האירופית בתחנת החלל הבינלאומית, ולאחרונה הצהירה כי שיתוף הפעולה ייפסק בשנים הקרובות, כאשר תחנת החלל הרוסית החדשה תורכב בחלל.
3 צפייה בגלריה
לפי הדיווח, המודולים הראשונים ישוגרו בעוד 3-4 שנים
לפי הדיווח, המודולים הראשונים ישוגרו בעוד 3-4 שנים
לפי הדיווח, המודולים הראשונים ישוגרו בעוד 3-4 שנים
(צילום: רויטרס)



הדגם של תחנת החלל הרוסית החדשה, המכונה ROSS, הוצג על ידי סוכנות החלל הרוסית במסגרת תערוכה צבאית הנערכת סמוך למוסקבה. בסוכנות החלל הרוסית אמרו כי התחנה החדשה תשוגר לחלל בשני שלבים, אבל לא נמסרו תאריכים. עם זאת, כלי תקשורת ממלכתיים ברוסיה דיווחו כי שיגור השלב הראשון מתוכנן לשנים 2026-5 ולא יאוחר מ-2030. שיגור השלב השני והאחרון של תחנת החלל מתוכנן לשנים 2035-2030.
על פי התכנון, בשלב הראשון תשוגר תחנת חלל בת ארבעה מודולים. לאחר מכן ישוגרו שני מודולים נוספים ופלטפורמת שירות. כשהרכבת התחנה תושלם, יוכלו לשהות בה ארבעה קוסמונאוטים. ברוסיה אמרו כי תחנת החלל הרוסית החדשה תאפשר לקוסמונאוטים שישהו בה מבט רחב יותר לכדור הארץ.
לתחנת החלל החדשה, כפי שהיא מתוכננת כיום, לא תהיה נוכחות אנושית קבועה, אלא היא תאויש פעמיים בשנה לתקופות ממושכות.
3 צפייה בגלריה
הדגם של התחנה הרוסית
הדגם של התחנה הרוסית
הדגם של התחנה הרוסית
(צילום: רויטרס)
יורי בוריסוב, שמונה בחודש שעבר על ידי הנשיא ולדימיר פוטין לעמוד בראש סוכנות החלל הרוסית, אמר שרוסיה תעזוב את תחנת החלל הבינלאומית לאחר 2024 ושהיא פועלת לפיתוח תחנה משלה, שתקיף את כדור הארץ.
מאז נובמבר 2000 מאויישת תחנת החלל הבינלאומית ברציפות על ידי אסטרונאוטים אמריקנים, קוסמונאוטים רוסים ואסטרונאוטים מכמה מדינות באיחוד האירופי ויפן. בחודש אפריל הגיעו אליה האסטרונאוטים הפרטיים הראשונים, בהם הישראלי איתן סטיבה.
נאס"א, שמעוניינת להשאיר את תחנת החלל הבינלאומית פעילה עד שנת 2030, טוענת כי טרם קיבלה אישור רשמי על העזיבה המתוכננת של רוסיה. בסוכנות החלל האמריקנית אמרו כי הבינו בעבר כי מוסקבה תמשיך את שיתוף הפעולה בחלל עד 2028.
האמריקנים והרוסים אחראים לתחזוקת תחנת החלל הבינלאומית. התחנה תלויה במערכת הנעה רוסית על מנת לשמור על מסלולה בגובה של כ-400 ק"מ מעל פני כדור הארץ, כאשר האמריקנים אחראים על מערכות החשמל ומערכות תומכות חיים.
3 צפייה בגלריה
הדגם שהוצג בתערוכה סמוך למוסקבה
הדגם שהוצג בתערוכה סמוך למוסקבה
הדגם שהוצג בתערוכה סמוך למוסקבה
(צילום: EPA)
למרות הכוונה להיפרד, בחודש שעבר נחתם הסכם בין שתי סוכנויות החלל. לפי ההסכם, קוסמונאוטים רוסים יטוסו לחלל בחלליות שישוגרו מארצות הברית ובתמורה אסטרונאוטים אמריקנים ישוגרו לחלל בחלליות סויוז רוסיות. בעבר שוגרו אסטרונאוטים אמריקנים לחלל בחלליות סויוז ואילו קוסמונאוטים רוסים טסו במעבורות חלל אמריקניות. ארצות הברית שיגרה אסטרונאוטים לחלל משנת 2011, אז הופסק פרויקט מעבורת החלל ועד מאי 2020, באמצעות חלליות סויוז רוסיות. כאשר חלליות הדרגון של SpaceX הפכו מבצעיות, משתמשת ארה"ב בהן לשיגור אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית.
על פי ההסכם, השיגורים המשולבים הראשונים לחלל במסגרת ההסכם החדש יהיו כבר בחודש ספטמבר. בנאס"א אמרו כי האסטרונאוט האמריקני פרנק רוביו ישוגר לתחנת החלל הבינלאומית בחללית סויוז מבייקונור שבקזחסטן יחד עם שני קוסמונאוטים, סרגיי פרוקופייב ודימיטרי פטלין. בתמורה, הקוסמונאוטית הרוסית אנה קיקינה תצטרך לשני אסטרונאוטים אמריקנים (ניקול מאן וג'וש קאסאדה) ואסטרונאוט יפני (קואיצ'י וואקאטה) והארבעה ישוגרו לחלל בחללית דרגון של חברת SpaceX מבסיס החלל קנדי בפלורידה. פרט לוואקאטה היפני - לשלושת חבריו לצוות זו תהיה המשימה הראשונה בחלל.