כל כך רחוק מישראל: יזמים בסין כל כך נואשים למכור דירות שכבר נבנו, שהם נוקטים בדרכים לא שגרתיות להורדת מחירן, שכוללות קבלת מזון כמו חיטה, שום, אבטיחים ואפרסקים כתחליפים לתשלום מקדמה על הדירה, מה שגם יפחית את הכסף שהרוכשים יצטרכו לשלם עליה, ולמעשה יהפוך את הנכס לזול יותר.
המבצעים המוזרים הללו מגיעים לאור המצב הכלכלי הקשה אליו נקלעו הסינים מאז מגפת הקורונה, ולצד העובדה שיותר מ-22 ערים ברחבי המדינה הציבו מגבלות מינימום על מחירי הדירות מאז המחצית השנייה של שנת 2021, זאת כדי למנוע מפלה בשוק הנדל"ן. הדבר הקשה כמובן על חברות הנדל"ן להגביר את קצב המכירות.
בראיון לתקשורת המקומית בסין אמר אחד היזמים שקוני דירות יכולים לקזז עד 100 אלף יואן (כ-15 אלף דולר) עבור דירה במחוז ג'יאנגסו במזרח המדינה, תמורת אבטיחים. יזם אחר טען שעבור אפרסקים ניתן לקזז ממחיר הדירה כ-189 אלף יואן (כ-28 אלף דולר). מחירי הדירות באיזור נעים בין 600 אלף ל-900 אלף יואן (בין 90 אלף דולר ל-135 אלף דולר).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה בסין
אתר בנייה בסין
אתר בנייה בסין
(צילום: בלומברג)
אבל כמה יבול אותם קונים צריכים לספק ליזמים כדי להפחית באמת את המחיר? על פי אחת הפרסומות, היזמים מוכנים לקנות למשל במחיר של 2 יואן (30 סנט) – 500 גרם חיטה. כפי שניתן להבין, על מנת באמת לגרום להפחתה משמעותית במחיר הדירה, הקונים הפוטנציאליים צריכים לספק כמות גדולה מאוד של יבול.
יש לציין כי קיימת ביקורת רבה על "המבצעים" החדשים של היזמים להוזלת מחירי הדירות, כאשר הטענה היא כי הם עוקפים את המגבלות עליהם החליטה הממשלה.
זה החודש העשירי ברציפות שיש ירידה במכירות נכסים לפי איזור. במאי הייתה ירידה של כ-32% לעומת החודש המקביל אשתקד. מתוך 100 חברות הנדל"ן הגדולות בסין, רובן עמדו בפחות מ-30% מיעדי המכירות שהציבו לעצמן עד סוף חודש מאי.