שנה וחודשיים אחרי שמשרד הבריאות הורה על עטיית מסכות לראשונה, ישראל מפסיקה להסתיר את פניה: מהבוקר (ג') אין יותר חובה לעטות מסכות, גם לא במקומות סגורים, למעט שדות תעופה, מוסדות גריאטריים ומחלקות אשפוז עם חולים שנמצאים בסיכון ובדרך לבידוד.
אבל אל תמהרו להשליך את המסכות שרכשתם: ייתכן שעוד תצטרכו אותן. ומיד תבינו מדוע.
2 צפייה בגלריה
החנויות מורידות את השלט על חובת מסכות
החנויות מורידות את השלט על חובת מסכות
בעל חנות בת"א מוריד את השלט המחייב עטיית מסכות, היום
(צילום: מוטי קמחי )

המסכות ניצחו את השפעת

המסכות חדרו לחיינו באפריל 2020, כשמשרד הבריאות הורה על עטייתן בעקבות מחקרים שהצביעו שהן יעילות בהגנה מפני קורונה. הניסיון במזרח הרחוק, שם הורו על עטייתן וכן על חיטוי ידיים ומשטחים ועל ריחוק חברתי, הצביע על ירידה משמעותית בהדבקות.
במקביל לכניסתן לתוקף של ההנחיות לעטות מסכות, חלה בארץ ירידה משמעותית בתחלואה בקורונה, אבל נראה שזה הוביל לא רק למיגור הקורונה, אלא גם למניעת תחלואה זיהומית אחרת ותופעות אלרגיה. נתוני המוקד הטלפוני של מכבי שירותי בריאות מעלים שחלה ירידה משמעותית בפניות בשל חום, קוצר נשימה, שיעול וכאבי גרון. נתונים שנאספו מחדרי מיון של שירותי בריאות כללית הצביעו על ירידה משמעותית בשיעור התחלואה בדלקות ריאות, הן בקרב ילדים והן בקרב מבוגרים - הרבה מתחת לממוצע. על פי נתוני הפניות למרפאות של מכבי שרותי בריאות, חלה ירידה בשיעור התלונות על זיהומים בדרכי הנשימה העליונות, מכ-50 פניות לכל עשרת אלפים תושבים - לחמישה בלבד.
חלה גם ירידה בתלונות על התקפים של אלרגיה נשימתית, כמו אלרגיה לאבק, צמחים ופרוות, המתבטאת באדמומיות בעיניים, בעקצוצים בגרון, בקוצר נשימה - ובמקרים קשים, בהתקפים מסכני חיים. הירידה הזו מיוחסת למסכות.

אבל ההוכחה הניצחת לכך שהמסכות "עשו את העבודה" היא בנתוני השפעת: על פי נתוני הניטור של משרד הבריאות וקופות החולים כללית ומכבי, לא נמצאו כלל מקרי הדבקה בשפעת בתחנות הניטור, ולא היו דיווחים על מקרי תמותה משפעת השנה.
זה לא רק בגלל המסכות: גם הסגרים וסגירת מוסדות הלימוד ומקומות העבודה המהווים מדגרות שפעת, תרמו לירידה הזו, וכך גם שיעור ההתחסנות הגבוה לשפעת השנה, שעמד על כ-25% מהישראלים. אבל יש להניח שגם המסכות עשו את שלהן.
מחקרים רבים הוכיחו שהמסכה החד-פעמית בעלת שלוש השכבות יעילה מאוד בהגנה מפני רסיסי טיפות שגורמים לאותה "הדבקה טיפתית" שאופיינית לקורונה - וגם ולשאר הזיהומים. גם נתונים מספריים מהארץ ומחו"ל מעידים שלמסכות תרומה מכרעת במניעת מחלות זיהומיות
מאז שנפתח המשק, והוסרה החובה לעטות מסכות באוויר הפתוח, המחלות הוותיקות חזרו, ובגדול. אף שאנחנו בקיץ, יש גל נרחב של הדבקות זיהומיות המתבטאות בתסמיני "שפעת המזגנים", ולרופאי משפחה מגיעות לאחרונה מאות תלונות על חום גבוה, שיעול, שלשולים, הקאות וזיהומים נוספים. מסיבה זו המליץ לציבור מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, לשקול לעטות מסכה במקומות צפופים.
מחקרים רבים שנערכו השנה הוכיחו חד-משמעית שהמסכה החד-פעמית בעלת שלוש השכבות יעילה מאוד בהגנה מפני רסיסי טיפות שגורמים לאותה "הדבקה טיפתית" שאופיינית לקורונה - וגם ולשאר הזיהומים. גם נתונים מספריים מהארץ ומחו"ל מעידים שלמסכות תרומה מכרעת במניעת מחלות זיהומיות.
2 צפייה בגלריה
הודו קורונה שוטר אוכף עטיית מסכות ב שוק ב ג'אמו
הודו קורונה שוטר אוכף עטיית מסכות ב שוק ב ג'אמו
שוטר אוכף עטיית מסכות בשוק בעיר ג'אמו שבהודו, אפריל 2021
(צילום: AP)
אז כן, כיף לשוב ולנשום אוויר, וקשה לעטות מסכה בקיץ החם, אבל יש טעם לחזור למסכות במקרים מסוימים. כך, למשל, כדאי לחייב עטיית מסכה במקומות ציבוריים במקרים של תסמיני שיעול או עיטוש, וכן בבתי מרקחת, שם נמצאים ריכוזים של חולים. כדאי גם להמליץ על עטיית מסכה לאוכלוסיות בסיכון במקומות צפופים.
בארצות המזרח, כמו סין, עוטים מסכה באזורים שבהם קיים זיהום אוויר משמעותי. עטיית המסכה כבר הפכה שם לסוג של הרגל, ובמקומות צפופים התושבים נוהגים לעטות מסכה כהגנה אישית.
אז רגע לפני שאתם זורקים לפח את המסכות שרכשתם - תעצרו: תכניסו אותן לארון, ומדי פעם תוציאו אותן משם. זה לא יזיק, ואולי אפילו יציל את בריאותכם.