בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשכה היום (יום שלישי) חקירתו הנגדית של עד המדינה שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר. לאחר שעורך הדין ז'ק חן, סנגורם של שאול ואיריס אלוביץ', סיים לחקור את פילבר, החל לחקור היום את פילבר בעז בן צור, פרקליטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. במהלך חקירת העד, הרבה פילבר להביע את מורת רוחו מהחקירות שעבר במשטרה לפני שחתם על הסכם עד מדינה: "הכניסו אותי למסיבה שאני לא קשור אליה, איימו עליי הרבה בחקירות".
נתניהו עצמו הגיע לדיון ויושב במרחק מטרים ספורים מפילבר, מי שהיה איש אמונו הקרוב והפך לעד המדינה במשפטו. עד כה היה נוכח נתניהו במספר ישיבות בודדות בשלב ההוכחות במשפט. בן צור צפוי לחקור את פילבר במשך ישיבות ארוכות, וייתכן שהוא יבקש מהשופטים אף 10 ימי דיונים. בתום יום הדיונים הארוך טען עד המדינה פילבר כי חש ששמו לו "צלב על הגב". הוא טען כי המטרה הייתה להגיע לראש הממשלה לשעבר נתניהו. "מחפשים את אחד האנשים הקרובים, זו 'הקופסא השחורה'. ברגע שנביא אותו כל העולם יתגלה בפנינו. תבוא ותגיד שנתניהו הנחה אותך במיזוג", העיד.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט לראות את החקירה הנגדית של פילבר
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט לראות את החקירה הנגדית של פילבר
"המטרה - נתניהו". עדות פילבר נמשכת, רה"מ לשעבר הגיע לדיון
(צילום: יונתן זינדל)
לדבריו, "התזה שנתניהו ואלוביץ' מנהלים שלוש שנים יחסים מאחורי גבי הייתה נראית לי מופרכת. בשלב מסוים אמרתי 'אני לא יודע אם יש או אין. כנראה היה'. ידעתי שאני עם הכי פחות כסף ומעמד וידעתי שאני לא יכול להתווכח עם הרוח הזו, לכן התחלתי בתהליך (של חתימה על הסכם עד מדינה). כיוונתי בעיקר על ניר חפץ והפגישות, זה היה יותר דרמטי. לא רציתי להיות פרס הניחומים של התביעה".
לפי האישום בתיק 4000, בין נתניהו לאיש העסקים אלוביץ', לשעבר בעלי בזק, התקיימו יחסי שוחד. בין היתר נטען שנתניהו הנחה את איש אמונו פילבר להיטיב עם אלוביץ' בפגישה שזכתה לכינוי "פגישת ההנחיה" והתקיימה זמן קצר לאחר אישור מינויו של פילבר למנכ"ל.
בפגישה, שאליה זומן פילבר על ידי נתניהו, מסר ראש הממשלה דאז לפילבר כי אלוביץ' התלונן בפניו על אופן טיפולו של משרד התקשורת בנוגע לעסקיו. לפי האישום, נתניהו הנחה את פילבר לפעול במסגרת תפקידו כמנכ"ל המשרד באופן שייטיב עם אלוביץ'. כפועל יוצא של פגישת ההנחיה ומיד לאחריה, נטען, החל פילבר לפעול נמרצות על מנת להביא לאישור עסקת בזק-יס בהקדם האפשרי.
"סיימנו את החלק המשמעותי, קמתי ללכת", סיפר בחקירה הראשית פילבר על הפגישה, ואמר כי הוא זוכר שנתניהו "נעמד ממרחק, אני זוכר את זה צילומי - ואמר לי 'אלוביץ' פנה אליי ואמר שיש לו בעיות במשרד, שנקבעו מחירים לא נכונים (בהקשר לרפורמת השוק הסיטונאי, ג"מ). תבדוק את זה. אל תעצור את התחרות, תראה אם אתה יכול למתן את המחירים'".
6 צפייה בגלריה
שלמה פילבר
שלמה פילבר
"איימו עליי בחקירות, הרבה"
(צילום: ראובן קסטרו)
או אז, לדברי פילבר, נתניהו החווה לו ביד למתן את ירידת המחירים: "הוא עשה לי תנועה כזו עם היד, ואז הוא אמר שיש גם את סוגיית הטלפוניה והוסיף את מיזוג בזק-יס. הוא אמר לי 'תגמור עם זה'".
אותה "פגישת הנחיה" עומדת במוקד הדיון הבוקר. קו ההגנה של עו"ד בן צור הוא להראות שהחקירה הראשונית של פילבר, שבה אמר כי נתניהו לא הורה לו להיטיב עם אלוביץ' ושעליה אומר פילבר גם היום כי דבריו אמת - אינה תואמת את דבריו לאחר מכן במשטרה.
בתחילת דבריו הבוקר, אמר עו"ד בן צור לפילבר: "אני רוצה לפתוח עם פגישתך עם נתניהו. נראה לך שהתיאור שמסרת על פגישה ראשונה שבוע לאחר המינוי שלך פשוט לא נכון. אני אראה לך שמה שסיפרת שפגשת את יועץ בזק אלי קמיר ואת שאול אלוביץ' ואמרת להם 'הגעתי מראש הממשלה' - לא היה ולא נברא".
פילבר נשאל על ידי בן צור: "אתה אומר בחקירה 'כל מה שאמרתי ומסרתי זה דברי אמת'". פילבר ענה נכון, ואישר למעשה שבחקירתו ברשות ניירות ערך - עוד לפני שהפך לעד מדינה ולפני שנתניהו היה חשוד בפרשה - אמר אמת. בן צור אמר כי מעתה ישתמש במונח "הפגישה הראשונה" ולא "פגישת ההנחיה": "בוא נסכים שאם מכנים משהו בשם, זה לא יוצק את התוכן".
בן צור: "אנחנו בסוף 2016, זמן רב אחרי שנתניהו אינו עוסק בענייני בזק". פילבר: "שמונה חודשים בערך". בן צור: "בשלב זה אף אחד לא שואל אותך על נתניהו". פילבר: "נכון". בן צור: "אתה מעלה את הנושא הזה מיוזמתך". פילבר: "לא זוכר".
סנגורו של נתניהו הציג תמליל חקירה ברשות ניירות ערך ב-2017, אז נשאל פילבר אם נתניהו "ידע על הרעיונות האלה. הוא ענה: "הוא לא ידע עליהם בכלל. מי שמכיר את נתניהו יודע איך עובדים איתו. ברגע שיש לו אמון בבן אדם הוא נותן לו לרוץ קדימה". לאחר מכן, בחקירה במשטרה, פילבר אמר שנתניהו היה זה שנתן לו את ההוראה.
בהמשך הוצג מזכר מראיון עד מינואר השנה, הרענון בפרקליטות שפילבר עבר לקראת חקירתו במשפט. נכתב שם כי "במענה לשאלותינו בנוגע ליחס על גרסאותיו אמר כי בחקירותיו ברשות ניירות ערך לא זכר את הדברים שמסר לאחר מכן. הוא מסר כי במועד מעצרו ובמהלך חקירתו משפטים שנשמעו לו סתומים קודם לכן קיבלו משמעות חדשה. החל לעבד נתונים דבר שהציף אצלו זיכרונות".
עו"ד בן צור אמר לו: "הזיכרון שלך מהחקירה של הדברים הוא נכון, כי זה מה שזכרת וזה אמת". פילבר הגיב: "דיברתי שם 50 שעות של חקירה". בן צור העיר: "אין 50 גוונים של אפור".
בן צור: "החוקר אומר לך בעניין בדיקת המבקר בשנת 2017 שזרקו אותך לכלבים". פילבר: "נכון". בן צור: "אני מקריא לך מה ענית לשאלת החוקר. 'אני אומר לך באמת עכשיו. אני בכוונה אומר את זה. כל הזמן מרחף באוויר אלוביץ'. נתניהו בעניין הזה הוא לא אמר לי מילה". נכון?" פילבר: "נכון". בן צור: "אתה אומר, בעניין הזה, על אלוביץ' נתניהו לא אמר לי מילה". פילבר: "נכון".
6 צפייה בגלריה
בעז בן צור
בעז בן צור
עו"ד בן צור
(צילום: ראובן קסטרו)
הסנגור בן צור מזכיר לפילבר מחקירתו: "אמרו לך 'נתניהו, אלוביץ'', אף אחד לא שאל אותך על 'פגישה ראשונה'".
פילבר: "נכנס חוקר, אני מבין על מה הוא מדבר. אני אוחז את השור בקרניו, מביא אותו כדוגמה למדיניות שבה פעלתי". בן צור: "אתה לא חושש להעלות את הפגישה, נכון? אם היית חושב שיש בפגישה איזה 'זרע של פורענות', אתה לא היית מעלה? לא היית רץ לספר?" פילבר: "נכון".
בדבריו, פילבר ציין למעשה שכשנתניהו אמר לו "תעשה מה שאתה רוצה", הוא התכוון למיזוג סלקום-גולן טלקום ולא לגבי בזק-יס.
הסנגור בן צור הקריא מדבריו של פילבר בחקירה: "היה ברור שצריך למצוא שחקנים אחרים שייכנסו, זה היה בגדול. שוק הטלקום לא עניין אותו (את נתניהו. ג"מ).
בן צור: "זה היה על עניין המדיה, 'שחקנים נוספים'". פילבר: "בפרופורציות אינטראקציות נתניהו, 90 פלוס אחוז זה מדיה".
פילבר אישר שאחרי החקירה הראשונה ברשות ניירות ערך, הוא התראיין לעיתונאי עמית סגל. בדיון נשמעה הקלטה שבה ביקש סגל לדבר עם פילבר על החקירה: "יש מצב שאתה חותם על הסכם עד מדינה עם נתניהו?".
פילבר השיב אז: "זה שטות, ארבעה ימים ישבתי מול החוקרים שכל מה שקידמתי כמנכ"ל היה על בסיס מדיניות קודמיי. כל מה שעשיתי ב-2015 זה להוסיף תנאי נוסף לבזק, שאם רוצים שזה יתקיים - עליהם להשתתף בתשתיות. מעולם לא דיברתי עם נתניהו על הדברים האלו. אני אוהב את המדינה, אעזור בחקירה לחקר האמת, לא אהיה עד מדינה".

"פעלתי לפי שיקול דעת מקצועי"

אחר כך עבר הדיון בבית המשפט לחקירה של פילבר במשטרה בתיק 4000. פילבר עוד לא חתם בשלב ההתחלתי על הסכם עד מדינה. עו"ד בן צור הראה בדיון שפילבר שב על גרסתו בחקירת בזק ברשות ניירוך ערך, ולפיה נתניהו מנחה אותו על תחרות ולא מזכיר את המיזוג בין בזק ליס.
פילבר: "ראיתי עולם חדש, ראיתי את ניר חפץ פתאום, ראיתי עולם שלם וחדש שלא הכרתי ועל כך עניתי. אמרתי עד לרגע זה כל מה שידעתי". בחקירה ב-2018 פילבר אמר בחקירתו במשטרה: "אמרו לי שנתניהו שלח אותי להיטיב עם אלוביץ'. אני פעלתי ברמה המקצועית לפי שיקול דעת מקצועי". בדיון היום אמר פילבר: "באים, עוצרים אותי אחרי שנחקרתי ואני מבין מה הסוגיה".
בן צור: "זה מה שהיה אצלך בזיכרון שלא היה? עד אותו רגע?" פילבר: "נכון". בן צור: "אתה אומר בחקירה 'נפגשתי איתו, משפט וחצי ההוא אומר לי על הטלקום, משפט וחצי'. אמרת 'הוא אומר לי תעשה מה שאתה מבין, תמשיך את התחרות ואל תעלה מחירים'". פילבר: "נכון" בן צור: "זה פחות או יותר מה שאמרת פעם אחר פעם ברשות ניירות ערך". פילבר: "נכון".
6 צפייה בגלריה
פילבר בהארכת המעצר הראשונה שלו ב-2018
פילבר בהארכת המעצר הראשונה שלו ב-2018
פילבר בהארכת המעצר הראשונה שלו ב-2018
(צילום: מוטי קמחי)
פילבר סיפר בדיון היום על הארכת המעצר הראשונה שלו במהלך חקירת תיק 4000: "ראיתי אזהרה בנושאים שאני לא מכיר (כשנחקר כחשוד הוא מוזהר בתחילת החקירה מה מיוחס לו. ג"מ). ראיתי 'שוחד'. נתניהו על וואלה מעולם לא דיבר איתי, ראיתי שמכניסים אותי לאירוע שאני לא קשור אליו. הכניסו אותי למסיבה שאני לא קשור אליה.
"התייעצתי עם עורכי דיני שאמרו 'אתה מואשם פה בשוחד' וסיפורים אחרים. פתאום הארכת מעצר, מסרתי גרסה ארוכה ברשות ניירות ערך, אבל המדינה אומרת זה 'סיפור חדש לגמרי'. אני רואה את ההמולה מסביב, הרעש, אני מתחיל להבין שזו חתיכת דרמה מטורפת".
פילבר: "אמרו לי בחקירה 'אתה פראייר'". בן צור: "החוקר האדיב מדבר על 'לשכב על הגדר', אם לא תשכב על הגדר המשוואה היא שתגיד שנתניהו הנחה אותך, נכון?". פילבר: "לא, הוא אומר לי החוקר 'אתה המנכ"ל, אתה לא ממציא בעצמך דברים'". בן צור: "כשהחוקר אומר לך 'אתה שוכב על הגדר', עבור מי הוא מתכוון? נתניהו?" פילבר: "כן". בן צור: "בחקירה החוקרים אומרים לך שהייתה הנחיה של נתניהו. החוקרים אומרים לך 'איתן צפריר (ראש מטה משרד התקשורת בזמן כהונת נתניהו. ג"מ) אישר'. מה את מבין בזה?" פילבר: "שנתניהו אמר לעשות את הדברים, זה תרגיל חקירה". בן צור: "זה לא מצחיק, האם אתה יודע שזה שקר גס?" פילבר: "לא. הנחתי לאורך כל הדרך שהמדינה לא ממציאה דברים, לא פותחת בחקירה נגד ראש ממשלה והופכת את כל המדינה בלי שיש לה ראיות מבוססות". בן צור: "איימו עליך בחקירות?" פילבר: "הרבה".
6 צפייה בגלריה
ניר חפץ
ניר חפץ
ניר חפץ. "התירוץ שהם מצאו זה שהוא לא מסר גרסה. אתה מסרת גרסה"
(צילום: יאיר שגיא)
בהמשך הדיון התייחס פילבר ליחס לעדי מדינה בחקירה המשטרתית. בן צור ציטט מחוקרת שאמרה לו: "אני אומרת לך שאתה מסובך ממש. עוד לא התחלנו את קצה הקרחון. אתה לא רווק בין עשירים וממש יש לך אחריות לעצמך. יש לך משפחה, שבעה ילדים, ככה אתה רוצה לגמור את הקריירה שלך?"
פילבר: "אפשר להגיד שזה סוג של איומים. שמו מאחורי גבה קופסת קרטון שצץ ממנה קלסר, שכתוב עליו 'הקלטות מפלילות'". בן צור: "הבנת שאלו הקלטות שלך?" פילבר: "כן". בן צור: "תאשר לי שאין שום הקלטה". פילבר: "יש האזנות סתר, שהציגו תמונה הפוכה. אני לא יודע מה נלקח בפגסוס, אבל אם נלקחו תכתובות של וואטסאפ - אז גם שם אני אומר את אותם דברים. אחד זה תכתובת עם עורך דין שהתייעצתי איתו, הקבוצה השנייה שמטרידה אותי זאת קבוצת 'צוות פילבר - חיסיון עו"ד-לקוח', זה מה שהתכתבתי עם כל עורכי הדין שלי. לאורך כל הדרך עולות כותרות בעיתונים, ואני אומר להם שאני לא קשור לעניין". בן צור: "כשאומרים לך בחקירה שיש לך שבעה ילדים ואלה התשובות שלך ותהיה בבעיה חמורה". פילבר: "מפחיד, בהחלט. יש מעל ראשי המלצה לכתב אישום, זה לא נעים". בן צור: "היה פה עד המדינה ניר חפץ. התירוץ שהם מצאו זה שהוא לא מסר גרסה. אתה מסרת גרסה, נכון?" פילבר: "נכון". בן צור: "לכן היה ברור לך שלא שצריך למסור גרסה, אלא רצו לקבל גרסה מסוימת". פילבר: "אני מבין שהם לא מאמינים לי. אני לא מבין מה בדיוק הם רוצים, כשאני מנסה להגיד להם שאני לא קשור - הם לא קונים את זה".
הסנגור עו"ד בן צור המשיך לכוון את פילבר ללחץ שהופעל עליו בחקירות לפני שחתם על הסכם עד מדינה. בדיון היום הוצג תיעוד מהחקירה. חוקר משטרה אומר לפילבר בחדר החקירות ב-2018: "אתה מעביר את המסר שצריך דחוף לזרז (הכוונה כנראה לעסקת בזק-יס. ג"מ) כי זה מה שהשר רוצה? תתמודד עם העובדות, השלב הזה הרבה יותר קשה. זה שר, הוא אמור להגיד לך מה אתה רוצה? אתה שומר עליו".
בן צור: "הוא יושב לידך 40 סנטימטר?" פילבר: "זה קצת מאיים". בן צור: "זה מה שהם רוצים שאתה תגיד?" פילבר: "נכון, במילים שלי. מתנפלים עליך במשך שעות, זה יוצר תחוש של בלבול ומחנק, מאוד לא נוח". בן צור: "ואתה אומר שלוש פעמים 'אני לא זוכר שהיה דבר כזה'. נכון?" פילבר: "נכון". בן צור: "בווידאו אתה עושה תנועות עם הראש. כשהוא אומר לך 'אז תיזכר', אתה עושה תנועה של 'תכניס לך למוח'". פילבר: "הרגשתי שבכוח הם מנסים לדחוף לי מילים לפה".
6 צפייה בגלריה
משה בר עם
משה בר עם
השופט בר-עם
(צילום: דוברות הרשות השופטת)
בהמשך פנה השופט משה בר-עם לפילבר, ושאל אותו האם טענתו שלא זכר את הנחיית נתניהו בחקירות הייתה רק ניסיון להיזכר או גם אסטרטגיה בזמן אמת. פילבר אישר לשופט שזאת אסטרטגיה, ושניסה להבין היכן הוא עומד מבחינת החקירה.
השופט בר-עם: "כל הנתונים שאדוני רצה לעבד אז בחקירה זו אסטרטגיה או רק עניין של זיכרון?" פילבר: "מדברים איתי על שוחד וסיוע לשוחד של שלוש שנים. הסיפור הזה הוא חתיכה קטנה בכל זה. הם מתמקדים איתי על זה, ואני מנסה לעבד את המשמעויות של כל הדברים. אני מנסה להבין איפה אני עומד לפני שאני מקבל איזו שהיא החלטה.
"למשל, ברשות ניירות ערך אמר לי חוקר בסוף 'תן את הראש של נתניהו' ו'זרקו אותך מתחת לגלגלי האוטובוס'. אז אני מנסה להבין שעשו לי חיפוש בבית, החוקר לא בא אליי בלי ראיות. אני מנסה להבין איך אני מתגונן או איך אני מתגונן". בן צור: "הטריד אותך שיוגש נגד כתב אישום? מבחינתך חורבן כלכלי אישי?" השופט בר-עם: "אני מתרשם שאדוני מנסה אז לגבש עמדה, לא בהכרח עניינים של זיכרון?" פילבר: "נכון, אני מנסה להבין איפה הדברים עומדים".
סנגורו של נתניהו בן צור המשיך לשאול את פילבר על חקירתו במשטרה. "אמרת בחקירה 'אני לא חושש, תשאל את אשתי, את רמי וייס, הוא מכיר אותי. אני לכולם אמרתי שאני מבחינתי, הוא (נתניהו. ג"מ) לא נתן לי הנחיה'".
בן צור: "הבנת שמחפשים קשר לנתניהו?" פילבר: "כן". בן צור: "אמרת 'תלכו לחוקרים ותשאלו מה אמרתי, שאני ככה'. (מסמן תנועה של ישר)". פילבר: "אני מסתכל ברמה הרחבה יותר, לא מסתכל על מיזוג בזק-יס, אלא שאני שנה וחצי מנכ"ל משרד שעשה עשרות פעולות. אני מבין שאומרים לי 'קיבלת הנחיה להיטיב עם אלוביץ''. תשמעו מכול אחד שלא פעלתי להיטיב עם אלוביץ', הפעולות שלי לא נבעו מזה". השופט בר-עם: "לא קיבלת הנחיה כזו?" פילבר: "כלומר, אני לראייתי, לא באתי לאשר עסקת בזק-יס אלא לשנות את התפיסה. ברמה הזו, הכללית, לא קיבלתי הנחיה. אמרתי לחוקרים במשטרה 'כל מה שהיה היה, אני רוצה להוסיף עוד דברים'". בן צור: "אמרת לעורכי דינך שמחפשים את הקשר בין נתניהו ואלוביץ', ואתה אומר להם אותנטי וגלוי, ואתה נותן להם את עמדתך 'נתניהו לא הנחה אותי'". פילבר: "כל הפעילות שלי במשרד התקשורת לא הייתה בגלל הנחיה של נתניהו, זה מה שאני אומר, לא מקרה ספציפי, אלא אני שולח אותם לתמונה הכללית. אז לא הכרתי את ענייני אלוביץ' ונתניהו".

"איום ישיר ומדויק מה אני צריך להעיד או לא להעיד"

במהלך הדיון היום, בזמן שסיפר על חקירותיו במשטרה, מחה פילבר על ציוץ שפרסם העיתונאי אביעד גליקמן. "האיום האחרון ההגיע הבוקר ברשתות", אמר פילבר בבית המשפט, "איום ישיר ומדויק מה אני צריך להעיד או לא להעיד פה היום. יש כתב משפט שיושב פה, שמקורותיו ידועים, שטרח לכתוב מה אני צריך להגיד בעדות ומה יקרה חס וחלילה אם לא אגיד. אפשר להגיד שזה היה סוג של הטרדה, אולי אפילו איום".
פילבר: "לתודעתי זה הגיע מהצד של התביעה". בן צור: "הגיע שם מסר שאם תסטה ממלוא הנימה ממה שאמרת במשטרה בשלב מאוחר לגבי פגישת ההנחיה יוגש נגדך כתב אישום?"
בשלב זה ביקש גליקמן להתייחס לדבריו, אולם השופטים סירבו לכך. פילבר המשיך: "כן, זה השפיע עליי היום בניגוד לימים אחרים. יש הבדל אם קורה משהו לפני חצי שנה או שעה לעומת לפני שאני עולה לדיון. אני רואה בזה סוג של איום או אזהרה".
אחרי הפסקה בדיון, שב עו"ד בן צור לשאול את פילבר על חקירותיו במשטרה. בן צור: "אתה אומר לחוקרים 'יש אופציה אחרת, צומח מלמטה'. הציפייה שלהם שתגיד..." פילבר השלים: "שקיבלתי את ההנחיה מלמעלה".
בן צור: "אומר לך חוקר 'פה לא היה טייס אוטומטי, הטייס האוטומטי היה שאתה קידמת את זה, כי זה מה שביקשו. ככה קידמת את זה'. אתה אומר להם שאם יש הוכחות לזה, אז כן". פילבר: "אמממ". בן צור: "אתה אומר להם שאם יש הוכחות, את מוכן לאשר, נכון?" פילבר: "ביקשתי שירעננו לי". בן צור: "אומר לך החוקר 'יש לנו הוכחות חד-משמעיות שזה מה שאמרת'. אתה משיב 'אני לא זכרתי'. אני אומר לך, זה אותנטי, נכון?" פילבר: "כן, אני אומר להם שאני לא זכרתי דבר כזה". בן צור: "התודעה שלך הייתה שכל מה שאמרת קודם על תיאור הפגישה זה שונה ממה שזכרת, נכון?" פילבר: "נכון". בן צור: "אתה מוכן גם לזרום איתם". פילבר: "אני אומר 'אם זה מה שהיה, אז כנראה שכן'". בן צור: "כי אתה מאמין ונוטה להאמין להם". פילבר: "אני יוצא מנקודת הנחה שאף אחד לא עושה עליי הצגה כזאת באירוע כזה במדינת ישראל. לא נתתי בהם כזה אמון גדול, אבל לא הגיוני שהיועץ המשפטי מאשר חקירה כזאת וחוקרים יעזו לשקר. לכן אמרתי לעצמי שכנראה שאני לא זוכר".
סנגורו של נתניהו המשיך להדגים בדיון את הלחץ שהופעל על פילבר בחקירותיו במשטרה: "אתה אומר בחקירה שברגר (אבי ברגר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר. ג"מ) לא מקדם את המיזוג. החוקר שואל אותך 'המיזוג?' ואתה עונה 'בין בזק ליס'. החוקר אומר לך 'מה זה צריך לטפל בזה?', אתה עונה 'לטפל בזה. לסיים את אישור המיזוג'. אתה מאוד עקבי פה. זכרת הכול".
פילבר: "זכרתי כן". בן צור: "אניאראה לך ב-18 בפברואר, יום המעצר, מה אתה אומר על צפריר. 'יש שלום שנים של תהליך. הוא נגמר עכשיו. יש את החתימה האחרונה'. אתה עושה חפיפה ומתאר, אתה אומר שיש שני מכשולים שאתה טיפלת בהם, נכון? יש לך זיכרון עקבי רציף. כל זה ניתן במענה לשאלה של החוקרים. אתה ביחס לטענה שיש ראיות והקלטות, אומר 'סליחה, לא'. נכון?" פילבר: "נכון". בן צור: "שואל אותך החוקר אם קיבלת הנחיה. החוקר אומר 'אחת המשימות לסיים את זה'. אתה עונה 'אני לא זוכר'. החוקר אומר לך 'אנחנו כבר התקדמנו, אין עבירה פה'. אתה אומר לו 'אני לא יודע על שום דבר. מה אתה רוצה?'. החוקרת אומרת 'הוא לא פועל עצמאית'. מה שיפה שהחוקרים מצליחים לשכנע אחד את השני. אבל אתה, מה שאתה אומר זה שלוש דברים 'כן, לא, אני לא זוכר'. אחרי שהם מפסיקים לקדוח אתה אומר 'אני לא זוכר, אם יש ראיות תרעננו אותי ואאשר לכם". פילבר: "זה שיא הדרמה". בן צור: "כשאתה אומר להם שאתה לא זוכר". פילבר: "באותו זמן אני לא זוכר, בטח לא בבהירות". בן צור: "אבל ברים אחרים כמו מה צפריר אמר לך, זכרת נכון?" פילבר: "נכון, גם שהייתה פגישה". בן צור: "אתה אומר בחקירה כמה פעמים 'אני לא זוכר'". פילבר: "לא הייתה לי תמונה ברורה של האירוע הזה". בן צור: דברים אחרים כן היה לך זיכרון". פילבר: "נכון". בן צור: "אתה אומר לו 'תראה לי ואני אאשר לך, אני באמת לא זוכר'". פילבר: "נכון". בן צור: "אתה אומר 'אני לא רוצה להגיד לך מתוך לחץ שזה ביבי'". פילבר: "נכון, כי צריך להגיד את האמת, את מה שאני יודע".
הניסיון של הסנגור להוציא מפילבר את קורותיו בחקירת המשטרה נמשך.
בן צור: "אתה אומר 'אני לא מפחד'. אומר לך החוקר 'משום מה לא תזכור, אני רוצה שתיזכר. מפה אתה יוצא היום בלילה כזוכר'. מה אומרים לך?" פילבר: "שאני יוצא מפה היום רק אחרי שאני זוכר". בן צור: "אתה אומר לחוקר 'מה שאתה עושה עכשיו זה להכריח אותי'". פילבר: "אני מרגיש שם מאוים בחקירות. אני מרגיש שמאיימים עליי כדי שאני אזכר". בן צור: "כדי שתשנה את גרסתך?" פילבר: "כדאי שאני אזכר, כדי שאגיד שמי שפעל למיזוג זה נתניהו". בן צור: "אתה כן אומר שהדברים הללו עלו מלמטה במשרד". פילבר: "כן".
סנגורו של נתניהו הזכיר לפילבר מפגש שהיה לו מחוץ לחדר החקירות עם בכירי היאל"כ (היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית).
פילבר: "יואב תלם ואלי אסייג חקרו אותי. בן צור: "בוא נראה מה היה בחקירה הזאת. 'אתה לא מבין את הסיטואציה מומו? אתה בלהב 433, אנחנו במקום אחר'. פילבר: 'ברור אני מבין'. החוקרים: 'לא טוב לנו לראות אותך ככה. רבאק מנכ"ל, שבעה ילדים, הייתי מנכ"ל מועצת יש"ע, אז תעשה חשבון נפש. אני מציע שבבוקר תבוא צלול וחד. אין חברים בעולם הזה, עזוב. יש משפחה גרעינית, זה מה יש. יש במחסנית הבא בתור'. עכשיו אתה היית בחדר חקירות, זו האמת האותנטית, נכון?" פילבר: "נכון". בן צור: "עכשיו זה לא צעקות, הם אומרים לך". פילבר: "מזכירים לי את המחיר". בן צור: "מה המחיר?" פילבר: "פגיעה בחיים האישיים". בן צור: "איך אתה יכול לשמור על האינטרסים שלך? הרי אמרת פעם אחר פעם שזה מה שהיה. איך אתה יכול לשלוט?" פילבר: "תשכיל לספר את האמת, הם מחפשים את האמת שלהם. הם רצו שאגיד שנתניהו נתן את ההנחיה על המיזוג. אני כל הזמן עוברות לי בראש שלוש שנים של עסקאות, על ניר חפץ שנמצא בחדר השני, ספציפית זה היה מיזוג בזק-יס ושאני אגיד שנתניהו נתן את ההוראה".
אחר כך עבר הדיון לחתימה על הסכם עד המדינה.
בן צור: "הסתכלתי על הסכם עד המדינה שלך. כתוב באחד הסעיפים 'הואיל והעד מבקש לקבל מעמד של עד מדינה, והמדינה נעתרת לבקשתו'. תסכים איתי שהמדינה התחננה, לחצה, איימה, 'רק תבוא ותהיה עד מדינה'. נכון?" פילבר: "ב-18 לחודש זה מה שהם עשו. למחרת כשחזרתי, אמרתי 'תקראו לעורכי דין שלי'. אמרתי 'נדבר על זה'. ההסכם נחתם כשחתמתי עליו, זה נכון שאני ביקשתי, אבל התהליך התחיל מהם ולא ממני".
פורסם לראשונה: 09:31, 10.05.22