צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

תשכחו מחשמל במקום בנזין: זו המהפיכה האמיתית בעולם הרכב

היצרניות הגדולות של עולם הרכב מסיטות תקציבי עתק לפיתוח תוכנות מחשב מתוחכמות עבור רכבי העתיד. לפי הערכות, עד סוף העשור הנוכחי תזנק עלות התוכנה המוטמעת ברכב פי שלושה

הלל פוסק, סוכנות הידיעות | פורסם:13/10/2021
"רק יצרניות שיהפכו את תהליך פיתוח רכב חדש למבוסס תוכנה (שתנהל אותו), צפויות לשרוד. המשמעות עבור מי שלא יבין את זה תהיה סיכוי אפסי להמשיך ולפעול ברווחיות", כך אמר לא מזמן תומאס אולבריך, האחראי לפיתוחים הטכנולוגיים במותג פולקסווגן. והוא לא לבד בדעה זו. בב.מ.וו מאשרים כי מספר המפתחים והעוסקים בתחום המחשוב בלבד עומד בחברה על כ-10,000. בדיימלר, למעשה מרצדס, מתכוונים לשכור עוד 1,000 אנשי תוכנה בגרמניה, ו-2,000 נוספים במרכזי הפיתוח של הקונצרן בסין, הודו וישראל.
זה לא במקרה. לפי חברת הייעוץ ברילס, שוק התוכנה בעולם הרכב צפוי לשלש עצמו ב-10 השנים הקרובות, כך שערך פתרונות התוכנה בתעשיית הרכב יגיע לסכום של כ-250 מיליארד אירו, לעומת כ-75 אירו ב-2020. בהתאם, עלות ממוצעת של תוכנות ברכב חדש תעמוד בסוף העשור על 2,375 אירו לפי חברת ברילס, לעומת 820 אירו כיום. וניחשתם נכון, עיקר הפער נוסע משילוב מערכות שיאפשרו נהיגה אוטונומית חלקית עד מלאה.
כדי להבין איזו השקעה נדרשת כיום בפיתוח תוכנה, קבלו את הנתון הבא: את מערכות פולקסווגן גולף החדשה (דור 8) מנהלות תוכנות עם כ-100 מיליון שורות קוד. רק לפני כ-10 שנים נדרשו עשירית מהן כדי להפעיל את כל מערכות הדור השביעי של גולף. וזו כמובן רק ההתחלה. שילוב מערכות אוטונומיות וניהול מתקדם שישעה גם שימוש בתעבורת נתונים סופר מהירה עם תשתיות וכלי רכב אחרים, יכפיל את מספר שורות הקוד כבר בעתיד הקרוב.
בפולקסווגן טריניטי החשמלית שתושק ב-2026 עם מערכת ההפעלה VW.OS בגרסה 2.0, יהיו כנראה בין 200 ל-300 מיליון שורות קוד. ובפולקסווגן, יצרנית הרכב הגדולה בעולם (העלולה לאבד את התואר השנה לטובת טויוטה), מודעים לחשיבות מערכת הפעלה איכותית ובעיקר מתפקדת.
משפחת ID החשמלית, בעיקר ה-3 וה-4 שהזניקו את החברה סוף סוף למעמד של מתחרה ישירה בטסלה, סבלה בתחילת הדרך מבעיות קשות בגרסת 1.1 של מערכת ההפעלה, כאלה שלא רק גרמו ללקוחות עוגמת נפש אלא עצרו זמנית את השיווק. 4,000 מפתחים עוסקים כיום בפיתוח מערכת הניהול החדשה, 1,000 נוספים יתווספו בשנים הקרובות.
"בעתיד, כ-70-80 אחוז מההבדלים בין מכוניות (של יצרנים שונים) יתבטאו בתוכנה שתפעיל אותם", כך מעריך הרברט דיס, העומד בראש קבוצת פולקסווגן. לדבריו, ההבדלים שנתפסים בתעשיית הרכב הקלאסית כמסייעים להעדפת רכב אחר על פני מתחרהו, למשל כוח מנוע, מראה הרכב או היכולות הדינמיות שלו, יהפכו לכמעט חסרי משמעות.
ולסיום, בתעשיית הרכב זה לא סוד, ויש אחראית מוכרת היטב למרדף המואץ אחר מערכות מחשב מתקדמות. השם הוא טסלה כמובן. מערכות ההפעלה שלה אינן מושלמות, זכו לביקורת וכנראה גם אחראיות למספר תאונות קטלניות. אבל היא הייתה הראשונה לזהות את הצורך, והעתיד, ולהכין עצמה לקראת הבאות.
בחזרה לחברת הייעוץ ברילס, שפרסמה לפני כחודש כי "מכוניות מתפתחות במהירות ממבוססות חומרה לתוכנה על גלגלים. יצרניות ותיקות יהיו חייבות להאיץ במהירות (את המעבר לתוכנה מתקדמת) אם הן לא מעוניינות להפסיד את המירוץ לענקיות טכנולוגיה כמו גוגל, איך לא, טסלה.
לכתבה זו 20 תגובות
הוספת תגובה
20

תגובות

close-fullscreen-comment
הוספת תגובה
14.

מניסיוני אין תוכנה ללא באגים ( מילה יפה לשגיאות ) וככל שיש יותר שורות קוד המערכת איטית יותר וצפויה ליותר בעיות, מקווה לא לפגוש רכבים אלו על הכביש בקרוב!@#

13.

הסבר ליצחק ב -6 שלי ולכולכם כאן - מנקודת מבט של אלקטרוניקה - מכיוון שיש לי הרבה מומחיות ולימוד, כולל בנושאים אלה: 1 - לסוללות אין כימיקלים נוזליים העלולים לדלוף ולכן הן אינן מסוכנות במובן זה. הן כן מתפוצצות \ עולות באש בגלל תאונות \ חום רב מדי. 2 - ה- EMF (כוח חשמלי ומגנטי) גורם לקרינה מגנטית = אנרגיית קרינה אלקטרומגנטית, הנמדדת במיליגאס (או יחידות טסלה). 3- EMF הנגרם ברכבי EV הוא מהסוללות הנטענות של 200 - 800 וולט ובתדרים מעל 40,000 הרץ. התדרים הגבוהים האלה משמשים להמרת מתח גבוה של הסוללות למתחים גבוהים של זרם ישר או זרם חילופי להנעת המנועים של רכבי ה EV. 4 - קרינת ה- EMF קשורה בגרימת סרטן והשפעה על המוח = לא בריא(תחשבו על טלונים נידיים.. 5 - אני מדדתי בכמה רכבים: פריוס (היברידי), בולט, LEAF וב.מ.וו i3 (היברידי). לפי המדידות על הברכיים - ההיברידיות הן הגרועות ביותר עד 80 מיליגאוס(ן3) בחשמליים הטהורים עד 20 מיליגאוס. לבולט היו רק 2 מיליגאוס ! כך שהחשמליים הטהורים פולטים פחות קרינה. 6 - כמויות מיליגאוס כדלקמן: בדירה יש 1 - 2. עד 4 מותר. מעל 6 = מסוכן. ה- licoln שלי מציג עד 20 מיליגאוס מהטרנסמיסיה האוטומטית - אבל הסוללה כאן היא רק 12 וולט. 7 - כל מכשיר אלקטרוני גם עם טרנספומר פולט EMF. מיקרוגל = מעל 100. תנור אינדוקציה מעל 800 !!! בגלל זה אני מתרחק מה 2 האלה מטר 1 = כמעט כלום = 2 או פחות מיליגאוס. אני מקווה שהאמור לעיל מסביר לרבים מכם בנושא זה - שאלו אותי שאלות אם אינכם מבינים.

12.

11.

10.

אבל אין לה תחרות

comment-2-comment

נחייב בחוק שימוש ברכבי טסלה, ונכניס סעיף שמחייב להדביק מדבקה של אילון מאסק עם כתר על הרכב.

9.

נזם זהב באף חזיר...

8.

תומר שמערכות התוכנה של טסלה לא מושלמות זה קצת מצחיק. אין תוכנה מושלמת אבל המערכות כל כך מתקדמות יחסית למתחרות שהן נמצאות לגמרי בליגה אחרת. כבר שנים שטסלה מעדכנת את התוכנה אוטומטית, מוסיפה תכונות חדשות לכל הרכבים שכבר שנים על הכביש ומעדכנת אותם בכל חידושי הבטיחות הנלמדים מהמידע הטכני שאוספות מעל מליון טסלות ברחבי העולם. אין לטסלה מתחרים אמיתיים בשלב זה.

7.

אשליות וחלומות באספמיה,עם ההתנהגות הברברית של בני האנוש שום תוכנה לא תצלח

comment-2-comment

צודק

6.

מה אני יכול להגיד כשאני נוהג בלינקולן הענק שלי - זה יימשך לנצח ... - בטוח עד סוף העשור = אהיה בן 88 ואשתי בת 80 - עם הפוקוס שלה מ 2006, כי אנחנו בעלי בריאות מצויינת. אנו מתעבים את המכוניות האוטונומיות. = הן עולות מחירים עצומים, סוללות שמתדרדרות מדי שנה וחדשות לאחר 5 שנים. יש להם גם קרינת EMF = מכל האלקטרוניקה - לא משום דבר אחר ... אבל השאלה החשובה היא - מה קורה אם האלקטרוניקה מפסיקה לעבוד כצריך? האם למכוניות האלה יש יכולת לפעול ללא התוכנות הענקיות במחשבים המסובכים? אגב - מחיר הגז עלה ל -1.40 מאתמול ב -1.35.

comment-2-comment

המכוניות החדשות מסוכנות בגלל המצברים הכימיים והזרמים החשמליים בגוף יותר מאשר של הרכבים הפולטים מידת העשן.

5.

4.

עצה מהעתיד לדור הצעיר.

3.

2.

3000000000 שורות קוד, וואו, כמה דברים יכולים לדחוף שם, מעקב, פרסומות, אורך חיי הרכב, תקלות ובאגים שנשלטים מרחוק, אתם ממש אוהבים את האח הגדול שרוצה ללמוד ולהכיר אתכם ועל הדרך גם להרוויח את כל הפרטיות והחופש שלכם. מקווה שבשטח יהיה עדיין אפשר לנסוע עם אוטו נורמלי, הילוכים, קלאץ' מנוע חי ונושם ובלי שבב אחד לרפואה.

comment-2-comment

comment-2-comment

1.

comment-2-comment

אין סיכוי שהמימן יגבר על הנעה באמצעות סוללה. יש בעיות קשות בנושא איחסון מימן (בכל צורה שהיא, לרבות קשירה כימית) ובעיות בהמרתו יעילה לאנרגיה שימושית.

לכל התגובות
0